Sierra 1.8td -> 2.0i DOHC
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
Sierra 1.8td -> 2.0i DOHC
Elikä tarkotuksena olis heittää dokkikone ruiskulla tuon turbodieselin tilalle. Onko kellään kokemuksia vastaavasta operaatiosta? Alusta/jarruthan on samat kummassakin. Ensimäisenä kysymyksiä aiheuttaa etupalkki/moottorinkorvat, jotka kai lienevät molemmissa samanlaiset?
Entä vaihteisto, dieselissähän on type9, passaako tuo suoraan dokin perään vai pitääkö vaihtaa mtx:ään?
Onko dokin perään mahdollista laittaa ohc:n 215mm kytkin vauhtipyörineen. Saisi käytöstä edes vähän herkemmäksi kuin tuolla dokin omalla pyörällä. Vai onko ainoa vaihtoehto keventää sitä omaa.
Polttoainelinjat kaiketi käyvät sinällään, mutta entäpä tankki? Liekö tankissa oleva pumppu samankaltainen molemmissa?
Entäpä tuo sähköpuoli? Ohc-efin kanssa on tullut pelattua jonkunverran, ja siinä ruiskun johtosarja on suht yksinkertainen. Mutta miten on laita dokin ruiskun kanssa? Tarkotuksena on hankkia kokonainen moottorinluovuttaja-auto joten johtosarja periaatteessa pitäisi löytyä valmiina.
Projekti olisi tarkoitus toteuttaa mahdollisimman nopeasti , jotta päästään dieselverosta eroon, joten kaikki vinkit yms. ovat tervetulleita. Kiitoksia jo näin etukäteen.
Entä vaihteisto, dieselissähän on type9, passaako tuo suoraan dokin perään vai pitääkö vaihtaa mtx:ään?
Onko dokin perään mahdollista laittaa ohc:n 215mm kytkin vauhtipyörineen. Saisi käytöstä edes vähän herkemmäksi kuin tuolla dokin omalla pyörällä. Vai onko ainoa vaihtoehto keventää sitä omaa.
Polttoainelinjat kaiketi käyvät sinällään, mutta entäpä tankki? Liekö tankissa oleva pumppu samankaltainen molemmissa?
Entäpä tuo sähköpuoli? Ohc-efin kanssa on tullut pelattua jonkunverran, ja siinä ruiskun johtosarja on suht yksinkertainen. Mutta miten on laita dokin ruiskun kanssa? Tarkotuksena on hankkia kokonainen moottorinluovuttaja-auto joten johtosarja periaatteessa pitäisi löytyä valmiina.
Projekti olisi tarkoitus toteuttaa mahdollisimman nopeasti , jotta päästään dieselverosta eroon, joten kaikki vinkit yms. ovat tervetulleita. Kiitoksia jo näin etukäteen.
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Moottorinkorvat ei ole sinnepäinkään samanlaiset eikä kannakekumit sen enempää. Palkki on sama kaikissa.
Dieselissä ei ole erillistä bensapumppua eikä paineistettuja letkuja, uudet linjat joutuu vetämään niille joka tapauksessa.
DOHC-efin ruiskun johtosarjassa on sama liitin kuin OHC-efin sarjassa, käy suoraan jos se liitin autosta löytyy.
Dieselissä ei ole erillistä bensapumppua eikä paineistettuja letkuja, uudet linjat joutuu vetämään niille joka tapauksessa.
DOHC-efin ruiskun johtosarjassa on sama liitin kuin OHC-efin sarjassa, käy suoraan jos se liitin autosta löytyy.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
Nyt on tekniikka hommattuna. Elimensiirtoa varten tuli 2.0dohc Scorppio. Vauhtipyörä pitää vielä hommata, kun scorppi on tomaattilaatikolla.
Mitenköhän mahtaa olla tuon bensapuolen kanssa. Mahtaako ruiskupumppu siirtyä scorpin tankista sierran tankkiin ilman kommelluksia?
Tuota bensalinja-hommaa en ole tullut miettineeksikään...mitenköhän nuo dieselin linjat reagoi jos sinne painaa paineen? Jos ne joutuu rakentamaan täysin uusiksi, niin miten se helpoiten onnistuis? Pystyisköhän noita scorpin linjoja käyttään apuna? Onko dohc-sierran bensansuodatin auton alla vai konehuoneessa? Onko sen sijainnilla mitään merkitystä, muuta kuin huollon kannalta?
Mitenköhän mahtaa olla tuon bensapuolen kanssa. Mahtaako ruiskupumppu siirtyä scorpin tankista sierran tankkiin ilman kommelluksia?
Tuota bensalinja-hommaa en ole tullut miettineeksikään...mitenköhän nuo dieselin linjat reagoi jos sinne painaa paineen? Jos ne joutuu rakentamaan täysin uusiksi, niin miten se helpoiten onnistuis? Pystyisköhän noita scorpin linjoja käyttään apuna? Onko dohc-sierran bensansuodatin auton alla vai konehuoneessa? Onko sen sijainnilla mitään merkitystä, muuta kuin huollon kannalta?
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Tuskin siirtyy pumppu tankista tankkiin, DOHC-Sierran tankissa on iso luukku päällä ja lähes kaikissa muissa pieni, joten luulisi että jotain eroa niillä on. Mahtaakohan siinä dieselin tankissa olla edes loiskelevyjä? Suodattimen paikalla ei ole merkitystä, omassa Sierrassa se on nippusiteellä ilmanputsarin kotelossa kiinni.Timo_R kirjoitti:Nyt on tekniikka hommattuna. Elimensiirtoa varten tuli 2.0dohc Scorppio. Vauhtipyörä pitää vielä hommata, kun scorppi on tomaattilaatikolla.
Mitenköhän mahtaa olla tuon bensapuolen kanssa. Mahtaako ruiskupumppu siirtyä scorpin tankista sierran tankkiin ilman kommelluksia?
Tuota bensalinja-hommaa en ole tullut miettineeksikään...mitenköhän nuo dieselin linjat reagoi jos sinne painaa paineen? Jos ne joutuu rakentamaan täysin uusiksi, niin miten se helpoiten onnistuis? Pystyisköhän noita scorpin linjoja käyttään apuna? Onko dohc-sierran bensansuodatin auton alla vai konehuoneessa? Onko sen sijainnilla mitään merkitystä, muuta kuin huollon kannalta?

