"A" rek. otteessa.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

"A" rek. otteessa.

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Pe Lokakuu 27. 16:25:48 2006

Olen tässä miettinyt, että miten jos otteeseen on merkitty iso-A, käsittääkseni tarkoittaa ahdinta sekä välijäähdytintä? pieni-a sitten vain ahdin.

Eikä siis merkitty mitään muuta, mikä ahdin tms tietoja, niin senhän voi vaihtaa? kyse siis jälkiasennetusta ahtimesta.

Entäpä jos auto on vähäpäästöinen mekaanisella ahtimella, ja saatu rekisteröityä ahtimen valmistajan mukana toimittamalla todistuksella, ettei päästöt kasva ko. moottori+ahdin-yhdistelmällä.

Mitä jos tälläiseen autoon panee esim turbon(tai vaikka kaksi)? josta ei siis vastaavaa todistusta löydy. :roll:

Eikai katsuri tiedä mistään miten se A siihen paperiin on saatu? vai pitääkö sitä "alkuperäisen" ahtimen todistusta esitellä katsastuksessa?

Ja en ole tekemässä mitään vastaavaa, kunhan mietin.
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Pe Lokakuu 27. 18:08:54 2006

Eikös se "A" tarkota vaan tehorajaa. Mulla on välikopan papereihin laitettu että teho A kilowattia(eli ymmärtääkseni tässä mun tapauksessa sitä tehorajaa ei siis olis). Ja erikseen merkattu ahdin ja välläri.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Pe Lokakuu 27. 18:26:32 2006

Ei se merkkaa muutakun ahdettu.
Nykyisen lainsäädännön mukaan saa olla se 20% lisäteho

Edit:Muistaakseni se A pykälä meni jotenkin näin että: autoon on asennettu jälkeenpäin pakokaasu ahdin...
Eli remmi ahdinta ei voi laittaa ilman muutoskatsastusta
(korjatkaa jos olen väärässä)
En usko että välijäähdyttimen laitosta tulee mitään muutoskatsastusta jos lukee se pelkkä A otteessa eikä muuta tekstiä.
silloin voi sanoa että siinä on ollut edellisen muutoksen aikana jo jäähdytin :wink:
Viimeksi muokannut avoesco, Pe Lokakuu 27. 21:08:25 2006. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Pe Lokakuu 27. 18:56:30 2006

ok. taisin olla väärässä sen A:n suhteen.

Mutta tuossa autossa ei ole merkitty tosiaan ahtimen tyyppiä/merkkiä. Entä jos laittais välijäähdyttimen, pitää tietysti muutoskatsastaa, ja se merkitään ihan selvällä suomen kielellä otteeseen? ja tarvitsee penkitystodistuksen, päästötodistuksen, hesekuponkeja jajaja..?

eli sit alkuperäiseen kysymykseen vastaus on, ei onnistu vaihtaa "salaa" remmiä turboon? Ellei sit halua turboa ilman väläriä :roll:
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Lokakuu 27. 19:56:46 2006

avoesco kirjoitti:Ei se merkkaa muutakun ahdettu.
Nykyisen lainsäädännön mukaan saa olla se 25% lisäteho

Edit:Muistaakseni se A pykälä meni jotenkin näin että: autoon on asennettu jälkeenpäin pakokaasu ahdin...
Eli remmi ahdinta ei voi laittaa ilman muutoskatsastusta
(korjatkaa jos olen väärässä)
En usko että välijäähdyttimen laitosta tulee mitään muutoskatsastusta jos lukee se pelkkä A otteessa eikä muuta tekstiä.
silloin voi sanoa että siinä on ollut edellisen muutoksen aikana jo jäähdytin :wink:
Ja eikä muuten saa olla ku +20% mallisarjan tehokkaimmasta.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 27. 21:13:13 2006

Kyllä tuossa orkkis 2wd cossuni otteessakin on tehon kohdalla A merkintä. Saan siis varmaankin virittää sitä vaikka 600 kaakkiin laillisesti :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Lokakuu 27. 23:49:30 2006

Minulla ei lue tehon kohdalla mitään eli sitten varmaan "vapaat kädet" tehon suhteen :lol:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 27. 23:52:49 2006

Sine kirjoitti:Minulla ei lue tehon kohdalla mitään eli sitten varmaan "vapaat kädet" tehon suhteen :lol:
Noup. Jos on rajaton niin siinä on präntättynä :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Lokakuu 28. 15:10:25 2006

