Ei välttämättä Fordin tekoset, halvemmatkit käy

PS. Juuri tuollaiset, kattelin muita räpistyksiä jo.
Valvoja: CRSC Hallitus
Alkuperäinen leveys pitäisi löytymän rekisteriotteesta?http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/ kirjoitti: 2.4.2. Katsastus ja ajoneuvotekniikka > Ajoneuvon rakenne ja varusteet > Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset > Korin muutokset
Korin muutokset
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm. Auton korin leveyden suurentaminen on mahdollista enintään 100 mm auton alkuperäiseen leveyteen verrattuna. Tämä ei koske kuormakorin leventämistä, johon sovelletaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 45 §:n 1 momenttia. Ko. momentin mukaan kuormakori ei saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitattua (mahdollisesti enintään 100 mm alkuperäiseen leveyteen verrattuna suurennettua) leveyttä enempää kuin 0,35 metriä.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä muutos, jossa auton lokasuojat ja etu- tai takakansi korvataan yhtenä kappaleena avautuvalla kokonaisuudella (ns. flippikeula) seuraavin edellytyksin:
a) autossa on alun perin pääosan kuormituksista kantava runko, apurunko tai runkokotelot;
b) mikäli lokasuojat, mukaan lukien mahdollisesti poistettavat sisälokasuojat, ovat toimineet kantavina rakenteina tai jäykisteinä, auto vahvistetaan muulla tavalla vastaamaan lujuudeltaan alkuperäistä; tarvittaessa muutetun rakenteen lujuudesta on esitettävä katsastajalle selvitys; ja
c) vahvistusosien ja muiden muutettujen rakenteiden tunkeutuminen ohjaamoon törmäystilanteessa estetään.
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton katon madaltaminen seuraavasti:
a) madallus saa olla enintään 16 % tuulilasin korkeudesta etupylvään suunnassa mitattuna, mutta ei kuitenkaan yli 100 mm tuulilasin etupylvään suunnassa mitattuna;
b) etu- tai keskipylväitä saa kallistaa vähäisessä määrin taivuttamalla tai katkaisemalla edellyttäen, että kaikki sisäkkäiset profiilit hitsataan; hitsaustyöstä on esitettävä luotettava selvitys muutoskatsastuksessa;
c) takapylväät saa kallistaa;
d) tarvittaessa saa katon pidentää tai leventää;
e) istumatilan korkeuden on muutoksen jälkeen oltava 850 mm kuormitetun istuimen pinnasta, mitattuna selkänojan suunnassa 100 mm etäisyydeltä.
f) katsomisalueen tuulilasin läpi on täytettävä auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset.
1.10.2003 tai sen jälkeen käyttöönotetun henkilöauton tulee korimuutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset, EY direktiivit 96/79/EY ja 96/27/EY. . Vaatimusten täyttymisestä on esitettävä katsastajalle esimerkiksi tutkimuslaitoksen antama luotettava selvitys.
Sillähän ei ole merkitystä. Alkuperäiseen leveyteen saa lisätä sen 5cm per puoli. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, että peilit eivät kuulu auton leveyden määrittelyyn. Netistä löytyi seuraavanlainen ISO normi 618-1978, jossa ainakin mainittiin, ettei peilit kuuluisi tähän mittaukseen mukaan.Bootsi kirjoitti:..ja mistäs se on sitten mitattu??
Se kumpia kerhossa on vähemmän, eli leveä Ka..overboost kirjoitti:Ihme jeesusteluaKumpi on enemän laitonta, 500 hv cossu vai pari cm liian leveä Ka?