Jakopäistä yleistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Jakopäistä yleistä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Huhtikuu 4. 19:31:44 2007

Tuota, huomasin tuossa kun öljyjä tarkistin, että jakohihnassa oli omituinen kohta.

Ja alusta asti on ongelmana ollut tämä. Eli kiristimen alapää jää hieman irti kannen tasosta ja tuo ajaa hihnaa lähemmäs konetta, ylhäällä nojaa hieman nokkapyörän peltilevyyn, eli hieman on jo lähtenyt tuo hihnan syrjä pyöristymään siltä puolelta. Ja muutenkin hihna näyttää melko huonokuntoselta, ajettu kuitenkin vasta hieman reilu 2000km. Kiristimen olen vaihtanut myös toiseen uuteen ja puhdistin samalla kannen pinnan siitä kohtaa sekä lisäsin isommat prikat pulttien alle, silti nousee alareunasta ja pakottaa hihnaa koneeseen päin.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Huhtikuu 4. 20:38:09 2007

Tuosta kiristäjästä en tiedä mutta onkos tuossa joku säädettävä nokkapyörä, näyttää vaan äkkiseltään katsottuna että nokkapyörä on liian kaukana koneesta/liian edessä ja näyttäisi tuo hihna tulevan tuohon apuakselille vinosti, tai sitten tuo kuva hämää

Kyllä se alkujaankin menee aika lähellä sitä nokan peltilevyä ja vastaavasti apuakselilla melko ulkoreunaa pitkin

edit: Olisiko tuo kannen taso kiristäjän kohdalta koneistettu vituiksi tai jos se on saannut kolhun ja siinä terävässä reunassa on koholla??

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Huhtikuu 4. 21:00:38 2007

No voiko joku mitata vakio nokkapyörän paksuuden pultin reiän kohdalta? Jos nyt vkl perehtyis tuohon vähän enemmänkin, kun on kerran aikaa.

Kannen taso on siitä kohtaa kyllä mielestäni tasainen, kun sen puhdistin en huomannut mitään erikoista. Mutta täytyy sekin vielä kertaalleen tarkistaa.

Tuo nokkapyörä on käsittääkseni Tinde:n tekemä, tuli joskus nokkasarjan mukana jonka siltä ostin.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » To Huhtikuu 5. 6:13:05 2007

Sultzi kirjoitti:No voiko joku mitata vakio nokkapyörän paksuuden pultin reiän kohdalta? Jos nyt vkl perehtyis tuohon vähän enemmänkin, kun on kerran aikaa.

Kannen taso on siitä kohtaa kyllä mielestäni tasainen, kun sen puhdistin en huomannut mitään erikoista. Mutta täytyy sekin vielä kertaalleen tarkistaa.

Tuo nokkapyörä on käsittääkseni Tinde:n tekemä, tuli joskus nokkasarjan mukana jonka siltä ostin.
Juu, nokkapyörä on omavalmisteinen. Mulla se oli ajossa ~8000km, ainakaan sinä aikana ei ollut havaittavissa mitään epänormaalia.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 5. 9:22:38 2007

Minä huomasin yhdessä kiristäjässä jonkin pienen putkisokan siellä kiinnityspinnalla ja se tuli vähän yli takapuolen tason, joten tollainen voisi aiheuttaa sen, että kiristin ei tule suoraan kannen tasoon, jos jää siltä kohdalta kantamaan.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Huhtikuu 5. 11:32:21 2007

Poistin sen putkisokan joka on jossain keskivaiheilla kiristintä, jousen paikka mahdollisesti? Takapuolella ei kyllä ole muuta sellaista kohtaa kiristimessä mikä voisi ottaa kiinni, koska rullankin akseli on upotettu siihen levyyn. Mutta viikonloppuna vaihdan hihnan uuteen ja tutkailen tuota jakopäätä muutenkin.

Millaista hihnan vaihtoväliä olette pitäneet tämmösessä ohc turbossa? Kiristintähän ei joka kerralla tarvii vaihtaa, jos usein, esim. 10-20tkm välein hihnan uusii (hihna huimat ~9e motonetissä). Tuo oma kun on tosiaan kuvistakin näkee hieman oudon huonoon kuntoon mennyt jo tänä aikana :shock:

Kannen pintakin näytti aivan tehtaan jäljiltä olevan, ettei sitä ole kukaan mennyt sorkkimaan myöskään. Mutta hassua että jo kahdella kiristimellä tekee samaa. Hihna menee apuakselissa melko keskellä, yleensähän se kuten VesQ totesi, että on lähellä ulkoreunaa. Nokkapyörässä näkyy kyllä se vanha hihnan paikka, eli n. 2-3mm ulompana kuin nyt.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » To Huhtikuu 5. 11:46:37 2007

Mitäs koneistuksia tohon koneeseen on tehty, meinaan vaan et jos siel joku pinta on vähä vinossa ja vetää siks sitä hihnaa.
onko mahdollista et olis kansi tai lohko ajettu ketuilleen ja olis koko kansi sen verran vinossa et imee kiinni siihen hihnapyörän takalevyyn ?
En kyl tiedä onko se edes mahdollista et sitä niin paljoo pystys ajamaan vinoon mut tuli vaan mieleen yks kilpuri mis oli lohko ajettu ketuilleen ja siinä sit otti kovilla kieroksilla kuumana nelosen mäntä kiinni kanteen

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Huhtikuu 5. 16:51:28 2007

Lohko ja kansi tasohiottu molemmat itse koneella, eivät menneet vinoon, eikä varsinkaan sellaiseen suuntaan että tuohon jakopäähän vaikuttaisi. Ja kun tuo kiristin on irti sieltä alareunasta ja hihna kulkee aivan kiristimen reunalla, eli se kiristin ajaa sitä hihnaa sisemmäs, ainakin näin luulisin.

Vastaa Viestiin