Consulista loota paskaksi 4 vaihteisesta --> 5 vaihteisee

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Consulista loota paskaksi 4 vaihteisesta --> 5 vaihteisee

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Helmikuu 9. 3:40:25 2007

Teinpäs sitten perkele hiukkasen hätäisen vaihdon tuolla nelilovisella kun olin tuuppaamassa kolmosta tupaan --> loota jäi kolmosen ja h:n loven väliin jumeksiin. Kurkkasin sisälle ja tuo kepin käpälä on ehjä, mutta näyttäisi että siirtäjä tanko olisi jotenkin nyrjähtänyt.

Joka tapauksessa auto pikaisesti telakalle, vanha pois alta ja muistin että tallissa lojuu ylimääräinen 5v type9. Pikainen silmäys että mitat olisi samat, mutta kun saatiin tuo uusi hollilleen, niin huomattiin että rätin pultit ottaa tuon viislovisen häntään kiinni. Suutuspäissäni sitten pirrasin tuosta hännästä pikkulovet pois.

Tämän näköinenhän on siis tietenkin tuo alkuperäisen lootan pääty (eli lähes tasainen).
Tämän verran kun pirrasin tuosta 5v Type9:stä tavaraa pois, niin rätti mahtuu pyöriin vapaasti. Tuossa 5v päädyssähän on tuollainen "kuppi" kun vertaa tuohon 4v lootaan ja sen reunat on nyt siis pirrattu pois (yhtään enempää en kyllä tuota enää kairaa)

Tuo kuva pirratuista reunoista hämää todella paljon, kuvassa näyttää että mahtuisi pyöriin, mutta tosiaan rätin pultit otti lootan päätyyn kiinni, ennen pirrausta (tukilaakeri kuvassa vielä irti).

Kysymys kuuluukin, että mahtaako käydä lootan tai perän laakereiden päälle tuo muokkaus? Akselin tumppi menee nyt siis todella karkeasti arvioiden 1-1,5cm syvemmälle kuin alunperin (mitä noiden laatikkojen pituusero nyt sitten olikaan), eli meneekö liian syvälle ja tuhoaa perän- tai laatikonlaakerit? Tuo akselintumppi johon rätti tulee kiinni alkaa olemaan lähes niin syvällä kuin vain ikään voi olla laatikossa. Kaikki ei vielä ollut ihan 100% linjassa, mutta nyt näyttäisi siltä että olisi jonkinlainen mahdollisuus saada toimiin pituuden puolesta pelkästään tuolla muutoksella, jos vaan ei mene laakerit jostain.

Veikkaisin kyllä, että jos alkaa painamaan laakereita niin sen kyllä huomaa äänestä heti tai sitten rusahtaa kerrasta paskaksi jotain?

Laatikon kannakerauta menee kans uusiin puihin, mutta se on nyt pienin huoli. Toki tallissa lojuisi ylimääräinen 4v loota josta voisin vaihtaa tuon hännän, mutta mieluiten muuttaisin tuon consulin muutenkin 5 vaihteiseksi kun tuo perävälitys on muutenkin tiuha.

Ei osaa enää tähän aikaa yöstä itse arvioida, viisaammat auttakaa :?

Ai niin, eikös tuo rätti ainakin näytä samalta kuin sierrassa?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 9. 9:31:58 2007

ei saa niitä vanhoja vehkeitä liian rankasti käskeä.. :-)

mulla on ainakin sellainen käsitys ettei kardaanin tumppi voi mennä liian pitkälle loodan sisään; siellä kun pitäisi tyhjää tilaa olla suunnilleen koko hännän matkalta. laatikkocortinassa (mikä laatikko sit onkaan, 1.6 kentti ja 4spd) joskus vaihdoin loodan takapään puslaa paikalle päin ja se vanha muljahti loodan sisään.. siellä se koko kesän pyöri akselin ympärillä pitäen kilinää sillointällöin.. :-)

jos kardaani on liian "pitkä" ja painaa johonkin laakeriin niin kyllä sen pitäis äänestä kuulla helposti = jurisee. kumilimppu on myös vaurioherkkä jos sitä vastaan puskee liian kovaa. eihän tuossa sellaista pituussäätöä ole kardaanissa kun dokkisierrassa on? siinä ainakin on pieni pelivara..

