Mondeon vaarallinen tunkki.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Mondeon vaarallinen tunkki.

Viesti Kirjoittaja KtK » La Lokakuu 28. 16:48:29 2006

Bongasin tekxti tv:stä jutun mondeon tunkeista. vm2001,2002 ja2003 tunkit kuulemma pettäneet monilla renkaan vaihtajilla. Ilmeisesti raatoja ei ole kumminkaan syntynyt.

Ei toi vm -97 tunkkikaan ole hirveän luotettavan olonen. Kierretangon mutteri-osa on tehty muovista.

Teen itteleni ainakin hallitunkkiin semmosen adapterin ,millä voi nostaa siitä helmakantista. Takana kun ei ole muita nostokohtia.

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » La Lokakuu 28. 20:48:00 2006

Vastoin yleistä luuloa, tuota autossa olevaa tunkkia ei ole tarkoitettu käytettäväksi kuin vain rengasrikon yhteydessä, EI renkaiden vaihtoon 2 kertaa vuodessa...
---------------------------------------------
-73 Taunus GXL Coupe 1600 GT (MR)
-74 Escort Sport (verkkaisesti työn alla)
-81 Buick Electra Limited 2-dr Coupe (MR)
-86 Sierra iS 3d (heräteostos :D, tarjoa kaikkea iS osaa)
-97 V70 AWDT (käyttis, valitettavasti vieläkin...)
---------------------------------------------

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Lokakuu 29. 15:18:42 2006

^ Oikein
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Su Lokakuu 29. 19:32:53 2006

Niinpä...
Itelle ei ainakaan oo tullu mieleenkään käydä renkaan vaihtoon tolla tunkilla.. oon aina nostanu hallitunkilla tai käyny nelipilarilla.

Mutsi ajelee moisella vaarallisella tunkilla varustetulla monnella..
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Lokakuu 29. 20:00:47 2006

Vaihtaako joku ihan oikeasti renkaansa noilla auton mukana olevilla tunkeilla :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Lokakuu 29. 20:48:52 2006

ukormi kirjoitti:Vaihtaako joku ihan oikeasti renkaansa noilla auton mukana olevilla tunkeilla :shock:
Hah... Tänäin näytti joku oikeen kadun varressa vaihtavan johonkin säälittävään pikku-autoon.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Su Lokakuu 29. 21:03:06 2006

ukormi kirjoitti:Vaihtaako joku ihan oikeasti renkaansa noilla auton mukana olevilla tunkeilla :shock:
Kyllä.Monella ei ole muuta nostolaitetta ja paikkana näkyy erilaiset parkkipaikat joissa vaihdetaan talvirinkuloita alle nahkasormikkaat kädessä.Syy on uusavuttomuus ja se ettei nykyisin ole edes kunnon parkkipaikkoja kaupunkialueilla.Kotona ainoa työkalu jokin lettermannen kopio jonka on firman pikkujoulusta voittanut.
Yhdessä tapauksessa kuulin eräästä joulukuusen kuskauksesta jossa vasta metsän reunassa tajuttiin ettei kuusta saa sisälle->oli vedetty auton katolle kiinni laastariteipillä :shock: -voitte arvata minkä näköinen oli auton katon maali...
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Su Lokakuu 29. 22:15:39 2006

no ei kait se lopulta ole korillekaan terveellistä nostella kulmista. Hirvitti kyllä nostaa skodaa vaikka hallitunkilla nostaakin. Taitaa olla pakko nöyrtyä ja antaa liikkeen hoitaa tulevaisuudessa. Fiestoja nyt nostaa, kun nousee aina toinen puoli autoa kerralla :D

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Lokakuu 29. 22:30:50 2006

Itseläni orgainaali viellä tuolla cossun kontissa koskemattomana... koskaan ei taida olla edes irrotettu kiinikkeestään... Samoin ne org.pyörä kiilat ovat käyttämättöminä sielä vararenkaan alla.
Pullotunkkia käytin tänään renkaiden vaihtamiseen ja nostan siitä orginaali paikasta.

