Pakokaasun lämpöanturin paikka?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Pakokaasun lämpöanturin paikka?
Haulla ei löytynyt ainakaan nopeesti katsottuna mitään aiheeseen liittyvää, joten kokeillaan uudella topicilla. Tuli hommattua tollanen tollanen laajakaistalambda, missä on samaan pakettiin laitettu toi pakokaasun lämpömittari. Nyt pitäis vaan tietää, että mihin kohtaan toi anturi pitäis asentaa? Loogiselta tuntuis että pakosarjaan pitäis laittaa, mutta en keksi millä sen sais tohon rst:n vakiopakosarjaan kiinni. Pakopesän jälkeiseen mutkaan sais helposti, mutta antaakoko se siinä enää oikeita arvoja?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Suora lainaus erään valmistajan manuaalista:
The ONLY correct position for the EGT probe is before the turbo in the exhaust manifold. There are two reasons for this: response time and accuracy. If the probe is mounted far away from the manifold, the lag between when the probe will register an increase in temperature, compared to the reading if the probe was placed in the manifold, can result in misleading EGT numbers. When used in conjunction with the Juice, this is of particular concern since the module needs to be able to de-fuel as quickly as possible to reduce EGTs when needed.
The second reason is accuracy. Putting the probe after the turbo can create inaccurate readings because the exhaust gas will cool as it travels farther away from the manifold. This discrepancy can be as much as 250 degrees, which is far too big a margin of error. Also, depending on the power upgrades you have made, the turbo itself may throw off the accuracy of a post-turbo reading. If the turbo is a restriction, excess heat will build before the turbo as hot exhaust gas backs up, while post-turbo EGT will be much lower - resulting from the reduced exhaust flow which cools even faster than it would in a balanced system. This situation can be particular dangerous because excess heat will quickly build in the motor while temperature readings after the turbo will seem almost too cool.
Remember, your exhaust pipe won’t overheat, but your engine will
The ONLY correct position for the EGT probe is before the turbo in the exhaust manifold. There are two reasons for this: response time and accuracy. If the probe is mounted far away from the manifold, the lag between when the probe will register an increase in temperature, compared to the reading if the probe was placed in the manifold, can result in misleading EGT numbers. When used in conjunction with the Juice, this is of particular concern since the module needs to be able to de-fuel as quickly as possible to reduce EGTs when needed.
The second reason is accuracy. Putting the probe after the turbo can create inaccurate readings because the exhaust gas will cool as it travels farther away from the manifold. This discrepancy can be as much as 250 degrees, which is far too big a margin of error. Also, depending on the power upgrades you have made, the turbo itself may throw off the accuracy of a post-turbo reading. If the turbo is a restriction, excess heat will build before the turbo as hot exhaust gas backs up, while post-turbo EGT will be much lower - resulting from the reduced exhaust flow which cools even faster than it would in a balanced system. This situation can be particular dangerous because excess heat will quickly build in the motor while temperature readings after the turbo will seem almost too cool.
Remember, your exhaust pipe won’t overheat, but your engine will
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 17:43:16 2004
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Ennen ahdinta pakosarjan kollektoriin minä laittaisin, downpipen puolella kun kaasut ovat jo viileämpiä ja todelliset lämpötilat arvailua.
Vakiopakosarja ilmeisesti on patarautaa, jos on k-tyypin anturi niin helmiliittimellä tai poraa kollektoriin muutaman satkun liianpienen reijän anturille, asennuksessa lämpöä pakosarjalle ja anturi kylmään niin ei tarvi ikinä kyllä irroittaakaan anturia sarjasta.
Vakiopakosarja ilmeisesti on patarautaa, jos on k-tyypin anturi niin helmiliittimellä tai poraa kollektoriin muutaman satkun liianpienen reijän anturille, asennuksessa lämpöä pakosarjalle ja anturi kylmään niin ei tarvi ikinä kyllä irroittaakaan anturia sarjasta.
Sierra RS Cosss 2.9.
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
ja sit kun lämpenee-jäähtyy-lämpenee -> poikki ja pätkä metallia ahtimeen?GraZ kirjoitti:Ennen ahdinta pakosarjan kollektoriin minä laittaisin, downpipen puolella kun kaasut ovat jo viileämpiä ja todelliset lämpötilat arvailua.
Vakiopakosarja ilmeisesti on patarautaa, jos on k-tyypin anturi niin helmiliittimellä tai poraa kollektoriin muutaman satkun liianpienen reijän anturille, asennuksessa lämpöä pakosarjalle ja anturi kylmään niin ei tarvi ikinä kyllä irroittaakaan anturia sarjasta.
oikeiden lukemien takia ennen ahdinta, turvallisuuden kannalta ahtimen jälkeen. mulla on ennen ahdinta.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Ei noista mitään paloja saa kyllä irti. Mulla on joka pytyllä oma noin 6cm kannesta. Sen vertaa syvälle laittaa että on vaan muutama milli kanavassa. Jos sen anturin sulattaa ni se vaan sulaa mössöksi, ei siitä mitään paloja mihinkään irtoa, koitettu tuokin. Eli pakosarjaan ne anturit, niin tietää ne todelliset lämmöt.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
- Paikkakunta: Helsinki
Toi näyttää ja kuulostaa ihan hyvältä tavalta tehdä. Sitä tosiaan mietinkin, että parempihan se on jos ennen ahdinta laittaa. Ainoa ongelma on tosiaan toi kiinnitys kun tohon vakiosarjaan ei pahemmin mitään hitsailla. Kokeillaan poralla ja kierretapilla, kiitos vastauksista!Hartza kirjoitti:Tässäyksi toteutus, eikun pora laulamaan ja perään kierretappia.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
kyl valusarjaa hitsata voi.. Nikkelipuikolla menee hienosti jos on hyvä valu. Yhteen diiselin sarjaan tehtiin sopivalla nikkelipuikolla sekaliitos valu-happonen ja kiinni se ainakin vielä sielä on.
Toinen tapa on että hitsataan punahehkusena ja jälkilämmitetään pitkään, sillon voi hitsata migilläkin. Parempi tosin yleensä tulee puikolla. Esim että pillillä punahehkuun hitsattava kohde, hitsataan, lämmitellään pillillä vielä jokunen tovi, sitten vaan moottori käymään että ei jäähdy liian äkkiä. (uuni on tietysti jälkilämmitykseen parempi vaihtoehto, voi lämpötilaa pudottaa portaittain alaspäin) niin ja ainakin tunti pari olis suositeltavaa että jälkilämmitystä olis
Mutjoo, itekkin kyllä poraisin reijän ja vääntäisin kierteen jos on seinämää tarpeeks, että saa kierteen tehtyä.
Toinen tapa on että hitsataan punahehkusena ja jälkilämmitetään pitkään, sillon voi hitsata migilläkin. Parempi tosin yleensä tulee puikolla. Esim että pillillä punahehkuun hitsattava kohde, hitsataan, lämmitellään pillillä vielä jokunen tovi, sitten vaan moottori käymään että ei jäähdy liian äkkiä. (uuni on tietysti jälkilämmitykseen parempi vaihtoehto, voi lämpötilaa pudottaa portaittain alaspäin) niin ja ainakin tunti pari olis suositeltavaa että jälkilämmitystä olis

Mutjoo, itekkin kyllä poraisin reijän ja vääntäisin kierteen jos on seinämää tarpeeks, että saa kierteen tehtyä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.