Kiinniruostuneet takarummut irki vai särki?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arto65FB
Ylläpitäjä

Kiinniruostuneet takarummut irki vai särki?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Marraskuu 3. 12:22:23 2006

-85 Riesaan vaihdoin talvikiekot ja samalla ajattelin katsoa jarrukenkien kunnon, mutta eipä irronneet. Kyseessä on alkuperäiset rummut, eli 21 vuotta ollut aikaa kiinnittyä.

Näyttäisi siltä, että ovat ruostuneet vetarin päähään kiinni. Ei sitä moskallakaan uskalla niin kauheasti takoa. Uskaltaisiko sitä rumpua lämmittää, eli kestääkö laakeri?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Pe Marraskuu 3. 12:30:01 2006

jos et vaihda rumpuja, niin ota laakereineen irti. Vetarin mutsku vaan auki ja nyppää juntalla pinnapulteista sen koko rumpu/napa paketin irti

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Marraskuu 3. 12:30:45 2006

painoitko kenkiä sisältä kiinnipäin
voi olla että kengät on niin sisällä että ottaa kiinni olakkeeseen.
en usko että tarvii lämmittää, levyt irtoaa melko hyvin akselista kun moskalla naputtaa pinnapulttien väliin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Marraskuu 3. 14:52:13 2006

Itse en kyllä lämmittäis vaan kunnon napakkaa iskua vaan rumpuun, niinkuin tuossa jo mainittiin. Kyllä niitä aika lujaa saa "moukuttaa" ennenkuin jotain rikkoutuu
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Pe Marraskuu 3. 16:35:57 2006

kyllä itte tuli joskus ihan "liekkiavaimella" avustettua takarunpuja. Rummun reikä on aika tiukkasovitteinen ruostuneena, mutta jos rummun pintaa kosanilla lämmittää, tulee hiki ennenkuin laakeri lämpiää edes vähän. Lekaa kuumuutta ja kaljaa, niillä yleensä kaikki aukeaa ( ja ehkä myös hajoaa... )

kovasti takomalla saa sen rummun sitten kieroksi. Iso ulosvetäjä ja sitten naputtamaan.

p.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Marraskuu 3. 18:19:49 2006

Löysää kengät ja ota isoin moska mitä löytyy ja kajauta rummun reunaan (vaikka vauhdin kanssa, mut auto nosturille tai tukevasti pukkien päälle, tunkilta voi tippua). Kengistä voi tulla pinnat mukana jos ovat kaikesta huolimatta kiinni mutta pitäs kyllä aueta.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

pk-racing
Viestit: 27
Liittynyt: La Maaliskuu 4. 14:13:57 2006
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pk-racing » Su Marraskuu 5. 14:32:31 2006

tosiaan ensimmäisenä löysätä kengät koska oletettavasti aika hyvä olake tullut jo niihin rumpuihin jos vanhat. irrotin spraytä navan ja rummun väliin ja sillä moskalla iskuja nimenomaan autoon päin lyödäkseen rumpua ikäänkuin paikalleen eikä sieltä takaa siihen reunaan! on vain paljo pätevämpi konsti irrotamaan se ruoste liitos. ja sitte viimene aika jämäkkä keino on laittaa auto käymään ja joku 3 tai 4 vaihde päälle kun vain toinen takarengas on ilmassa (jos ei satu olemaan lukkoperä) ja sitte vain antamaa koneelle vähän kiekkaa ja samaan aikaan polkea jarrua. lähtee yleensä hyvän pamauksen kanssa irti. mutta sitä ennen tietenki rengas ja kaikki rumpua pitelevät ruuvit irti.
fiat 127 -78
FORD escort mk2 2.0OHC -75
FORD fiesta 1.0 -82
BMW 316 1.8 -84
BMW 325 2.5 -89

minkeo
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 19:23:10 2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja minkeo » Ma Marraskuu 6. 0:24:29 2006

Iso ulosvetäjä ja kosaanilla lämpöö,sillä irtos ainaki minulla.Mut oli kyl perkeleen tiukassa.
Sierra v8&l4+gsx-r 750

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Marraskuu 6. 10:40:18 2006

Ehkä sitä täytyy sitten vaan takoa kuumempana ja kovempaa. Jätän kyllä kevääseen.

Jarrukengät eivät kanita, vaikka varmaan rummussa pykälääkin on. Työnsin rengasrautaa rummun ja kilven väliin ja kyllä rumpu keskeltä kiinni on.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Marraskuu 6. 10:53:39 2006

kengät on jousilla kiinni navassa ja ne kyllä heiluu kanssa rummun mukana.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Marraskuu 7. 16:11:59 2006

Mutta kyllä se sieltä mukanakin tulee :wink:

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Re: Kiinniruostuneet takarummut irki vai särki?

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » Ti Marraskuu 7. 20:19:11 2006

hep,
Arto65FB kirjoitti:-85 Riesaan vaihdoin talvikiekot ja samalla ajattelin katsoa jarrukenkien kunnon, mutta eipä irronneet. Kyseessä on alkuperäiset rummut, eli 21 vuotta ollut aikaa kiinnittyä...
mutta kaikenkaikkiaan on juuri näin, että hätäsemmät "huoltaa" aina kun on ajettu joku sata tai tuhat km, mutta tosimiehet tarkistaa ja korjaa _jos_ on tarvetta :)

-timppa
#176

Vastaa Viestiin