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Helmikuu 9. 10:37:09 2007

Minkälainen pituussäätö? Suht pitkälti tuo näyttää mielestäni samalta kuin sierran (2.0i ohc) kardaani ajatellen siis noita tukilaakeri, rätti yms.

Tarkoitatko siis jonkinlaista liukuvaa osaa, vai?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 9. 11:59:20 2007

Ihmettelen mistä tuo pituusero johtuu, olen elänyt aina siinä käsityksessä että 4 ja 5 vaihteiset ovat yhtä pitkiä, enkä ole koskaan kuullut vastaavasta ongelmasta. Nuo rätin pultit ei kyllä tule lähellekään häntää jos paketti olisi yhteensopiva.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Helmikuu 9. 12:16:02 2007

Ei ne ole yhtä pitkä, 5-lovinen on vähä pidempi.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 9. 13:43:13 2007

ainakin Sierrassa, jossa on kaksiosainan kardaani, siinä kannatinlaakerin ja vaihteiston välisessä osassa on sellainen iso "mutteri" jonka löysäämällä saa muutaman sentin pelivaran kardaanin pituuteen. Lopuksi pitää muistaa mutteri kiristää.. En tiedä miksi tuo alunperin siinä on, mutta Jallun kommentin jälkeen olettaisin että just 4/5 vaihteisten laatikoiden pituuseron takia olisi säätö.

En tiedä onko Consulin karpaasissa vastaavaa. Kaiva Sierra hangesta ja käy alta kurkkaamassa niin tiedät mitä tarkoitan.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Helmikuu 9. 15:31:25 2007

samiharju kirjoitti:ainakin Sierrassa, jossa on kaksiosainan kardaani, siinä kannatinlaakerin ja vaihteiston välisessä osassa on sellainen iso "mutteri" jonka löysäämällä saa muutaman sentin pelivaran kardaanin pituuteen. Lopuksi pitää muistaa mutteri kiristää.. En tiedä miksi tuo alunperin siinä on, mutta Jallun kommentin jälkeen olettaisin että just 4/5 vaihteisten laatikoiden pituuseron takia olisi säätö.

En tiedä onko Consulin karpaasissa vastaavaa. Kaiva Sierra hangesta ja käy alta kurkkaamassa niin tiedät mitä tarkoitan.

Ite vaihdoin muutamavuos takaperin 5 vaihteisen laatikon 4 vaihteisen tilalle, niin en ainakaan silloin muuta tehnyt kun otin kardaanin ja vaihteiston irti ja laitoin uuden vaihteiston paikalle ja hilut takas paikoilleen.Ja sierraan tapahtui tämä kyseinen vaihto.Ja ei mulla ainakaan sen kaa ikinä mitään ongelmia ollut missään...
Tosin tuli kans nyt mieleen, että tuota varten se säätö varmaan on... :roll:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 9. 16:25:07 2007

Tuota säätöähän ei siis ole kuin mt-75 laatikon kartaanissa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Helmikuu 9. 17:27:37 2007

Arska kirjoitti:Tuota säätöähän ei siis ole kuin mt-75 laatikon kartaanissa.

