Fiestan koneen vaihto 1,4 -> 1,6

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Fiestan koneen vaihto 1,4 -> 1,6

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Maaliskuu 8. 21:51:10 2007

Sanokaas Fiestatietäjät minkälainen operaatio on vaihtaa Fiestaan 1,4 CVH koneen tilalle 1,6 CVH. Auto on muistaakseni -87 vuosimallia. Laatikko on viisivaihteinen.
Mitä pitää vaihtaa että saa muutoskatsastettua?
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 8. 22:46:24 2007

Karvanopat pois, tulee hylky.
Muistaakseni ei tarvitse vaihtaa mitään, vahvistakaa Fmk2 -pervot? :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Maaliskuu 8. 22:52:58 2007

Tähän autoon tulee varmasti karvanopat. 8)
Auto on mun vanha jonka myin kummipojalle. Kummipoika saanee kortin keväällä ja sillä on hommattuna tollanen 1,6 cvh valmiiksi. Lupauduin avustamaan jos tehtäis koneeseen peruskunnostus ja heitettäis se Fiestan keulille.

Tietäjät saa puhua...
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Maaliskuu 8. 23:33:54 2007

Etujarrut isommaksi, taakse ehkä isommat sylinterit - varma en kyllä oo. Katsastajasta riippuen tarvitset myös jousituksen 1.6:sta (=XR2:sta). Sulla luultavasti on vakaaja takana jo valmiiksi joten siitä ei tarvii kantaa huolta. Mekaanisesti moottori menee ihan 1:1 konehuoneeseen kun auto on jo valmiiksi CVH koneella.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Maaliskuu 9. 9:57:28 2007

Krisse kirjoitti:Etujarrut isommaksi, taakse ehkä isommat sylinterit - varma en kyllä oo. Katsastajasta riippuen tarvitset myös jousituksen 1.6:sta (=XR2:sta). Sulla luultavasti on vakaaja takana jo valmiiksi joten siitä ei tarvii kantaa huolta. Mekaanisesti moottori menee ihan 1:1 konehuoneeseen kun auto on jo valmiiksi CVH koneella.
edelleenkään se ei riipu katsastajasta mitä vaaditaan, fordin vertailumoottoripaperi sen käskee, katsastaja valvoo että maahantuojan käskemät muutokset on tehtynä.

sitten on niitä katsastajia jotka tekee työnsä niinku pitääkin ja sit niitä jotka vähän huonommin, näistä jälkimmäisillä saattaa esiintyä ongelmia työuralla :-)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Maaliskuu 9. 12:40:57 2007

jjs kirjoitti:Karvanopat pois, tulee hylky.
Muistaakseni ei tarvitse vaihtaa mitään, vahvistakaa Fmk2 -pervot? :wink:
No tämä meni reisille, muistelin mk3 1,6 kaasari -> 1,6XR2i

Kuten Krisse totesi, paljon uusiksi.
-pääsylkky 22,2mm (saattaa olla jo, tarkista)
-8" takarummut + muut romut
-etulevyt (jäähd. + isommat) ja satulat
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Maaliskuu 9. 18:50:17 2007

samiharju kirjoitti:edelleenkään se ei riipu katsastajasta mitä vaaditaan, fordin vertailumoottoripaperi sen käskee, katsastaja valvoo että maahantuojan käskemät muutokset on tehtynä.
No sopiiko että korjaan ilmaisuni seuraavaksi: Katsastajan motivaatiosta, kiinnostuksen asteesta, viitseliäisyydestä ja ammattitaidosta riippuen joudutaan vaihtamaan ehkä myös ____________

Ja jos ei toikaan kelpaa niin pitäkää sitten tunkkinne.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Fiestan koneen vaihto 1,4 -> 1,6

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Pe Maaliskuu 9. 20:48:17 2007

Turbo_IS kirjoitti:Sanokaas Fiestatietäjät minkälainen operaatio on vaihtaa Fiestaan 1,4 CVH koneen tilalle 1,6 CVH. Auto on muistaakseni -87 vuosimallia. Laatikko on viisivaihteinen.
Mitä pitää vaihtaa että saa muutoskatsastettua?
monikos leimamies tunnistaa et 1.4cvh:n tilalla onkin 1.6cvh... :roll: ainahan toi sama pata tässä on ollut... :wink:

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: Fiestan koneen vaihto 1,4 -> 1,6

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » La Maaliskuu 10. 9:25:28 2007

Sierra XR kirjoitti:
Turbo_IS kirjoitti:Sanokaas Fiestatietäjät minkälainen operaatio on vaihtaa Fiestaan 1,4 CVH koneen tilalle 1,6 CVH. Auto on muistaakseni -87 vuosimallia. Laatikko on viisivaihteinen.
Mitä pitää vaihtaa että saa muutoskatsastettua?
monikos leimamies tunnistaa et 1.4cvh:n tilalla onkin 1.6cvh... :roll: ainahan toi sama pata tässä on ollut... :wink:
Luultavasti homma tehdään noin. Ajattelin että jos pikkujutuilla sen saa ihan lailliseksi, niin sitten vois sitä harkita. Auto ei kuitenkaan ole juuri minkään arvoinen, taitaa muutoskatsastukset ja siihen tarvittavien osien hinta ylittää arvon reilusti...
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » La Maaliskuu 10. 9:33:54 2007

Siis pitääkö tuollaiseen kinneriin vaihtaa muka jotakin moottorin vaihdon takia?