Bensalinjat tulee tehtyä näppärästi ihan metritavarabensaputkesta jota saa joka varaosatiskiltä, vaikka putket saattaisikin kestää, mutta dieselin letkut ei sitten ainakaan kestä painetta. Sitä paitsi 1.8td koneen linjat tulevat väärälle puolelle konetta kun DOHCia laitat kiinni...

Usko pois, tuo ei ole isoin remontti tuossa muutoksessa.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
Ainakin motonetin (kaikkitietävän
) luettelon mukaan Sierra-"i"/Diesel/DOCH 2.90--92 (Ø108mm) olisi sama tankki. Totuus varmaankin selviää parhaiten kun saa molemmat tankit käteen.
Taidan ottaa neuvosta vaarin ja vetää polttoainelinjat uusiksi, olisiko tuo 8mm sopivan kokoista. Jos poikkeaisi huomenna ohikulkeissaan biiltemasta nappaamassa tuollasen 5m pätkän. Dieselin oma linja kuitenkin kelvannee paluupuolelle.
Mitenkäs nuo liitokset olisi viisainta toteuttaa? Uskaltaako ihan teräspunospäällysteisellä kumiletkulla ja klemmareilla liittää tankin ja putket ja suodattimen...

Taidan ottaa neuvosta vaarin ja vetää polttoainelinjat uusiksi, olisiko tuo 8mm sopivan kokoista. Jos poikkeaisi huomenna ohikulkeissaan biiltemasta nappaamassa tuollasen 5m pätkän. Dieselin oma linja kuitenkin kelvannee paluupuolelle.
Mitenkäs nuo liitokset olisi viisainta toteuttaa? Uskaltaako ihan teräspunospäällysteisellä kumiletkulla ja klemmareilla liittää tankin ja putket ja suodattimen...
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
Kiitoksia tästä...Rahtinalle kirjoitti:voin ottaa kuvan ruiskun tankista reiän sisältä illal ni näet millanen se on
Olisiko jollain katsastusmiehelle kelpaavaa paperia Sierrojen alustojen vastaavuuksista? Haulla löytyi tuo samiharjun skannaama, mutta linkki ei toimi. Koitin paikallisesta liikkeestäkin tuota kysellä pariin kertaan, mutta kummallakaan kerralla paikalla ei ollut henkilöä joka sellaisen paperin olisi voinut löytää.
Entä tuo päästönormipaperi, korihan on vm-93, joten vähäpäästöinen pitää olla. Sellaista paperia ei inssin mukaan saa muuta kuin maahantuojalta

