Moottorista mittoja yms

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Moottorista mittoja yms

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Toukokuu 4. 21:31:54 2007

Elikkäs homman nimi olisi sellainen että pitäisi tuosta ohcstä mitata paljonko männät jäävät kansitason alle ja ilmoittaa sitten koneistajalle joka pyyhkäisee lohkosta pois niin että männät jäävät tasan

Meneekö kamalasti metsään jos pulttaan kampuran ja 1 sekä 4 männät+kanget paikalleen ilman männänrenkaita. Mittaan tönärillä kansitason reunasta männän lakeen männäntapin kohdalta molemmin puolin mäntiä

Tuossa alustavien mittauksien mukaan sain 0.05mm eroa 1 ja 4 väliltä, ei liene kovin merkittävä vai kuinka on

Onko parempi tuoda männät tasaan kansitason kanssa vai jättää aavistuksen alle ja paljonko. Jos ne tulee tasaan niin männän ja kannen väliinhän jää tiivisteen verran rakoa, onko hyvä. Turbopeli siis, 4wd cossun wisecoilla (sorvattu 2mm pois eli about 10cc monttu) kannen palotila tulee pysymään melkolailla vakiona.
Puristussuhteeksi laskiskelin alustavasti jotain 8.1-8.3 eri kannentiivistevaihtoehdoilla (1mm-1.5mm)

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Moottorista mittoja yms

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Toukokuu 4. 22:17:05 2007

VesQ kirjoitti: Tuossa alustavien mittauksien mukaan sain 0.05mm eroa 1 ja 4 väliltä, ei liene kovin merkittävä vai kuinka on
No tuon mittaheiton voi kyllä heti pistää mittausepävarmuuden piikkiin :)
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Toukokuu 4. 22:59:30 2007

mitkä kanget sulle tulee siihen koneeseen?
ford escort´79 tic

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Toukokuu 4. 23:28:36 2007

Cossun eaglet, 128mm pitkät, alapää std ja yläpäänkin pitäisi olla mutta muutaman satasen joutuivat hoonaamaan kun oli vähän turhan tiukat

Neljästi olen nyt mitannut ja tulokset heittää mitä sattuu. 2.15mm-2.20mm ekalla kerralla, toisella tulikin jo 2.25-2.30, kolmannella lähemmäs 2.4mm ja nyt taas viimeisellä jotain 2.15mm-2.25mm väliltä. Voiko muka keikkua nuo männät sen verran että vaikuttaa noin paljon. Tai sitten silmä heittää ykk etsimisessä sopivasti kun ei ole heittokelloa vieläkään saannut aikaiseksi hommattua. Nuo suurimmat luvut tulivat siten että pidin tönäriä kansitasossa tiukasti paikallaan ja kampurasta pyörittämällä "työnsin" sen tönärin tikun männillä niin kauan että lähtivät taas männät alaspäin

No periaatteessa tuosta näkee jotta about 0.05mm eroa kansitasossa kampiakselin linjaan nähden (tai sitten vaan on mittaajassa heittoa :D ), ei kai se ole niin tarkkaa tuleeko ne männät ny 0.1mm yli tai jäävät alle kun pelivaraa on kuitenkin kannentiivisteen verran jos vakiopahvia ajattelee niin about 1.4mm-1.6mm lähteestä ja mittaajasta riippuen

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Toukokuu 5. 21:39:40 2007

Jeps

Eli about 2.20mm jäävät männät alle, sen mukaan sitten pois

Tuossa tuli sellainen homma mieleen kun männänrengasvälejä viilailin kohdalleen niin paljonkos vaikuttaa renkaan väliin kun lohko on porattu stressilevyn kanssa kiristettynä ja mäntiä sovitellessa huomasi että ainakin 4 pytty on jonkin verran soikea. Kumpaankos suuntaa tuo renkaan väli muuttuu kun sylinteri taas kiristyy pyöreäksi. Vai vaikuttaako asiaan edes niin paljoa että kannattaa päätä vaivata

Huomannut tuossa ajan kuluessa että sanonta "tieto lisää tuskaa" sanonta ei ole ihan metsästä revitty 8) :D

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Toukokuu 5. 22:03:21 2007

Rengasväli kasvaa pytyn pyörentyessä, eikös? :)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Toukokuu 6. 0:01:03 2007

Onko näin :roll:

Sellaisia havaintoja tein että jos renkaan asetti sylinteriin vähänkin vinoon niin väli on suurempi kuin jos rengas olisi siellä suorassa

Paljonkohan tuon välin muutos voisi mahdollisesti olla. Renkaiden välit on nyt 0.5mm kun ohjelippunen tarjosi turbopeliin 0.548mm. Kyllä noihin sai vielä 0.5mm liuskan kaveriksi työnnettyä 0.05mm liuskan kun yritti mutta paha sanoa kääntääkö rengasta juuri sen verran vinoon että väli muuttuu

Tosin vaparipeliin ohjeessa oli sitten taas alle 0.4mm väliksi annettu

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Toukokuu 6. 13:30:29 2007

Niin mä ainakin mietin asian :D Pyöreässä reiässä se rengas ottaa kaikkialta kiinni ja pääsee siten aukeamaan enemmän, soikeassa ottaa kiinni niistä kapeimmista kohdista, jolloin väli pienempi?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Toukokuu 9. 22:40:14 2007

Juu ei jaksa uuttakaan vääntää niin

Mitenkäs nuo Eaglen kanget nyt sitten oikeaoppisesti kiristetään ja mihin momenttiin ja kerralla vai välikiristyksillä

ARPn pultithan niissä siis on. Mukana tullutta rasvaa ilmeisemmin on tarkoitus käyttää

Paljon on ollut juttua jossain vaiheessa mutta tapoja/ratkaisuja on tullut niin paljon kun on kirjoittajiakin eli olisi edes muutama samanlainen vastaus niin voisi jotain päätellä

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Toukokuu 10. 16:27:06 2007

OHC:N vakiokankien arp pultit vedettiin kolme kertaa kiinni yhteensä. Kolmannella kerralla jätettiin kiinni. Tulikos joku lappunen mukana? 40lbs (vai mitä yksikköä olikaan, vedettiin ohc:n arpit). Kiristysten välissä mutterit kokonaan auki ja kiinni taasen. Eikai nuokaan paljoa eroa?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Toukokuu 10. 17:26:38 2007

Muuten hyvä mutta kankien mukana ei tullut kuin pelkät pultit ja rasva, mainospuheista/tiedoista ja rasvasta päätellen ovat ARPn pultit

Ovat mallia pultti eli ei mutteria vaan kangessa on kierre, kanta 11mm 12kulmainen

edit:
Juu tosiaan siinä kannassa lukee jotta ARP, 2000, ja joku kolmas lyhyempi numero/kirjain
Viimeksi muokannut VesQ, To Toukokuu 10. 20:02:06 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Toukokuu 10. 18:01:08 2007

Momentti varmaan sijoittuu johonkin n. 50-60nm välille. Joku tietävä sanokoot tarkan momentin :) Mutta muuten luulisin olevan samanlainen kiristys, eli kaksi kertaa kiinni ja auki ja lopuksi kiinni.

Vastaa Viestiin