Alustoista ja alustasarjoista juttua

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Alustoista ja alustasarjoista juttua

Viesti Kirjoittaja Jekki » Su Syyskuu 17. 13:07:44 2006

Aloitetaanpa tähän jauhanta http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... 64&start=0 tuosta aiheesta, joka meni vähän vikaan kun alunperin oli tarkoitus tehdä kauppoja alustasarjoista siellä niin jutellaan tässä sitten muuta niistä.
Stefa kirjoitti:Jekki, vedätkö sä kossulla vaunua vai?
Kyllä vedän mutta se ei madallettuna oikein siihen sovellu. On tosi hutera ajaa ja heijaa kaikenaikaa hiukan sivusuunnassa, johtuen pyörien suuresta / \ asennosta. Ja lisäksi maavara pienenee entisestään ja rajoittaa matkustamista. Mm. siksi haluan vakiokorkuisen alustan. Kun oli juttua noista eri sarjoista ja päädyin jo tuohon Road Sport Kittiin, jossa on siis vakio korkeus mutta säädettävä vaimennus. Vielä kuitenkin kun tilausta ei ole tehty niin mietityttää että oisko kuitenkin kynäiskari-sarja parempi juuri vaunun vetoa ajatellen?
Jokeri kirjoitti:Mun makuuni ne ovat liian jäykät, tolpat pitää säätää hirveen kovalle, että ne vaimentavat noitten jousien kanssa. :?
Onko niin että ne on jäykät vain kun on vedetty matalaksi? Jos korkeus pidetään vakiona tai jopa yli sen, onko ne silloinkin "kauhean" jäykät? Kova-alusta ei ole miellyttävä esim. juuri vaunua vetäessä mutta kun kuitenkin kaihertaa tuo korkeus säätö siksi, että saisiko sillä pysymään yhdistelmän suorana kun vaunu kuitenkin yritää vähän perää painaa, vaikka olisi kuinka hyvin kuormattu. Vaunu on sellainen "pieni" 6002 Solifer teli vaunu.

Kertokaapa vielä kokemuksia juuri tuosta jäykkyydestä kun korkeussäätö pidetään korkeana. Vaikka se onkin kyllä kovin suhteellinen käsite.
jesus48 kirjoitti: Ja pakkohan tähän on tokasta vielä se että jotkut tykkää äiteestä ja jotkut tyttärestä.
Nii-i....

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Syyskuu 17. 15:38:32 2006

Ihan pakko kysyä kun sitä oon aina miettinyt, oliko sun auto 2 vai 4wd? Miten hyvin kärryä jaksaa kiskoa? polttoainetalous? :)

ps. ja niin, onko sulla kiinteä vaiko irroitettava koukku?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Su Syyskuu 17. 16:49:53 2006

Löytypäs sopiva aihe kun just noita alustasarjoja selailin :D mitäs te suositelette sierraan? katukäyttöön olis tarkotus ja hinta sais olla 'sopiva :) madallusjousia pelkästään en mielellään pelkästään laittais koska se oli aikamoista kyytiä perseelle viimeks mutta se jos näyttää siltä että koko alustasarja ylittää budjetin niin sitten voin harkita pelkästään jousia :roll:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Su Syyskuu 17. 16:57:53 2006

MustaRiesa kirjoitti:Löytypäs sopiva aihe kun just noita alustasarjoja selailin :D mitäs te suositelette sierraan? katukäyttöön olis tarkotus ja hinta sais olla 'sopiva :) madallusjousia pelkästään en mielellään pelkästään laittais koska se oli aikamoista kyytiä perseelle viimeks mutta se jos näyttää siltä että koko alustasarja ylittää budjetin niin sitten voin harkita pelkästään jousia :roll:
Spaxi on hyvä valinta.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Su Syyskuu 17. 16:58:00 2006

Stefa kirjoitti:Ihan pakko kysyä kun sitä oon aina miettinyt, oliko sun auto 2 vai 4wd? Miten hyvin kärryä jaksaa kiskoa? polttoainetalous? :)

ps. ja niin, onko sulla kiinteä vaiko irroitettava koukku?
Joo, 4x4 se on. Hyvinhän tuo jaksoi risteyksestä lähteä. Polttoainepuolesta ei osaa sanoa, kun ei oo yhtäjaksosesti tullu sitä vielä paljoa vedettyä just ton vakauden ongelman johdosta. Kiinteä koukku, ite asensin, löytyy Koivusen tarvikkeista hintaan vähän reilu satku.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Syyskuu 17. 17:04:57 2006