A = Ahdettu. ihan sama onko a vai A. "Ilman tehorajaa "olevaa autoa ei kyllä olekaan.. :-) eihän kaikissa vanhemmissa autoissa lue mitään tehon kohdalla eikä nekään silti tehorajattomia ole.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Lokakuu 28. 16:35:04 2006

Joudunkohan muutoskatsastamaan siiven ahtimelle; ei ole "A:ta" :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » La Lokakuu 28. 19:27:26 2006

samiharju kirjoitti:A = Ahdettu. ihan sama onko a vai A. "Ilman tehorajaa "olevaa autoa ei kyllä olekaan.. :-) eihän kaikissa vanhemmissa autoissa lue mitään tehon kohdalla eikä nekään silti tehorajattomia ole.
mutta sami, kun katsuri olet, niin miten se ahtimen vaihto jos ei ole merkitty mitään merkintöjä entisestä otteeseen? kun vielä tuo mielenkiintoinen vähäpäästöisyys kyseessä.. :roll:
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 29. 12:05:54 2006

Hoovee kirjoitti:
samiharju kirjoitti:A = Ahdettu. ihan sama onko a vai A. "Ilman tehorajaa "olevaa autoa ei kyllä olekaan.. :-) eihän kaikissa vanhemmissa autoissa lue mitään tehon kohdalla eikä nekään silti tehorajattomia ole.
mutta sami, kun katsuri olet, niin miten se ahtimen vaihto jos ei ole merkitty mitään merkintöjä entisestä otteeseen? kun vielä tuo mielenkiintoinen vähäpäästöisyys kyseessä.. :roll:
Periaatteessa ei saa vaihtaa toisenlaiseen (jos alkuperäinen tehdasasennus).
Juttelin erään vähäpäästöisen pirssin rakentajan kanssa niin oli leimalla tokaissut katsari et "kai tiedät ettei tuo taida olla sääntöjen mukaista" (GT20>HX40)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Su Lokakuu 29. 15:01:57 2006

Aksu kirjoitti:
Hoovee kirjoitti:
samiharju kirjoitti:A = Ahdettu. ihan sama onko a vai A. "Ilman tehorajaa "olevaa autoa ei kyllä olekaan.. :-) eihän kaikissa vanhemmissa autoissa lue mitään tehon kohdalla eikä nekään silti tehorajattomia ole.
mutta sami, kun katsuri olet, niin miten se ahtimen vaihto jos ei ole merkitty mitään merkintöjä entisestä otteeseen? kun vielä tuo mielenkiintoinen vähäpäästöisyys kyseessä.. :roll:
Periaatteessa ei saa vaihtaa toisenlaiseen (jos alkuperäinen tehdasasennus).
Juttelin erään vähäpäästöisen pirssin rakentajan kanssa niin oli leimalla tokaissut katsari et "kai tiedät ettei tuo taida olla sääntöjen mukaista" (GT20>HX40)
niin, tiedän toki että periaatteessa ei ole laillista ;)

Ja kun kyse ei ole edes tehdasasennuksesta. eli ts. kukaan ei voi mistään tarkistaa mikä ahdin siinä on ollut, kun on saatu katsastettua ahtimelle? paitsi toki jos sama katsastaja on...eikai niilläkään niin huono muisti ole.

vai onko jossain jotain muita tietoja autoista, kuin nuo mitä rekisteriotteessa on?

Ja mielenkiintoistahan tuo ahtimen vaihtaminen olisi juuri siksi, että pakokaasuahtimelle joutuis tekee vtt:n mittaukset, mutta remmillä saatu katsastettua koska on se valmistajan ahdin+ko. moottorin yhteensopivuuslappu, ettei lisäpäästöjä synny.

Eli voiskos joku jälkeenpäin tulla kyselee(esim poliisi kai aina kysellä saa...), mitenkäs olet saanut tämän katsastettua tälle ahtimelle?
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Ma Lokakuu 30. 22:20:43 2006

vielä jatkan tylsää monologiani, miten mahtaa käydä jos vie muutoskatsastukseen jälkeen päin remmiahdetun vähäpäästöisen auton, johon haluis nyt saada merkinnät välijäähdyttimelle?

tarviiko dynottaa, ja yrittää saada taas jotain papereita päästöistä?
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ti Lokakuu 31. 11:27:49 2006

Tarvii sekä että.
jäsen # 315

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Lokakuu 31. 19:04:07 2006

vähäpäästöisen moottorin muuttaminen tai virittäminen - jota siis myös ahdetun virittäminen epäilemättä on - aiheuttaa aina sen ettei moottori ole enää vähäpäästöinen ellei puolueeton testilaitos (esim vtt) toisin todista.

ellislellis
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinäkuu 20. 13:32:56 2006
Paikkakunta: Vaasa

Re: "A" rek. otteessa.

