Anodisointia

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Anodisointia

Viesti Kirjoittaja pau » Pe Tammikuu 12. 12:56:01 2007

Mielenkiintoista, pitää yrittää illalla värjätä kaikki pellinalla olevat "billetit".
Onko joku testaillut itse tätä menetelmää ?


http://www.motot.net/wiki/Anodisointi#T ... nodisointi

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Pe Tammikuu 12. 13:07:36 2007

hmmm... toihan vaikuttaa mielenkiintoselta... rakentamaan ja tutkimaan
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Pe Tammikuu 12. 16:23:01 2007

jep, tarvikkeet hankittu, eli 2 l akkuhappoa, muovipaljuja läjä, puhdistusaineita, Dylon-tekstiiliväriä ( kulta ;) ) ja koppa kaljaa...

p.

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Tammikuu 12. 16:58:23 2007

pau kirjoitti:jep, tarvikkeet hankittu, eli 2 l akkuhappoa, muovipaljuja läjä, puhdistusaineita, Dylon-tekstiiliväriä ( kulta ;) ) ja koppa kaljaa...

p.
Kansa vaatii kuvia :!:
Ford Fiesta ST 2013
#727

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Tammikuu 12. 17:36:35 2007

SamiH kirjoitti: Kansa vaatii kuvia :!:
Ja todisteita tuon pinnoitteen kestävyydestä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

T-mu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja T-mu » Pe Tammikuu 12. 17:43:49 2007

fsohc kirjoitti:
SamiH kirjoitti: Kansa vaatii kuvia :!:
Ja todisteita tuon pinnoitteen kestävyydestä
Lakkaa tuskin saa pintaan tarttumaan, vai :?:

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Tammikuu 12. 19:01:32 2007

Kuukkeloi vaikkapa pihistä tehdyistä kromauksista yms. pinnoituksista. Eiköhän tuo asiayhteys sitten selvene.

Vihje jos pinnoite ei pysy, ei pysy....
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » Pe Tammikuu 12. 20:13:51 2007

Joskus pari-kolme vuotta sitten pinnoitin tarkalleen samoilla ohjeilla jotkut alumiiniset kakspyöräisen jalkatapit. Ilman väriainetta tosin, jolloin pintaan tuli sellainen tasaisen harmaa kerros. Tuo anodisointitapahan on se pehmeämpi versio, teollisuudesta löytyy sitten kova-anodisointia tarjoavia paikkoja. Sellaisesta pinnoituksesta alkaa olla hyötyä muullakin kuin ulkonäöllisellä tasolla. Mutta siis ihan toimiva tuo tee-se-itse konstikin on, kulutuskestävyydestä en mene sanomaan, kun ei jalkatapit sattuneesta syystä kovin rankkaan käyttöön joutuneet, todennäköisesti ei mitään kauhean suurta vaikutusta. Komean näköisiä kappaleita tuolla saa aikaan, kun jaksaa läträtä.
#1193

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Tammikuu 12. 20:22:40 2007

No ulkonäöllisesti tuo voi silloin olla kannattavaakin jos kerran tuo pinnoite pysyy kiinni. Kulutuskestävyys ei tuskin ole lähestulkoonkaan sama kuin teollisuus anodisoinnilla. Itse huomasin oikean anodisoinnin kestävyyden vasta kun pesin n.5v päivittäisessäkäytössä olleet coiloverit, joilla siis ajettu sorateitä paljonkin --> pinnoite oli vieläkin yllättävän hyväkuntoinen
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Tammikuu 12. 20:40:44 2007

Itse joskus aikoinaan paljonkin palikkaa eloksoin jotakuinkin tuohon tyyliin. Pari huomiota mitä silloin tein:

1.
Hiilikuitu oli paljon parempi katodina kuin mikään kokeilemani metalli eikä siitä irronnut mitään kuona-aineita.

2.
Dylon oli huonoiten toimiva väriaine mitä kokeilin. :D
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » La Tammikuu 13. 1:50:52 2007

noniin, pari huomiota. olen pienessä osoosissa, kenties, ja kappale ( miniMXn billet tankinkorkki ) näyttää .ä*%stanan hienolta. harmi ettei keksi mitään paikkaa tallettaa kuvia.

