mt75 ja keppi pärisee. Ja muuta vikaa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

mt75 ja keppi pärisee. Ja muuta vikaa

Viesti Kirjoittaja KtK » To Syyskuu 15. 21:01:59 2005

Mikä mahtaa olla kulahtanu ,kun dohci sierran keppi pärisee ja vaihteenvaihto on jotenkin sellaista kankeaa. En oikeen nähny tossa öljyä lisätessä sitä vaihteensiirtovivustoa kunnolla.
Joku jutteli ,et toi vaihteiston kannatinkumi tai joku aiheuttais kankeutta vivustoon mt75:ssa.

Synkronointi toimii kyllä ,mut joku muu rapsahtelee vaihtaessa välillä ja sit se ihme pärinä vielä,tuntuu kuin kepin alapuolella eläis jokin. Sen huomaa jarrutuksissakin.

Ajattelin kokeneemmilta kysäistä ,kun ei ole noi dohcin salat vielä hallussa. Cossulla ja ohc:lla on jo harjoteltukkin aika lailla ja lisää vaan piti saada ongelman ratkonta tehtäviä,kai se elämä olis hiukan tylsää ilman foorttia :roll:

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » To Syyskuu 15. 21:59:12 2005

veikkaan että vaihteiston kannatin kumi on revennyt ja laatikko päässyt tippumaan pari senttiä alaspäin jolloin kepin liikeradat menee sekaisin.
Itse joutunut vaihtamaan kahteen sierraan kyseisen kumin.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Syyskuu 15. 22:27:29 2005

JP kirjoitti:veikkaan että vaihteiston kannatin kumi on revennyt ja laatikko päässyt tippumaan pari senttiä alaspäin jolloin kepin liikeradat menee sekaisin.
Itse joutunut vaihtamaan kahteen sierraan kyseisen kumin.
Joo ,siltä se tuntuu tosiaan.Koitin lootaa heilutella ,mut jotenkin se tuntui normaalia jäykemmältä. Taitaa maata koko painolla siihen kannatinpalkkiin.
Oli vaan sen verran töhnässä se kummi ja taskarinvalossa joutusin pihalla auton alla kiäritteleen,etten oikeen nähny sitä kunnolla. Tallissa ei ole enää tilaa ,kun siellä on cossu atomeiksi purettuna 8)

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Syyskuu 16. 9:52:02 2005

jos kannatinkumi on risa niin sen huomaa siitä kun alhaalla olevat vaihteet eli 2,4 ja pakki eivät meinaa kytkeytyä koska keppi ottaa kiinni kaulukseensa. vaihteisto siis roikkuu.
kankeutta aiheuttaa ainakin kulunut siirrin vaihteistossa.
btw, mulla on yksi ylimääräinen ehjä vaihteisto :wink:
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Pe Elokuu 4. 20:38:46 2006

Pistetäänpäs vanhan perään ku samankaltaista vikaa.

Sierra dohc 4x4 ja mt75.

Kepissä ei ole sivuttaiskeskitystä ollenkaan eli keppi ei pongahda 3-4 linjalle itsestään vaan jää nuljumaan millon mihinkin.

Vaihteet menevät päälle ihan "hyvin" kunhan runnoo aika reilusti vasemmalle kun vaihtaa ykköselle tai kakkoselle.

Mikä jousi hoitaa tuon keskityksen? Olen tässä opiskellut räjäytyskuvia ja toivonut löytäväni sopivan jutun laatikon ulkopuolisesta "vivustosta", mutta ei oikein tunnu onnistuvan...

Laatikko myös kohisee hieman kun vapaalla nostaa kytkimen, mutta se on toinen vika se.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Pe Elokuu 4. 20:47:21 2006

laatikon sisällä on jousi joka hoitaa keskityksen. Jos laatikko pitää ääntä paikallaan kytkin ylhäällä moottorin käydessä on todennäköisesti kytkinakselin laakeri kulunut= laatikko tuhoutuu pian...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Pe Elokuu 4. 22:54:57 2006

Sieltähän tulikin juuri sellainen vastaus ku epäilinkin, mutta en silti olisi halunnut kuulla.

Pari kuvaa aiheesta 1 ja 2.

Mistä löytyy se keskitin jousi, kuvasta kaksiko? Ja sitten tämän jälkeen uskallan haaveilla laatikon aukaisusta ;)

Eli varsinaisesti veikkaat että kuvan 1 osa nro 3 olisi valmis. Olenko nyt tulkinnut oikein että samainen käyttöakseli (mikrokissa) on laakeroitu laatikonpäästä tähän ko laakeriin ja toisesta päästä osaan nro 1 (kytkinakselin ohjainlaakeri=silmälaakeri?).

Menikö sinnepäin edes, tietämys ei ole (tältäkään) osalta kovin hyvä.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Elokuu 6. 8:21:44 2006

Juu, osanro 3 kulunut ja ääntää. Toinen pää akselista laakeroituu juuri silmälaakerin kautta kampiakselin takapäähän. Kyseisen laakerin kuluminen aiheuttaa väärän hammaskosketuksen kytkinakselin ja ryhmäpyörän välille joka aiheuttaa vinkuvan äänen laatikosta laakerirempan jälkeen..
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Tammikuu 18. 8:19:01 2007

Laitetaan nyt tähän perään kun liittyy tavallaan aiheeseen...