qreippi kirjoitti:
MustaRiesa kirjoitti:Löytypäs sopiva aihe kun just noita alustasarjoja selailin :D mitäs te suositelette sierraan? katukäyttöön olis tarkotus ja hinta sais olla 'sopiva :) madallusjousia pelkästään en mielellään pelkästään laittais koska se oli aikamoista kyytiä perseelle viimeks mutta se jos näyttää siltä että koko alustasarja ylittää budjetin niin sitten voin harkita pelkästään jousia :roll:
Spaxi on hyvä valinta.
Ja tästäkin voidaan olla eri mieltä. Iskareiksi Biltsteinit ja jousiksi vaikkapa Spaxit. Ite en Spaxin "mustia" laittais sierraan. Ja jos haluut et keula on vähän matalampi ku perse niin laita cossun iskarit eteen.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Su Syyskuu 17. 21:01:21 2006

MustaRiesa kirjoitti:Löytypäs sopiva aihe kun just noita alustasarjoja selailin :D mitäs te suositelette sierraan? katukäyttöön olis tarkotus ja hinta sais olla 'sopiva :) madallusjousia pelkästään en mielellään pelkästään laittais koska se oli aikamoista kyytiä perseelle viimeks mutta se jos näyttää siltä että koko alustasarja ylittää budjetin niin sitten voin harkita pelkästään jousia :roll:
Kurkaapas tohon jäsenkeskutelussa olevaan viestiketjuun, johon on linkki tämänkin ketjun yläällä. Ollaan porukalla hommaamassa AVO-sarjoja ja sieltä löytyy hintapolitiikkaa yms. jesus48 laittanee alkuviikosta tai joskus tilauksen sisään. Siihen asti minäkin oon kahen vaiheilla kumman ottas.........

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Su Syyskuu 17. 21:07:07 2006

Linkitän nyt kysymykseni tänne, koska liittyy aika suoranaisesti aiheeseen.

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=112451

Eli kiinnostaa tietää, aiheuttavatako madallusjouset useinkin kolinoita Focuksessa.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Syyskuu 17. 21:40:54 2006

Jekki kirjoitti:
MustaRiesa kirjoitti:Löytypäs sopiva aihe kun just noita alustasarjoja selailin :D mitäs te suositelette sierraan? katukäyttöön olis tarkotus ja hinta sais olla 'sopiva :) madallusjousia pelkästään en mielellään pelkästään laittais koska se oli aikamoista kyytiä perseelle viimeks mutta se jos näyttää siltä että koko alustasarja ylittää budjetin niin sitten voin harkita pelkästään jousia :roll:
Kurkaapas tohon jäsenkeskutelussa olevaan viestiketjuun, johon on linkki tämänkin ketjun yläällä. Ollaan porukalla hommaamassa AVO-sarjoja ja sieltä löytyy hintapolitiikkaa yms. jesus48 laittanee alkuviikosta tai joskus tilauksen sisään. Siihen asti minäkin oon kahen vaiheilla kumman ottas.........
Katotaan nyt millon se tilaus lähtee,2 varmaa tilaajaa on tällä hetkellä joten sillä ei kauheesti juhlita koska rahdin osuus jää turhan suureksi. Mua se ei sinäänsä haittaa koska itse en ole mitään tilaamassa vaan tarjosin pelkästään apua koska tiedän että monelle se on iso kynnys tilata tavaraa ulkomailta.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Syyskuu 17. 22:12:46 2006

onkos noi hinnat muuten kappale vai pari hintoja??

välikopan takaiskarit kiinnostaa.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Syyskuu 17. 22:51:35 2006

Rahtinalle kirjoitti:onkos noi hinnat muuten kappale vai pari hintoja??

välikopan takaiskarit kiinnostaa.
kappale
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ma Syyskuu 18. 7:29:06 2006

jesus48 kirjoitti:Katotaan nyt millon se tilaus lähtee,2 varmaa tilaajaa on tällä hetkellä joten sillä ei kauheesti juhlita koska rahdin osuus jää turhan suureksi. Mua se ei sinäänsä haittaa koska itse en ole mitään tilaamassa vaan tarjosin pelkästään apua koska tiedän että monelle se on iso kynnys tilata tavaraa ulkomailta.
Ai se yks peru???? Oisin aatellu että kiinnostuneita asialle ois. Ei silti ei mulla mikään kiire noilla oo.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Syyskuu 18. 7:31:27 2006

