Farmaridokin seikkailut, osa: happiarvot korkeella

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Farmaridokin seikkailut, osa: happiarvot korkeella

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Joulukuu 19. 14:49:41 2006

Yhdessä rakkineessa vaikuttaisi olevan aikalailla kaikki se mitä etsiskelen, mutta kaksi vikaa joiden takia ei mennyt katsastuksesta läpi:

1. HC arvo tyhjäkäynnillä liian korkea
2. Jarrupoljin painuu liian syvälle ensimmäisellä polkaisulla

Tuohon kakkoseen varmaan auttaa kun asentaa pääsylkkyyn korjausatsit, mutta HC saattaa olla ongelmallisempi? Rakkineeseen on kuulemma vaihdettu tulpat, mutta ei auttanut. Sitä en tiedä onko annettu motarilla kenkää tulppien vaihdon jälkeen.

Mietin vaan että jos tuon hommaa, niin tuleekohan HC arvosta "pain in the ass" vai tokenisikohan pikkukikkailulla? Kokemuksia, kommentteja?

Autolla oli tarjoitus ajella vuoden päivät ja sen jälkeen joko myyntiin tai purkuun.
Viimeksi muokannut Zipi, Su Marraskuu 11. 11:56:07 2007. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Joulukuu 19. 14:58:44 2006

HC on palamatonta polttoainetta ja syytä tuohon voi joutua hakemaan hiukan syvemmältäkin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ariwalk
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Syyskuu 26. 16:26:10 2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ariwalk » Ti Joulukuu 19. 16:05:32 2006

Mullaki oli tossa dohc:ssä hc liian korkee, vaihto katalysaattorin ni se autto siihen. Siihen ei auta muu kuin vaihtaa se katti, kokeiltiin masinoolia ja kuumempia tulppia, mut sekään ei vaikuttanu yhtään.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Joulukuu 19. 23:23:06 2006

serkun dokissa oli co ja hc koholla; oli äännevaimennin tukossa..

millaista lukemaa tuo HC näyttää? jos jälkihappi (O2) on ok niin ei venttiilivialta vaikuta yhtäkkiseltään. jostain syystä se ei nyt vain polta kaikkea bensaa kunnolla. katalysaattoria en ihan ekana syyttäisi.

jos on ollut lyhyessä ajossa niin motarille ja HANAA sille miinalle -> puhdistuu.

ariwalk
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Syyskuu 26. 16:26:10 2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ariwalk » Ke Joulukuu 20. 0:56:15 2006

samiharju kirjoitti:serkun dokissa oli co ja hc koholla; oli äännevaimennin tukossa..

millaista lukemaa tuo HC näyttää? jos jälkihappi (O2) on ok niin ei venttiilivialta vaikuta yhtäkkiseltään. jostain syystä se ei nyt vain polta kaikkea bensaa kunnolla. katalysaattoria en ihan ekana syyttäisi.

jos on ollut lyhyessä ajossa niin motarille ja HANAA sille miinalle -> puhdistuu.
mulla oli o2 ihan ok, mutta hc korkee. kaikki kokeiltiin, mutta katista se vika lopuks löyty. nyt käytän kattia vaan katsastuksessa.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Joulukuu 20. 8:01:04 2006

Kiitos vastauksista. Kunhan pääsee tuosta Orionista, niin sen jälkeen pitää lähteä kierrokselle tarkastamaan näitä lähialueen dokkeloita. Tämä kyseinen ritsa johon kysymykseni liittyy on varmasti kärkikolmikossa jonka voisi lunastaa pois... Ja vaikuttaa edelleen olevan kaupankin. :)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Joulukuu 20. 11:32:26 2006

Lisätään ny vielä lambda potentiaalisiin vikoihin, jos kerran on kattivehje.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Joulukuu 20. 15:00:35 2006

jeddah kirjoitti:Lisätään ny vielä lambda potentiaalisiin vikoihin, jos kerran on kattivehje.
jos CO, O2 ja lambda on kaikki ok niin en lambaadaa ekana syyttäisi. lisäksi lambda säätää vasta kierroksilla, ei tyhjäkäynnillä.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Joulukuu 20. 17:57:22 2006