Elikkä hyvin yksinkertainen ja helppo kymysys:
Miten saa vanhan silmälaakerin koneesta pois? Ei ainakaan ihan heti sormella vetämällä lähtenyt...

Niin ja kone on 2.0i DOHC
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Tammikuu 18. 11:02:15 2007

Dokki-90 kirjoitti:Laitetaan nyt tähän perään kun liittyy tavallaan aiheeseen...

Elikkä hyvin yksinkertainen ja helppo kymysys:
Miten saa vanhan silmälaakerin koneesta pois? Ei ainakaan ihan heti sormella vetämällä lähtenyt...

Niin ja kone on 2.0i DOHC
8mm pultilla, meisselillä ja sorkkaraudalla. Vaihtoehtoisesti siihen tehdyllä ulosvetäjällä, vetäjäsarja maksaa noin 250e. Itse irroitan laakerit ensin mainitulla menetelmällä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » To Tammikuu 18. 14:34:27 2007

mulla on sama vika tossa autossa, vaihteet menee ihan jeesisti silmään paitsi kakkonen, se tuntuu tosiaan niinku se ottais johonki kiinni, välillä se tavallaan heittää sen takas ja sitte rasahtaa :roll: vaihteenvalitsin tohon on vaihdettu ku se hajos aamuihinsa, ja sama homma ton jarrutuksen kanssa, se värisee ihan sikana ku jostain 60 jarruttaa :roll:

niin ja mites semmonen hommeli ku yhellä tupakaverilla oli e30 ja siinä oli tommonen vellikauha se vaihekeppi, se vaihto siihen jonkun muovisen välipalan joka kuulemma kannattaa vaihtaa metalliseen niin vaihteetki tuntuu jämäkämmiltä eikä tartte sitäkään osaa enään vaihtaa? selitykseni on aika sekava mutta toivotaan että joku ymmärtää :oops:
Viimeksi muokannut MustaRiesa, To Tammikuu 18. 14:36:45 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » To Tammikuu 18. 14:36:21 2007

aikoinaan sorvasin kiila-ankkurista ulos vetäjän silmälaakerille.. muista enään toimiko se kuinka hyvin :)
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » To Tammikuu 18. 17:34:20 2007

puuhapete kirjoitti:aikoinaan sorvasin kiila-ankkurista ulos vetäjän silmälaakerille.. muista enään toimiko se kuinka hyvin :)

Jotakuinkin noin minäkin sen tein.

-Eli Fischer ZAM8K-kiila-ankkuri joka sopii 15mm reikään (kun sitä käytetään oikeesti)
-jatkopala jengalla eli "putki missä on sisällä jengat"
-8mm pultti
-pari isoa prikkaa
-iso putki
-sopiva poikkihirsi putken päälle
-ulosvetäjä

Ja kuva kertokoon tarkemmin. Ja koska kuva ei oo mikään konepiirustus niin kerrottakoon tässäkin. Ankkuria on jatkettu 8mm pultilla semmosen "jatkopalan" kanssa. Pultissa pari paksua prikkaa. Ankkuri asennetaan laakerin läpi ja kiristetään jotta pää leviää.

Tarpeeksi iso putki ankkurin ympärille siis että ulosvetäjä mahtuu putkeen. Putken päälle poikittain joku rauta tms mitä vasten ulosvetäjällä ruuvataan...

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

tai

Viesti Kirjoittaja ParDe » Pe Tammikuu 19. 2:57:57 2007

Juurikin noin miten lateksi sanoi

TAI


Samanlainen kiilaankkuri, mig ja normaali veto/liukuvasara.


Hitsaa siihen ankkuriin vetovasaran kiinni ja eikun kiskomaan. PIUKASSA!
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Tammikuu 19. 11:33:15 2007

itsellä ollut vaan sellanen ohut latakan pätkä mistä on käännetty kummatkin päät erisuuntiin, eli siis päissä on 90 asteen mutkat ja toinen pää laakerin taakse ja toiseenpäähän vasaralla iskua,
hyvin irtoo

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Tammikuu 19. 13:57:42 2007

MustaRiesa kirjoitti:mulla on sama vika tossa autossa, vaihteet menee ihan jeesisti silmään paitsi kakkonen, se tuntuu tosiaan niinku se ottais johonki kiinni, välillä se tavallaan heittää sen takas ja sitte rasahtaa :roll: vaihteenvalitsin tohon on vaihdettu ku se hajos aamuihinsa, ja sama homma ton jarrutuksen kanssa, se värisee ihan sikana ku jostain 60 jarruttaa :roll:

niin ja mites semmonen hommeli ku yhellä tupakaverilla oli e30 ja siinä oli tommonen vellikauha se vaihekeppi, se vaihto siihen jonkun muovisen välipalan joka kuulemma kannattaa vaihtaa metalliseen niin vaihteetki tuntuu jämäkämmiltä eikä tartte sitäkään osaa enään vaihtaa? selitykseni on aika sekava mutta toivotaan että joku ymmärtää :oops:
kannatinkumi risa.
siinä siirtimessä on semmonen välipala joka on useasti väljä. oli myös yhdessa myymässäni 4x4 vaihteistossa.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » La Tammikuu 20. 15:24:38 2007

