46+14+12=72 + 20/30e = 92/102etupu kirjoitti:A-katsastus hintoja . katsastus 46e , päästöt 14e ja OBD 12e. sekä jälkinäyttö 20e jos useita vikoja, niin 30e...
Eli ei satanen edes riitä, jos oikein huonosti sattuu!

Valvoja: CRSC Hallitus
600mk:ta katsastuksesta on paljonSine kirjoitti:46+14+12=72 + 20/30e = 92/102etupu kirjoitti:A-katsastus hintoja . katsastus 46e , päästöt 14e ja OBD 12e. sekä jälkinäyttö 20e jos useita vikoja, niin 30e...
Eli ei satanen edes riitä, jos oikein huonosti sattuu!
on varsinkin kun katselin auton hanskalaatikosta löytyneitä kuitteja joissa luki -90 luvun lopulla katsastuksen maksaneen 140mksiipicossu kirjoitti:600mk:ta katsastuksesta on paljonSine kirjoitti:46+14+12=72 + 20/30e = 92/102etupu kirjoitti:A-katsastus hintoja . katsastus 46e , päästöt 14e ja OBD 12e. sekä jälkinäyttö 20e jos useita vikoja, niin 30e...
Eli ei satanen edes riitä, jos oikein huonosti sattuu!
Joo toi olis hyvä.Popi kirjoitti:Mun mielestä me voitas clubissa olla edityksellisiä ja lanseerata 'etäkatsastus'.
Eli paperit, sopiva määrä seteleitä ja pari kuvaa(?) kirjekuoressa meijän ammattimiehille ja paprut tulis takas leimattuna.
Se olis kaikinpuolin hermoja ja työtä/aikaa säästävää toimintaa.
Saako kannatusta eli otetaanko esityslistalle seuraavassa hallituksen kokouksessa?
Sami, shr ja muut ammattilaiset vois laittaa yhteistyötarjouksen tulemaan ennen sitä
Tuo olisikin halpaa jos pääsisi tuolla.caddy kirjoitti:piti autosta kaivella vanhoja katsastuskuitteja
1999 = 140mk
2000 = 150mk
2001 = 190mk pakokaasumittaus tuli tässä vaiheessa Katsastuksen hinta ei muuttunut
2002 = 37€ = n.220mk
2003 = 41€ = n.245mk
2006 = 42€ ilman pakokaasumittausta = n.250mk
Kaikki suoritettu Loimaalla. Aika tasaista nousua
Jusu kirjoitti:Joo, järkyttävää rahastusta koko katsastus, menee kymmeniä euroja.
Auton rakentelu kuitenkin on lähes ilmaista.
Menkää käyttöautospedet muualle itkemään.
Asia pitää suhteuttaa rahalla saatuun tavaran tai palvelun määrään.samiharju kirjoitti:vanteiden muutoskatsastuksen hinnasta nuriseminen naurattaa eniten.. tuningpellet laittaa pari-kolmekin tonnia kiekkoihin kii ja itkee että voi kamalaa ku menee monta kymppiä muutoskatsastukseen XD
Sine kirjoitti:Asia pitää suhteuttaa rahalla saatuun tavaran tai palvelun määrään.samiharju kirjoitti:vanteiden muutoskatsastuksen hinnasta nuriseminen naurattaa eniten.. tuningpellet laittaa pari-kolmekin tonnia kiekkoihin kii ja itkee että voi kamalaa ku menee monta kymppiä muutoskatsastukseen XD
Vanteet voivat tosiaankin maksaa monta tonnia ja niiden eteen on yleensä tehty myös todennäköisesti _töitä_, jotta sellaiset on saatu hankittua.
Mutta, onko tuo edellä mainittu 43 euroa renkaiden muutoskatsastuksesta oikeudenmukainen summa rahaa ja täysin reilua tehdystä _työmäärästä_? Veikkaan, että aika moni tällä palstalla sanoo ei.
Mitä sillä 43 eurolla saa?
Seuraava on kuvitteellinen tilanne:
1) menet konttorille ja kerrot asiasi, että pitäisi muutoskatsastaa isommat vanteet ja renkaat autoon
2) katsari raahaa itsensä kahvihuoneesta konttorin pihalle
3) hän kiertää auton ympäri ja toteaa, että "joo näyttäähän nuo renkaat mahtuvan pyörimään"
4) mennään takaisin sisään ja tulostetaan uusi rekisteriote
5) eurot vaihtavat omistajaa: katsari teki työtä palkan eteen ja autoilija sai yhden rivin lisää rekisteriotteeseen
Toimenpide kesti 2-5 minuuttia sisältäen juuri sattumalta lasertulostimesta loppuneen mustekasetin vaihdon.
