Ajovalojen vaihto Focukseen

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Ajovalojen vaihto Focukseen

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Ke Tammikuu 24. 22:36:14 2007

Tarkoitus on vaihtaa '01 focukseen FK:n angeleyesit. Ongelmana on se, että omassani on vanhemmat H4-umpiot ja niissä suunnilleen neliskulmainen sahköjohdon liitin. Angeleissa liitin on pitkulainen suorakaiteen mallinen ja umpiot luonnollisesti erillisillä lähi- ja kaukovaloilla. Onko '02 ja uudemmissa samanlainen liitin ja käykö vaihto H4:sta tuplavaloihin suoraan, jos väliin löytää sopivan johtosarjan? Merkkiliike ei osannut auttaa, purkaamoissa on nihkeästi uudempaan focukseen osaa.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

CJH
Viestit: 92
Liittynyt: To Helmikuu 20. 10:44:43 2003
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja CJH » To Tammikuu 25. 19:13:11 2007

Saiskohan ne tuommosilla johdoilla toimimaan?

http://www.european-parts.net/catalog/p ... cts_id=172

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Su Tammikuu 28. 13:48:36 2007

Tuollahan se kävisi... Tosin aika tyyris jos lähtee tilaamaan, joten jatkan varmaan purkaamojen kautta etsimistä. Sama liitin on näköjään c-maxissa ja -04 focuksessa, joten pitää toivoa vaikka sellaisen löytymistä.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 28. 18:51:01 2007

Ja muistahan sitten että muutoksen jälkeenkin sisältä tapahtuva korkeudensäätö tulee löytyä ja toimia :-)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Ajovalojen vaihto Focukseen

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Tammikuu 28. 20:41:35 2007

HP-tuning kirjoitti:Tarkoitus on vaihtaa '01 focukseen FK:n angeleyesit. Ongelmana on se, että omassani on vanhemmat H4-umpiot ja niissä suunnilleen neliskulmainen sahköjohdon liitin. Angeleissa liitin on pitkulainen suorakaiteen mallinen ja umpiot luonnollisesti erillisillä lähi- ja kaukovaloilla. Onko '02 ja uudemmissa samanlainen liitin ja käykö vaihto H4:sta tuplavaloihin suoraan, jos väliin löytää sopivan johtosarjan? Merkkiliike ei osannut auttaa, purkaamoissa on nihkeästi uudempaan focukseen osaa.
H4:ssa pitkillä lyhkäiset sammuu ja toisinpäin. Erillisissä umpioissa pitkät syttyvät lyhkäisten lisäksi, joten sähkötöitä tiedossa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Su Tammikuu 28. 21:41:11 2007

Korkeududensäädön pitäisi toimia normaalisti uusissakin valoissa.

Kyllähän pitkien ja lyhyiden valojen singaali tulee erillään myös vanhaan umpioon. Kai sen voi haaroittaa siitä niin, että lyhyille tulee singaali myös pitkien ollessa päällä. Uusi liitin on 10-nastainen ja vanhassa nastoja on vähemmän, joten siltä pohjalta asiaa ajattelin. Niin, ja tiedän että uusissa umpioissa vilkulle tulee myös omat johtimet, mutta niitä ei ole tarkoitus kytkeä.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Ma Tammikuu 29. 10:08:59 2007

HP-tuning kirjoitti:Korkeududensäädön pitäisi toimia normaalisti uusissakin valoissa.

