Muovilevikkeiden korjaamisesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Muovilevikkeiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Tammikuu 30. 23:39:12 2007

Millä tai miten onnistuisi parhaiten helmalevikkeen korjaaminen, jonka päädystä on kulma halki?
Kuva
Eli kuvasta ympyröity kulma, joka on halki. Halkeama on pysty suuntainen, kulkee juuri kulman mukaisesti ja paloja ei puutu.
Kuva on huono, mutta selventää ehkä huonoa selostusta.
Perinteinen kolvilla "hitsaaminen" ei onnistu materiaalin takia.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ke Tammikuu 31. 7:45:57 2007

Eiköhän se onnistu sulattamalla leveäkärkisellä "lättänä" kolvilla tarkoituksen mukaista metalliverkkoa takapuolelle (tietysti puhdistetulle pinnalle ja myös pohjustetulle), jonka päälle sitten vaikka Kentin muovikorjausainetta. Päälypuolelta sitten railo auki (vingulla) jonka jälkeen jälleen muovinkorjausainetta reilusti. Kuivuttuaan voidaan hioa tasaiseksi. Noin se kutakuinkin menee muovin osalta. :wink:

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Tammikuu 31. 7:48:28 2007

mitä muovilaatua se on? yksi vaihtoehto on tehdä halkeamaan v-railo takapuolella ja karhentaa railo ja sen ympärys 5cm leveydeltä ja liimata ensin railo täyteen ja sen jälkeen tiheää metalli verkkoa päälle ja liima sen läpi levikkeeseen asti. Liimaksi jotakin 2k koriliimaa, hyvät liimat on kalliita mutta voihan sitä käydä vaikka jossakin peltikorjaamossa liimaamassa sen

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 31. 8:06:06 2007

No eipä tullut tuollanen koriliima mieleen. Tuohon tarkoitukseen sopivaa alumiiniverkkoakin jäi joskus jemmaan, joten sitä täytyy kokeilla.
Tuota kun kolvilla sulattaa, niin se kovettuu jäähtyessään todella hauraaksi, eikä siinä näin ollen todennäköisesti pysyisi edes tuo verkko kiinni.
En muista enää mitä muovia tuo on, kesällä joskus tuli asiaa viimeksi puntaroitua.
Kiitos vihjeistä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Tammikuu 31. 9:21:58 2007

Kolvilla ja muovinhitsaamisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa...

Itse korjauksesta, joko ihan oikeaoppinen hitsaus taikka kotikonstein helpolpi, hyvä hionta ja loivennus kuten yllä on sanottukkin ja korjausmassaksi esim 3M muovinkorjausmassa, 2komponentinen tavara, ei ole pahanhintanenkaan. Myydään automaaliliikkeissä ainakin. Itse olen korjannut tuolla kymmeniä ellei satoja muoviosia.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Tammikuu 31. 13:59:16 2007

Halkeaman liimaus, takapuolelle pelti poppareilla kiinni ja kittaus päältä. Sierran puskurin korjasin sillai ja tuli hyvä. Täähän ei tietysti ole niin hightech korjaus kuin edellä mainitut, mutta ainakin helppo.

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ke Tammikuu 31. 20:48:10 2007

Mitens olis lasikuitumattoa ja hartsia tarttuu muoviin hyvin.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » To Helmikuu 1. 11:14:37 2007

t5 kirjoitti:Mitens olis lasikuitumattoa ja hartsia tarttuu muoviin hyvin.
pysyy muutamia viikkoja paikallaan... en ainakaan minä ole vielä liian tiukkaan saanut mattoa muoviin tarttumaan
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » La Helmikuu 3. 11:16:16 2007

Mitenkäs korjaisitte tälläisen ja toinen kuva samasta levikkeestä. Ja toinen korjattava kohta eli tuosta keskeltä mistä on vähän hiottu niin siinä on halkeama ja kyseessähän on s2 rs turbon levikkeet ne on aika joustavaa muovia joten lasikuidulla korjaaminen ei ole mahdollista.
Jäsen #1112

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » La Helmikuu 3. 17:22:14 2007

AnttiR kirjoitti:Mitenkäs korjaisitte tälläisen ja toinen kuva samasta levikkeestä. Ja toinen korjattava kohta eli tuosta keskeltä mistä on vähän hiottu niin siinä on halkeama ja kyseessähän on s2 rs turbon levikkeet ne on aika joustavaa muovia joten lasikuidulla korjaaminen ei ole mahdollista.
Ton jälkimmäisen (helmapalan) vois varmaan korjata parhaiten tolla jallun konstilla (pelti + popparit + jotain sopivaa täytettä).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » La Helmikuu 3. 20:04:17 2007

AnttiR kirjoitti:Mitenkäs korjaisitte tälläisen ja toinen kuva samasta levikkeestä. Ja toinen korjattava kohta eli tuosta keskeltä mistä on vähän hiottu niin siinä on halkeama ja kyseessähän on s2 rs turbon levikkeet ne on aika joustavaa muovia joten lasikuidulla korjaaminen ei ole mahdollista.
Molemmat kokeilisin muovihitsata, ensin hionta, särmäys ja samaisesta materiaalista leikatulla lisäaineella hitsaisin railot täyteen ja takapuolelta vahvistaisin sulattamalla tai liimaamalla teräsverkkoa. Lasikuitu ei kuulu mihinkään muovikorjaus hommiin. Viimeistelyn tekisin pintaan smc hiilikuitu kitillä tai ihan kent muoveihin tarkoitellu kitillä, molemmat elastisia

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » La Helmikuu 3. 22:27:11 2007

JP kirjoitti:Lasikuitu ei kuulu mihinkään muovikorjaus hommiin.
No mitäs tuohonkin nyt sanois...Ite korjannut kaikki halkeamat/ kolot puskureista (alkuperäisistä eli muovisista) niin lasikuidulla.Hyvin toiminut.
Tosin ei se oikea tapa (kirjan oppineet), mutta toimiva, halpa ja helppo.
Eivät ole lohjenneet/ tippuneet pois ajan mittaankaan.

Edit: menipäs taas OT:ksi... :oops:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Helmikuu 5. 9:13:11 2007

Lasikuitua ei voi suositella... Pikkupakkasilla hiukan töksäyttää lumihankeen niin paikka on irti.

Tuon palan voi vaikka hitsata kiinni jos löytyy kunnon kuumailmapuhallin lainaan jostain. Jos ei löydy niin hioo/loveaa taustapuolelta kunnolla, etupuolelle tekee saman hieman pienemmässä mittakaavassa ja täyttää kolot vaikka 3M muovinkorjausmassalla. Sileäksi hionta ja maalaus.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Maaliskuu 22. 22:10:25 2007

Tällanen korjaus tuli nyt tehtyä levikkeeseen.
Hioin ensin maalit sisäpinnalta pois, sen jälkeen muoveille tarkoitetulla rasvanpoistajalla puhtaaksi. Sitten Loctiten epoksilla halkema yhteen ja alumiiniverkkoa takapuolelle epoksilla isolle alalle.
Toinen helma on vielä vaiheessa...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Vastaa Viestiin