Maalausta edeltäviä vinkkejä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Maalausta edeltäviä vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ti Marraskuu 21. 11:58:37 2006

Kokeilin tuossa haulaa, mutta ei sattunu tähän aiheeseen sopivia juttuja.

Maalaukseen siis menossa tuo mk5 esco ja ite meinasin turata ;)

Muutama kysymys siihen liittyen.

1. Peilit tulee korin väriseks, miten nuo irtoo hajottamatta mitään klipsejä ja muoveja.

2. Koupemallista kyse, kannattaako irrottaa takasivulasit vai suojata tiivisteitä myöten.

3. Haittaako jos muovintartunta ainetta joutuu maalipinnalle. Kahvat meinasin kanssa täräyttää väriin, nii pitääkö reunat suojata vai haittaako jos vaan heittää tartunta-ainehunnun kahvoille ja maalipintaan tarttuu samaa tököttiä

4. Tiivisteen alle oon kuullu että kannattaa vetää joku lanka mikä nostaa tiivisteen irti pellistä. Minkälaista lankaa tuohon kannattas käyttää?

Muutakin vinkkiä saa laittaa jos niitä haluaa jakaa.



ps. vie maalarille ei oo vinkki :lol:
#764

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Marraskuu 21. 12:17:07 2006

tuossa on muutama käytännön vinkki: http://koti.mbnet.fi/maajussi/maalaus.htm

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ti Marraskuu 21. 13:35:16 2006

Eh he he, kyllä taas oli ratkiriemukasta.

Ei tuo eka auto oo minkä maalaan... Kyllähän nuoki selkii tietty muualta kysymällä ja purkamalla, aattelin vaan että jos joku on jo täällä saman korimallin kulkineen maalannu nii olis voinu kertoo.

En vetäny hernettä nenään :wink:
#764

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ti Marraskuu 21. 14:18:17 2006

lattia pölyttömäksi, kastelemalla vaikka ympäristö muovien tai pressujen peittoon, kompuran ilmaletkun väliin veden-erotin eikai siinä sen kummempaa, opettelee hiukan ruiskun toimintaa ja alkaa maalaamaan.. maalaa eka ne osat mitä katsoo vähiten ja sitten maalaa ne pinnat mitä joutuu useimmin katsomaan :lol:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ti Marraskuu 21. 14:22:33 2006

tanari kirjoitti:lattia pölyttömäksi, kastelemalla vaikka ympäristö muovien tai pressujen peittoon, kompuran ilmaletkun väliin veden-erotin eikai siinä sen kummempaa, opettelee hiukan ruiskun toimintaa ja alkaa maalaamaan.. maalaa eka ne osat mitä katsoo vähiten ja sitten maalaa ne pinnat mitä joutuu useimmin katsomaan :lol:

Nuo on jo hallinnassa, tattis. Tuo peilien irrotus oli nyt ekana mielessä kun ne muoviklipsit hajoaa niin herkästi mun hellässä kättelyssä...
#764

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Maalausta edeltäviä vinkkejä

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Marraskuu 21. 14:28:08 2006

Axeman kirjoitti:3. Haittaako jos muovintartunta ainetta joutuu maalipinnalle. Kahvat meinasin kanssa täräyttää väriin, nii pitääkö reunat suojata vai haittaako jos vaan heittää tartunta-ainehunnun kahvoille ja maalipintaan tarttuu samaa tököttiä
Kysyin tuota juuri yhdeltä maalaajalta ja sen mukaan ei ole mitään väliä vaikka maalaa kaikki osat sillä. Väitti jopa että konepeitto kannattaisi maalata sen kanssa, jonka pitäisi parantaa kiveniskunkestävyyttä. Tai siis niin asian ymmärsin sen puheista

En tiedä sitten onko tuossa mitään perää vai puhuiko lämpimikseen, itse kun en maalaamisesta tiedä mitään :roll:
Eli kannattaa kysellä tuosta kyllä varmaan useammalta maalaajalta..
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Ti Marraskuu 21. 16:26:39 2006

Tiivisteen alle esim.laatta naru tai muu vastaava ohut naru.
peilin laseja en irrottaisi menee rikki helposti
Ei haittaa jos joutuu hiotulle maalipinnalle.
Konepeltiin kun laittaa jousto ainetta niin kestää kiveä vähän paremmin.
PS.maalaa ennen vuoden vaihdetta niin saat vielä liuotin ohenteisia massa värejä.
Vuoden vaihteen jälkeen ei enää maahantuoda kun vesi värejä massana(lakattavat värit)
Akryyli värit ja lakat pysyy ennallaan
T:maalari :wink:
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Marraskuu 21. 19:47:26 2006

Liuotinmaaleja saa yhtälailla kun ennenkin, toki ajan kanssa aina vaan vähempi ja vähempi niitä tulee myyntiin.

Ammattikäytössä astuvat uudet päästörajat voimaan vuoden vaihteessa.

Tuksu
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Tammikuu 6. 17:43:25 2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tuksu » Ti Marraskuu 21. 20:01:20 2006

Axeman kirjoitti: Nuo on jo hallinnassa, tattis. Tuo peilien irrotus oli nyt ekana mielessä kun ne muoviklipsit hajoaa niin herkästi mun hellässä kättelyssä...

http://www.escort-club.fi/site2/index.p ... &Itemid=25
Tuossa ohjeet peilin irroitukseen (ja maalaukseen).
Jäsen #794
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites

ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ke Marraskuu 22. 10:08:19 2006

Kiitokset! Tuosta tinnerimaaleista kysyin kun ostin maalin ja sano kaveri että niissä paikoissa jossa pullotetaan ite spray-pulloja saa edelleen myydä ja maalata liuotinmaaleille kun se paukkupullo tarvii sen liuottimen.

Loistavaaloistavaa, viikonloppuna ähertämään.
#764

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Ke Marraskuu 22. 10:28:32 2006

Tuota Spray maalausta en edes laske autonmaalaukseksi/maaliksi!!!!
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Marraskuu 22. 11:28:41 2006

kyl omatäyttösellä saa hyvän pinnan, samanlaisen kun ruiskulla. Ja omatäyttöseen laitetaan samat aineet kun ruiskuun, tosin jos kovetinväri niin pullo tarvii melkeimpä käyttää saman päivän aikana, muuten jämähtää purkkiinsa. Tosin ovat aika hintavia noi omatäyttöset purkit, ~20e per spreipullo. Ei kannata käyttää, jos ei oo joku paikka mihin sitä kerran tarvii.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Ke Marraskuu 22. 12:57:38 2006

No en viitsi alkaa kinaamaan mutta jos koko auto maalataan sprayllä niin kyllä aika taituri saa olla että saa HYVÄN pinnan!!!
Pikku osia kyllä saa maalattua ja tulee yllättävän hyvää jälkeäkin.
Ei herneitä nenään :wink:

Mitä liuotin massan maahantuontiin tulee niin:
PPG:n maahantuoja sanoi kun kävi mun maalaamossa että he eivät saa maahantuoda enää vuodenvaihteen jälkeen.
Varaston saa myydä pois eli loppuu alku vuodesta joka tapauksessa on ostaja sitten maalaamo tai yksityinen henkilö
Erikos värejä saa edelleen:candy,cameliontti jne.....

Edit:spray pulloista en tiedä todennäköisesti saa myydä niinkuin ennenkin.
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Marraskuu 22. 14:24:52 2006

Avoesco, sua on huijattu... tai jotain... Kaverini on tuon PPG:n maahantuojan eli Coravärin myymälävastaava jonka kanssa päivittäin oon tekemisissä ja ei hänen mukaansa ole moista. Eikä myöskään uudet 2007 voimaanastuvat VOC-päästörajat kiellä moisten maahatuontia, ainoastaan käyttöä.

Tietysti koska käyttö vähenee niin myös tarjonta vähenee ja maalikauppiaat ovatkin jo likemmäs 10 vuotta markkinoineen maalareille uusia vähäpäästöisempiä tuotteita. Tottahan on että jos maalaamo vasta nyt vaihtaa uusiin vähäpäästösiin tuotteisiin niin myöhässä on. Täysi ammattitaito kyseisten tuotteiden kanssa kun pitäisi jo kuitenki olla hanskassa reilun kuukauden päästä. Entinen työpaikkani siirtyi HS tuotteisiin jo 1999 ja vesiohenteisiin 2002.

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Ke Marraskuu 22. 14:55:56 2006

lauri kirjoitti:Avoesco, sua on huijattu....
No perkele näin on päässy sit vissiin käymään.
Hauska homma on tässä että se kaveri kun näin mulle esitti asian on ppg:n toimitusjohtaja :lol:
Taitaapi olla jarmo sedällä puurot ja vellit sekaisin :wink:
No ei pilkata enempää hyvää firmaa homma yleensä pelaa niinku pitääkin!

Edit:sitä tuli aloitettua vesi väreillä läträäminen itsekkin jo 8v sitten edellisessä työ paikassa jossa maalasin 4v noilla väreillä.
Eli ei ihan viimeisiä olla jotka alkaa testailee niitä :wink:
Onhan se ollut jo tosiaan kauan selvää että niissä mennään tulevaisuudessa.
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » Ke Marraskuu 22. 15:13:22 2006

Palataan aiheeseen :wink:
Pinnan pesu kannattaa tehdä jo ennen projektin alkamista jollain vahvalla auton pesu aineella.
Tärpätti tai tinneri ei ole hyvä aine puhdistukseen.
Tinneri parempi mutta senkin kanssa kannattaa olla varovainen helposti levittää vaan rasvaa pinnoilla kasoihin =huonompi lopputulos kuin ilman putsausta.
Maalia myyvissä liikkeissä on rasvan poisto ainetta joka on paras vaihtoehto.
Jos säästää haluaa pesee auton pesuaineella koko pelin välttää turhaa nojailua käsillä autoon pesee kädet ennen vesi hiontaa (karkeus p800-1000) hionnan jälkeen esim viledalla pyyhkii pinnan puhtaaksi (pestäkkin voi) ja väri päälle.
Tämäkin toimii kunhan todella kiinnittää huomiota että pinta pysyy puhtaana.
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Marraskuu 23. 11:01:59 2006

Se toimitusjohtaja on umpimulkku :) onneksi se jannu vaihtuu kohtapian...

Vastaa Viestiin