Kyllähän pitkien ja lyhyiden valojen singaali tulee erillään myös vanhaan umpioon. Kai sen voi haaroittaa siitä niin, että lyhyille tulee singaali myös pitkien ollessa päällä. Uusi liitin on 10-nastainen ja vanhassa nastoja on vähemmän, joten siltä pohjalta asiaa ajattelin. Niin, ja tiedän että uusissa umpioissa vilkulle tulee myös omat johtimet, mutta niitä ei ole tarkoitus kytkeä.
Kun sen haaroitat noin, niin silloin myös pitkät palavat aina lyhyiden kanssa. Releet/rele väliin, niin onnistuu.
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Tammikuu 29. 14:48:24 2007

Mitenköhän ootte asiaa tuuminut? Jos lyhkäsiltä katoaa sähkö kun vedät vivusta pitkille, niin ei se mistään valoumpion liittimiä ropeloimalla takaisin tule. Vaatii viiksen kopelointia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Ti Tammikuu 30. 12:49:23 2007

Kiitos vinkeistä. En ole sähköinsinööri, mutta mietin asiaa tällaisen olettamuksen pohjalta, korjatkaa, mikäli ei vaikuta toimivalta:

H4:ssä on periaatteessa kaksi polttimoa yhdessä. Siinähän on kolmenapainen kanta, jolloin oletan, että lyhyille ja pitkille on molemmille oma + ja yhteinen -.

Uusissa umpioissa meillä on nyt kaksi erillistä polttimoa, joilla on molemmilla oma + ja -. Kytken miinukset samaan liittimeen. Ollaan taas H4:ää vastaavassa tilanteessa, vai ollaanko?

Haaroitan lisäksi pitkien +:lta tulevan johtimen lyhyiden +:n kanssa. Oletan, että lyhyet palavat kun viiksestä on laitettu lyhyet päälle. Kun viiksestä vedetään, lyhyiltä häviää sähköt, mutta pitkille ne tulee ja niiden kanssa haaroitetut lyhyet palavat edelleen. Mutta palavatko tällä kytkennällä pitkät nyt sittenkin koko ajan, myös pelkkien lyhyiden ollessa päällä?

Tuleeko sähköjärjestelmälle myös liikaa kuormitusta kyseisestä kytkennästä?
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Tammikuu 30. 15:03:55 2007

HP-tuning kirjoitti: Haaroitan lisäksi pitkien +:lta tulevan johtimen lyhyiden +:n kanssa. Oletan, että lyhyet palavat kun viiksestä on laitettu lyhyet päälle. Kun viiksestä vedetään, lyhyiltä häviää sähköt, mutta pitkille ne tulee ja niiden kanssa haaroitetut lyhyet palavat edelleen. Mutta palavatko tällä kytkennällä pitkät nyt sittenkin koko ajan, myös pelkkien lyhyiden ollessa päällä?

Tuleeko sähköjärjestelmälle myös liikaa kuormitusta kyseisestä kytkennästä?
Ei toimi lampunkanta diodina. Noin kytkiessä palaa todellakin kaikki koko ajan, pitkien merkkivaloa myöden. Focuksen hentoja johtoja muistellessa, kuormaa on melkoosesti.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Pe Helmikuu 2. 14:25:24 2007

Juu juu. No onnistuuko tuo releellä kytkeminen sitten niin, että virta tulee umpioon normaalisti omilla johdoilla sekä lyhyille että pitkille. Pitkien valojen johtoonko laitetaan siis rele, joka kytkee myös lyhyet päälle vain silloin, kun pitkien valojen johtoihin tulee virtaa?

Jos jollakin on kokemusta toimivasta systeemistä, niin ei tarvitsisi opetella asiaa kantapään kautta.

Kiitos muistakin vastauksista.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Helmikuu 2. 17:16:43 2007

Miks helvetis pitää pauhaa tämmösest perkeleen tuning jutusta...ei nyt vaan ymmärrä,eiks gti foorumist löydy vastausta.....
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Helmikuu 2. 17:31:21 2007

Hesus kirjoitti:Miks helvetis pitää pauhaa tämmösest perkeleen tuning jutusta...ei nyt vaan ymmärrä,eiks gti foorumist löydy vastausta.....
GTi tms forumissa on intoa enempi kuin taitoa, turbotetaan jo autoja mitä ei ole edes ostettu. Turbotetaan ja tuunataan ja jne jne.

