Bensalinjat
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Bensalinjat
Semmosta olen tässä nyt pohtinut että minkä kokoisesta putkesta/letkusta ne bensalinjat kannattaa tehdä, siis sisähalkaisija riittääkö 8mm?
Kannattaako minkalaisesta materiaalista tehdä? Kupariputkesta ja letkusta ajattelin tehdä mutta olen myös nähnyt jotain muoviputken tapaista, mikä olisi paras materiaali että kestää ja halpa hinta ei ole pahitteeksi? Liitoksistahan täällä oli puhetta joku aika sitten mutta kysynpä kuitenkin että miten tuo kupariputken ja kumiletkun liitos kannattaa tehdä, ilmeisesi helmiliitos on paras?
Entäs bensapumppu, minkalainen pumppu tuohon kannattaisi laittaa, riittääkö ihan joku xr3i:n vakiopumppu? Entäs bensansuodatin, kannattaako se laittaa tankin ja pumpun välille vai sitten konehuoneeseen?
Paluulinjanhan ei tarvitse olla kovin iso.
Tankkina ajattelin käyttää xr3i escortin tankkia.
Tuohon mk4 turbo escorttiinhan ne olisi tulossa.
Ehkä vähän tyhmiä kysymyksiä mutta haluan varmistuksen että ei tarvitse samaa asiaa tehdä kahta kertaa vaan kerralla laittaa kuntoon.
Kannattaako minkalaisesta materiaalista tehdä? Kupariputkesta ja letkusta ajattelin tehdä mutta olen myös nähnyt jotain muoviputken tapaista, mikä olisi paras materiaali että kestää ja halpa hinta ei ole pahitteeksi? Liitoksistahan täällä oli puhetta joku aika sitten mutta kysynpä kuitenkin että miten tuo kupariputken ja kumiletkun liitos kannattaa tehdä, ilmeisesi helmiliitos on paras?
Entäs bensapumppu, minkalainen pumppu tuohon kannattaisi laittaa, riittääkö ihan joku xr3i:n vakiopumppu? Entäs bensansuodatin, kannattaako se laittaa tankin ja pumpun välille vai sitten konehuoneeseen?
Paluulinjanhan ei tarvitse olla kovin iso.
Tankkina ajattelin käyttää xr3i escortin tankkia.
Tuohon mk4 turbo escorttiinhan ne olisi tulossa.
Ehkä vähän tyhmiä kysymyksiä mutta haluan varmistuksen että ei tarvitse samaa asiaa tehdä kahta kertaa vaan kerralla laittaa kuntoon.
Viimeksi muokannut AnttiR, Ti Helmikuu 14. 20:36:20 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1112
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Juu kyllä mää muistan että siitä oli keskustelua vähän aikaa sitten mutta siellä oli vaan juttua liitoksista.qreippi kirjoitti:Mietin tässä semmosta että... kokeilappa hakua.. oli just pari viikkoa sit puhetta linjan koosta ja liitoksista..
Viimeksi muokannut AnttiR, Ti Helmikuu 14. 20:36:55 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Haulla löytyi esim. tämä
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ensalinjat
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... ensalinjat
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Oon mää ton lukenu kyllä jo. Mutta siellä puhuttiin vain liitoksista.
Mutta onhan se hienoa kun tuossa on useampi kysymys niin sitten takerrutaan yhteen kysymykseen mihin löytyy jo tietoa, saa näin hienoja vastauksia että kokeile hakua ja haulla löytyy, paskaa. Mää kokeilin hakua ennen ku kysyin ja luin tuon topicin ja monta muuta.