Moni kuluttaja saattaisi todetta tässä vaiheessa, että tehdyllä työmäärällä ja siitä maksettujen eurojen määrällä on huono vaihtokurssi. Mahdollisesti joku saattaa miettiä, että nyt on kustu silmään asiakasta ja tehty aseeton ryöstö. Mutta, minkäs mahdat? Siinähän maksat, jos haluat laillisen kulkupelin. Konttori on lähes valtio valtiossa ja sen toimintaa valvoo viranomainen, joka on aina oikeassa.
Kuka nyt on pelle ja kuka nauraa? Asiakas ja/vai katsari ja/vai konttori ja/vai AKE?
--
Ovatko nuo renkaiden muutoskatsastushinnat ylimielisen ja tappiota tekevän AKE:n määräämiä maksuja ja niihin ei konttori voi vaikuttaa mitenkään vai onko niissä jotain pelivaraa eri konttorien kanssa?
Mielestäni ainakin tuleva 11-12 euroa on täyttä rosvousta, että saa autonsa talveksi seisontaan. Sitten pitäisi vielä keväällä maksaa saman verran, että saa vessan takaisin liikenteeseen. Itse uudistushan on hyvä, mutta nämä välillisten kulujen muodostumisrakenne eli mistä mikäkin summa muodostuu ja miksi se on juuri tuon verran on ainakin minulle jäänyt täysin mysteeriksi. Miksi juuri 11-12 euroa siitä, että naputellaan hetki päätteen ääressä ja painetaan Print?
Kyllä satasella ainakin selvisin.ukormi kirjoitti:Täällä yksi lippispäinen tuningpelle odottaa kauhulla cossun katsastusta. Miljuunalla eurolla on hankittu kiiltävät bling bling 17" vanteet jotka on muutoskatsastettava ja siihen sitten vielä normi katsastusmaksut päälle. Ei taida satasella selvitä
No siinäpä ollut reipas katsuri. Villi veikkaus ettei kaverisi vienyt volvoaan leimalle uuden pannun kanssa tuolle tyypille..samiharju kirjoitti:kaveri kertoili juuri, oli takavuosina kysellyt 240 volvoon turbokoneen vaihtamista silloisella "hakku ja suikka" aikakaudella, oli katsastaja todennut vain "hommaa kuule vaikka matonkutimet.. ne sentäs tuottaa jotain" eikä ollut sitten neuvoja jaksanut antaa
Eihän kukaan enää katsastaisi autojaan. Kun on ensimmäisen katsastuksen vuoro niin autot trokataan afrikkaan tai sitten paalataan. Tilalle ostetaan uusi kertakäyttöauto.Silizium kirjoitti:Aatelkaapa jos porukka ostas vaan uusia autoja niinku valtio tahtos. Kukaan ei enään ajas vanhoilla autoilla. Mitä se katsastus sitte maksas?
-Pasi
ukormi kirjoitti:Eihän kukaan enää katsastaisi autojaan. Kun on ensimmäisen katsastuksen vuoro niin autot trokataan afrikkaan tai sitten paalataan. Tilalle ostetaan uusi kertakäyttöauto.Silizium kirjoitti:Aatelkaapa jos porukka ostas vaan uusia autoja niinku valtio tahtos. Kukaan ei enään ajas vanhoilla autoilla. Mitä se katsastus sitte maksas?
-Pasi
Yksinkertaista eikö totta..
Kyllä se oon hurjaa nousua. Miks tuntuu siltä että palkat ei ole noussut prosenteissa samalla tavalla.....?? Sehän tasoittais tilannetta.....caddy kirjoitti:piti autosta kaivella vanhoja katsastuskuitteja
1999 = 140mk
2000 = 150mk
2001 = 190mk pakokaasumittaus tuli tässä vaiheessa Katsastuksen hinta ei muuttunut
2002 = 37€ = n.220mk
2003 = 41€ = n.245mk
2006 = 42€ ilman pakokaasumittausta = n.250mk
Kaikki suoritettu Loimaalla. Aika tasaista nousua
Mopo ja auto...Axeman kirjoitti:Rekisteröintikatsastus:
Vuonna 2004: Honda CBR 1000F 168e (K1-katsastus)
Vuonna 2007: Toyota Supra 142e (Etelä-Savon autokatsastus)
Molemmat kulkineet Saksasta, vuosimallia 1991 ja ECE-todistus hommattu Saksasta.
Olin jokseenkin yllättyny että pääsin halvemmalla
esko kirjoitti: Autoklubien pitää vetää tässä yhtä köyttä ja kertoa AKE:lle mitä mieltä ollaan. Sinänsä on hyvä että meillä on toimiva katsastussysteemi, mutta rokottamisessa pitää olla joku raja. Jos hintojen nousu perustuu johonkin faktaan, niin kertokoot sen avoimesti. Kenen taskuun sitä rahaa kerätään.