Viesti Kirjoittaja ellislellis » La Marraskuu 11. 21:10:38 2006

Hoovee kirjoitti:Olen tässä miettinyt, että miten jos otteeseen on merkitty iso-A, käsittääkseni tarkoittaa ahdinta sekä välijäähdytintä? pieni-a sitten vain ahdin.

Eikä siis merkitty mitään muuta, mikä ahdin tms tietoja, niin senhän voi vaihtaa? kyse siis jälkiasennetusta ahtimesta.

Entäpä jos auto on vähäpäästöinen mekaanisella ahtimella, ja saatu rekisteröityä ahtimen valmistajan mukana toimittamalla todistuksella, ettei päästöt kasva ko. moottori+ahdin-yhdistelmällä.

Mitä jos tälläiseen autoon panee esim turbon(tai vaikka kaksi)? josta ei siis vastaavaa todistusta löydy. :roll:

Eikai katsuri tiedä mistään miten se A siihen paperiin on saatu? vai pitääkö sitä "alkuperäisen" ahtimen todistusta esitellä katsastuksessa?

Ja en ole tekemässä mitään vastaavaa, kunhan mietin.

A otteella, kirjainem koosta riippumatta tarkoittaa yksinomaan turboa.
nelikko, kolari nelikko, manuaali Scorppari, Escort Cosworth Monte(Essu Kossu Monttu) nro 135, vw Golf td, Eveliina 11v. Fc sport-39 nro.3.!

ellislellis
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinäkuu 20. 13:32:56 2006
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja ellislellis » La Marraskuu 11. 21:14:56 2006

Hoovee kirjoitti:
Aksu kirjoitti:
Hoovee kirjoitti: mutta sami, kun katsuri olet, niin miten se ahtimen vaihto jos ei ole merkitty mitään merkintöjä entisestä otteeseen? kun vielä tuo mielenkiintoinen vähäpäästöisyys kyseessä.. :roll:
Periaatteessa ei saa vaihtaa toisenlaiseen (jos alkuperäinen tehdasasennus).
Juttelin erään vähäpäästöisen pirssin rakentajan kanssa niin oli leimalla tokaissut katsari et "kai tiedät ettei tuo taida olla sääntöjen mukaista" (GT20>HX40)
niin, tiedän toki että periaatteessa ei ole laillista ;)

Ja kun kyse ei ole edes tehdasasennuksesta. eli ts. kukaan ei voi mistään tarkistaa mikä ahdin siinä on ollut, kun on saatu katsastettua ahtimelle? paitsi toki jos sama katsastaja on...eikai niilläkään niin huono muisti ole.

vai onko jossain jotain muita tietoja autoista, kuin nuo mitä rekisteriotteessa on?

Ja mielenkiintoistahan tuo ahtimen vaihtaminen olisi juuri siksi, että pakokaasuahtimelle joutuis tekee vtt:n mittaukset, mutta remmillä saatu katsastettua koska on se valmistajan ahdin+ko. moottorin yhteensopivuuslappu, ettei lisäpäästöjä synny.

Eli voiskos joku jälkeenpäin tulla kyselee(esim poliisi kai aina kysellä saa...), mitenkäs olet saanut tämän katsastettua tälle ahtimelle?
Kyselijä voi olla poliisi, vakuutusyhtiö seuraava katsuri, aken tarkastusinsinööri yms. yms.
nelikko, kolari nelikko, manuaali Scorppari, Escort Cosworth Monte(Essu Kossu Monttu) nro 135, vw Golf td, Eveliina 11v. Fc sport-39 nro.3.!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 14. 20:55:57 2006

kirjoitin Sierran ahtamisesta FAQ:n just :-) http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114689

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Marraskuu 14. 23:12:53 2006

samiharju kirjoitti:kirjoitin Sierran ahtamisesta FAQ:n just :-) http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=114689
Kiitos siitä. kun olisikin ollut aiemminkin jo :lol:

Vastaa Viestiin