Ratsastelen aiheella, mikä mahtais dokki-sierrassa olla vikana, kun tyhjäkäynnillä meinaa sammuilla, kunnes äkisti ryntäyttää kierroksia, eikä sammukkaan. Enemmän tekee kylmänä, kun on noin minuutin käynyt ensin nätisti "ryyppy" päällä, kun kierrokset laskee normaaleiksi, alkaa tämä "lähes sammuminen". Lämpöisenä ei hae juurikaan, eikä ajossa huomaa lämpöisenä mitään outoa, kylmänä jos nostaa kaasua, tekee pikku nyppäyksen. Epäilin itse lambdaa, mut jos se ei kerran säädä tyhjäkäynnillä, niin missä vika?
Pedal tu tö metal!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Joulukuu 20. 19:54:14 2006

tyhjäkäyntimoottoriko on jo tarkistettu ettei vika ole siinä?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Joulukuu 20. 20:16:55 2006

No eipä vielä, mulla taitaa ollakin yks ylimääräinen tyhjäkäyntimoottori, eli koitanpa sillä. Tattis vinkistä.
Pedal tu tö metal!

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Joulukuu 20. 21:22:18 2006

samiharju kirjoitti:tyhjäkäyntimoottoriko on jo tarkistettu ettei vika ole siinä?
Vanha opeli-miesten kikka, eli pihdeillä tukin sen letkun mikä tyhjäkäyntimoottorilta lähtee, tasasi käyntiä kylmänä. Ruttasin letkun muutamaan kertaan, josko se olis elvyttänyt vähän tyhjäkäyntimoottoria ja ajoin auton lämpöiseksi. Mut nyt se kyllä haki tyhjäkäyntiä edelleen lämpöisenä. Eli jotain vikaa tossa tyhjäkäyntimoottorissa varmaan on. Mitähän uusi maksaa?
Pedal tu tö metal!

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Joulukuu 20. 21:24:08 2006

paha sanoa, käytettyjä hyviä on suomi pullollaan :-)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 20. 22:30:26 2006

Ihan vaan tähän lämpimikseni jaarittelen seuraavaa. Mulla oli aikoinaan omassa 2.0i DOHC Sierrassa CO:t ja HC:t yli rajojen ja kirkkaasti, mutta 2000 rpm:n korvilla asettui. Katsastettiin aina tutulla laimamiehellä joka otti päästöt joko kierroksilla taikka naapuri linjan Corollasta. Sen lisäksi tyhjäkäynti oli kuumana epävärmaa ja haki koko ajan. Ja bensaa vei kylillä melko paljon, pikatiellä normaalisti. Vähän puutuneen oloinen oli... Vaivaan auttoi uusi lambda, akun miinusnavan kunnollinen rassaaminen ja jaon siirtäminen kolme hammasta oikeaan kohtaansa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Joulukuu 20. 22:38:32 2006

MouTine kirjoitti:Katsastettiin aina tutulla laimamiehellä
offtopicina,
alkaa toi Caprin hyväksytty vuosikatsastuskin selviämään... :lol: :lol: :lol: :lol:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Joulukuu 21. 7:18:47 2006

Sierra XR kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Katsastettiin aina tutulla laimamiehellä
offtopicina,
alkaa toi Caprin hyväksytty vuosikatsastuskin selviämään... :lol: :lol: :lol: :lol:
Hmmm... Ny e tajunna. Caprissahan on ensimmäiset päästörajat, jonka BOA alittaa vaikka miten päin. Auto on muutenkin tiptop. Vai mitä meinasit?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Joulukuu 21. 9:02:03 2006

MouTine kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Katsastettiin aina tutulla laimamiehellä
offtopicina,
alkaa toi Caprin hyväksytty vuosikatsastuskin selviämään... :lol: :lol: :lol: :lol:
Hmmm... Ny e tajunna. Caprissahan on ensimmäiset päästörajat, jonka BOA alittaa vaikka miten päin. Auto on muutenkin tiptop. Vai mitä meinasit?
onneton yritys soittaa suuta tutulla leimamiehellä leimatusta harrasteautosta...eipä muuta.ja onhan se hyvä et on autot kunnossa.

