iS:n kaasu jumitti

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

iS:n kaasu jumitti

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ke Marraskuu 1. 23:26:45 2006

Kävi tuossa eilen pikku pyryssä seuraavanlainen tapaus:

Rekkaa ohittaessa 5-vaihteella ylämäkeen kevyesti kiihdyttäessä oli vielä kaikki ok, mutta palatessa omalle kaistalle kieli keskellä suuta ei kaasu palauttanutkaan :evil: Palautui vasta kytkimen pohjaan painalluksen jälkeen tyhjäkäynnille; kävi kierrokset ensin tapissa.

teki vielä toisenkin kerran saman jutun ja taas samanlaisessa tilanteessa (taitaa Sierra olla allerginen rekoille). Nyt ei palauttanutkaan ensimmäisellä kytkimen painalluksen jälkeen, vasta toisella kertaa. Kaasupoljin tuntui normaalilta molemmissa tapauksissa.

Kylmäsi hiukan, kun vauhti alkoi olla 120 eikä autossa ole edes tutkaa. Semmoinen olisi ollut poikaa tuossa kelissä. Olisi nähnyt mitä pyryn keskellä on edessä.

Mahtaako tolkuttomalla pyryllä olla jotain tekemistä. Pakkasta oli n. -4 ast.

Jollain kenties ollut samoja oireita aikaisemmin?!
Olis kiva saada korjattua tuo vika (vai ominaisuus!) Onneksi ei käynyt mitään; aineksia olisi ollut. Pulssi on jo palautunut normaaliksi :?

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Marraskuu 2. 7:56:48 2006

Kaasuvaijeri jumissa ?
ex Jäsen #10

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Marraskuu 2. 8:34:26 2006

Kannattaa öljytä kaasuläpän akseli huolella. Joskus kaasareilla kävi samalla tavalla.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » To Marraskuu 2. 8:46:52 2006

Jake kirjoitti:Kaasuvaijeri jumissa ?
Kaasupoljin menee veltoksi kun vaijeri hirttää kiinni. Itsellä kauhunhetkiä joskus Suzuki Swiftin kanssa. Kannattaa se silti tarkistaa.

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Nevada » To Marraskuu 2. 18:59:55 2006

Tuota läppäongelmaa itsekin olen alkanut epäillä.
Kaasupoljin tosiaan oli normaalin tuntuinen, joten ehkä se ei ole syynä. Vaihtoon se vaijeri kuitenkin menee; alkaa olla ikää jo sen verran.

tomsak
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Syyskuu 27. 14:42:38 2005
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja tomsak » To Marraskuu 2. 20:28:31 2006

Sitten vaan foordilta tilaamaan. Itelle tilattiin myös ei menny kun kolme kuukautta että tuli suomeen. Tai niin oikeen tuleminen kesti. Nyt niitä voi jopa ollakkin. n.35-40e muistaakseni.

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Nevada » Pe Marraskuu 3. 19:29:19 2006

tomsak kirjoitti:Sitten vaan foordilta tilaamaan. Itelle tilattiin myös ei menny kun kolme kuukautta että tuli suomeen. Tai niin oikeen tuleminen kesti. Nyt niitä voi jopa ollakkin. n.35-40e muistaakseni.
Voiko olla noin edullinen :?
Kyselin syksyllä itse samaa ja sanoivat Delta-autossa hinnaksi 350€ :?:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Marraskuu 4. 11:26:57 2006

Nevada kirjoitti: Kyselin syksyllä itse samaa ja sanoivat Delta-autossa hinnaksi 350€ :?:
Toi 350e on varmaan kaasuläppäkotelon hinta ja vaijerin saa tolla n. 40e:llä.

Katoppas piruuttas, ettei poljin pääse jäämään kiinni kumimaton reunan alle. Mulla teki yhdessä sedanissa ton, kun kaveri sitä siirti hallille. Eka vaikutti ihan siltä kuin vika ois ollut tossa kaasuläppäkotelossa, mutta pienen tutkimisen jälkeen se paikannettiin auton sisään ja syyksi noi lattiamatot.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Marraskuu 4. 12:02:38 2006

MikkoT kirjoitti:
Nevada kirjoitti: Kyselin syksyllä itse samaa ja sanoivat Delta-autossa hinnaksi 350€ :?:
Toi 350e on varmaan kaasuläppäkotelon hinta ja vaijerin saa tolla n. 40e:llä.

