V6 ruiskukoneet (ei mekaaniset)

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

V6 ruiskukoneet (ei mekaaniset)

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 19. 19:24:04 2006

Ajattelin vähän kartoittaa noita vaihtoehtoja consuliin. Eli mitä kutoskonetta ja ruiskua suosittelette, mieluuusti siis sellainen jonka pystyisi muuttaan "helposti" megaa varten. Itsellä ei siis mitään kokemusta/tietoa noista voortin kutosista.. Eli ihan vähäpätöiseltäkin tuntuvat asiat kiinnostaa

Vaatimuksia siis olisi
- kohtuullinen hinta
- elektroninen ruisku
- hyvä osien saatavuus (myös viriosien)

Kertoilkaapa siis myös onko noissa mitä kaikkia oleellisia eroja esim. OHC EFI:in esim. onko suuttimien rungot samat, mitkä lootat sopii jatkeeksi, omia kokemuksia, minkä tehoinen vakiona yms yms.

En keksinyt sopivia hakusanoja, että pistäkääs linkkejä jos aiheesta löytyy (varmasti löytyy)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Su Marraskuu 19. 19:29:50 2006

no ainoat järkevät vaihtoehdot olis varmaan 2.8 efi tai 2.9efi. kohtuulliset hinnat :roll: molemmissa taitaa olla se ~150hv vakiona varaosia saa aika hyvin, toki ne ei oo edullisia ja viriosaakin löytyy jonnin verran. ei toki voi verrata ohc virien saatavuuteen :wink:
ja niin ne lootat. näissä täytyy olla kutoseen tarkoitettu loota jossa on pidempi kytkinakseli kun muissa. mutta näidenkin saatavuus ihan kohtuullista
sierra xr4x4
escort mk1

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 19. 19:37:38 2006

^ Ok, mitä väki on maksanut tuollaisista suht hyväkuntoisista koneista apulaitteineen? Mitä käytännön eroja noilla koneilla on iskun/porauksen suhteen, vai onko edes sama alakerta?
Noita ilmeisesti on ollut scorpioissa, mutta missä muissa?

*edit*
Ilmeisesti kannet&jakopää toteutettu erilailla.

Mites tuo ruisku EEC-IV EFI vs. L-Jetronic?

Kumpi olisi parempi aihio ahtamiseen noista koneista?
Viimeksi muokannut fsohc, Su Marraskuu 19. 19:48:22 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Marraskuu 19. 19:47:12 2006

fsohc kirjoitti:^ Ok, mitä väki on maksanut tuollaisista suht hyväkuntoisista koneista apulaitteineen? Mitä käytännön eroja noilla koneilla on iskun/porauksen suhteen, vai onko edes sama alakerta?
Noita ilmeisesti on ollut scorpioissa, mutta missä muissa?

*edit*
Ilmeisesti kannet&jakopää toteutettu erilailla.

Mites tuo ruisku EEC-IV EFI vs. L-Jetronic?
Sierroissa on noita kans ollu. Itse kallistusin kyllä 2.9:n puoleen.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Marraskuu 19. 20:10:51 2006

katiton 2.9 v6 eec 4 on L-jetronic.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 19. 20:57:35 2006

Täältä myös ääni perus 2.9i:lle, miellään HC mallille. Hieno homma että lähet suoraan modernisoimaan autoa ja jätät ne vanhat kaasari-vehkeet alkuunsa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 19. 20:59:54 2006

^ ok, wikipediassa oli erikseen mainittu nuo. Onko tuon suuttimet sitten tämän tyyppiset (ohc efi)? Hoituuko noissa sytkä muuten jo sitten edis6:lla vai jakajalla, siis tuossa 2.9i:ssä?

Mikä on HC-malli? :oops:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Marraskuu 19. 21:06:19 2006

Kummatkin vanhemmat Cologne V6:t ovat kestävän koneen maineessa. Fordin 2.8 V6:sta on käytetty mm. intin ruotsalaisvalmisteisessa telakuorma-autossa ja perusrakenteeltaan se on varsin kestävä.