Siis hurjat 200 kubiikkia lisää koneeseen.

Eikös noin pienen tilaavuuden kasvattamisen pitäisi mennä ihan teho-, tilavuus- ja painoprosenttien sisään. Normi muutoskatsastuksella ja todistuksella moottorin teho (tuo saattaa jopa ylittyäkin, riippuen moottorista), paino, päästöt noin uudessa autossa ym...

Vai onko tämä joku kompa?
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Maaliskuu 10. 10:03:15 2007

soppa et ole nyt ihan kärryillä:
sitä 20% teho- / 20% paino- / 25% tilavuuslisää sovelletaan vasta mallisarjan tehokkaimpaan; jos on joku "välimallin" moottori ja sitä muutetaan isommaksi vaaditaan ko. isomman mallin jarrut.

muutoskatsastusvelvollisuus on auton omistajalla, ei katsastusmiehellä. totta on se että koneet ovat identtisiä päällisin puolin, ja ketä kiinnostaa kumpiko siellä on. aina on se pikkuriski että jos sattuu joku fiba tienpäällä; jos on muutoskatsastamaton isompi moottori niin pahimmassa tapauksessa voi vakuutusyhtiö evätä korvaukset, tosin pitää olla jo huonoa tuuria matkassa. korvauksilla en tarkoita mällätyn fiestanpaskan arvoa vaan esim ihmishenkiä tai vammautumisia.. :-)

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » La Maaliskuu 10. 16:23:04 2007

^Tuo oli kyllä ihan uutta mulle, kiitos Sami siitä tiedosta.

Mutta peripohjalaisen luonteen omaavana on pakko hiukkasen vängätä... :wink:

Tuossa kun taannoin sen ex-Fiesuni leimasin, meneteltiin tehoprosenttien mukaisesti, eikä jarruja, alustaa ym. katsottu ollenkaan, koska teho pysyi alle sen 20% ja verrokkina siis se otteessa oleva malli eikä XR2i.
Vertailumoottorina siis autossa kiinni ollut malli, eikä siis suinkaan mallisarjan tehokkain, teho nousi alkuperäisestä muistaakseni 18%.

Tuliko tässä sitten huomaamatta koijattua sekä katsastusmiestä, että Akea?

Konettahan voi tilaavudeltaan suurentaa sen 10%, eikä autoa silloin tarvitse edes muutoskatsastaa, mutta sehän tässä tapauksessa (1,4->1,6) ylittyisi.

Vilunkihommaa noissa muutoksissa ei kyllä kannata harrastaa, se voipi tulla pitkässä juoksussa kalliiksi.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Maaliskuu 10. 17:47:37 2007

siinä on mennyt puurot ja vellit sekaisin katsastusmieheltä.

eri asia on jos autosi tyyppikoodin mukaisesta mallisarjasta ei löydykään tehokkaampaa mallia, sit juttu on toinen. olin asiasta samaa mieltä kun sinäkin aluksi kunnes minua oikaistiin, silloin asia selvitettiin kunnolla..

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » La Maaliskuu 10. 18:20:10 2007

Mitenkähän noita kahden desin tehon lisäyksiä voi hallita kun niistä tuntuu tulevan heti tappaja paskoja :? Tuskin ne mällit niitä jarruista ja muista pikku eroista johtuvia on,voi muut asiat olla silloin syynä!

Mutta "mikään ei ole niin viisas kuin Insinööri" :)
#295

Rstf
Xr2i

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Maaliskuu 10. 19:01:00 2007

fiffe kirjoitti: "mikään ei ole niin viisas kuin Insinööri" :)
:lol: :lol:

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » La Maaliskuu 10. 19:08:33 2007

Oppia siis ikä kaikki. :D

Autossa oli kuitenkin varmuuden vuoksi onneksi ne XR2i jarrut.

No pitää aina kuitenkin muistaa, että Ake ne säännöt lopulta tulkitsee ja näitä rypälepommeja harrastajien riveihin kylvää.

En vieläkään kuitenkaan moiti katsastusmiehiä. Asiallista touhua on katsastukset pääsääntöisesti olleet. Ilman järistyttäviä ylilyöntejä. Vaikka ei aina suunnitellusti olekaan menneet.

Edit:
Mitenkä muuten onnistuisi käyttämällä tuota 1,4 lohkoa ja laittelisi siihen männät, kannet, kaasarit ym. esim. ässästä tai xr3 koneesta, vaiko meneekö ne männät tuohon "pikkulohkoon" 1,6:sta. Ässähän on 90 heppainen vakiona, mitä tapahtuu teholle 2 desin tilavuuden kutistuksella? Menisi silloin normivirityksenä koko homma.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Maaliskuu 10. 20:36:05 2007

taitais soppa käydä niin että asian kiertämisestä tulisi työläämpää / kalliimpaa kuin itse asiasta :-)

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Maaliskuu 12. 12:24:11 2007

jjs kirjoitti:Karvanopat pois, tulee hylky.
Muistaakseni ei tarvitse vaihtaa mitään, vahvistakaa Fmk2 -pervot? :wink:
Varovasti, varovasti,jjs! Mk 2- miehet ovat kovia jätkiä ja mahd. tuskaisa ilme johtuu muusta kuin Fiestalla ajamisesta!

Vastaa Viestiin