PK
Viestit: 8
Liittynyt: To Syyskuu 23. 1:38:30 2004

Viesti Kirjoittaja PK » To Joulukuu 21. 15:34:54 2006

Minulla dohc:ssa oli korkeaan HC arvoon tyhjäkäynnillä hampaan pielessä ollut pakonokkaakseli. Sen siirtäminen oikeaan kohtaan auttoi heti.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Joulukuu 24. 18:24:53 2006

mulla oli lambada paskana omassa. meinas taju lähtee kun se kävi tyhjäkäyntiä.
hais karseen pahalle.
yks on kaasuläpän asentotunnistin, voipi olla rikki.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ariwalk
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Syyskuu 26. 16:26:10 2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ariwalk » Su Joulukuu 24. 19:16:40 2006

no ei se kaasuläpän asentoanturi ole, jos ei tyhjäkäynti heittele tai mitn. se menee iha sekasi koko auto jos kaasuläpän anturi on rikki.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Joulukuu 27. 20:46:46 2006

Tämmönen ritsa tuli haettua:

http://www.nettiauto.com/1044785

Eli juurikin kyseinen rakkine josta tämän viestiketjun aloitin. En kyllä ymmärrä miksi katsuri on jarruista naputtanut, sillä ei tuo pedaali ensimmäisellä polkaisulla normaalia syvemmälle uppoa ja ei edes falskaa vaikka painaa pitempääkin....

Imatralle ajellessa annoin motarilla kenkää oikein kunnolla kolmonen silmässä joten täytynee lähteä käyttämään pakokaasutesteissä ja toivoa parasta... Jos ei mene läpi niin sitten tarttee alkaa debuggaamaan.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Tammikuu 1. 12:27:18 2007

Mielenkiintoinen efekti noitten jarrujen kanssa... Nyt lämpimämmällä kelillä ensimmäisellä polkaisulla menee syvälle ja toisella liikerata on normaali. Kun en turhan paljon ole puuhastellut noitten jarrujen kanssa, niin lähteäkkö liikkeelle vaihtamalla tiivisteet pääsylkkyyn, vai kenties jostain muualta?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Ma Tammikuu 1. 13:06:03 2007

Ilmaa jarrut ja vaihda samalla jarrunesteet.
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Tammikuu 4. 10:23:36 2007

Ville K kirjoitti:Ratsastelen aiheella, mikä mahtais dokki-sierrassa olla vikana, kun tyhjäkäynnillä meinaa sammuilla, kunnes äkisti ryntäyttää kierroksia, eikä sammukkaan. Enemmän tekee kylmänä, kun on noin minuutin käynyt ensin nätisti "ryyppy" päällä, kun kierrokset laskee normaaleiksi, alkaa tämä "lähes sammuminen". Lämpöisenä ei hae juurikaan, eikä ajossa huomaa lämpöisenä mitään outoa, kylmänä jos nostaa kaasua, tekee pikku nyppäyksen. Epäilin itse lambdaa, mut jos se ei kerran säädä tyhjäkäynnillä, niin missä vika?
Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu, ei auttanut mitään. Alkuperäistä lambdaa ei sierraan enää saa, joutuu ostamaan tarvikelambdan ja juottamaan piuhat. Jotain mulla on rikki, koska haisee niin helvetin rikkaalle, tosin potkuakin on kivasti. Näkeekö päästömittauksesta silti lamda-arvon, vaikka katti (hyvä ettei ollu, nyt se olis rikki) ei oo paikallaan? Sais ainakin rajattua sitä vikaa.
Viimeksi muokannut Ville K, To Tammikuu 4. 22:29:11 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » To Tammikuu 4. 11:00:42 2007

Ville K kirjoitti: Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu, ei auttanut mitään. Alkuperäistä lambdaa ei sierraan enää saa, joutuu ostamaan tarvikelambdan ja juottamaan piuhat.
Kun ostaa Boshin 'tarvike' lambdan niin ei tarvii juotella. Tietty maksaa vähä enempi kuin biltema versiot.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 4. 18:20:05 2007

Noniin... Homma etenee ainakin jollain tasolla. Eli jarrut tuli fiksattua, riitti kun herkisti takajarrujen (rummut) automaagisen säätömekanismin joka estää kenkien vetäytymisen täysin takaisin saakka.