Mutta onhan se hienoa kun tuossa on useampi kysymys niin sitten takerrutaan yhteen kysymykseen mihin löytyy jo tietoa, saa näin hienoja vastauksia että kokeile hakua ja haulla löytyy, paskaa. Mää kokeilin hakua ennen ku kysyin ja luin tuon topicin ja monta muuta.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
putken kokoa miettiessä on hyvä muistaa et cossun vakiolinjassa on kiskossa se ahtain kohta, noin 4-5mm, mutta sekin virtaa +500hv..
jos laittaa 8mm sisähalk. olevan putken niin siitä on helppo laskea paljonko virtauspinta-ala kasvaa, "piiRtoiseen", eli vastaus: 8mm riittää erittäin pitkälle.
jos laittaa 8mm sisähalk. olevan putken niin siitä on helppo laskea paljonko virtauspinta-ala kasvaa, "piiRtoiseen", eli vastaus: 8mm riittää erittäin pitkälle.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
- Paikkakunta: Espoo
8mm putki riittää ihan hyvin, uskoisin että 6mm letkukin riittää. Ite hain teollisuus etolasta semosta alipaineletkuntapasta kovaa muoviputkea. Sai sieltä ainakin sinisenä ja läpinäkyvänä. Oli kemikaaleille tarkotettu mutta myyjä et silti pystynyt takaamaan että se kestää bensaa. Mutta omaan kaaraan oli vedetty samanlaisella letkulla ja on toiminut viimeset 5v ihan moitteetta... Kestävinb vaihtoehto on silti PU-letku, sitkeää tavaraa ja myös sitkeän hintaista. Myydään myös esim. teollisuus etolassa.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Yleisinhän on siis tuo 8mm muoviputki joka on 6mm sisältä, ainakin sinisenä ja mustana kestää bensaa. Jos haluaa tehdä päihin alkuperäisen tyyliset liittimet jotka on vaan tuupattu putken sisään, niin saa hiukan lisää haastetta.
Ensinnäkin sopivia liittimiä ei jokapaikasta löydä, esim yleinen banjoliitin joka on tarkoitettu 6mm kumiletkulle ei käy, putken sisään tulevassa osassa tulee olla toisenlainen "hammastus". Pelkällä klunssilla varustettu ei tule kestämään, eikä muoviputkea voi kiristää klemmareilla.
Kun sopiva liitin on löytynyt, on se lyötävä putkeen ILMAN kuumentamista, lämmin muoviputki venyy ja liitos jää löysäksi. Putki vaan varovasti kiinni esim topattuun viilapenkkiin, liukastetta putkeen ja lyödään liitin paikoilleen. Ei mene kerralla vaan putken kiinnitystä pitää pari kertaa korjata ja lyödä uudelleen. Jos nyrvähti niin putki poikki ja uusi alku.
Muoviputken sisään laitettavan tukiholkin ja sopivan liittimen kanssa sen saa kiinnitettyä saman kokoiseen metalliputkeenkin, tai sitten ihan vaan letkukara liittimen toiselle puolelle niin siitä voi jatkaa kumiletkulla.
Ensinnäkin sopivia liittimiä ei jokapaikasta löydä, esim yleinen banjoliitin joka on tarkoitettu 6mm kumiletkulle ei käy, putken sisään tulevassa osassa tulee olla toisenlainen "hammastus". Pelkällä klunssilla varustettu ei tule kestämään, eikä muoviputkea voi kiristää klemmareilla.
Kun sopiva liitin on löytynyt, on se lyötävä putkeen ILMAN kuumentamista, lämmin muoviputki venyy ja liitos jää löysäksi. Putki vaan varovasti kiinni esim topattuun viilapenkkiin, liukastetta putkeen ja lyödään liitin paikoilleen. Ei mene kerralla vaan putken kiinnitystä pitää pari kertaa korjata ja lyödä uudelleen. Jos nyrvähti niin putki poikki ja uusi alku.
Muoviputken sisään laitettavan tukiholkin ja sopivan liittimen kanssa sen saa kiinnitettyä saman kokoiseen metalliputkeenkin, tai sitten ihan vaan letkukara liittimen toiselle puolelle niin siitä voi jatkaa kumiletkulla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Ennen pumppua suunnittelin omaan projektiin laittavani jossakin vageissa käytettävän 12mm lähdöillä olevan suodattimen. Fordclubin foorumilta taisin sen osanumeron poimia. Hintaa taisi olla hurjat 4€, että aika iso panostus jos vertaa pumpun hintaan
. Ei sekään kivaa ole jos pumppu imaisee vähän sattumia ja menee rikki.

