Sirinää vaihdekepistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Sirinää vaihdekepistä

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 11:10:29 2007

Osaako joku sanoa mistä johtuu semmonen ihmeelinen sirinä joka tulee vaihdekepistä,kuulostaa että tulis sieltä alapäästä ja resonoi kepin kautta matkustamoon..eli tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään mutta kun laittaa kierroksia niin ääni alkaa kuulua ja kun painaa kytkimen pohjaan ääntä ei kuulu,eli kierrosten noustessa ilman kytkintä kuuluu kumma sirinä. ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sirinää vaihdekepistä

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 28. 11:56:30 2007

Suh0 kirjoitti:Osaako joku sanoa mistä johtuu semmonen ihmeelinen sirinä joka tulee vaihdekepistä,kuulostaa että tulis sieltä alapäästä ja resonoi kepin kautta matkustamoon..eli tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään mutta kun laittaa kierroksia niin ääni alkaa kuulua ja kun painaa kytkimen pohjaan ääntä ei kuulu,eli kierrosten noustessa ilman kytkintä kuuluu kumma sirinä. ?
katsoppa öljyt laatikosta.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Re: Sirinää vaihdekepistä

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 12:05:24 2007

caltsu kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:Osaako joku sanoa mistä johtuu semmonen ihmeelinen sirinä joka tulee vaihdekepistä,kuulostaa että tulis sieltä alapäästä ja resonoi kepin kautta matkustamoon..eli tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään mutta kun laittaa kierroksia niin ääni alkaa kuulua ja kun painaa kytkimen pohjaan ääntä ei kuulu,eli kierrosten noustessa ilman kytkintä kuuluu kumma sirinä. ?
katsoppa öljyt laatikosta.
Jos laatikossa oljy ok,niin kuulostais kykinakseli laakeri vialta.Meilla oli yhdessä Audi coupessa sama vaiva ja vika oli juuri laakerissa.Ajossa 4500kierrosta se huusi niin lujaa että se kuului myös auton ulkopuolella.
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 12:06:21 2007

mistä mä ne nään kun eikös tossa ole semmone iso peltilätkä ? onko jossain tyhjennys/täyttöroppua ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 12:09:29 2007

Suh0 kirjoitti:mistä mä ne nään kun eikös tossa ole semmone iso peltilätkä ? onko jossain tyhjennys/täyttöroppua ?
Kun avaat täyttö propun niin sieltä pitää tulla öljyä tai ainakin pinta pitää olla lähellä propun alareunaa.Kokeile vaikka sormella
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 12:15:12 2007

Suh0 kirjoitti:mistä mä ne nään kun eikös tossa ole semmone iso peltilätkä ? onko jossain tyhjennys/täyttöroppua ?
Öljy tilavuus 2.6litraa
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 28. 12:17:10 2007

ls454 kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:mistä mä ne nään kun eikös tossa ole semmone iso peltilätkä ? onko jossain tyhjennys/täyttöroppua ?
Kun avaat täyttö propun niin sieltä pitää tulla öljyä tai ainakin pinta pitää olla lähellä propun alareunaa.Kokeile vaikka sormella
eli menet auton alle joka on hyvin nostettu ja tuettu, laatikon kyljessä on n. puolessa välissä roppu missä kuusiokolo tai vast.
kun auto on suorassa sieltä pitää tulla hiukan öljyä, jos ei tule niin ruutalla sitten lisäämään.

öljyruuttia saa kaikista tarvikeliikkeistä.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 28. 12:20:25 2007

ls454 kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:mistä mä ne nään kun eikös tossa ole semmone iso peltilätkä ? onko jossain tyhjennys/täyttöroppua ?
Öljy tilavuus 2.6litraa
tuolla toisaalla luki 1.25, mihin laatikkoon 2.6 litraa saa menemään?
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 12:30:36 2007

eli auto on 2l ohc 5vaihdetta+pakki
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 12:38:54 2007

caltsu kirjoitti:
ls454 kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:mistä mä ne nään kun eikös tossa ole semmone iso peltilätkä ? onko jossain tyhjennys/täyttöroppua ?
Öljy tilavuus 2.6litraa
tuolla toisaalla luki 1.25, mihin laatikkoon 2.6 litraa saa menemään?
F
Ford Sierra RS Cosworth manual sivu 64 ,käsitin että kyseessä cossun laatikko jos ei niin silloin tieto on väärä
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 12:40:44 2007

