Sierra tärisee

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Sierra tärisee

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Joulukuu 17. 17:33:40 2006

Laatikko ja etuakselisto sekä kardaanin kumilimppu vaihdettu 4x4 dokki sierraan.

Nyt alkaa tärisemään noin 60 kmh:n kohdalla. Ei tunnu ratissa vaan persauksessa ja samalla kuulee kun irtotavarat ym alkavat hieman tärisemään. Kytkintä painamalla tärinä vähenee selkeästi. Vanteet on tasapainotettu hiljakkoin. Vauhdin kasvaessa tärinä taas vähenee.

Vika on mitä ilmeisemmin tossa kardaanissa koska tyhmyyttäni otin (ilman tasapainotusta) kardaanin kumilimpun muitta mutkitta varaosaauton kardaanista ku se oli paljon paremmassa kunnossa.


-Lueskelin vanhoja keskusteluja läpi ja jossain mainittiin että kytkinkin voi aiheuttaa tärinää miten/missä vaiheessa se mahtaa ilmetä? Kytkinkin oli meinaan irti remontissa ja nyt kun vaihtaa vaihdetta ja polkaisee kytkintä niin kuuluu lievä sihahdus juuri kun kytkin irroittaa (siis vastaava ääni kun turbovehkeissä ;) )
-Saako sen kardaanin syyllisyyden varmistettua esim moottorijarrutuksella tms?

Kyllä kardaani varmaankin täytyis viedä painotettavaksi, mutta varmistelisin vielä etten vie "turhaa".

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 17. 18:10:54 2006

eihän vaihteiston kannatinpalkin tukikumi ole rikki? mulla ainakin se aiheutti tärinän..

ja ihan varalta katso ettei vanteiden sisäpinnalla ole paikoin 2cm kerrosta kuraa :twisted:

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Su Joulukuu 17. 20:13:39 2006

Toteutin tän rempan silleen et otin "omasta" autosta ja varaosaautosta samat osat käteen ja heitin toisen olan yli ja toisen paikalleen. Ja sain siis ihan hyväkuntoisen palkin sinne laitettua.

Mulla on kans yhestä takavedosta kokemuksia ku palkki oli valmis. "Takimmaiset" vaihteet ei meinannu mennä päälle ku keppi otti koriin kiinni ja kuului hirvittävä jyrinä. Mulla on nyt siis vaan tärinä kyseessä.

Vanteetkin kyllä vissiin aiheuttaa hiukan omansa tähän soppaan, vaikka ovatkin painotettu, mut tärinä tuli remontin jälkeen.

Ku jos olen oikein käsittäny ni kardaani on alunperin painotettu sen kumilimpun kanssa. Tai ainakin sitä limppua ja kardaania on painotettu koska kardaanissa on metallilappu ja limpun kevytmetalliosassa on porattu reikiä siihen tyylin et olettaisin olevan painotusta varten.

Ja kun nyt otin ja risteytin limpun ja kardaanin ni voisi olettaa ettei tullut hyvä ja kun en edes yrittäny kattoa mitään sopivan näköstä asentoa painojen perusteella.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Joulukuu 17. 20:30:12 2006

Letkuklemmarilla tai kahdella saat tuon uuden yhdistelmän nyt tasapainoon.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Su Joulukuu 17. 22:47:26 2006

Tuliko vaihteisto ja kardaani samaan linjaan, tarkista.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Joulukuu 18. 12:53:03 2006

Täytyy vielä kattoo toi linjaus uudestaan.

Miettisin jo tota klemmaripainotustakin, mut luulenet teen opiskelija- budjettijutun. Eli otan kuitenkin sen varaosa-auton ruosteisemman kardaanin (siinä oli siis tämä ehjempi limppu) ja teen kolme koeajoa/asennusta. Siis ku ku en tietenkään älynnyt tehä mitään merkintöjä kardanin vs limpun alkup asennoista.

Kylhän sitä nyt tuolla 80 euron tasapainotuksen hinnalla kokeilee pari kertaa vaihtaa limpun asentoa...

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ma Joulukuu 18. 13:03:06 2006

hmmm... olisiko sinun autolla kylmä... anteeksi :lol:
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Joulukuu 18. 14:39:53 2006

Kyl se meillä menee niin et kuski jäätyy, vaikka autossa onkin ihan lämmintä.

Mut. Nyt olen tullu siihen tulokseen ettei se kytkimen asento vaikuta tähän mitenkään, vaan noi kuudessakympissä alkaa tuntumaan/kuulumaan tärinä ja sit taas 80:n hujakoilla alkaa tuntumaan ratissa ku renkaat vispaat. Tarttis vissiin viedä koko auto jonnekin pajalle ja käskeä tasapainottamaan koko roska :wink:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 18. 17:11:48 2006

Kardani on kardani ja limppu on limppu, ei ole tasapainotettu yhdessä. Näin ollen kun molemmat on kunnossa, niin ihan sama mihin reikiin tökkäät.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Joulukuu 18. 22:52:26 2006

MouTine kirjoitti:Kardani on kardani ja limppu on limppu, ei ole tasapainotettu yhdessä. Näin ollen kun molemmat on kunnossa, niin ihan sama mihin reikiin tökkäät.

Onko ihan 100-varma tieto???

Vastaa Viestiin