Käytin auton katsastuksessa ja siitä löytyi kulahtanut oikea alapallo, eli tukivarsi vaihtoon. Lisäksi valittivat väärin asennetuista tukivarsien keskiheloista, joissa näkyy olevan prikat nurin perin. Noo... Yksintein kun käännän prikat, niin vaihdan uudet gummit sinne kun näkyy olevan aika pykineet.

Mutta sitten siihen murheen kryyniin, eli päästöihin: :cry:

http://www.sipponen.com/userdata/piastot.jpg

Tyhjäkäynti on hieman rytkyttelevä joka mitä ilmeisemmin aiheuttaa tuon korkean HC arvon. Käytin auton paikallisella mittauspajalla jossa tyrkkivätkin DOHC:iin piuhoja kiinni metritolokulla. Pajan mittausten mukaan kaikki normaalit ruiskukoneen vehkeet on kunnossa kuten katti, lambda, tyhjäkäyntimoottori, ei imuvuotoja jarrutehostimeen eikä mihinkään muuallekaan, jne... Tehoja kuulemma löytyi joka pytylle hyvin ja ei oikein voine olla venttiilivikakaan... Kannentiivistevuoto mitattiin ja todettiin ettei sellaista ole. Mittaukkeli vaikutti varsin asiansa osaavalta, mutta joutui toteamaan että hän ei pysty sanomaan mikä vikana. Sanoi vaan että vaikuttaa samalta kuin koneeseen olisi laitettu jyrkempi nokka ja kehotti tarkastamaan perusasiat, kuten nokat ja hydrauliset nostajat.

Tuleekos kellään mieleen mitään mikä koneessa voisi olla vialla? Tyhjäkäynnillä siis vähän rytkyttää, muttei pahasti. Kierroksilla pelaa nätisti ja voimaakin tuntuu löytyvän kun motarilla polkaisee (eli ei varmaan jako fidurallaan?). Ja polettu on oikein isolla kengällä, mutta siitä ei ole apua.

Päästöt kun saisi ojennukseen, niin tämä auto olisi kohta leimattu... :?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Tammikuu 4. 20:09:42 2007

Kannattaa se jako nyt tarkistaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

PK
Viestit: 8
Liittynyt: To Syyskuu 23. 1:38:30 2004

Viesti Kirjoittaja PK » To Tammikuu 4. 22:10:08 2007

Autodata ohjelmassa on ohjeet jakoketjun oikeiden kohtien löytämiseen.
Tämän jälkeen kannattaisi kokeilla katalysaattorin poistamista ja mitata arvot sitten pelkällä suoralla putkella,koska katalysaattori "pelastaa" paljon.
Eli itse tein näin.
Päästöt remontin jälkeen ilman kattia pakonokka vahingossa hampaan myöhässä.
tyh.k CO 1.07% HC 1286 Lambda 1.169
2000 1/min CO 0.73% HC 223 Lambda 1.010

Pakonokka-akseli oikeaan kohtaan ilman kattia.
tyh.k CO 0.65% HC 121 Lambda 1.019
2000 1/min CO 0.43% HC 116 Lambda 1.035

Ehjä katti takaisin paikoilleen.
tyh.k CO 0.00% HC 30 Lambda 1.006
2000 1/min CO 0.14% HC 35 Lambda 1.008 :D

Ja lisäksi moottorin korkeampi käyntilämpötila tehostaa HC:n palamista.
Sisäflekti sammuksiin ja syylärin sähköflekti irtikytketty mittauksen ajan jos on mahdollisesti pakkokytketty jatkuvasti päälle. ( kuten minulla)
Siten että auto ei kuitenkaan keitä.
Jos ei auta mietitään lisää. :?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 4. 22:29:48 2007

Kiitos PK! Tarkastetaanpa tuo seuraavaksi.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Tammikuu 4. 22:33:22 2007

Popi kirjoitti:
Ville K kirjoitti: Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu, ei auttanut mitään. Alkuperäistä lambdaa ei sierraan enää saa, joutuu ostamaan tarvikelambdan ja juottamaan piuhat.
Kun ostaa Boshin 'tarvike' lambdan niin ei tarvii juotella. Tietty maksaa vähä enempi kuin biltema versiot.
Jep, 115 e oli hintalapussa. Jätin vielä ostamatta, Vaihdoin lämpötila-anturin ja seilaaminen poistui. Huomenna aion käydä ottamassa päästömittaukset ja katsoa mitä vaikutti, ei ainakaan enää haise niin rikkaalle.
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Tammikuu 5. 7:07:36 2007