Suh0 kirjoitti:eli auto on 2l ohc 5vaihdetta+pakki
Juuri näin pääsi käymään SORRY!! :oops:
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 12:43:35 2007

onkos semmone laakeri paha vaihtaa jos ei johdu öljystä ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Tammikuu 28. 12:55:30 2007

Suh0 kirjoitti:onkos semmone laakeri paha vaihtaa jos ei johdu öljystä ?
ei, jos sen osaa, toisaalta ehjiä laatikoita saa alle satasella.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 12:55:33 2007

Suh0 kirjoitti:onkos semmone laakeri paha vaihtaa jos ei johdu öljystä ?
Ihmiset sen vain on koonnet , eli onnistuu varmaan .Jos et ole koskaan avannut laatikkoa kannattaa hankkia esim alfameristä kirja jossa räjäytyskuva sekä myös kuvat erikoistyökaluista jos niitä tarvitaan.Kun purat laatikon niin nostele osat järjestyksessä pöydälle .On helpompi kasata siitä takaisin,digikameraa kannatta myös käyttää ,ainakin jos on samallainen muisti kuin mulla :lol:
Toivotaan kuitenkin että vika löytyy muualta
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 12:57:34 2007

caltsu kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:onkos semmone laakeri paha vaihtaa jos ei johdu öljystä ?
ei, jos sen osaa, toisaalta ehjiä laatikoita saa alle satasella.
Hyvä näkökanta 100sella ei paljon kannata ruuvata
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 13:01:16 2007

on se perkele kun jotain saa korjattua niinkun se nykiminen vähän aika sitten niin tulee toinen vika :D
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Su Tammikuu 28. 13:03:42 2007

Missää Sierra/Escort/Scorpio Cosworth sekä RS500 ei ole ollut Type-9 laatikkoa. Siirretään tämä siis oikealle alueelle.

ls454
Viestit: 291
Liittynyt: Ti Lokakuu 10. 8:59:02 2006

Viesti Kirjoittaja ls454 » Su Tammikuu 28. 13:04:51 2007

Suh0 kirjoitti:on se perkele kun jotain saa korjattua niinkun se nykiminen vähän aika sitten niin tulee toinen vika :D
Tämä on harrasteautoilun ehdoton suola ,aina joku paikka työn alla :lol:
Escort -69 turbo projekti kaudelle 08

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 28. 13:06:04 2007

Purkamaan sen joutuu kokonaan jos kytkinakselin laakerin haluaa vaihtaa. Tosin samalla sinne sitten kannattaa vaihtaa kaikki laakerit ja ainakin pienempien vaihteiden synkrot

Ei kovin vaikea purkaa ja suurinta osaa osista ei sinne saa kuin oikein. 5v siirtäjän yhden holkin saa väärin ja sitten ei mene vitonen päälle tai sitten menee päälle mutta ei tule pois

"Speciaali" työkaluja ei oikeastaan tarvitse, perusavaimet plus suht isot seekeripihdit sekä levittävät että puristavat, muutama tuurna putkisokkien poistamiseen ja keskikokoinen ulosvedin ainakin 5v rattaaseen sekä muutamaan laakeriin, 36mm 12kulmainen hylsy

Se on sitten että kannattaako korjata kun suht ehjiä laatikoita kuitenkin saa about 50-100e. Itsellä tuli maksamaan about 250-300e (täytyy laskea tarkemmin) kaikki laakerit, tiivisteet ja 1, 2 ja 3 vaihteen synkrot + laatikon kannatinkumi ja muuta pikkunippeliä fordilta

Toisaalta jos rattaat on hyvässä kunnossa niin lähes uudenveroisen laatikon tietysti saa

