Escortin 1.6 CVH EFI moottori, mielipiteitä?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Escortin 1.6 CVH EFI moottori, mielipiteitä?

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Helmikuu 1. 10:45:20 2007

Tarvisi hankkia muijalle auto jolla kulkea töihin ja noita 90-92 Mk5 escortteja on paljon kaupan edullisesti. Luin kuitenkin netistä, mm:

http://www.ajovalo.net/Mallit/Ford_Escort_90.htm

että tuo moottori olisi huono tai erittäin huono, pitääkö paikkansa? Unohdanko kokonaan tuon ja keskityn etsimään kalliimpia zetec koneisia?
Lähinnä kiinnostaisi että onko tuollainen nyt sitten kelpo peli ajaa 50km päivässä josta suurin osa vielä kaupunkiajoa, vai onko zetec koneinen huomattavasti parempi?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Helmikuu 1. 11:47:21 2007

Enpä tuollaista ole kuullutkaan että olisi "epäonnistunut viritelmä". CVH koneessa on hieman epämiellyttävä käyntiääni ja nokka-akseli/nostaja järjestelmä on pahamaineinen kulumaan. Onneksi nokkasarja on ~150e ja se on todella helppo vaihtaa. Muuta pahaa en nyt sitten heti keksikään. Taitaa auton suurimmat ongelmat olla kuitenkin muualla kuin konehuoneessa.
Toki Zetec on hieman uudempi moottori, mutta hintaero on aika huonosti perusteltu vain tällä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Helmikuu 1. 12:08:06 2007

Jep, noista vaan saa maksaa ainakin tuplahinnan noista zetec koneisista, joten enköhän mä uskalla ottaa riskin ja ostaa tuollaisen 1.6 cvh:n :)

En tiedä muutenkaan, kuinka luotettava paikka - ja mistä tuo ajovalo nuo "faktansa" kerää?

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » To Helmikuu 1. 12:46:01 2007

Huonoa mainetta taisi tulla jo ainakin siitä, että Tuulilasin tai Tekniikan Maailman kestotestissä joutuivat vaihdattamaan uuden koneen hajonneen tilalle. En muista kyllä enää, että mikä siitä hajosi, koko koneen ne kuitenkin vaihtoivat.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 1. 13:25:19 2007

Jakoremmi siinä kestotestissä katkesi, auto oli silloinen uutuus mk3 ja 1.3 litraisella koneella. Ainut cvh koneen vika on sen efi ruisku.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Helmikuu 1. 13:27:10 2007

Arska kirjoitti:Ainut cvh koneen vika on sen efi ruisku.
Mikä tuossa ruiskussa on sitten heikkous? Etten nyt osta 1000 kiloa paskaa pihaan seisomaan :D

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » To Helmikuu 1. 13:29:37 2007

Itellä käyttiksenä -91 mallinen Escortti. Auto ollut perheessämme uudesta alkaen, eli historia on aika hyvin tiedossa.

Mitään pahaa sanottavaa ei ole - siis kun suhteutetaan asiat auton hintaan. Auto seissyt ulkona parkissa kesät talvet ilman lohkolämmitintä ja aina on lähtenyt käyntiin. Tien päälle ei ole koskaan jättänyt. Mitään normaalista poikkeavaa remppaa en ole tehnyt.

Kone käy nätisti eikä syö öljyä. Autolla tosin ajettu vasta 118000 km, mikä ikäisekseen todella vähän.

Hyvä käyttöauto ja edulliset varasosat. Yksinkertainen tekniikka - helppo rempata.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Helmikuu 1. 13:42:28 2007

Ei siinä mitään sen kummempaa heikkoutta ole, mutta jos kerran jotain negatiivista etsitään niin se on tuo. Paljon kallista ja särkyvää komponenttia verrattuna k-jettiin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Helmikuu 1. 16:30:07 2007

Arska kirjoitti:Ei siinä mitään sen kummempaa heikkoutta ole, mutta jos kerran jotain negatiivista etsitään niin se on tuo. Paljon kallista ja särkyvää komponenttia verrattuna k-jettiin.
Haha, vai kallista. En juuri keksi yhtään kallista komponenttiä oli sitten kyseessä efi, k- tai ke- jetti.

Kokonaisia tekniikoitakin kun tarjolla ajoittain n.2-300e hintaan.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Helmikuu 1. 19:50:15 2007

Arska kirjoitti:Jakoremmi siinä kestotestissä katkesi, auto oli silloinen uutuus mk3 ja 1.3 litraisella koneella. Ainut cvh koneen vika on sen efi ruisku.
hajosi mk5:sestakin kone ja se koko pata vaihdettiin.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » To Helmikuu 1. 20:37:41 2007

Näistä nyt uskaltaa varmaan vetää sen johtopäätöksen, että jakohihnaa tarpeeksi usein vaihtamalla tuollainen on ihan hyvä hankinta.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Helmikuu 1. 23:20:09 2007

toniwe kirjoitti:Näistä nyt uskaltaa varmaan vetää sen johtopäätöksen, että jakohihnaa tarpeeksi usein vaihtamalla tuollainen on ihan hyvä hankinta.