Katoppas piruuttas, ettei poljin pääse jäämään kiinni kumimaton reunan alle. Mulla teki yhdessä sedanissa ton, kun kaveri sitä siirti hallille. Eka vaikutti ihan siltä kuin vika ois ollut tossa kaasuläppäkotelossa, mutta pienen tutkimisen jälkeen se paikannettiin auton sisään ja syyksi noi lattiamatot.
Tai niinku mulla kävi vasta kytkimen kanssa. Tuninki poljinpinnat italian pojan jäljiltä, liian pitkillä kiinnitys ruuveilla. Säikäytti kertaalleen mukavasti, kun meni ruuvi pohjamatosta läpi ja jäi poljin pohjaan. Ensimmäisenä tuli mieleen, että nyt vähintään laatikko tipahti tielle... :shock:
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 5. 16:50:33 2007

Lainataan hieman topicia.

Sopiskohan jonkun muun sierran kaasuvaijeri ohc ruiskuun? OHC ruiskulle ei löytynyt koivusen luettelosta numeroa, eikä toisestakaan luettelosta. Lyhythän se vaijeri on, mittojen mukaan kuulemma saisi? Tai jos jollakulla on hyväkuntoinen ohc ruiskun vaijeri, niin voipi kaupata.

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ma Helmikuu 5. 18:11:02 2007

Fordilta vaijeri is ohc varaosanumerolla 6154897 h.31,73e ainakin viimevuoden joulukuussa.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Helmikuu 5. 18:23:41 2007

Sultzi kirjoitti:Sopiskohan jonkun muun sierran kaasuvaijeri ohc ruiskuun? OHC ruiskulle ei löytynyt koivusen luettelosta numeroa, eikä toisestakaan luettelosta. Lyhythän se vaijeri on, mittojen mukaan kuulemma saisi? Tai jos jollakulla on hyväkuntoinen ohc ruiskun vaijeri, niin voipi kaupata.
Itellä oli kaasarin vaijeri ruiskussa. Saa helposti sovellettua siihen ruiskun läppään sivuleikkureilla ja nippusiteellä. Tulee vaan mukava lenkki sille vaijerille iskaritolpan ympäri, ettei mikään kovin esteettinen ratkaisu :)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 5. 18:33:02 2007

Joo, jos sitä eka virittelis tuon kaasarin vaijerin, ja myöhemmin panostais oikeeseen.

ps. en tajunnu miten laitoit kiinni siihen läppään? :D

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Helmikuu 9. 10:03:47 2007

Aikoinaan historiassa (n. vuosi sitten talvella) tuollainen ongelma esiintyi tuon tuosta farkkusierrassani (myös ykköskoppainen) - syynä oli kaasuvaijerin läpiviennin yhteydessä tapahtunut jumitus. Muistaakseni kaasupolkimen liikkeen vetosuunta oli jostain syystä muuttunut hiukkasen, ja vaijeri tuli väärässä kulmassa rintapellin läpiviennin tiivisteen läpi - johon sitten otti kiinni.

Vai joko Esan ongelma selvisi :?:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Maaliskuu 1. 17:42:33 2007

Itse tuli huomattua tuossa mk2 ekkerissä aivan sama juttu. Polkimen pää ja läpivienti samanlainen kuin sierrassa. Läpiviennissä on kartion muotoinen muovinen holkki joka ohjaa vaijerin kuoren sisään. Orkkis vaijerissa polkimen pallopää "jatkuu" vaijeria pitkin myös kartion muodossa ja menee sulavasti läpiviennin kartion sisään. Yhdessäkään tarvikevaijerissa ei ole ollut tuota polkimen pään kartiota vaan muovi loppuu kuin seinään ja vaijeriin jää iso pykälä joka ottaa siihen läpiviennin kartion reunaan kiinni jos ei tule aivan kohtisuoraan

Itse ratkaissut siten että veistänyt sen tönkösti loppuvan osan kokonaan pois.

Tuo pykälä aiheuttaa sen että vaijeri ei palaudu kokonaan vaan jäi esim ekkeri huutamaan about 3500rpm, nopeasti kun näpäytti kaasua niin hyppäsi pykälän yli

Vastaa Viestiin