-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
laitatko numeron tännekkinkoskar kirjoitti:Ennen pumppua suunnittelin omaan projektiin laittavani jossakin vageissa käytettävän 12mm lähdöillä olevan suodattimen. Fordclubin foorumilta taisin sen osanumeron poimia. Hintaa taisi olla hurjat 4€, että aika iso panostus jos vertaa pumpun hintaan. Ei sekään kivaa ole jos pumppu imaisee vähän sattumia ja menee rikki.
itse ostin 12 liitoksilla olevan suodattimen 20€

#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
tota tais unohtua mainita mikä malli ko bosch ja msd pumpuista oli kyseessä.. kaikki mallit ei riitä +500hv.Ares kirjoitti:Bosch, MSD... En tiedä mitä uudet maksaa, mutta tälläset mulla kerran oli eikä tarvinnu kärsiä ainakaa ku riittää 500hv ja makso n.130e/kpl
Toinen oli 600km ajettu, toinen ajamaton
Cossun vakiohan olis kanssa ihan hyvä, käytettynä ei pitäs paljoa maksaa(en ainakaan maksaisi)
ja yleisesti, aina kannattaa tsekata millä paineella tuotot on ilmoitettu, niissäkin kusastaan helposti tietämätöntä.. tuo hv-lupaus ei pelkästään kerro tarpeeksi...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 1323
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
- Paikkakunta: Laihia
Mulla ei itse asiassa juurikaan muuta tietoa ollu ku myyjän antamat tiedot.Timo kirjoitti:tota tais unohtua mainita mikä malli ko bosch ja msd pumpuista oli kyseessä.. kaikki mallit ei riitä +500hv.Ares kirjoitti:Bosch, MSD... En tiedä mitä uudet maksaa, mutta tälläset mulla kerran oli eikä tarvinnu kärsiä ainakaa ku riittää 500hv ja makso n.130e/kpl
Toinen oli 600km ajettu, toinen ajamaton
Cossun vakiohan olis kanssa ihan hyvä, käytettynä ei pitäs paljoa maksaa(en ainakaan maksaisi)
ja yleisesti, aina kannattaa tsekata millä paineella tuotot on ilmoitettu, niissäkin kusastaan helposti tietämätöntä.. tuo hv-lupaus ei pelkästään kerro tarpeeksi...
Boschin ostin joltakin jonka nimeä en muista ja sitten msd siipicossulta, että ainakin toisessa tapauksessa luottaisin lukuihin...
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Bensalinjat
Mielellään samankokoista. Jos pienempää niin tyhjäkäynnillä kun paineen pitäisi olla pieni ja kone ei haukkaa ainetta juuri mitään niin alkaa se pienempi paluu ahdistamaan ja nostaa tahtomatta b-painetta, kierroksilla kyllä toimii aavistuksen pienempikin paluuAnttiR kirjoitti:Paluulinjanhan ei tarvitse olla kovin iso.
Itse tein muistaakseni 6mm sellaisesta "nylon" putkesta, eli sitä samaa mitä on esim sierran jarrutehostajassa ja ruiskun tukilla menopuolella
Niissä liitoksissa missä piti saada kumiletkuun liitettyä tuo putki niin käytin sellaista esim hydrauli-kaupasta (dunlop hi-flex) saatavaa liitintä johon vaan tökätään tuo nylon putki sisään ja liittimen sisällä olevat kynnet pitää sen o-rengasta vasten tiivistettynä ja sen saa auki kun painaa liittimen kauluksen alas, toisessa päässä on letkukara letkulle (myyjä muistaakseni lupaili että tuo liitos/liitos kestäisi useita kymmeniä bar:eja painetta
On vaan aika rectumista tehdä niitä "prässättyjä" liitoksia (esim siihen suutintukkiin, ruiskun bensaputsarin banjoliittimeen yms) auton alla, voimaa saa käyttää ja sormet ei meinaa kestää painaa
-
- Ylläpitäjä
Jos bensaa tarvitaan vähän enemmän, niin Holikkaa peliin
http://www.holley.com/types/Electric%20 ... ureted.asp
http://www.holley.com/types/Electric%20 ... %20EFI.asp
http://www.holley.com/12-920.asp
Mitens muuten toi kupariputki, jotkut varoittelee, että kovettuu ajan myötä tärinässä ja napsahtaa poikki. Kuulemma pitäisi olla kupari-nikkeli-putkea??
http://www.holley.com/types/Electric%20 ... ureted.asp
http://www.holley.com/types/Electric%20 ... %20EFI.asp
http://www.holley.com/12-920.asp
Mitens muuten toi kupariputki, jotkut varoittelee, että kovettuu ajan myötä tärinässä ja napsahtaa poikki. Kuulemma pitäisi olla kupari-nikkeli-putkea??
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Bensalinjat
Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Bensalinjat
Luulisi kestävän ihan jees kunhan et laita putkea koria vasten tai kiinnitä teräksisillä kiinnikkeillä.Sultzi kirjoitti:Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Bensalinjat
Sujauta siihen alumiiniputken päälle kutistesukka tai joku kumi letku ni kestää ainakii.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Bensalinjat
Tuo kutistusukka oliskin hyvä idea. Meinasin eka et olis maalannu vasaralakalla ja sitten päälle laittanu kurttuputken. Kiinnittää meinasin sellasilla metallisilla missä on kuminen pehmuste siinä lenkissä.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Bensalinjat
Päivitystä tähänkin sitten, eli pari viikkoa sitten tein tohon corollaan bensaputket 8mm kuparista (sisältä ~6 ehkä) ja aika tukevalta tuntui siinä mielessä että jostain tiukemmista paikoista kardaanitunnelissa meinasi mutkissa loppua tila. Tuo oli LVI tukusta hehkuttamatonta 5m pitkää tankoa, maksoi 10m jotain 12e. Taivutuspihdit oli näköjään must, juuri saa sormin käännettyä mutta meinaa mennä luttuun tosi herkästiSultzi kirjoitti:Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?
Oma mielipide että tuo 12mm on aika julmaa, itse olisin ehkä ottanut 10mm päältä ja sisältä sitten luokkaa 8mm jos isoa tarvii saada, lähinnä ajatellen noita liitoksia yms kun joku 12mm kumiletku alkaa olla aika jöötiä eikä nuo helmet yms kovin pieniä ole tuolle ja tietysti jos bensapumpussa on vaikka 6 tai 8mm lähtö niin joutuu supistusosia käyttämään aika paljon, ja vielä molemmissa päissä
Miten tuo alumiini käyttäytyy taivuttaessa, meneekö pihdeillä siististi
Mitens muuten ihan heittona nuo unipipe yms putket mitä nykyään käytetään paljon putkipuolella eli missä on muoviputki-alumiinikerros-muovipinta, kestääkö mitenkään polttoaineita vai sulaako, olisi kevyttä, todennäköisesti halpaa, löytyisi kierreliittimiä päihin prässättäviä, sekä kun taivuttaa niin pitää muotonsa verrattuna siihen "nylon" vai mitä onkaan putkeen. Saattaa kyllä olla että sulahtaa hyvinkin nopeasti
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Bensalinjat
Pumpulta lähtevä letku on 8an kokosta, eli menee hieman venyen juuri tuon putken päälle nätisti. Tuplaklemmareilla tulee vaan, vaikka kontin puolella onkin lentokoneliittimet liitännöissä.
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: Bensalinjat
onko toi putki päältä tasan 12mm? tohon sais kyllä prässättyä jig 8 päät. eli sama kuin an8Sultzi kirjoitti:Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Bensalinjat
Mielestäni on kyllä. Onko sulla vehkeet tehdä ne liitokset?
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: Bensalinjat
liitokset onnistuu. sait yv.nSultzi kirjoitti:Mielestäni on kyllä. Onko sulla vehkeet tehdä ne liitokset?
ford escort´79 tic