No ilmankos siihen nyt huomiota kiinnitinkin kun tähän nykyiseen sierraan pistin laatikkoa paikoilleen... :oops:
Meinaan siihen mutteriin... :roll:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Helmikuu 9. 18:37:49 2007

Onkohan noissa Essex (tai Cologne?) koneisissa Consuleissa minkälainen tuo nelilovinen vaihteisto? Tuli siis mieleen, että onko lootan tuki samanlainen kuin tuossa alkuperäisessä 4 vaiheisessa (ohc), vai sattuisiko olemaan kannake samalla kohdalla kuin tuossa type9:ssä?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 9. 20:43:36 2007

Arska kirjoitti:Tuota säätöähän ei siis ole kuin mt-75 laatikon kartaanissa.
onkos type9 eri poorilla sit? eli sopiiko tollainen mt75 karpaasi type9:iin helpolla?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Helmikuu 9. 21:10:51 2007

samiharju kirjoitti:
Arska kirjoitti:Tuota säätöähän ei siis ole kuin mt-75 laatikon kartaanissa.
onkos type9 eri poorilla sit? eli sopiiko tollainen mt75 karpaasi type9:iin helpolla?
Ei sovi oikein mitenkään, MT75 lootassa ei ole sitä liukuvaa osaa ollenkaan laatikossa, siksi sellainen tarvitsee olla kardaanissa. T9:ssä ne boorit antavat myöten, mutta MT75:ssa on kiinteä kardaaninpätkä jonka päässä on se vaimennuskumi. En ole mitannut, mutta siitä taaksepäin kardaani saattaisi olla samanpituinen ja vaihtua päikseen.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Helmikuu 11. 1:01:37 2007

Nostin tänään tuon paketin linjaan ja se kyllä pyöri, mutta aloin katseleen tarkemmin tuota tumpin osuutta ja alkoi hirvittämään lähinnä stefan puolesta. Laskin pakettia ja vedin tumpin irti lootasta ja huomasin, että tumpin pääty oli hinkannut hiukan stefan päätyyn --> ei todellakaan hyvä

Hain ylimääräisen sierran kardaanin jos olisi saanut yhdisteltyä toimivan paketin niistä, mutta eihän noiden pituudet olleet lähellekään oikeat, mutta huomasin sierran tumpin olevan jonkin verran erilainen, vaikka rätti ja tumpin jako on sama. Huomenna pääsen luultavasti sorvaamaan tuosta sierran tumpista olakkeen pois ja pelivaraa tulee n.0,5-1cm lisää. Kovasti on ainakin luottoja että olakkeen poistolla tuon paketin saa toimivaksi, nyt olisi takuulla mennyt stefa heti, koska huuli alkoi nousemaan jo selvästi tuon orggis tumpin olakketta vasten

Kuvat noista tumpeista vierekkäin kertoo paljon enemmän
kuva 1
kuva 2

Toki tuosta aluperäisestäkin pystyisi myös sorvaamaan hiukan ainetta pois, mutta silloin alkaisi tuo kaariosakin tumpista leikkautumaan hiukan ja mielestäni on parempi muutenkin ottaa tuosta sierran tumpista tavaraa. Jääpähän ainakin orggisosat muokkaamattomiksi ja tuon muutoksen jälkeen tuo kuitenkin vielä käy sierraankin normaalisti. Ja moottoriahan en kyllä ala siirtämään eteenpäin, edes sitä senttiä

Vaikka tuon sierran olakkeen on ilmeisesti tarkoitus jäykistää&pienentää lovivaikutusta, niin tuskinpa tuo tumppi pettää kun ei ole ainakaan tarkoitus jättää ihan nirkon säteiseksi tuota reunaa kuitenkaan

Mitä mieltä arvon raati on kyseistä toimenpiteestä?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Helmikuu 15. 23:11:35 2007

^ Sain sorvattua akselin, mutta varmuuden vuoksi siirsin konetta himpun eteenpäin, kun tumpin ja lootan väliin jäi n.2mm tilaa. Eipä tarvi pelätä että nyt menisi laakerit
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Helmikuu 16. 10:08:41 2007

fsohc kirjoitti:Ja moottoriahan en kyllä ala siirtämään eteenpäin, edes sitä senttiä
???

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Helmikuu 17. 0:57:01 2007

^ Oli pakko luovuttaa, kun ei viitsinyt enää alkaa irrottamaan koko kardaania ja lyhentämään sitä :lol:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Vastaa Viestiin