pinta- ja pohjakäsittelyä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

pinta- ja pohjakäsittelyä

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Tammikuu 18. 16:54:09 2007

en keksiny muutakaan paikkaa tälle.

eli asiaan, välikoppaa on nyt hiottu jonkun matkaa pellille asti ja kysymys kuuluu että mitä sihhen pellin päälle on kaikkein järkevin vetää :?: happomaali???

toinen kysymys, puhutaan lähinnä konehuoneesta, tarvis vähän silotella pahimpia lommoja niin onko lasikuitukitti paras tähän hommaan vaiko joku muu??? ja vetääkö happomaali vai joku muu ennen paklaamista??? ja puhtaasta pellistä siis kysymys.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: pinta- ja pohjakäsittelyä

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Tammikuu 18. 17:13:32 2007

Rahtinalle kirjoitti:en keksiny muutakaan paikkaa tälle.

eli asiaan, välikoppaa on nyt hiottu jonkun matkaa pellille asti ja kysymys kuuluu että mitä sihhen pellin päälle on kaikkein järkevin vetää :?: happomaali???

toinen kysymys, puhutaan lähinnä konehuoneesta, tarvis vähän silotella pahimpia lommoja niin onko lasikuitukitti paras tähän hommaan vaiko joku muu??? ja vetääkö happomaali vai joku muu ennen paklaamista??? ja puhtaasta pellistä siis kysymys.

Toi nyt vissiin on vähän makuasia mitä siihen vetää.Itse vetäisin epoksin (GPL-S).Sen päälle sitten joku hiontaväri ennen pintamaalia.

Toi konehuoneen pakkelointi riippuu vähän siitä kuinka syviä ja laajoja ne lommot ovat.Kun lasikuitukittiähän suositellaan isoille lommoille ja rei'ille.
Ja vähän riippuu paikastakin tietysti.Jos oikeen tärinäherkkä alue niin lasikuitua.

Muovikitti on huomattavasti helpompi hiota ja kyllä sitä on ainakin itse tullut laitettuuks aika monen klommon oikaisuun ja aika rankkojakin määriä, eikä ole haljennut ajanmittaakaan.

Ja maalauskelle antaisin saman ohjeen ennen kittausta, eli epoksi alle ja hiomaväri päälle ja sitten kiittaus.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Tammikuu 18. 18:47:30 2007

kitithän pitäs vetää puhtaalle pellille? näin on ainaki opastettu. :o
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » To Tammikuu 18. 19:47:50 2007

VooDoo kirjoitti:kitithän pitäs vetää puhtaalle pellille? näin on ainaki opastettu. :o
Aivan...
Mutta jos kittiä tulee paksulti niin voi vetää happo pohjaa sen alle.
Niin ja sitten kitin päälle happo+hiontaväri
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Tammikuu 18. 19:49:42 2007

Kitti puhtaalle pellille, esim happomaalien päällä ei tuu pysymään kauaa nättinä. Tavallinen muovi kitti käy ihan ok konehuoneeseen, isoimmat klommot kannattaa oikoa ennen kittaamista. Kittien jälkeen vaikka happari tai muu mieleinen ruosteenestoa sisältävä pohjamaali kohtiin missä näkyy pelti ja siihen hiomavärit päälle.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Tammikuu 18. 19:58:18 2007

VooDoo kirjoitti:kitithän pitäs vetää puhtaalle pellille? näin on ainaki opastettu. :o

Joo-o, niin ne sitä kovasti kehuvat, että puhtaalle pellille suoraan kitti.
Ite laitoin yhteen aikaan noin niin ei kauaa mennyt kun kukka tuli taas läpi.
Nyt laitan ekaks 2-k pohjamaalin alle ja kun se on kuivanut hyvin niin sen päälle kittaus.Tuleehan se kukka sieltä läpi taas joskus, mutta huomattavasti kauemmin pysyy poissa kun on laittanut 2-k pohjamaalin.

Ja jos vetää happomaalin puhtaalle pellille niin sen päälle ei kannata/ voi suoraan kittiä laittaa.Eli tarttee ns.välimaalin ennen kittaamista.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » To Tammikuu 18. 20:06:50 2007

Kun hioo pohjan tarpeeksi karkealla niin kitti pysyy hapon päällä.
No mutta kukin tavallaan en jaksa rupee vääntää :wink:
#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Tammikuu 18. 20:14:50 2007

Jeps.Kaippa tässäkin pätee se vanha sanonta, että niin monta on tapaa kun on tekijääkin :wink:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » To Tammikuu 18. 21:17:09 2007

Niin kyllä mäkin oon vetänyt pellille ensin pohjamaalia ja sitten vasta kittiä, ei puske kukka niin nopeesti läpi. Kun oven alareunat tein toisin, eli kittiä suoraan pellille niin kukka tuli kuukauden sisään taas läpi. Nää pohjahommat aina sellasia etten mä ainakaan niitä osaa tehdä oikein tai jotain... Ainoo paikka mikä on pitänyt hyvin ja jopa näyttää nätiltä niin on se mihin hitsasin pellit uusiks. :wink:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Tammikuu 18. 21:17:27 2007

Kitti kuuluu puhtaalle pellille, se on vaan sitten eri asia jos ei osaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

STOCKMANN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja STOCKMANN » To Tammikuu 18. 21:41:00 2007

joihinkin paikkoihin toimii hyvin:oikasu,tinaa pellille,pohjamaali,kittiä jos tarvii ja mitä nyt tykkää vetääkki..ni ei kuki.vituttaa sellaset pakkeli kasat misä on kolme senttiä kittiä ja ei ole ees yritetty oikoa...ja eri paikkoihin eri kikat aina :wink: ..takakaaret on tullut monee kertaa joskus taijottua karvakitistä,ruosteet hiottii kyllä"suurimmat pois" ni viikon päästä puski ruoste läpi.ykski musta pilkku ni siit se pojat lähtee..tinalla on pysyny neki piilossa.

