Lasikuitu työ

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sleepperi
Ylläpitäjä

Lasikuitu työ

Viesti Kirjoittaja sleepperi » To Tammikuu 4. 9:57:32 2007

Pitäisi saada jossain teetettyä lasikuitu levikkeet. Onko kenelläkään tiedossa pätevää kaveria pääkaupunki seudulla?

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » To Tammikuu 4. 12:13:46 2007

Ei ole vaikeata tehdä itse, sottaista ja huuruista kyllä ja muottihan se vaikein asia on. Irroituslakka muottiin, gel coat siihen, hartsia, mattoa, hartsia, mattoa, hartsia.

Ei noita kyllä moni mielellään tee halvalla toiselle.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » To Tammikuu 4. 22:26:11 2007

Jos nyt sitten itse päätät tehdä, niin muista tämä. Mitä vähemmällä hartsilla teet sitä kevyempi se luonnollisesti on, mutta myös kestävämpi. Sitä en osaa selittää miksi näin on mutta näin vain on
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Tammikuu 4. 22:35:23 2007

No ei nyt ihan noinkaan. Ei liikaa. Muttei liian vähääkään. Eli se hartsin suhde mattoon pitää olla sopiva :)

Kyl sen huomaa kun alkaa oleen riittävästi, matto ei enään sitä itteensä ime niin riittää.. Ei sillain että pala mattoa ja 10l hartsia perään "varmuuden" vuoksi :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Lasikuitu työ

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Tammikuu 5. 15:46:13 2007

sleepperi kirjoitti:Pitäisi saada jossain teetettyä lasikuitu levikkeet. Onko kenelläkään tiedossa pätevää kaveria pääkaupunki seudulla?

Et vissiin tarkoita mitään yleismallin levikketä?Siis esim.cossun kaari+helmasarjaa...

Oon muutamat lasikuitulevikesarjat tehnyt, mutta
en pääkaupunkiseudulla asu, mutta mh kyllä noita hyvin kuljettaa :wink:

Mutta jos meinaat jottain uniikkia ja itelläs ei oo muotteja/ raaka-aihiota niin sitten ei paljon kyllä mh:kaan auta...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Tammikuu 6. 0:56:28 2007

VooDoo kirjoitti:No ei nyt ihan noinkaan. Ei liikaa. Muttei liian vähääkään. Eli se hartsin suhde mattoon pitää olla sopiva :)

Kyl sen huomaa kun alkaa oleen riittävästi, matto ei enään sitä itteensä ime niin riittää.. Ei sillain että pala mattoa ja 10l hartsia perään "varmuuden" vuoksi :)
No olihan ohje? Mitä enemmän ja paksumpaa mattoa sinne muottiin työntää, niin enemmän sitä hartsia ja kovetettakin on laitettava. Siinä kovetteen laitossakin on sitten ihan oikeat suhteet, ettei syty sekoitusastia palamaan. :wink: Kannattaa kysyä vaikka paikallisesta veneveistämöstä. Ei sitä hartsia oikein voi tunkea sinne liikaakaan! Ja levikkeen paksuus ja jäykkyys luonnollisesti tulee käytettävästä matosta. Paksulla matolla tehdään kanootit, veneet ja muotit, mutta ohuemmalla sitten ne levikkeet. Ohuemmalla matolla kun tekee, niin levike on elastisempi. Saa ottaa pieniä osumiakin halkeamatta. En ole ammattilainen, mutta aikanaan "lasikuituisella" Impillä jääratoja kiertäneenä olen muutaman kerran joutunut kyljet tekemään uusiksi seuraavaan kisaan. :D
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Tammikuu 9. 2:16:29 2007

Jep ja mattoa ostaessa kannattaa kertoa osan muodosta. Mä ostin Espoosta Reichholdilta ja siellä osasivat aika hyvin neuvoa mihin pätkäkuitua ja mihin kudottua mattoa. Vaikka olikin kunnon hengityssuojain sekä kemia- että hiukkassuodattimilla niin silti muistikuvat ovat jo hieman himmeitä, mutta pätkäkuitu taittuu hyvin mutta imee hartsia kuin sieni, eli tulee painava, kudotusta tulee jäykkää ja kevyempää muttei mene kulmiin ja kantteihin helpolla ja on kalliimpaa.