On kyllä iso ero Suomen hintoihin.Nicke kirjoitti:
Kyllä se oon hurjaa nousua. Miks tuntuu siltä että palkat ei ole noussut prosenteissa samalla tavalla.....?? Sehän tasoittais tilannetta.....
Tässä vertailun vuoksi naapurimaan katsastushintoja. Ei riitä että autot ovat siellä halvempia.....
Personbil* 300Nicke kirjoitti:Tässä vertailun vuoksi naapurimaan katsastushintoja. Ei riitä että autot ovat siellä halvempia.....
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=26
Tänään oli itsellä sama operaatio, paitsi että tekninen osa löytyi, mutta luovaria ei mistään. Piti sitten maksaa normaalisti tuo n.10€ rekisteristäpoistosta ja lisäksi vielä kybä tuosta "uudesta" luovarista, jota ei saa mukaan. Noh oma vika ei siinä mitään, mutta silti hiukan etoo nuo AKE:n hinnoittelut.tupu kirjoitti:Vein tänään sierrasta kilvet pois, ja siitäkin ilosta sai maksaa konttorille 10.70e, aikaa meni 3minuuttia.
Viimeiset kaksi kertaa kun olen noita autoja käyttänyt leimalla niin aina on kehuttu maasta taivaaseen. Vaikka Passat hylättiin etujarruletkujen vuoksi, silti suunnilleen kehui muun auton maaliman parhaaksi 355tkm ajetuksi PassatiksiPaappari kirjoitti: Annoin kyllä palautetta niin virkailijalle kuin katsastusmiehellekin, vaikka eipä kai se niitten keksimä rahastus ole. No jotain hyvääkin; kehu autoo maasta taivaaseen ja luuli, että oli jarruremppakin tehty kun oli niin uuden näköset levyt ja satulat. Harmi vaan kun sillä ei saa yhtään alennusta vaikka auto olis kuinka hyvässä kunnossa...
ukormi kirjoitti:Viimeiset kaksi kertaa kun olen noita autoja käyttänyt leimalla niin aina on kehuttu maasta taivaaseen. Vaikka Passat hylättiin etujarruletkujen vuoksi, silti suunnilleen kehui muun auton maaliman parhaaksi 355tkm ajetuksi PassatiksiPaappari kirjoitti: Annoin kyllä palautetta niin virkailijalle kuin katsastusmiehellekin, vaikka eipä kai se niitten keksimä rahastus ole. No jotain hyvääkin; kehu autoo maasta taivaaseen ja luuli, että oli jarruremppakin tehty kun oli niin uuden näköset levyt ja satulat. Harmi vaan kun sillä ei saa yhtään alennusta vaikka auto olis kuinka hyvässä kunnossa...![]()
Ja mitä sivusta muiden autojen katsastusta seurailin niin jos ei nyt ihan kauhea rytö ollut niin kehuja sai.
Oli hieman sellainen perseen nuolemisen meininki.
Ja katsastusasemilla vedotaan hintoja arvostellessa AINA siihen ette ei se raha heille mene vaan AKElle
Paappari kirjoitti:... eilen oli vuosihuolto Levorannassa ja tinkasin samaan hintaan pakokaasumittauksen ja obd:n, ettei sitten tartte katsastuksessa niistä maksaa. Tai niin luulin. Nyt ne oli keksiny viiden euron lisämaksun obd-lapun tarkastamisesta, ei jumalauta. 30markkaa siitä, että se äijä lukee ne pari riviä paperista. ...
Tässä itse AKE:lta saatu kommentti. Näyttää siltä että rahat menee just muualle kun AKE:lle:ukormi kirjoitti:Viimeiset kaksi kertaa kun olen noita autoja käyttänyt leimalla niin aina on kehuttu maasta taivaaseen. Vaikka Passat hylättiin etujarruletkujen vuoksi, silti suunnilleen kehui muun auton maaliman parhaaksi 355tkm ajetuksi PassatiksiPaappari kirjoitti: Annoin kyllä palautetta niin virkailijalle kuin katsastusmiehellekin, vaikka eipä kai se niitten keksimä rahastus ole. No jotain hyvääkin; kehu autoo maasta taivaaseen ja luuli, että oli jarruremppakin tehty kun oli niin uuden näköset levyt ja satulat. Harmi vaan kun sillä ei saa yhtään alennusta vaikka auto olis kuinka hyvässä kunnossa...![]()
Ja mitä sivusta muiden autojen katsastusta seurailin niin jos ei nyt ihan kauhea rytö ollut niin kehuja sai.
Oli hieman sellainen perseen nuolemisen meininki.
Ja katsastusasemilla vedotaan hintoja arvostellessa AINA siihen ette ei se raha heille mene vaan AKElle