Löytyiskös tuo nokkien ajoitusohje kätsästi jostain muualta kuin Autodatasta? Huomasin juuri ettei ehdi viikonlopuksi war... Öh, ostaa autodata ohjelmaa :lol:

Eli ei kellään olisi linkkiä heittää tai copy & pastea kuinka homma hoituu?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Tammikuu 5. 13:00:30 2007

Jaa tämä?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Pe Tammikuu 5. 14:42:29 2007

Sultzi kirjoitti:Jaa tämä?
Kiitos!
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Tammikuu 8. 21:16:31 2007

Eli murheet jatkuu... Jako kohdillaan, tänään tehty ohivuoto yms. mittaukset ja mekaanisesti pannussa arvot kuin uudessa. Myös virran jakaja on varmuudenvuoksi puhdistettu, mutta ei siitäkään ollut apua.

Kokeilin yksitellen toisella puolalla, puolan vieressä olevalla sytkämokkulalla, alipaineanturilla ja EEC-IV:llä. Ei vaikutusta. Huomenna kokeilen toisella lambdalla.

Eli edelleen vähän rytkyttää tyhjäkäynnillä. Rytkytys on sillä lailla terävää, eli ihan kuin olisi sytty puolella... Tosin auto oli oskilloskoopissa kiinni ja siinä ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. Mystistä... Varsinkin kun rytkyttäminen ei ole säännöllistä, vaan ihan kuin jäisi joskus kipinä jostain pytystä väliin ja sitten taas jatkaa normaalisti.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Tammikuu 8. 21:42:03 2007

eihän vaan olisi kansi halki tai se kannentiiviste palanut kumminkin.. Jos vaikka joku pytty välillä saa vähän nestettä sisäänsä niin se muuttaa käynnin huonoksi. Oletko tulppia katsonut, onko joku vaalea väriltään?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Tammikuu 8. 21:52:03 2007

JP kirjoitti:eihän vaan olisi kansi halki tai se kannentiiviste palanut kumminkin.. Jos vaikka joku pytty välillä saa vähän nestettä sisäänsä niin se muuttaa käynnin huonoksi. Oletko tulppia katsonut, onko joku vaalea väriltään?
Pakokaasumittarilla on mitattu paisarista ettei ole pakohuuruja siellä... Voishan nuo tulpatkin varmuuden vuoksi huomenissa tarkastaa vielä kertaalleen.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Tammikuu 9. 17:44:55 2007

Tänään tuli kokeiltua toisella tyhjäkäyntimoottorilla ja lambda anturilla. Ei mitään vaikutusta. Tulpat ihan puhtaat eikä valkoista missään.

Viitaten toiseen topicciin:

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?p=372697

Tuli luettua myös vikakoodit ja 11:sta pukkas... Niissä tallennetuissa koodeissa oli ilmeisesti 12 tai 21 mikä voi johtua mittausten aikana tehdyistä testeistä... 12 esim. tyhjäkäyntimoottori josta tuli testien aikana nypättyä piuha irti.

Ainut mitä en ole vielä testannut vaihtaa on tuo lämpötila-anturi... Ei taida ihan hirmuisesti tulla vesiä pihalle jos toisen lämpötila-anturin heittäisi?

Olin jopa niin epätoivoinen että varasin ensi maanantaille paikalliseen Ford liikkeeseen ajan... Toivottavasti viimeistään siellä selviäisi mikä tuota ritsaa vaivaa. :(
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Tammikuu 9. 18:13:01 2007

'kyllä sieltä lämpötila-anturin reiästä varmaan litra tulee ainakin, ja melkoisella paineella. Just vaihdoin omaan muutama päivä sitten. Ja mulla ainakin käynti parani huomattavasti. On aika halpa koittaa, jos muut on jo kokeiltu, maksaa ilman aleja voortilla 28 e.
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Tammikuu 9. 21:18:42 2007

Taidan vielä huomenna ensin vaihtaa ruiskusuuttimet ja sen alumiiniriman jossa ne on kiinni... Jos vaikka joku suutin tiputtelisi pisaroita tyhjäkäynnillä. Sitten jos ei auta, niin tarttee vielä vaihtaa toi lämpötila-anturi ihan kokeeksi.