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » Ti Tammikuu 9. 15:17:26 2007

Ratsastan aiheella: Mistä Porvoosta tai lähiseudulta saisi hartsia omaan astiaan edullisesti?
Aikaisemmin olen eräästä paikasta hakenut, mutta äsken en enään paikkaa löytänyt, oli hallikin kadonnut :?
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

BBT
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BBT » Ti Tammikuu 9. 15:44:41 2007

RSLook kirjoitti:Ratsastan aiheella: Mistä Porvoosta tai lähiseudulta saisi hartsia omaan astiaan edullisesti?
Aikaisemmin olen eräästä paikasta hakenut, mutta äsken en enään paikkaa löytänyt, oli hallikin kadonnut :?
Kokeileppa vaikka tuolta -> http://www.mittaletku.fi/index.php

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Tammikuu 9. 21:14:21 2007

On muuten tekstattu juttu se että liikaa kovetinta niin hartsit joko menee pilalle, tai astia on liekeissä :-)

Venelasikuituja tekevästä paikasta itekkin oon hartsit ja matot hakenu, 10x halvempaa ku jossain varaosaputkassa.

Mut tosiaan sitä kovetinta ei sit auta laittaa kun se 2%, se riittää.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » Ti Tammikuu 9. 21:31:12 2007

VooDoo kirjoitti:On muuten tekstattu juttu se että liikaa kovetinta niin hartsit joko menee pilalle, tai astia on liekeissä :-)

Venelasikuituja tekevästä paikasta itekkin oon hartsit ja matot hakenu, 10x halvempaa ku jossain varaosaputkassa.

Mut tosiaan sitä kovetinta ei sit auta laittaa kun se 2%, se riittää.
Tai liian paksuja kerroksia niin on tuo itsesyttymisvaara, suositus olisi kai ettei yli 3mm kerralla.
Sen huomaa jos laittaa turhan monta kuitukerrosta kerrallaan niin ei jää läpikuultavaksi vaan palaa ruskeaksi.

Veneenrunkoja tekevästä pajasta olen aikaisemmin hakenut, mutta nyt oli firma tosiaan kadonnut halleineen päivineen.
Täytyy huomenna käydä tuolta BBT osoittamasta paikasta kyselemässä hintatasoa tai sitten lähteä noita venepajoja kiertämään.

On joo nuo varaosaliikkeiden hinnat jotain aivan älytöntä, katteet kohdallaan :D
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Tammikuu 9. 22:02:13 2007

RSLook kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:On muuten tekstattu juttu se että liikaa kovetinta niin hartsit joko menee pilalle, tai astia on liekeissä :-)

Venelasikuituja tekevästä paikasta itekkin oon hartsit ja matot hakenu, 10x halvempaa ku jossain varaosaputkassa.

Mut tosiaan sitä kovetinta ei sit auta laittaa kun se 2%, se riittää.
Tai liian paksuja kerroksia niin on tuo itsesyttymisvaara, suositus olisi kai ettei yli 3mm kerralla.
Sen huomaa jos laittaa turhan monta kuitukerrosta kerrallaan niin ei jää läpikuultavaksi vaan palaa ruskeaksi.

Veneenrunkoja tekevästä pajasta olen aikaisemmin hakenut, mutta nyt oli firma tosiaan kadonnut halleineen päivineen.
Täytyy huomenna käydä tuolta BBT osoittamasta paikasta kyselemässä hintatasoa tai sitten lähteä noita venepajoja kiertämään.

On joo nuo varaosaliikkeiden hinnat jotain aivan älytöntä, katteet kohdallaan :D
sillon kun se menee ruskeaksi niin kuivuminen ollut liian nopeaa, liikaa kovetinta tai liian kova lämpö... Näin ainakin isäukko mulle sanoi kun kuiduttelin (on tehnyt veneitä bellalla reilut 10v)
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » Ke Tammikuu 10. 16:06:10 2007

BBT kirjoitti:
RSLook kirjoitti:Ratsastan aiheella: Mistä Porvoosta tai lähiseudulta saisi hartsia omaan astiaan edullisesti?
Aikaisemmin olen eräästä paikasta hakenut, mutta äsken en enään paikkaa löytänyt, oli hallikin kadonnut :?
Kokeileppa vaikka tuolta -> http://www.mittaletku.fi/index.php
20Kg+kovetin ~100€. Näin se homma toimii, kiitos BBT :)
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

Vastaa Viestiin