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 13:16:07 2007

kauankohan tommone mahtaa kestää jos vaan painaa meneen ton sirinän kanssa vaikka ois öljyt kunnossa :D
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 13:24:03 2007

emmää kyllä taida ruveta purkamaan,pitää vaan etsiä jostain hyvä laatikko mutta mistä sitten tiedän mikä on hyvä :? onko noi kaikki ohc:n 5vaihteiset samanlaisia että menee suoraan ? vai saako niitäkin erilaisia :twisted:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 28. 13:28:24 2007

Diisseleissä vissiin eri välitykset ja V-koneissa eri kytkinkoppa, kytkinakseli lyhyempi/pidempi ja kytkinhaarukka erilainen muilta osin vissiin samanlaisia

Eli kun bensa-ohcn perästä nappaat niin pitäisi sopia
Nopeusmittarin pyörittäjän välitys saataa vaihdella kyseisen auton perävälityksen mukaan mutta sen pystyy vaihtamaan ilman suurempaa purkamista tai antaa vaan mittarin heittää vähän

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 16:03:54 2007

ok,mulla on tehty tohon joskus tekniikan vaihto 1.6->2l ja en tiiä onko mulla tuola nyt sitte 1.6 vaihteisto ja perä vai onko ne samat vai häh ? :D
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Viikinki
Viestit: 58
Liittynyt: La Elokuu 30. 20:20:31 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Viikinki » Su Tammikuu 28. 16:37:03 2007

Häviääkö sirinä jos painaa vaihdekepin päässä olevaa vaihdekaaviota?

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 28. 18:01:23 2007

stereot vaan kovemmalle niin ei pikku sirinät haittaa 8)


Ei vaa tuli mieleen että onko orkkis vaihekeppi? Siinähän on välissä se resonoinnin vaimennin... Itellä kun on suora teräskeppi niin pitää aikamoista mekkalaa kun tärisee niin pirusti.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Su Tammikuu 28. 18:31:54 2007

Suh0 kirjoitti:ok,mulla on tehty tohon joskus tekniikan vaihto 1.6->2l ja en tiiä onko mulla tuola nyt sitte 1.6 vaihteisto ja perä vai onko ne samat vai häh ? :D
eikös 1.6 koneessa ole 4 lovinen lodju

PS. Mulla ois yksi type-9 (juuri samanlainen kuin sinullakin) myynnissä ei ole kallis
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 18:43:53 2007

minkä kuntoinen ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 18:44:39 2007

vaihdelyhennin on mutta en oo aivan varma onko se vaimennin siinä
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 19:02:09 2007

pakko pistää kyllä nyt kun tää siirrettiin....Missää Sierra/Escort/Scorpio Cosworth sekä RS500 ei ole ollut Type-9 laatikkoa. Siirretään tämä siis oikealle alueelle.


tajusin NYT vasta että mitä tua aiheessa käsitellään :D eli se on siis escocossulle,sierracossulle ja scorpiocossulle sekä rs500 :oops:
nyt kyllä hävettää :twisted:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » Su Tammikuu 28. 19:08:15 2007

Suh0 kirjoitti:vaihdelyhennin on mutta en oo aivan varma onko se vaimennin siinä
Jos siinä on ns. teräskeppi, niin se pitää kyllä melkoista mekkalaa, niinkuin AkiS jo mainitsikin.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Tammikuu 28. 19:16:53 2007

juu semmonen vähän sinkityn värinen se on
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Tammikuu 28. 19:44:30 2007

Suh0 kirjoitti:tajusin NYT vasta että mitä tua aiheessa käsitellään :D eli se on siis escocossulle,sierracossulle ja scorpiocossulle sekä rs500 :oops:
Nyt vasta itsekkin tajusin että vaan cossumalleja, siinä uskossa aina ollut että sierrat, eskot, skorpit cossut ja rs500 kaikki samassa
Tuotahan voisi ehkä hieman muokata tuota "otsikkoa"

niin ja aiheeseen liittyen niin 5v laatikoita ei muita ole perus sierramalleissa kuin type9 jossa pakki ykkösen vieressä ja mt75 jossa pakki nelosen vieressä pakkilukolla

4v löytyy sitten iso ja pieni laatikko

Vastaa Viestiin