Ja näin muistaessani sanon että silloin kun auto oli mittareissa kiinni ja mitattiin mäntien tehoja, niin ekalla mittauksella kolmospytyn teho oli pienempi kuin muiden. Toisella mittauksella kaikkien tehot oli tasoissa. Oiskohan sattunu rytkäyttämään just sopivassa kohtaa ensimmäisellä mittauksella... hmm... :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Ke Tammikuu 10. 7:51:26 2007

Tulpat kannattaa ihan vaihtaa tarkastamisen sijaan... Pieni menoerä kuitenkin.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Tammikuu 10. 17:23:34 2007

FroZ kirjoitti:Tulpat kannattaa ihan vaihtaa tarkastamisen sijaan... Pieni menoerä kuitenkin.
Tulpat on uudet, joten eipä niitä uudestaan enää vaihdella...

Mutta sitten vihdoin jotain positiivista: :green: :D :green:

Nyt toi sitten käy tyhjäkäyntiä mukavasti rytkyttämättä. Aloin miettiä noita aikaisemmin kirjoittamiani tarinoita ja aiemmin foorumilla luettuja juttuja... Ja sitten tuli tehtyä vielä double check tuolle jarrutehostajan imusarjan liitokselle. Erkkarilla vaan kunnon sätökset siihen imusarjan ja tehostajan alipaineputken liitoksen päälle ja katsos kumma: Ei rytkytä enää. :D

Hemmetti jos se oli näin vähästä kiinni... Noh, huomenna aamupäivällä konttorille kokeilemaan ja katsomaan kuinka käy. Muistakaa sitten tuota miun farkkurieskaa iltarukouksissanne, sillä pienet taivaalliset tsägät ei olisi pahitteeksi. :wink:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ke Tammikuu 10. 22:00:23 2007

Zipi kirjoitti: Mutta sitten vihdoin jotain positiivista: :green: :D :green:

Nyt toi sitten käy tyhjäkäyntiä mukavasti rytkyttämättä. Aloin miettiä noita aikaisemmin kirjoittamiani tarinoita ja aiemmin foorumilla luettuja juttuja... Ja sitten tuli tehtyä vielä double check tuolle jarrutehostajan imusarjan liitokselle. Erkkarilla vaan kunnon sätökset siihen imusarjan ja tehostajan alipaineputken liitoksen päälle ja katsos kumma: Ei rytkytä enää. :D

Hemmetti jos se oli näin vähästä kiinni... Noh, huomenna aamupäivällä konttorille kokeilemaan ja katsomaan kuinka käy. Muistakaa sitten tuota miun farkkurieskaa iltarukouksissanne, sillä pienet taivaalliset tsägät ei olisi pahitteeksi. :wink:
Onnittelut, sama vaiva, täytyypä kokeilla tuotakin.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 11. 10:33:08 2007

No eipä paljoa rukoukset auttaneet. :cry:

Satkun korkeemmalla oli HC tyhjäkäynnillä kuin viimeeksi. Katsastusmies epäili venttiilivikaa, kun vähän tsupsuttelee putkessa, mutta kone käy kyllä tasaiseen. Voihan kele... Tarttee vissiin ottaa kansi tuosta varaosamotista ja heittää se tuon entisen tilalle. :?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Tammikuu 11. 10:50:06 2007

tää kuulostaa melkein yhtä murheelliselta kuin mun viime kesän oman rassin päästörumba. Nippa nappa se meni läpi kuitenkin loppujen lopuksi. Nyt on kone purettu ja kaikki tehdään nyt uusiksi. Mä mittasin kanssa sillon ite ohivuodon ja puristuspaineet ja kaikki oli ihan ok. Ihan hitosti oli karstaa koneessa. Männät ja renkaat oli ihan ok. Ohjurit on kuluneet ja pitää vaihtaa, pakopuolella oli vähän öljyä, ilmeisesti venavarren kumit kanssa ollu vähän loppu. Kaikki venat oli tosin suoria. Saas nähdä miten tänä kesänä käy ton kanssa :) No, ainakin pitäis olla kone paremmassa iskussa.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 11. 14:27:42 2007