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Tammikuu 18. 22:14:27 2007

kouluaikaan opettaja moneen kertaan kielsi ettei happoväriä kitin alle, ainoastaan 2k epoksi pohjamaali soveltuu kitin alle, mutta yleensä aina kitti puhtaalle pellille, jossa on hioma naarmu (~p80) poikkeuksen tekee ruiskukitti joka tarvitsee oman erikoispohjamaalinsa.
Itse olen yleensä käyttänyt 2-k epoksi pohjamaaleja koska, epoksilla on parhaat ruostesuoja ominaisuudet, toimii hiontavärinä kunhan kuivattaa hyvin, ja on edullista kun ostaa raskaan-kaluston maalina.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Tammikuu 18. 22:46:37 2007

Mikä siinä on niin helvetin vaikeeta tajuta että kittiä ei koskaan 1k maalien kuten happarien päälle. Tätä samaa asiaa puidaan täällä pari kolme kertaa vuodessa aina joku tulee fiksuna pätemään että "kyllä minä olen ainakin laittanut happarin päälle, eipähän ainakaan ruostu..."

1K tuotteet sulaa uudestaan aina kun niille antaa liuotinta. Mitä on kitissä? Ainiin, paljon liuotinta. Ja vielä kertauskysymys mitä tapahtuu 1k tuotteelle kun sen päälle laittaa kittiä joka kovettuu nopeasti ja sulkee liuottimet alleen 1k tuotetta vasten? Se 1k tuote sulaa.

Ja sitten alkaa pitkälläkin viiveellä kittipaikat loistamaan läpi kun reunat nousee ylös. Tätä vikaa näkee joka toisen kotimaalarin auton kyljessä, ja vikaa ihmetellään. "Pakko olla paskaa kittiä kun tuollee menee.". Kun taas oikea syy olisi niin helppo, tekee vaan niin kuin kuuluu.

2k tuotteiden päällä voidaan kitata, mutta siinä tulee muita ongelmia. 2k maalin päälle kun kittaa niin se maali on pehmeempää kuin kitti ja sitten ku hioo sitä kittiä niin maali hioutuu enemmän joten kittipaikka jää koholle vaikka mitä tekis. Tuota yritetään korjata uittamalla hiomaväriä litrakaupalla joka sitten hiotaan ja tulee timantti. 1-2 kk kuluttua kun on värit on sopivasti painuneet niin kittipaikka loistaa taas, ja kaikki ne 40-180P paperin jäljet jotka on täytetty hiomavärillä.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Pe Tammikuu 19. 6:53:18 2007

ilmeisesti 2k epoksi olis paras.

mitäs sillä happomaalilla yleensä maalataan jos sen päälle tai alle sovellu oikeen mikään sillai niinku ihan suoraan???
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Pe Tammikuu 19. 7:43:53 2007

kyllä happomaalin päälle soveltuu kaikki hiomamaalit. Maalarit yleensä käyttää sen takia happoväriä kun se kuivuu nopeasti, ja sekoitettu maali säilyy tiiviissä purkissa useamman päivän..

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Tammikuu 19. 8:11:42 2007

Rahtinalle kirjoitti:ilmeisesti 2k epoksi olis paras.

mitäs sillä happomaalilla yleensä maalataan jos sen päälle tai alle sovellu oikeen mikään sillai niinku ihan suoraan???

Tästä tulee kyllä rapaa silmille ja rankasti, mutta välläkös häliä... :roll:
Ite olen käyttänyt happaria alumiiniosissa tartuntapohjamaalina.Eli vetänyt ekaks happovärin ja sitten 2-k pohjamaalin ennen pintamaalia.

Alumiinille on kyllä ihan oma tartuntamaali, mutta toikin tuntuu toimivan.
Ja itse en ole happarille muuta käyttöä keksinyt... :roll:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Tammikuu 19. 10:57:50 2007

Kylläse happari siinä alumiinissakin toimii.
1k maalien päälle kyllä voi maalata ihan ilman huolia 2k tuotteilla koska maalikerroksen on ohuita ja huokoisia= liuottimet pääsevät haihtumaan pintaan päin. Kitit taas ovat hyvin tiiviitä ja paksuja kerroksia= liuottimet haihtuvat hyvin hitaasti ja siihen suuntaan mihin pääsevät, eli pohjaan ja pintaan.

Happoväri sisältää nimensä mukaisesti happoja joka syövyttää pintaa= tarttuu paremmin. Silmillä tätä syöpymistä ei pysty havaitseen, sen verran pienistä määristä kyse.

Vastaa Viestiin