Eroja:

2.8 V6
+ jakopää rattaalla = kestävä
+ moottorin tiivisteitä saa vielä jonkin verran Fordilta, mutta ei esim. yläpään kokonaista sarjaa. Ne saa kuitenkin tarvikkeena n. 100 euron hintaan.
+ 2.8 EFi:n imusarjaa pidetään yleisesti parempana kuin 2.9 EFi:n.
+ lähti viime talvena -30 asteen pakkasessakin käyntiin (tosin kuulosti aika karulta)
+ EFi versiolla pystyy ajamaan lyijyttömällä bensalla ilman lisäaineita
+ varaosat ovat olleet mielestäni kohtuullisen hintaisia (kalliita verrattuna CVH-moottoriin, mutta halpoja verrattuna 24v Cosworth V6:een)
+ 2.8 EFi malli käy ainakin Megaruutan kaveriksi (sellainen konversio oli tehty ainakin siihen mustaan tanikkaan).
+/- käytetty myös turbokäytössä, mutta 2.9 parempi siihen käyttöön.
+/- EFi mallissa venyvät torx-kantaiset kannenpultit, joita ei voi käyttää uudestaan (uudet 16 kpl Fordilta tilattuna n. 70-80 euroa)
- hieman karski käyntiääni
- siamilaiset pakoaukot kannessa (vain kaksi pakoulostuloa), ei tehon kannalta hyvä (V4:n tilalle pystyi/y vaihtamaan helposti V6:n)
- venttiilinnostajien välejä pitää välillä säädellä
- painava
- virinokkia saa, mutta viritettävyys käytettyyn rahaan nähden ilmeisesti aika heikko

2.9 V6
+ jakopää ketjulla
+ sivistyneempi käyntiääni
+ ahdettavaksi parempi ja suosittu lähtökohta
+ kat-versiossa hydrauliset nostajat (ei tarvitse säätää), ei-kat-versiossa sama kuin 2.8.
+ kolme reikäinen pakopuoli kansissa
- imusarja huono
- varaosien saatavuus aika heikkoa tarvikkeena, Fordilta saa vielä hyvin.
- painava

2.8 EFi ja 2.9 EFi moottoreita on käytetty Scorpiossa ja myös Sierrassa. Suomeen ei ole ilmeisesti maahantuojan toimesta tuotu uutena yhtään 2.8 EFi Sierraa. Kaikki mitä olen itse nähnyt ovat olleet mekaanisella ruiskulla. Fordin oma Microcat varaosaohjelma tuntee kuitenkin Sierrasta myös 2.8 EFi version.

Kummassakin 2.8/2.9 12v sytytys on jakajalla, EDIS 6 on 2.9 24v:ssa.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 19. 22:34:48 2006

fsohc kirjoitti: Mikä on HC-malli? :oops:
High Compression, eli 9,5 rutulla. Saaste mallit ovat 8,5:1.
Sine kirjoitti: 2.8 V6
+ jakopää rattaalla = kestävä
Bakeliitti-ratas on melko kestävä, mutta jäykemmillä venajousilla suositellaan täys-metalli ratasta. Itselläni oli aikoinaan Quaifen tekele.
Sine kirjoitti: 2.8 V6
+ 2.8 EFi:n imusarjaa pidetään yleisesti parempana kuin 2.9 EFi:n.
Kax-kasin ns. "four-ricer" on hyvin kehno. Materiaalivahvuus ei anna mahdollisuutta avartaa. Puhutaan 10-15hp:n hyödystä siihen vain ja ainoastaan Granadasssa yhtenä mallivuotena tarjolla olleeseen kuusi kanavaiseen sarjaan verrattuna. 2.9:n sarjasta en tiedä tarkemmin, mutta olettaisin sen olevan parempi.
Sine kirjoitti: 2.8 V6
- venttiilinnostajien välejä pitää välillä säädellä
Allekirjoitan. Kerran päästät rajoittajalle, niin jo krapisee. ...noin niinkun karkeasti sanottuna. Olen kuullut kauniistikin käyviä yksilöitä.
Sine kirjoitti: - painava
Mihin verrattuna? Ai siihen iän ikuiseen OHC:hen?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Marraskuu 19. 22:39:30 2006

2.9 konetta on myös 9.0 puristuksilla, tyyppimerkinnästä selviää mikä yksilö on kyseessä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 19. 23:01:25 2006

Erittäin suuret kiitokset tähän asti tulleista tiedoista, kaikki hyödyllistä tietoa.
Eli tuo 2.9 vaikuttaisi hiukan paremmalta vaihtoehdolta.

Osaisiko joku vielä kertoa noista suuttimista?
Olettaisin myös että 2.8 ja 2.9 koneessa on samat koneenkiinnikkeet&vauhtipyörä?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Marraskuu 19. 23:18:19 2006

2.9 koneisiin on ainakin 3 eri suutinvaihtoehtoa, taulukoiden mukaan ainakin 2 noista on samalla tuotolla vaikkakin eri numerolla. Vauhtipyörät käy päikseen, samoin kiinnitykset. Vauhtipyörissä on kai ero type9 ja mt75 laatikon tapauksissa, kiinnikkeet eroaa toisistaan 2wd <-> 4wd
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 19. 23:21:10 2006

fsohc kirjoitti:Erittäin suuret kiitokset tähän asti tulleista tiedoista, kaikki hyödyllistä tietoa.
Eli tuo 2.9 vaikuttaisi hiukan paremmalta vaihtoehdolta.

Osaisiko joku vielä kertoa noista suuttimista?
Olettaisin myös että 2.8 ja 2.9 koneessa on samat koneenkiinnikkeet&vauhtipyörä?
Lohkot on ulkoisilta fyysisiltä mitoiltaan kaikissa Cologne sarjan koneissa, pois lukien 4.0, samat. Korvat ja paikat käy.

Vauhtipyörää on kahta, riippuen mitä laatikkoa ajetaan. Type-9 vaiko MT75.

Suuttimet ol muistaakseni 170cc 2.9:ssä. Cossussa muistaakseni 190cc.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Su Marraskuu 19. 23:22:47 2006

MouTine kirjoitti:
fsohc kirjoitti: Mikä on HC-malli? :oops:
High Compression, eli 9,5 rutulla. Saaste mallit ovat 8,5:1.
Mutta HC:ksi ne on noi kaikki 2.8 ja 2.9 koneet merkattu ainakin mun kirjoissa :wink:
nusnus...
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 19. 23:23:02 2006

^ Mutta tyyppi(tai siis suuttimen runko) on siis noilla suuttimilla tuo ohc efiä vastaava? (kuva ylempänä). Eli ei mikään esim. nipponeissa tavattava ruuvikiinnitteinen suutin (lue harvinainen)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 19. 23:27:14 2006

fsohc kirjoitti:^ Mutta tyyppi(tai siis suuttimen runko) on siis noilla suuttimilla tuo ohc efiä vastaava? (kuva ylempänä). Eli ei mikään esim. nipponeissa tavattava ruuvikiinnitteinen suutin (lue harvinainen)
Mittoja en muista, mutta saman tyyppiset kiinnitykset ja liitokset. Tosin tukevammalla vyötäröllä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Su Marraskuu 19. 23:37:47 2006

MouTine kirjoitti:Kax-kasin ns. "four-ricer" on hyvin kehno. Materiaalivahvuus ei anna mahdollisuutta avartaa. Puhutaan 10-15hp:n hyödystä siihen vain ja ainoastaan Granadasssa yhtenä mallivuotena tarjolla olleeseen kuusi kanavaiseen sarjaan verrattuna. 2.9:n sarjasta en tiedä tarkemmin, mutta olettaisin sen olevan parempi.
2.8 EFI:ssä on erilainen imusarja kuin k-jet:ssä. 6 imukanavaa ja näyttää samalta kuin 2.9:n.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 19. 23:55:47 2006

Tero_s kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Kax-kasin ns. "four-ricer" on hyvin kehno. Materiaalivahvuus ei anna mahdollisuutta avartaa. Puhutaan 10-15hp:n hyödystä siihen vain ja ainoastaan Granadasssa yhtenä mallivuotena tarjolla olleeseen kuusi kanavaiseen sarjaan verrattuna. 2.9:n sarjasta en tiedä tarkemmin, mutta olettaisin sen olevan parempi.
2.8 EFI:ssä on erilainen imusarja kuin k-jet:ssä. 6 imukanavaa ja näyttää samalta kuin 2.9:n.
Tiedän. En tarkoittanut sitä. Jounilla lienee kuviakin moisesta harvinaisuudesta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Marraskuu 20. 1:35:44 2006

MouTine kirjoitti:
fsohc kirjoitti: Mikä on HC-malli? :oops:
High Compression, eli 9,5 rutulla. Saaste mallit ovat 8,5:1.
Scorpion Haynes huoltomanuaali tuntee V6:lle seuraavat puristussuhteet (perässä moottorin tyyppikoodi):

9.2:1 (2.8 12v PRE)
9.5:1 (2.9 12v BRC = ei katalysaattoria)
9.0:1 (2.9 12v BRD = Type N manuaali tai automaatti ja katalysaattori)
9.0:1 (2.9 12v BRE = MT-75 manuaali ja katalysaattori)
MouTine kirjoitti:
Sine kirjoitti: 2.8 V6
+ 2.8 EFi:n imusarjaa pidetään yleisesti parempana kuin 2.9 EFi:n.
Kax-kasin ns. "four-ricer" on hyvin kehno. Materiaalivahvuus ei anna mahdollisuutta avartaa. Puhutaan 10-15hp:n hyödystä siihen vain ja ainoastaan Granadasssa yhtenä mallivuotena tarjolla olleeseen kuusi kanavaiseen sarjaan verrattuna. 2.9:n sarjasta en tiedä tarkemmin, mutta olettaisin sen olevan parempi.
Kyse oli EFi:sta, ei MFi:stä. Mekaanisella ruiskulla olevan 2.8:n imusarjaa on moitittu huonoksi, kun taas 2.8 EFi:n imusarjoja olen nähnyt pultattuna 2.9:iin kiinni juuri sen paremman virtaavuuden takia. 2.9 EFi:ssa näyttäisi olevan enemmän mutkaa ja kulmaa kuin 2.8 EFi:n imusarjassa. Onko tällä sitten _OIKEASTI_ mitään merkitystä? Siihen en osaa kertoa vastausta. tumi on muistaakseni enemmän aiheeseen perehtynyt. Joskus oli puhetta juuri tästä aiheesta (tumi: on pitänyt laittaa niitä kuvia 2.8 EFi:n imusarjasta, sori :( ).

Pari kuvaa Scorpion 2.8 EFi:n imusarjasta:
Imusarjan alaosa
Imusarjan yläosa

--

Bensansuuttimet ovat samat joissakin 2.8:ssa ja 2.9:ssa. Microcatissa on Scorpio 2.9 12v moottorin suuttimille kolmea erilaista varaosanumeroa. Tästä ohjelmasta ei näy mikä numero suuttimessa oikeasti on. Minulla on nyt kiinni alun perin 2.9:n suuttimet (muistaaksi ei-kat-versio) ja hyvin ovat toimineet. Etsin silloin joskus netistä tietoa suuttimista ja vanhojen suuttimien numeroiden perusteella totesimme 2.9:n suuttimien myyjän kanssa, että numerot ovat samat (Fordin varaosanumero oli eri suuttimissa, mutta pidempi "oikea" numerosarja oli sama). Minulla suuttimessa lukee 0 280 150 219 ja tuolla numerolla Googlen hakujen perusteella väitettään samojen suuttimien olevan käytössä myös "FORD 2.0 SOHC 4cyl EFI" moottorissa ja tuotoksi kerrotaan "167cm3/min (16.1 LBS/HR) (2.5 bar)(36.3 PSI)" (toinen lähde väittää 169 cm3/min /2.5 bars).

V6 EFi bensansuutin.


MouTine kirjoitti:
Sine kirjoitti: - painava
Mihin verrattuna? Ai siihen iän ikuiseen OHC:hen?
Vaikkapa uudempaan Duratec V6:een verrattuna. Colognea ei voi parhaalla tahollakaan sanoa kevyeksi. Se on The Pata.

Neloskoneista on tullut yksi nosteltua CVH ja Zetec lohkoja. Melkein voisin vannoa, että Cologne V6:n jäisi yksinään siirtämättä omin käsin voimin paikasta toiseen.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Marraskuu 20. 7:26:09 2006

Sine kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
fsohc kirjoitti: Mikä on HC-malli? :oops:
High Compression, eli 9,5 rutulla. Saaste mallit ovat 8,5:1.
Scorpion Haynes huoltomanuaali tuntee V6:lle seuraavat puristussuhteet (perässä moottorin tyyppikoodi):

9.2:1 (2.8 12v PRE)
9.5:1 (2.9 12v BRC = ei katalysaattoria)
9.0:1 (2.9 12v BRD = Type N manuaali tai automaatti ja katalysaattori)
9.0:1 (2.9 12v BRE = MT-75 manuaali ja katalysaattori)
Tarkistan tämän. Olen varma, että tuollainen mainitsemani 8.5:1 kone löytyy ja sellaisen asentelimme aikoinaan kaverini Mk-I Capriin.
Sine kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
Sine kirjoitti: 2.8 V6
+ 2.8 EFi:n imusarjaa pidetään yleisesti parempana kuin 2.9 EFi:n.
Kax-kasin ns. "four-ricer" on hyvin kehno. Materiaalivahvuus ei anna mahdollisuutta avartaa. Puhutaan 10-15hp:n hyödystä siihen vain ja ainoastaan Granadasssa yhtenä mallivuotena tarjolla olleeseen kuusi kanavaiseen sarjaan verrattuna. 2.9:n sarjasta en tiedä tarkemmin, mutta olettaisin sen olevan parempi.
Kyse oli EFi:sta, ei MFi:stä. Mekaanisella ruiskulla olevan 2.8:n imusarjaa on moitittu huonoksi, kun taas 2.8 EFi:n imusarjoja olen nähnyt pultattuna 2.9:iin kiinni juuri sen paremman virtaavuuden takia. 2.9 EFi:ssa näyttäisi olevan enemmän mutkaa ja kulmaa kuin 2.8 EFi:n imusarjassa. Onko tällä sitten _OIKEASTI_ mitään merkitystä? Siihen en osaa kertoa vastausta. tumi on muistaakseni enemmän aiheeseen perehtynyt. Joskus oli puhetta juuri tästä aiheesta (tumi: on pitänyt laittaa niitä kuvia 2.8 EFi:n imusarjasta, sori :( ).

Pari kuvaa Scorpion 2.8 EFi:n imusarjasta:
Imusarjan alaosa
Imusarjan yläosa

--
Tämä on selvä. Itse paasasin tosiaan Mfi:n imukasta. =)
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Marraskuu 20. 7:31:45 2006

Tiedän ainakin yhden suunnilleen vakion 2.3 colognen jossa on jotain 320hv 0,8 ahdoilla ja 2,8 efin imusarjalla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Marraskuu 20. 11:22:11 2006

Liekkö tässä kyseessä Cobra replica sieltä teiltäpäin?
Noita teholukemia ei ole kaiketi pakko uskoa..?
Takapyörä teho kiinnostais enemmän.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Marraskuu 20. 12:18:07 2006

Jari H kirjoitti:Liekkö tässä kyseessä Cobra replica sieltä teiltäpäin?
Noita teholukemia ei ole kaiketi pakko uskoa..?
Takapyörä teho kiinnostais enemmän.
Koopra on joo, uskomiseen en ota kantaa mut jotain tota luokkaa on paperilla, tarkkaa en muista. Pyörätehoa en muista, turha niitä on katella kun siihen vaikuttaa vaikka se että miten kovaa sitoo auton penkkiin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Marraskuu 20. 14:57:53 2006

Tuota edis6:sta ei varmaankaan saa paikoilleen ihan bolt-on periaatteella noihin cologne patoihin? Tarkoitan siis että eikö noissa cossuscorpion padoissa ole kans 36-1 hammastus vauhtipyöräntakana ja tuo anturi lohkossa kiinni, vai olenko käsittäny väärin?

Aika mukavasti ilmestynyt tätä v6 efi tietoa tänne.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 20. 15:08:28 2006

täältä 1 ääni lisää 2.9efi:lle, riippumatta siitä ahdatko sen tai pidät vakiona, joka tapauksessa se on paras kutosvaihtoehto tuohon. BOA/BOB on kalliimpi joka suhteessa (hankintahinta + varaosat) ja pitää aika lailla kikkailemalla se siihen leimata kun taas 12V versio menee vakiojarruilla niksnaks paikalleen..

Toisaalta 3.0 Essex modernisoituna olis ainakin erilainen ja varmasti potentiaalia löytyy... Siihen vain pitää viritellä ruiskusysteemit ja pari fööniä kylkiin ja jo tuumamittainen kutonenkin liikuttais consulia :-)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Marraskuu 20. 17:25:05 2006

fsohc kirjoitti:Tuota edis6:sta ei varmaankaan saa paikoilleen ihan bolt-on periaatteella noihin cologne patoihin? Tarkoitan siis että eikö noissa cossuscorpion padoissa ole kans 36-1 hammastus vauhtipyöräntakana ja tuo anturi lohkossa kiinni, vai olenko käsittäny väärin?

Aika mukavasti ilmestynyt tätä v6 efi tietoa tänne.
Ei, vaan hihnapyörän yhteudessä etupäässä. Katselin joskus että uudemmissa Explorereissa olisi virranjakajan tilalla joku kikkare joka liittyy sytytykseen. Voisikohan sillä ohjata MS:ää?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Marraskuu 20. 18:19:27 2006

^ Mitä äkkiä vilkaisin googlella, niin näyttäisi että kaikki Explorerit 1990-2002 käyttää edis6:sta. Oisko tuo sitten juuri tuo edis6 moduli, mitä tarkoitat?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ma Marraskuu 20. 20:34:36 2006

Kyse oli EFi:sta, ei MFi:stä. Mekaanisella ruiskulla olevan 2.8:n imusarjaa on moitittu huonoksi, kun taas 2.8 EFi:n imusarjoja olen nähnyt pultattuna 2.9:iin kiinni juuri sen paremman virtaavuuden takia. 2.9 EFi:ssa näyttäisi olevan enemmän mutkaa ja kulmaa kuin 2.8 EFi:n imusarjassa. Onko tällä sitten _OIKEASTI_ mitään merkitystä? Siihen en osaa kertoa vastausta. tumi on muistaakseni enemmän aiheeseen perehtynyt. Joskus oli puhetta juuri tästä aiheesta (tumi: on pitänyt laittaa niitä kuvia 2.8 EFi:n imusarjasta, sori :( ).
No tuostahan tuo näkyi, näyttää tuo alaosa 2.8ssa paremmalta. 2.9ssä suuttimien kohdalla kanavissa outo mutka joka vaikuttaa vähän ahtaalta. Toki siitäkin ilma paineella läpi menee :wink:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Marraskuu 22. 20:51:01 2006

Täällähän tätä on käsitelty aiemminkin toisesta näkökulmasta:

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=104514
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » Ke Marraskuu 22. 22:49:08 2006

Skorppi kirjoitti:Koopra on joo, uskomiseen en ota kantaa mut jotain tota luokkaa on paperilla, tarkkaa en muista. Pyörätehoa en muista, turha niitä on katella kun siihen vaikuttaa vaikka se että miten kovaa sitoo auton penkkiin.
246kW ja jotain pilkun takana. Muistan (tai sitten muistan väärin) kun oli saman verran kuin yhdessä kiinanthyyningissä(subaru). SCF:n dynopäivillä kattelin cobrankin käppyröitä ruudulta.

Mun mielestä noissa dyno tuloksissa pitäis aina olla näkyvissä mitattu pyöräteho ja mitatut häviöt sekä mielellään lasketu kone teho vaikka sen noista saakin laskettua.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Marraskuu 23. 9:43:36 2006

Tero_s kirjoitti: Mun mielestä noissa dyno tuloksissa pitäis aina olla näkyvissä mitattu pyöräteho ja mitatut häviöt sekä mielellään lasketu kone teho vaikka sen noista saakin laskettua.
Hyvin sanottu.
Pelkkiä vetopyörä tehoja vertailemalla tää juupaseipäistoidynohuijaa- vääntö jäis vähemmälle. Suurin ero dynojen välillä kun taitaa tulla noissa lasketuissa/mitatuissa/arvioiduissa tehohäviöissä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Marraskuu 23. 10:11:13 2006

Teron kommentissa on ideaa, siitä näkisi kaiken tarvittavan.