Muistaakseni hihnavalmistaja (Gates) suosittelee 45tkm vaihtoväliä, en muista mitä fordin suositus on...
Mutta muuten cvh on omien kokemusten mukaan varsin kestävä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Helmikuu 2. 1:33:23 2007

Luin nyt muistinvirkistämiseksi tuon surullisen Tuulilasi nro 1991/10 Escort Mk5 1.6i EFi kestotestin. Lopulta ongelmat moottorin kanssa menivät siihen pisteeseen, että koko moottori piti vaihtaa. Viaksi epäilivät purkamisen jälkeen, että syystä tai toisesta öljypumpun paineventtiili vuoti jo uudesta lähtien eikä siksi moottorissa ollut ikinä oikeaa öljynpainetta. Tämän seurauksena moottoriin vaihdettiin ensin takuuseen nostajat, nokka ja nostajat vielä toisen kerran ennen kuin koko moottori meni vaihtoon. Nokasta ja nostajista tulleet metallimurut olivat joutuneet sitten öljypumppuun ja se oli myös rikki.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Pe Helmikuu 2. 9:40:24 2007

Sine kirjoitti:Luin nyt muistinvirkistämiseksi tuon surullisen Tuulilasi nro 1991/10 Escort Mk5 1.6i EFi kestotestin. Lopulta ongelmat moottorin kanssa menivät siihen pisteeseen, että koko moottori piti vaihtaa. Viaksi epäilivät purkamisen jälkeen, että syystä tai toisesta öljypumpun paineventtiili vuoti jo uudesta lähtien eikä siksi moottorissa ollut ikinä oikeaa öljynpainetta. Tämän seurauksena moottoriin vaihdettiin ensin takuuseen nostajat, nokka ja nostajat vielä toisen kerran ennen kuin koko moottori meni vaihtoon. Nokasta ja nostajista tulleet metallimurut olivat joutuneet sitten öljypumppuun ja se oli myös rikki.
Faktaa, ei heittoa! Huhuinahan niistä hajoaa kaikki.Iät ajat cvh:lla ajettu, normaali käyttöauton kone. Jakohihnan vaihtokaan ei paljon helpompaa vois olla.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Pe Helmikuu 2. 20:03:11 2007

voisi todeta että vanhassa vara parempi, jos uutena ei kestä, mutta vanhana toimii kuin kello. Huulilasi joo.. hyvin on koneet kestänyt.
Perus tyyppivika kai sulake/relerasian pohja noissa.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » La Helmikuu 3. 13:01:16 2007

Ei itellä ole ollut kaasari tai k-jet cvh:ssa (efi:ä en ole omistanut) mitään erikoisempia vikoja, mitään suurempaa ei hajonnut ja aina lähti käyntiin kun oli tarvis eikä tielle jääty. Tuo lehden testin aikana moottorin vaihtaminen vaan tuppaa varmaankin hieman tuomaan huonoa mainetta moottorille...

johnlee5
Viestit: 168
Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja johnlee5 » La Helmikuu 3. 15:49:14 2007

CVH-moottoreita on lähes jokaisessa omassa vehkeessä ja ite en ole huomannut mitään tyyppivikaa kuin noi nostajat ja nokka-akseli...tosin olen huomannut, että kunnon öljyllä pääsee noista ongelmista aika pitkälti eroon (eli ei mitään perus mobilia tai huonompia, kun itse ostin KE-Jetillä toimivan 1.6 CVH:oon ja siellä oli käytetty jotain mobilia aikasemmin ja nostajat naputti...ja kun pistin Castrol SLX 5W-30 niin nostajat hiljeni täysin) :wink:

Ja normaalia öljyvuotoa näissä paljon esiintyy aika paljon... :roll:
http://kuvake.net/user/johnlee5?image_id=5246781
Mondeo TDDi 2.0 vm. 2001
Jäsen #758

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » La Helmikuu 3. 17:00:22 2007

Aivan, lehtien testit...
Joskus luin talvirengastestiä jonka voitti xx merkkinen rengas.
Kuitenkin voittajarenkaan arvostelussa moitittiin ajettavuutta :!: :!: :lol:
Että se niistä lehtien testeistä.

Itellä cif cvh, ja mitään moitittavaa ei oo ollut.
Tosin, onhan noissa pikkasen ulkopuolista voitelua mutta... sfw :!:
Nostajien rapinoista pääsee oikealla öljyvalinnalla kuten johnlee5 jo aiemmin mainitsi.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Helmikuu 3. 21:57:10 2007

Minullakin ollut useita CVH-moottorisia autoja ja kaikkien kanssa on tultu toimeen.

Kun tuota Tuulilasin 30 000 km kestotestiä tuli läpi, niin taisi sattua maanantaipäivän moottori tuohon autoon. Sitten kun autoon lopulta vaihdettiin moottori, niin 30 tkm tuli täyteen ja testi lopetettiin. Vastaavassa TM:n testissä kaikki meni (muistaakseni) suurin piirtein ihan hyvin.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Helmikuu 5. 9:29:54 2007

Jep, otin riskin ja hain tuollaisen Escort clx 1.6 efin vuosimallia -91. Saa nähdä mitä edesottamuksia se tarjoaa :)

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ma Helmikuu 5. 14:06:29 2007

tony the tiger kirjoitti:
toniwe kirjoitti:Näistä nyt uskaltaa varmaan vetää sen johtopäätöksen, että jakohihnaa tarpeeksi usein vaihtamalla tuollainen on ihan hyvä hankinta.

Muistaakseni hihnavalmistaja (Gates) suosittelee 45tkm vaihtoväliä, en muista mitä fordin suositus on...
Mutta muuten cvh on omien kokemusten mukaan varsin kestävä.
Muistelisin omistajan käsikirjasta lukeneeni että 40tkm olis vaihtoväli. Itelläni on tällä hetkellä 276tkm ajettu cvh efiesco alla ja voin sanoo että tää on mun eka auto jolle ei oo tarvinu tehä yhtään remonttia, huollot vaan ja jotain harrastusta... Eihän tuo tykki oo mutta kyllä sillä bussin ohittaa. Transpointin yhdistelmät on sitte toinen juttu...
#764

Vastaa Viestiin