Moni vaihtaa renkaat käyttäen sitä alkuperäistä "tunkkia" kun eivät ole sitä auton ohjekirjaa lukeneet jossa mainitaan..
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 30. 17:05:34 2006

mutta kyllä yleisesti auton mukana toimitettava tunkki pitäisi toimia turvallisesti ja luotettavasti siinä hommassa mihin se on tarkoitettu... paskaa laatua vaan jos ei kestä. tiedän paaaaljon ihmisiä jotka vaihtavat vuodesta toiseen sillä samalla orggis tunkilla rinkulat.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Lokakuu 30. 22:11:37 2006

No jokatapauksessa noiden orkkistunkkien kanssa saa olla todella huolellinen alustan pitävyydestä. Jos alla on hiemankaan pehmeämpää niin taatusti homma kusee. Sama jos vaikka joku rengas on jään päällä ja yhdestä kulmasta autoa tuolla rimpulalla nostaa, melko varmasti auto liikahtaa sivusuunnassa ja tunkki pettää. Toivottavasti kukaan hullu ei kuitenkaan tuollaisella nosta autoaan ja menee sitten alle tekemään jotakin duunia ilman että tukee auton kunnon tunkeilla :shock:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Lokakuu 30. 23:14:07 2006

No joo , ei kai minkään automerkin tunkit ole turvallisia :roll:

nimim. Audin tunkilla nostettu auto melkeen päälle :shock:
ex Jäsen #10

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ma Maaliskuu 26. 8:37:58 2007

Tämmösen oli kaveri asian tiimoilta jostain bongannu:
Fordin tunkki ei olekaan tunkki!

Ford on ratkaissut Mondeon vaarallisten tunkkien ongelmansa
automaahantuojalle sopivalla vastuullisuudella.

Kuluttajanvirasto varoitti viime lokakuussa Ford Mondeon tunkin
vaarallisuudesta:

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc

Tänään Fordilta tuli tunkille (eli "nosturille") korjaus kirjeen
muodossa. Kirjeessä Ford on huolissaan siitä, että jotkut asiakkaat
saattavat käyttää nosturia auton nostamiseen.

Ongelman ratkaisuna on ohjekirjaan liitettävä kielto:
"Auton mukana toimitettua nosturia tulee käyttää pyörän vaihtoon vain
hätätilanteessa".

Alla liitesivun saatekirje kokonaisuudessaan:

-------------8<--------------------------------------------

AUTONNE VARUSTUKSEEN KUULUVA NOSTURI

Oy Ford Ab:n saamien tietojen mukaan jotkin asiakkaat saattavat käyttää
auton varustukseen kuuluvaa, varapyöräsyvennykseen sijoitettua nosturia
renkaiden kausivaihtoihin. Siksi Oy Ford Ab haluaa muistuttaa teitä
siitä, että tämä nosturi on tarkoitettu ainoastaan rengasrikkojen varalle.
Auton varustukseen kuuluva nosturi on tarkoitettu vain hätätilanteisiin;
sitä ei tule käyttää renkaiden kausivaihtoihin. Oy Ford Ab haluaisi myös
muistuttaa antamastaan suosituksesta, jonka mukaan kaikki huolto ja
korjaustyöt - renkaiden kausivaihdot mukaan lukien - tulisi aina teettää
valtuutetussa Ford-huollossa.

Jotta auton nosturin oikeaa käyttötarkoitusta koskeva suositus tulisi
mahdollisimman selväksi, Oy Ford Ab lähettää teille selkeämmin muotoillut
varoituksen, joka tulee lisätä Omistajan käsikirjaan (liite).
Oy Ford Ab haluaisi muistuttaa teitä siitä, että Omistajan käsikirja
on autonne olennainen osa, joka tulee säilyttää ja luovuttaa uudelle
omistajalle jälleenmyytävän auton mukana - tämä seikka selostetaan myös
Omistajan käsikirjassa.