-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
No niin, nyt olis elimenluovuttaja-scorpista kone pois ja johtosarjakin melkein. Olisko kellään lähettää jonkunlaista sähkökaaviota tuollaiseen
Johtosarja on muutamia johtoja vaille purettu, mutta olisi hyvä saada joku kaavio mistä ilmenee mihin nuo auton omaan johtosarjaan liittyvät johdot pitäisi laittaa.
Toinen ongelma tuli kun ensimmäistä kertaa erehdyin menemään scorpin alle...eihän siellä mitään kattia ollutkaan vaikka piti olla vähäpäästöinen kone. Mitenköhän mahtaa olla, saako tuosta päästöjä kuriin jos vaan laittaa katin putken väliin? Vai pitääkö hommata katti-mallin boksi + lambda?

Toinen ongelma tuli kun ensimmäistä kertaa erehdyin menemään scorpin alle...eihän siellä mitään kattia ollutkaan vaikka piti olla vähäpäästöinen kone. Mitenköhän mahtaa olla, saako tuosta päästöjä kuriin jos vaan laittaa katin putken väliin? Vai pitääkö hommata katti-mallin boksi + lambda?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tankin sisällä on tällainen kerääjäastia. Kuva on Scorpion tankista, mutta luultavasti Sierrassa on saman tyyppinen.
Kuva
Ruiskuvehkeessä pitää sitten olla kanssa paluulinja tankkiin ylijäämä bensalle.
Sierrassa on kat ja ei-kat versoiden välillä DOHC:ssa eri ohjelma ECU:ssa, joten Scorpiossa on oletettavasti sama juttu.
Jos Scorpio on automaatilla, niin varaudu siihen että moottorinohjausjärjestelmä saattaa jäädä kaipaamaan kadonnutta tomaattia ja tietoa sen toiminnassa. Moottori voi käyttäytyä omituisesti joissakin tilanteessa (näistä ei ole omakohtaista kokemusta, ne on luettu tältä foorumilta V6 2.9 24v moottorin yhteydessä).
Kuva
Ruiskuvehkeessä pitää sitten olla kanssa paluulinja tankkiin ylijäämä bensalle.
Sierrassa on kat ja ei-kat versoiden välillä DOHC:ssa eri ohjelma ECU:ssa, joten Scorpiossa on oletettavasti sama juttu.
Jos Scorpio on automaatilla, niin varaudu siihen että moottorinohjausjärjestelmä saattaa jäädä kaipaamaan kadonnutta tomaattia ja tietoa sen toiminnassa. Moottori voi käyttäytyä omituisesti joissakin tilanteessa (näistä ei ole omakohtaista kokemusta, ne on luettu tältä foorumilta V6 2.9 24v moottorin yhteydessä).
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
DOHC sierran ja scorpion pumput menee ristiin molempiin tankkeihin. Mulla on vissiin sierrassa scorpion b-pumppu paikallaan. Ja suodatin on heti tankin jälkeen taka-akselin kohdalla. Korjatkaa jos olen väärässä...
Edit: Ja tuo se kerääjä on erilainen kun tuossa Sinen kuvassa. Se on sellainen neliskanttinen josta puuttuu yksi nurkka josta bensa pääsee pumpulle.
Edit: Ja tuo se kerääjä on erilainen kun tuossa Sinen kuvassa. Se on sellainen neliskanttinen josta puuttuu yksi nurkka josta bensa pääsee pumpulle.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
Tuota minäkin vähän pelkäsin että mahtaako automaattilaatikon kanssa olla vähän erilainen. Tosin vielä ei ole tullut johtosarjassa vastaan sellaista johtoa, joka liittyisi laatikkoon jotenkin. Nyt jos jostain sais sen sähkökaavion, niin se varmaankin auttaisi tähänkin.
Onko niin että kaikissa katillisissa on lambda-anturi, mutta missään katittomassa ei ole? Vai onko esim. vuosimallikohtaisia eroja?
Onko niin että kaikissa katillisissa on lambda-anturi, mutta missään katittomassa ei ole? Vai onko esim. vuosimallikohtaisia eroja?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
Tänään pääsin Haynesin korjausoppaan kanssa taas vähän pidemmälle, mutta muutamat johdot arveluttavat edelleen. Mitäköhän nuo johdot ovat jotka liittyvät ruiskun johtosarjasta auton omaan sarjaan?
Kierroslukumittarin + ja signaali on selvitetty, samoin puolalle näyttää menevän + sitä kautta. Bensapumpulle taitaa myös mennä johdot sitä kautta.
Pitäisköhän kokeilla kepillä jäätä ja heitellä paikalleen kaikki nuo muut ja kattoo mitä tapahtuu
Kaikki konehuoneen puolelle menevät johdot kuitenkin ovat ok.
Kierroslukumittarin + ja signaali on selvitetty, samoin puolalle näyttää menevän + sitä kautta. Bensapumpulle taitaa myös mennä johdot sitä kautta.
Pitäisköhän kokeilla kepillä jäätä ja heitellä paikalleen kaikki nuo muut ja kattoo mitä tapahtuu