Mutta itse asiaan... Joo, releellä se onnistuu juuri kuten selitit. Ainut ongelma, tai ei ehkä jollei välitä, mutta itseäni ainakin nyppisi lyhyiden valojen virransyötön vaihdosta johtuva sekunnin murto-osan pimennys. Tätä ei olisi jos orkkis systeemiä muokattaisiin niin että jännite pysyy kokoajan päällä lyhyillä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

orion
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Tammikuu 7. 10:45:49 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja orion » Pe Helmikuu 2. 17:34:08 2007

Hesus kirjoitti:Miks helvetis pitää pauhaa tämmösest perkeleen tuning jutusta...ei nyt vaan ymmärrä,eiks gti foorumist löydy vastausta.....
No miksiköhän tästä ei vois jauhaa?
#411
Sopiva klassikko hakusessa..

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » Pe Helmikuu 2. 19:34:47 2007

MouTine kirjoitti:
Hesus kirjoitti:Miks helvetis pitää pauhaa tämmösest perkeleen tuning jutusta...ei nyt vaan ymmärrä,eiks gti foorumist löydy vastausta.....
GTi tms forumissa on intoa enempi kuin taitoa, turbotetaan jo autoja mitä ei ole edes ostettu. Turbotetaan ja tuunataan ja jne jne.

Mutta itse asiaan... Joo, releellä se onnistuu juuri kuten selitit. Ainut ongelma, tai ei ehkä jollei välitä, mutta itseäni ainakin nyppisi lyhyiden valojen virransyötön vaihdosta johtuva sekunnin murto-osan pimennys. Tätä ei olisi jos orkkis systeemiä muokattaisiin niin että jännite pysyy kokoajan päällä lyhyillä.
Eikös tuon pimeän hetken saisi poistettua kun laittaa pienen kondensaattorin lyhyiden releen ohjaukselle joka pitää releen "päällä" tuon vaihdon ajan?
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Helmikuu 4. 11:24:47 2007

RSLook kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
Hesus kirjoitti:Miks helvetis pitää pauhaa tämmösest perkeleen tuning jutusta...ei nyt vaan ymmärrä,eiks gti foorumist löydy vastausta.....
GTi tms forumissa on intoa enempi kuin taitoa, turbotetaan jo autoja mitä ei ole edes ostettu. Turbotetaan ja tuunataan ja jne jne.

Mutta itse asiaan... Joo, releellä se onnistuu juuri kuten selitit. Ainut ongelma, tai ei ehkä jollei välitä, mutta itseäni ainakin nyppisi lyhyiden valojen virransyötön vaihdosta johtuva sekunnin murto-osan pimennys. Tätä ei olisi jos orkkis systeemiä muokattaisiin niin että jännite pysyy kokoajan päällä lyhyillä.
Eikös tuon pimeän hetken saisi poistettua kun laittaa pienen kondensaattorin lyhyiden releen ohjaukselle joka pitää releen "päällä" tuon vaihdon ajan?
Periaatteessa kyllä, mutta samalla vaivalla kun kaivautuu lyhyiden orkkis releen taakse, niin modaisi koko orkkis järjestelmän. Ja tämähän sitten taas ei sopinut topickin aloittajelle.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Ma Helmikuu 5. 21:22:12 2007

MouTine kirjoitti:
Periaatteessa kyllä, mutta samalla vaivalla kun kaivautuu lyhyiden orkkis releen taakse, niin modaisi koko orkkis järjestelmän. Ja tämähän sitten taas ei sopinut topickin aloittajelle.
Sillähän minä täällä kyselin, että jos vaihtaminen vaikka ST:n tummiin valoihin on jotakuta kiinnostanut, ja kysymyksistä olis jotain hyötyä muillekin. Onhan yhdessä jäsenautossa myös vaihdettu uudemmat valot eteen. Mutta asia selvisi varsin hyvin, eli suoraan liitintä kopeloimalla valot ei toimi odotetulla tavalla.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

Vastaa Viestiin