Pelkän pyörätehon ihmettelemistä en vieläkään tajua jos perusteluna on tarkempi mittaus. Epätarkempi se on kuin koneteho mikäli dyno mittaa häviön. Ihan itse empiirisesti kokeiltu: ensin otetaan veto jonka jälkeen liinat piukempaa ja uusi veto. Molemmissa vedoissa koneteho tasan sama, tiukemmilla liinoilla pyörätehoa vähemmän.

Jos ei muuten usko nii laahaa vanhan jäykän taka-akselin missä on pyörät paikallaan rullille. Koita pyörittää niitä rullia renkaasta kääntämällä. Sitten vedät sen akselin siihen rullille liinoilla kiinni niin että renkaat on rutussa ja toista sama koe. Tässä kohtaa huomaat että se rullan ja renkaan välinen häviö voi olla myös merkittävä.

Pyörästä konetehon mittaaminen on aina arvio, moottoridynot sitten jos haluaa tarkempaa. Syytä on kuitenkin pitää mielessä että missään asiassa ei tarkkaa mittausta ole olemassakaan, tuloksessa on aina jokin virhemarginaali.

Lisäksi mitä väliä sillä on että heittääkö se lappu johonkin suuntaan jonkun prosentin, ei mitään. Oleellisempaa on että käy samassa paikassa dynossa ja se että dyno on laadukas, jotta toistettavuus on hyvä. Näin saa vertailupohjaa tekemilleen muutoksille. Lisäksi dynoja on erilaisia. Sporttiauton käyttämä DynoDynamics on tehty nimenomaan moottorin säätöön, ei tehon mittaukseen. Tässä käytössä on nimenomaan olennaisinta toistettavuus, ei absoluuttinen teholukema, jota dyno näyttää.

Turussa on myös boschin inertiadyno ja tähän verrattuna tehot ovat muutaman hepan sisään samoja (~300hv auto). Suoraa vertailua muihin penkkeihin ei ole kait tehty, tosin on huomattu, että moni amw:llä kovan lapun vetävä auto ei enää pääsekkään lähellekkään samoihin lukemiin...


Kuten täälläkin on monesti todettu, kellot sen kertoo vetääkö vaiko eikö. Ei mua ainakaan lämmitä hieno lappu jos vehkeet ei liiku, ennemmin toisinpäin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Marraskuu 23. 12:15:20 2006

Joopa.
Noita ¼ mile tuloksia tarkastellessa on kyllä sitten lyötävä laput pöytään ja tarkasteltava tuloksia koko vedon matkalta. Esim. kaverin 11.8/180kmh antaa ensi silmäyksellä melko vaatimattoman kuvan, mutta kun otetaan huomioon että 60' on melkein kolmosia ja perävälityskin 2.8 alkaa 454 BBC näyttäytyä jo eri valossa.

Mutta kaikenkaikkiaan toi ¼ mile on aika armoton. Kuten jossain oli lähtöporttiin taiteiltu: Bullshit stops here.
Tais olla Moroso Motorsport Parkissa.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Huhtikuu 27. 21:09:20 2007

Eikös 2,8l kutosta saa myös efinä? Eli sellaisena johonka megaruutan saisi?

Mitä pikkuviriä kannattaa tehdä? Nokka vaihtoon, kansia vähän kaivella, vähän ehkä laskeekin ja peltisarjat? Pitääkö vaihtaa jakopään rattaat parempiin?

Mikä nokka kannattaa laittaa? Koneeseen tietysti myös samalla perusremppaus ja kk kankien pulttien vaihto?

Minkähän laisiin kierroksiin pitäisi rajoitin tuollaisessa laittaa? Vakio alakerran osilla (pois luettuna ne pultit jos vaihtaa tarvii?) ja keveämmällä vauhtiksella.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: V6 ruiskukoneet (ei mekaaniset)

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 24. 23:06:16 2009

Osaako joku sanoa mikä tuo 2.8 efin suutintukissa olevien liitoksien tyyppi on? Löytyykö esim. summitin luettelosta sopivia liittimiä niihin, niin saisi kunnon liitokset kaikkialle polttoainelinjastoihin?

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Re: V6 ruiskukoneet (ei mekaaniset)

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Pe Joulukuu 30. 18:05:02 2011

Osaiskos joku sanoo mitä tommonen 2,9 12v moottori painaa? Entäs perus ohc-moottori?
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

Vastaa Viestiin