-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
No nii....ny on projekti edennyt siihen vaiheeseen että savut on otettu pihalle ja testilenkki hoidettu. Ihan kivasti tuntuisi pelaavan, pikku ongelmien jälkeen. Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille 
Sellanen vielä askarruttaa, että tyhjäkäynti tuntuisi olevan aika korkea koko ajan sekä kylmänä että normaalilämpöisenä. Lämpimänä n.1300~1400rpm. Mikäköhän tähän voisi vaikuttaa? Saako tuota säädettyä jotenkin? Voisiko tuo huomattavasti vakiota kevyempi vauhtipyörä aiheuttaa ilmiön

Sellanen vielä askarruttaa, että tyhjäkäynti tuntuisi olevan aika korkea koko ajan sekä kylmänä että normaalilämpöisenä. Lämpimänä n.1300~1400rpm. Mikäköhän tähän voisi vaikuttaa? Saako tuota säädettyä jotenkin? Voisiko tuo huomattavasti vakiota kevyempi vauhtipyörä aiheuttaa ilmiön

-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 26. 22:35:54 2004
- Paikkakunta: Vammala
Nyt on Sierra ollut muutoskatsastettuna jo jonkin aikaa ja leimaa pitkälle 2008. Tyhjäkäynti laski normaaliin kun vaihdoin kaasuläpän asentotunnistimen.
Käytös muuttui kevyellä vauhtipyörällä omasta mielestäni huomattavasti mukavammaksi...ainakin se kuullostaa hieman räväkämmältä. Vaparisuodatin ja putkisto tehtiin myös samalla. Tosin tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua painettaessa miettii hetken, täytyy varmaan kokeilla nostaa bensanpaineita, jos se on hieman laihalla.
Td:n välitykset taitaa olla lähes samat dokin kanssa....satasessa kierroksia melko maltillisesti alle 3000.
Käytös muuttui kevyellä vauhtipyörällä omasta mielestäni huomattavasti mukavammaksi...ainakin se kuullostaa hieman räväkämmältä. Vaparisuodatin ja putkisto tehtiin myös samalla. Tosin tyhjäkäynniltä nopeasti kaasua painettaessa miettii hetken, täytyy varmaan kokeilla nostaa bensanpaineita, jos se on hieman laihalla.
Td:n välitykset taitaa olla lähes samat dokin kanssa....satasessa kierroksia melko maltillisesti alle 3000.
Volvo 850 T-5R *työn alla*
Sierra 1.8td @ 2.0i Dohc -93 *myyty*
Volvo 242 2.3 16v TIC
Sierra 1.8td @ 2.0i Dohc -93 *myyty*
Volvo 242 2.3 16v TIC