Jekki kirjoitti:
jesus48 kirjoitti:Katotaan nyt millon se tilaus lähtee,2 varmaa tilaajaa on tällä hetkellä joten sillä ei kauheesti juhlita koska rahdin osuus jää turhan suureksi. Mua se ei sinäänsä haittaa koska itse en ole mitään tilaamassa vaan tarjosin pelkästään apua koska tiedän että monelle se on iso kynnys tilata tavaraa ulkomailta.
Ai se yks peru???? Oisin aatellu että kiinnostuneita asialle ois. Ei silti ei mulla mikään kiire noilla oo.
Eiku taitaa teitä olla peräti 3. Ei mullakaan kiire ole mutta se että kun kukaan ei osaa sanoa juuta eikä jaata.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ma Syyskuu 18. 7:35:22 2006

jesus48 kirjoitti:Eiku taitaa teitä olla peräti 3. Ei mullakaan kiire ole mutta se että kun kukaan ei osaa sanoa juuta eikä jaata.
Joo kolme. Niin se on että kun päätös pitäis tehä niin sitte "maa nielee". Vähän sama kuin mulla että kumman satsin sitte ottasin.... Jos muuta ei kuulu niin se RS-kit josta jo sovittiin...

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Syyskuu 18. 10:49:40 2006

minut saa myös laskea mukaan..
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Marraskuu 9. 19:45:58 2006

No joo, nyt on RS Kitti asennettu Sierraan ja ensivaikutelmat oli onnistuneet. Auraus on vielä säätämättä. Eipä pikku kolot tiessä enää saa hampaita kalahtamaan yhteen. Etupää nousi noin neljä senttiä, ja takapää kuusi senttiä.

Pieni ominaisuus kuitenkin tuli: Perästä mollemmilta puolilta kuuluu pieni "klapina" esim rösöisellä jäätiköllä tai kuopista ajettaessa. Mistäköhän voisi johtua? Käytin asennuksen aikana takavakaajan irti ja apurungon vuoronperään molemmilta puolilta irti. Kaikki on kyllä kiristetty tiukalle ja iskaritkin on kiinni, myös yläpäästä vaikka meinaskin unohtua pultti käsi tiukkuuteen. Samoin jouset istuu kunnolla alapäässä ja yläällähän on se kumi. Ylimääräisiä osia ei jääny. :? Voisko kuitenkin kuulua apurungosta, kun sehän on "löysästi" kiinni varsinaisessa rungossa? Siis siten, että se pääsöö sen holkin varassa vähän liikkumaan pystysuunnassa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » To Marraskuu 9. 20:02:14 2006

takakeinujen pusla rikki.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » La Marraskuu 11. 13:27:22 2006

Timo kirjoitti:takakeinujen pusla rikki.
Niinpä taitaa olla. Saatto rusahtaa kun pientä väkivaltaa käytin jousien asennuksessa ja tipautin apurunkoa alaspäin. No täytyy seurata. Ei se ny menoa haittaa, kolisee vaan ikävästi.

Luulin jo että olis ollu vaan käsijarruvaijeri joka kopsuu runkoo mutta kyllä ääni on senverran kova, ettei oo se.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ti Marraskuu 14. 7:39:21 2006

No, joo. Eipä sitten ollu rikki mitään. Iskarit alapäästä löysällä. Oli kyllä kireällä, mutta piti vetää "tosi" kireälle. Auraus oli noin sentin pielessä... Yhteesä 0,18 pitää ilmeisesti olla ja oli 1,12.

Nyt seuraavaks menöö kuskinpuoleinen etulaakeri vaihtoon, vislaa jo aika kivasti. :evil:
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Marraskuu 14. 9:01:24 2006

Jekki kirjoitti: Nyt seuraavaks menöö kuskinpuoleinen etulaakeri vaihtoon, vislaa jo aika kivasti. :evil:
Vaihda se ajoissa ettei se syö sitä stumppia paskaks. Äläkä riko niitä stefoja siitä uudesta laakerisarjasta koska niitä ei saa erikseen. :wink:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Alustoista ja alustasarjoista juttua

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Helmikuu 27. 14:10:58 2012

En sitten mistään löytänyt sitä vakio auto alustasarja topicii... Siis jatketaan yli 5vuotta vanhaa topicia.

Eli olen ostamassa jousia Mondeoo ja vaihtoehtoina ovat Koni -40mm tai Intrax -50/40mm. Kokemusta itsellä Koni jousista (hyvät), mutta nyt sais edullisesti nuo Intraxit. Eli onko kellään kokemusta Intrax jousista? Hyvät, huonot tai jotain siltä väliltä? Iskareiksi olen päätynyt jo aika päiviä sitten Koni STR.T, mutta ovat vasta kehitys vaiheessa...
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Vastaa Viestiin