Tulpista ja puolista

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Tulpista ja puolista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Helmikuu 5. 21:00:38 2007

Elikkäs tuli hommattua pösön 2x2 hukkakipinä/suorasytytys puola ajatellen tuota megasquirttia. Puolaa ohjaan fordin ediksellä.

Puolassa neljälle piuhalle paikka coil pack 1 ja coil pack 2 sekä +12v ja neljäs joku häiriönpoistokonkka joka pösössä kytketty maihin

Ensimmäinen kysymys toimiiko tuon ediksen kanssa

Toinen että jos käytän ns tavallisia ohcn tulppia niin onko tulpanjohdoille jotain vaatimuksia. Tilauksessa on jonkun Bmwn tulpanjohdot joissa muistaakseni 1kohm vastus kun ainoat joissa oikeat päät molemmissa.

Pitääkö olla vastukselliset johdot vai toimiiko vastuksettomat. Entä tulppien vaikutus, kuullut olen että olisi olemassa vastuksellisia ja vastuksettomia tulppia eli jos johdossa on vastus niin tulpassa ei vissiin tarvitse olla ja toisinpäin

Ja OHCn tulpathan on vissiin vastuksettomat vai kuinka

Ja kun asennan puolan konehuoneen kylkeen niin se pitää vissiin maadoittaa kiinnityskohdistaan koneeseen, pösössä puola pultattu koneen päälle kiinnitysraudalla ja ilmeisesti maadoittaa sitä kautta, vai tarvitseeko tuota maadoitusta

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Tulpista ja puolista

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Helmikuu 5. 22:13:47 2007

VesQ kirjoitti: Pitääkö olla vastukselliset johdot vai toimiiko vastuksettomat. Entä tulppien vaikutus, kuullut olen että olisi olemassa vastuksellisia ja vastuksettomia tulppia eli jos johdossa on vastus niin tulpassa ei vissiin tarvitse olla ja toisinpäin
Joko johdossa tai tulpissa ei tarvitse olla molemmissa.
Tulpan merkinnässä on R kirjain ilmoittamassa vastuksesta tulpassa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 13. 16:07:36 2007

Vinkkejä kaivattaisiin että mitkä tulpat lyön tuohon tulevaan turbo-ohchen. Vakiot??, ja löytyykö noita ohc mallisia lyhytkierteisiä kuinka hyvin yleensäkkin vai joutuuko tekemään adapterit väliin jotta saa enempi valikoimaa

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Helmikuu 13. 16:25:31 2007

Ei sillä ohkin jenkalla oo oikeen muita tulppia kuin just ne vakiot. Jos puhutaan vaikka NGK:stä, tavan varaosaliikkeestä löytynee valikoimat R:llä ja ilman, lämpöarvoilla 6, 7 ja 8. Ja jos oikein hyvin varustautunu putka on, saattaa löytyä sellasia joissa tulpan alapää on vähän matalampi kuin noissa tavallisissa ja ne on tarkoitettu reilusti laskettuja kansia varten.

Voimamieskaupoista saattaa sitten löytä erikoisempiakin versioita.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Helmikuu 13. 19:48:40 2007

VesQ kirjoitti:Vinkkejä kaivattaisiin että mitkä tulpat lyön tuohon tulevaan turbo-ohchen. Vakiot??, ja löytyykö noita ohc mallisia lyhytkierteisiä kuinka hyvin yleensäkkin vai joutuuko tekemään adapterit väliin jotta saa enempi valikoimaa
Kaksi kiihdytyskisoja harrastavaa henkilöä on kehunut orggistulppia.

Itse laitoin omaan edis projektiin -97 1.3i:n (se kenttiin pohjautuva fiasko) tulpanjohdot, riittävät ohc:ssa tuonne vakiovirranjakajan alapuolelle. Projektikuvista saattoi nähdä tuon sijainnin. En tiedä sitten onko sama kiinnike tuossa pökön puolassa, käsittääkseni voorteissakin kahta erimallia
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 13. 20:48:36 2007

VesQ kirjoitti:Vinkkejä kaivattaisiin että mitkä tulpat lyön tuohon tulevaan turbo-ohchen. Vakiot??, ja löytyykö noita ohc mallisia lyhytkierteisiä kuinka hyvin yleensäkkin vai joutuuko tekemään adapterit väliin jotta saa enempi valikoimaa
Itse kokeilen mitä sanoo nuo taunuksen "kuumaan ajoon" tarkoitetut. qreipillä ainakin toimi. Josseivat toimi, niin sitten vaihdan suosiolla Briskin tulppiin.
Viimeksi muokannut Sultzi, Ti Helmikuu 13. 20:49:32 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 13. 20:48:54 2007

Juu bimmerin tulpanjohdot hommattu ja pitäisi olla 1kohm vastuksella, en ole vielä mitannut, pösön puola tuli roiskaistua konepellin saranoiden viereen kuskinpuolelle kun sattui johtosarja kulkemaan siitä vierestä ja samalla sai edikselle piuhat eteenpäin sekä lyhyet piuhat ediksen ja vr anturin välille. Saa nähdä ottaako tuo edis/mega häiriötä saw ja pip piuhoihin kun kulkee puolan vieresta tulpanjohtojen ali, on kyllä suojattua piuhaa mutta sen näkee sitten. Pari iltaa menee varmaan vielä että pääsee kokeilemaan ekoja tulia vaparina tuon megan kanssa pienimuotoisilla patenteilla

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Tulpista ja puolista

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Tammikuu 13. 21:28:47 2011

Jatketaas vanhaa topickia ja kysytään lisää eli onko kukaan kokeillut R merkinnällä varustettuja tulppia turbo OHC:ssä. Motonet myy sierraan NKG:n R tulppia ja broidi meni tollaiset hankkimaan, mutta nyt vähän mietityttää, että kannattaako noita kokeilla.

Alfamerin korjausopas antaa sierraan Champion F7YCC/0,8 tai RF7YC/0,7, joten tuon perusteella pitäisi toimia ainakin normikoneessa ihan OK. Nyt noissa NKG:n R:ssä on vastusta 6,4k Ohm ja kirja antaa johdon max vastukseksi 30k Ohm, joten piuhoissa sais olla tohon nähden n. 23k Ohm vastusta. Kärkiväliksi broidi laittoi 0,6mm.

Jos joku on näihin enemmän perehtynyt, niin neuvot/mielipiteet olisi tervetulleita, kun noi tulpat kerkeis ehkä vielä vaihtamaankin.

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Tulpista ja puolista

Viesti Kirjoittaja JP » To Tammikuu 13. 21:47:10 2011

meillä ei ohc:ssä kestänyt ngk tulpat, pimenivät tosi helposti ja kärkiväli piti olla pienempi kuin motorcrafteissa

Vastaa Viestiin