Jäi eilen vaihtamatta ruiskusuuttimet, mutta viikonlopun aikana kokeilen vielä ne vaihdella... Jos kuulostaa vielä samalta, niin kerran kokeillaan siten että tehdään katsastusta varten pikku patenttia kaasuvaijeriin. Toi kiekkamittari kun näyttää pikkaisen alakanttiin ja nyt näkyy tyhjäkäynti olevan 500 kierrosta, niin sen verran kanitan että nousisi mittari tonniin. Tietysti siten että patentin saa startin ajaksi kätevästi pois jotta ei tule ongelmia käynnistämisen kanssa. Päästötestissähän katsurit ei mittaa kierroksia, ainoastaan auton oman mittarin ja korvakuulon mukaan testailevat, eli tarttee yrittää jekuttaa... :roll:

HC arvo kun näkyi mittarissa heti lähtevän selkeään laskuun kun kierrokset vähän nousi. Jos meinaisin tällä ritsalla ajella pidempäänkin, niin korjaisin kyllä kunnolla, mutta vuoden tai kahden takia ei raaskiaisi tehdä mitään ylimääräistä...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Tammikuu 11. 14:58:33 2007

Siis kyllähän päästömittarissa kiekat näkyy. Ei voi tyhjäkäyntipäästöjä ottaa, ellei ole tyhjäkäyntikierrokset oikealla tasolla.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 11. 15:05:49 2007

ukormi kirjoitti:Siis kyllähän päästömittarissa kiekat näkyy. Ei voi tyhjäkäyntipäästöjä ottaa, ellei ole tyhjäkäyntikierrokset oikealla tasolla.
No ei kyllä näy ainakaan Imatran A-katsastus asemalla. Ei tule ensimmäistäkään piuhaa kiinni. Ainoastaan letku pakoputken päähän ja thats it. Tuskin se vehje putken päästä kiekkoja pystyy haistelemaan...

Tiedän kyllä että ihan "oikeissa" mittauksissa ne näkyy, mutta silloin laitellaan ainakin yksi piuha autoon kiinni.

(ja eikä niitä kiekkoja paljoa pystyne nostamaan muutenkaan ilman että katsuri huomaa vaikka äänestä, vähän kummiskin, toivottavasti riittävästi...)

(Sekä sen verran vielä edittiä, että jos tää homma ei onnistu, niin sitten otetaan varaosakoneesta kansi irti ja katsotaan missä kunnossa se on. Jos hyvä, niin sitten se heitetään paikoilleen ja toivotaan parasta. Mikäli varaosakoneen kansi ei ole kelvollinen, niin sittenpä minulla on ongelma. DOHC koneen kansirempasta/vaihdosta varmaan löytynee täältä topicceja, mutta jos jollain on muistissa hyviä hakusanoja tai linkkejä, niin niitä saa laittaa)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Tammikuu 11. 15:35:40 2007

No jopas siellä on päästömittaukset :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

PK
Viestit: 8
Liittynyt: To Syyskuu 23. 1:38:30 2004

Viesti Kirjoittaja PK » To Tammikuu 11. 16:09:35 2007

Zipi jos olet kuitenkin päättänut purkaa koneen niin jos sitä ennen kokeilisit kumminkin säätää niitä nokka-akseleiden asentoa.
Itsellä kun ei se jakomerkit uudella ketjulla passannut vaakasuoraan kannen kanssa vaan piti valita joko hieman yläviistoon tai alaviistoon.
Itse laitoin hieman alaviistoon /OO
Eli autodata ohjeen mukaan joka on RS2000 16v moottorille.
Vaikka tämä moottori 8V.

koska tuo että ne kierroksilla laskisi että voisi viitata siihen.
Tai toinen mahdollisuus että joku suutin vuotaa kokoajan.
Tai Imuilman lämpötila-anturi on viallinen ja antaa rikastaa seosta hieman.
Ei muuta kuin jatkaa tutkimuksia :wink:

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Tammikuu 11. 16:55:52 2007

Kiitos taas lisävinkeistä! Jatkamme tutkimuksia ja jos ei meinaa muuten ratketa, niin yritämme huijata testissä... :)

Koneen purkamista täytyy yrittää välttää viimeiseen saakka, joten kaikki mitä voi tehdä konetta purkamatta kokeillaan varmasti.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin