akku-trivia

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

akku-trivia

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » La Joulukuu 9. 23:57:56 2006

hep,

kysymys kaikille, jotka omistaa vähintään yhden auton akun, no joo, muutkin saa vastata... :)

kaikki tietää että talliin jätetyn (harraste)auton akku tyhjenee jonniinajan päästä. vaikka olisi kellot ja standby-radiot irroteltu.

kysymys: jos auton akku olisi "ideaali akku" eli ei purkaantuisi itsestään, niin minkälainen jatkuva kuorma siinä pitäisi olla, jotta tilanne vastaisi todellista tilannetta?

ja kun joku kuitenkin miettii, mitä tuo oikein kysyy, niin sitä, että kuinka pieni kuormitus häviää merkityksettömäksi tuon itsepurkautumis-ominaisuuden rinnalla.

-timppa
#176

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Joulukuu 10. 0:13:01 2006

Saksalaiset tekivät aikoinaan koetta jossa jotain teräskappaletta kuormitettiin samansuuruisella tietyllä voimalla ja tutkittiin miten kappaleen muoto muuttuu ajan mittaan. Testi aloitettiin vuonna 1949 ja lopetettiin joskus 90 luvulla. Muodonmuutokset olivat merkityksetömiä.

En tiedä miten tämä tuohon akkuun liittyy, enkä myöskään sitä miten tuo akkujuttu mitenkään mihinkään...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » Su Joulukuu 10. 0:17:44 2006

Arska kirjoitti: En tiedä miten tämä tuohon akkuun liittyy, enkä myöskään sitä miten tuo akkujuttu mitenkään mihinkään...
hyvä, että kuitenkin vastasit, saadaan liikennettä foorumille :)

edit: niin tiedossa on jo kyllä, että 1949 ladattu akku on tyhjä 90-luvulla.
-timppa
#176

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Su Joulukuu 10. 1:09:23 2006

Vai puhuiko Arska kenties kubbelwaagenista :roll: :D :D
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Joulukuu 10. 4:15:19 2006

pablo kirjoitti:Vai puhuiko Arska kenties kubbelwaagenista :roll: :D :D
Tuttu korkkareista? :lol:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Joulukuu 10. 7:47:15 2006

50Ah ideaalinen akku menee puolessa vuodessa tyhjiin 1kOhm vastuksella näin niin kuin äkkiä laskettuna.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 10. 10:07:31 2006

yrittivät koulussa väittää että kovalla pakkassäällä akussa on aamulla enemmän virtaa jos jättää sisävalon päälle... asia jota en usko ennenku olen itse nähnyt.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Joulukuu 10. 11:33:39 2006

Sami, ei akussa ole sisällä virtaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » Su Joulukuu 10. 11:49:08 2006

hep,

>50Ah ideaalinen akku menee puolessa vuodessa tyhjiin 1kOhm vastuksella näin niin kuin äkkiä laskettuna.

kyllä, mutta missä ajassa tommonen akku tyhjentää itsensä eli onko tuo "1kohm-mallinnus" lähellä oikeaa?

>yrittivät koulussa väittää että kovalla pakkassäällä akussa on aamulla enemmän virtaa jos jättää sisävalon päälle... asia jota en usko ennenku olen itse nähnyt.

väite perustuu siihen, että virranantokyky riippuu voimakkaasti(?) akun lämpötilasta ja pienikin kuorma aikaansaa sisäistä lämpöä akussa. tästä on olemassa sellainenkin viritys, että akun ympärillä on eriste ja tuo sisävalo on korvattu lampulla siellä eristeen sisällä. tietysti tämmöset myös purkaa akkua.


-timppa
#176

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

akku

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Joulukuu 10. 16:47:25 2006

omakohtainen kokemus:

Aikoinaan sierrassani oli hieman heikko akku ja startti ei oikeen jaksanu pyöriä kun pakkasta oli esim -15 ast.

Kikka joka auttoi aina:


Parkit päälle autosta, tupakin mittainen tauko ja lasien skrapaus.

Lähti huomattavasti helpommin tämän jälkeen, eli parkit oli päällä enne starttausta reilu 5min.

Idea: Pieni vastus/purku akusta sai aikaan lämpöä ja siten akku pystyi luovuttamaan paremmin virtaa.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Joulukuu 10. 21:56:18 2006

Ostin tuohon (projekti) eskoon tammikuussa 2005 uuden akun (joku halpa hessumobiiliakku). Nyt kokeilin sen varaustasoa kuukausi sitten eli se akku oli ollut käyttämättömänä reilun 1½ vuotta. Säilytys: kokonaan poissa autosta kylmän tallin betonilattialla kesät ja talvet. En saanut siihen ladattua akkulaturilla juuri yhtään virtaa ja yleismittari näytti hyviä yli 13 voltin arvoja. Akku näytti olevan sellaista mallia, että siinä ei ole niitä irtipyöritettäviä proppuja.

Toinen tapaus: tuon RS Turbon reilun vuoden ikäinen Motocraft akku kulahti yhdessä talvessa entiseksi, kun se unohtui autoon kiinni. Akunkenkä oli irti, mutta paskaksi meni. Kennot olivat "solmussa" ja ei ottanut virtaa vastaan. Nyt tilalle ostettu "halvin mahdollinen kiina-akku" taas tuntui olevan hengissä talven jälkeen. Se oli autossa sisällä, kun se sinne tuli kesällä 2005 vahingossa lykättyä. Sitä ei oltu käytetty yhtään. Latasin sen akkulaturilla nyt kesällä 2006 varmuuden vuoksi. Akkuvettä piti hieman lisätä pariin kennoon, mutta muuten toimivalta se vaikutti ja voltteja oli se "normaali" (en muista tarkkaa lukemaa).

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Joulukuu 11. 9:42:09 2006

Arska kirjoitti:Saksalaiset tekivät aikoinaan koetta jossa jotain teräskappaletta kuormitettiin samansuuruisella tietyllä voimalla ja tutkittiin miten kappaleen muoto muuttuu ajan mittaan. Testi aloitettiin vuonna 1949 ja lopetettiin joskus 90 luvulla. Muodonmuutokset olivat merkityksetömiä.

En tiedä miten tämä tuohon akkuun liittyy, enkä myöskään sitä miten tuo akkujuttu mitenkään mihinkään...
:lol: :lol: sama

Vastaa Viestiin