ja vastauksia-... Hiilikuitu ei toimi katodina, koska se ei ole alumiinia. Katodista kun on tarkoitus irroittaa ne oksidoituneet atomit sinne anodikappakeen pintaan, kuona irtoaa väärästä matskusta, eli vain ja ainoastaan alumiinia keppuun. Ja sitten, kyllä mulla toi kullA(i)n värinen Dylon teki sen mitä piti. Ehdotuksia paremmasta, kiitz.-?

p.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » La Tammikuu 13. 3:12:52 2007

fsohc kirjoitti:
SamiH kirjoitti: Kansa vaatii kuvia :!:
Ja todisteita tuon pinnoitteen kestävyydestä
Ihme läpinää, jos ei muiden kokemus/kertomukset riiitä niin itse kokeilemaan, viimeistään silloin sen toteaa miten asiat on.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Tammikuu 13. 9:40:08 2007

pau kirjoitti:noniin, pari huomiota. olen pienessä osoosissa, kenties, ja kappale ( miniMXn billet tankinkorkki ) näyttää .ä*%stanan hienolta. harmi ettei keksi mitään paikkaa tallettaa kuvia.
Lähetä kuva mulle niin laitan näytille. ***

Terv.Jukka
Viimeksi muokannut KIP, La Tammikuu 13. 22:24:10 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Tammikuu 13. 10:07:41 2007

cossuesco kirjoitti:Ihme läpinää, jos ei muiden kokemus/kertomukset riiitä niin itse kokeilemaan, viimeistään silloin sen toteaa miten asiat on.
:shock: :lol:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » La Tammikuu 13. 14:11:22 2007

Kesti hetki saada tuo serveri access "palveluntarjoajalta", mutta nyt futaa
noniin, maistiaisia, eli tän tein eilisiltana.



Tankin korkki

toivottavasti toi linkki nyt toimii, kun harjoittelen sitä, selvinpäin, toistaiseksi... ;)

p.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Tammikuu 13. 14:26:43 2007

Hyvännäköinen kieltämättä tuli.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » La Tammikuu 13. 16:47:05 2007

Ja sitten seuraavia huomioita. Magneeton koppa, joka on valukappale, ei toiminut homma alkuunkaan. Ilmeisesti joukossa on sinkkiä, joka teki pinnasta tumman harmaan hapotuksessa, ja färi eip tarttunt...

Taindanpa mennä ruuvaamaan sierrasta sen billetti bovin irti, ja pistän kylpyyn. Ehdotuksia väreiksi ?

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Tammikuu 13. 17:23:26 2007

valussa on yleensä mangesiumia mukana, se vissii tekee kiusaa siinä
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Tammikuu 13. 22:10:07 2007

pau kirjoitti: ja vastauksia-... Hiilikuitu ei toimi katodina, koska se ei ole alumiinia. Katodista kun on tarkoitus irroittaa ne oksidoituneet atomit sinne anodikappakeen pintaan, kuona irtoaa väärästä matskusta, eli vain ja ainoastaan alumiinia keppuun. Ja sitten, kyllä mulla toi kullA(i)n värinen Dylon teki sen mitä piti. Ehdotuksia paremmasta, kiitz.-?
p.
Väärin, ei katodin tarvitse olla alumiinia, eikä sieltä ole tarkoitus sitä alumiinia sinne anodille siirtää. Katodina toimii aivan hyvin inertit johteet.

Kerron mitä värejä aikaisemmin käytin, mutta nyt en muista. Silkkiväri nimikkeellä niitä muistaakseni myytiin pipettipulloissa ihan askartelukaupoissa.

Ihan hyvännäköinen on kyllä tuo tankinkorkki. Lisää kuvia kehiiin!
Escort mk3 + 2x Focus mk1

"öö1" anatsu
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 20:26:54 2008
Paikkakunta: Yläne, Heinijoki

Viesti Kirjoittaja "öö1" anatsu » To Helmikuu 28. 23:57:56 2008

http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=49959 sieltä hyvää tietoo aiheeseen liittyen 8)
Kaarat:
Ford Consul coupe 2.0 -72
Ford Granada gl 2.0 -82
Ford sierra 2.0 -89 Ex
Ford mondeo -96
Jäsen#1774.

Vastaa Viestiin