Oy Ford AB
Seppo T.
jäsen # 315

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » Ma Maaliskuu 26. 16:07:47 2007

Itsekkin sain viime viikolla samaisen kirjeen.
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Maaliskuu 26. 21:25:56 2007

ja tänään oli taas kirjoitus tästä aiheesta Tampereella Aamulehdessä...

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Maaliskuu 26. 21:43:22 2007

ukormi kirjoitti:No jokatapauksessa noiden orkkistunkkien kanssa saa olla todella huolellinen alustan pitävyydestä. Jos alla on hiemankaan pehmeämpää niin taatusti homma kusee. Sama jos vaikka joku rengas on jään päällä ja yhdestä kulmasta autoa tuolla rimpulalla nostaa, melko varmasti auto liikahtaa sivusuunnassa ja tunkki pettää. Toivottavasti kukaan hullu ei kuitenkaan tuollaisella nosta autoaan ja menee sitten alle tekemään jotakin duunia ilman että tukee auton kunnon tunkeilla :shock:
Ihan sama millä tunkilla nostaa niin pitää katsoa missä/miten nostaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Maaliskuu 26. 23:17:03 2007

siipicossu kirjoitti: Ihan sama millä tunkilla nostaa niin pitää katsoa missä/miten nostaa.
Aivan , ei kannata nostaa autoa noilla orkkis-tunkeilla muuten kuin pakon edessä , melkeen kaatu auto päälle kun Audin tunkilla nostelin . Muutaman kympin satsauksella saa kohtuullisen hydraulisen jolla voi tehdä renkaanvaihdotkin :wink:
ex Jäsen #10

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Maaliskuu 26. 23:46:37 2007

Aivan halvimmista hallitunkeista kyllä kannattaa mielestäni pitää näpit ehdottomasti irti ja alkaa katsomaan vaikka esim. tästä ja paremmista malleista. Tosin tuon yleisen tunkkimallin valmistajien työnlaadussa melkoisia eroja
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ti Maaliskuu 27. 1:57:35 2007

Luinko liian hätäisesti vai eikö kukaan ole vielä todennut, että

"PITÄKÄÄ TUNKKINNE!"

Tallissa on saksitunkki liekö ratakaksseiskahiivatin, riesan orgistunkki, jonku muun tunkki, Mercuryn tunkki (äijäsysteemi, nostettiin puskurista!!), pullotunkki (kesti kolme nostoa ennen kuin alkoi vuotamaan), 2 "tonnin" hallitunkki ja 2,5 "tonnin" hallitunkki. Huolimatta siitä, että toi viimeinen on iso ja painava, niin sitä tulee pääasiassa käytettyä. Tota pienempää hallitunkkia käytän, kun nostan vaihdelaatikkoa paikalleen auton alla, joskus myös auton nostoon, jos isompi on auton toisella puolen ja on muka liian kaukana.

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ti Maaliskuu 27. 7:18:20 2007

ukormi kirjoitti:No jokatapauksessa noiden orkkistunkkien kanssa saa olla todella huolellinen alustan pitävyydestä. Jos alla on hiemankaan pehmeämpää niin taatusti homma kusee. Sama jos vaikka joku rengas on jään päällä ja yhdestä kulmasta autoa tuolla rimpulalla nostaa, melko varmasti auto liikahtaa sivusuunnassa ja tunkki pettää. Toivottavasti kukaan hullu ei kuitenkaan tuollaisella nosta autoaan ja menee sitten alle tekemään jotakin duunia ilman että tukee auton kunnon tunkeilla :shock:
Helsingin kyläsaaressa afrikan pojat duunas pösö505:ta kahdella orkkistunkilla oli keula ylhäällä,ainakin 3 yhtä aikaa auton alla pyörimässä.

Vastaa Viestiin