Juu, sain silmälaakerin pois.Kiitokset vinkeistä :D

Ainoa vaan että toimivaa ulosvetäjää en onnistut rakentamaan kun täältä ****elen tuppukylästä sopivia tarvikkeita saanut... :evil:
Mutta laitoin m16 pultin suoraan laakerin sisään, hieman toiseensuuntaan vinoon ja pallonivelen murtohaarukkaa ja savaraa käyttäen lähti sieltä pois :twisted:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » La Tammikuu 20. 15:56:50 2007

Dokki-90 kirjoitti:

Ainoa vaan että toimivaa ulosvetäjää en onnistut rakentamaan kun täältä ****elen tuppukylästä sopivia tarvikkeita saanut... :evil:
Ainiin unohdin mainita et kyllä siihen käy muutkin ku Fischerin ankkurit ;)

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » La Tammikuu 20. 19:15:26 2007

Latexi kirjoitti:
Dokki-90 kirjoitti:

Ainoa vaan että toimivaa ulosvetäjää en onnistut rakentamaan kun täältä ****elen tuppukylästä sopivia tarvikkeita saanut... :evil:
Ainiin unohdin mainita et kyllä siihen käy muutkin ku Fischerin ankkurit ;)

No tietysti juu, mutta kun ei sopivankokoista ankkuria löytynyt...Sitä tarkoitin :roll:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 10. 20:09:50 2007

Siis lähteekö osa 3 ilman että purkaa laatikkoa sen enempää? Eli nyppää vaan lodjun pois ja sieltä kytkin kopan sisältä kaivelee? Jos suoritukseen löytyy jotain vinkkejä, niin saa kyllä kertoa. :wink:

Ja mistähän lähtisi kyseistä laakeria metsästämään? Fordilta vai tarvikkeena? Jos löytyy tarvikkeenakin, niin saa kyllä kertoilla firmojen nimiä ja millä nimikkeellä tuo osa löytyy...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Toukokuu 10. 20:19:29 2007

Eipä lähde osanumero 3 laatikkoa purkamatta. Joutuu siis purkamaan osiksi ja kytkinakseli laakereineen on likimain viimeinen osa mikä sieltä irtoaa

Osanumero 1 on se kampiakselin neulalaakeri josta yllä puhetta /sen irroittamisesta

Laatikko ja kytkin pois niin laakeri näkyy kampiakselin päässä

Foortilta saa, tarvikkeena saa ainakin INA, SKF ja Koyo, muitakin saattaa löytyä. Löytyy siis ihan varaosaliikkeestä kampiakselin neulalaakeri.

Jos ei löydy (harvinaista) niin minulla on INAn osanumero tuossa niin voi sitten hakea INAn laakereita myyvästä laakeriliikkeestä

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 10. 20:48:32 2007

No kun toi loota vonkuu, niin tuskimpa auttaa pelkän neulalaakerin vaihto (osa 1), vaan taitaa mennä vaihtoon myös osa 3... On kyllä aika epämiellyttävä vaihtoehto alkaa purkamaan laatikkoa, kun ei voi tunnustautua miksikään vaihteistospesialistiksi. Ja juurikin tuon osa numero kolmen saatavuutta/nimikettä haeskelin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Toukokuu 10. 22:12:36 2007

Eiköhän se kulje nimellä kytkinakselin laakeri (tai kuulalaakeri). Ei siinä itse kytkinakselissa periaatteessa muuta laakeria ole jos kampuran laakeri unohdetaan

Ainakin Type-9 laatikkoon sai ihan foortilta pari kk sitten, varaosaliikkeistä ei noita laatikon "sisäisiä" laakereita varmaankaan löydä. Hyvin suurella todennäköisyydellä paikallisista laakeriliikkeistä löytyy mallin mukaan. Näyttäisi hyvin samalta kuin type-9 laakeri jota ainakin sai ihan laakeriliikkeestä hyllystä

Foortilla kun käyt niin josseivät muuten ymmärrä mikä osa kyseessä niin tuosta tai niiden räjäytyskuvasta selviää

Se onkin sitten eriasia että pitääkö se laakeri sen ääntämisen vai johtuuko vääräksi kuluneesta hammaskosketuksesta. Se ei korjaannu laakeria vaihtamalla vaan menee sitten vaihtoon kytkinakseli sekä ryhmäakseli (sivuakseli) joita ei varmaan kovin helposti löydy ainakaan uutena, foortilta voisi saada mutta maksaa varmaan enemmän kuin 10 ehjää käytettyä laatikkoa :D

Jos sen laatikon meinaa purkaa niin samalla kannattaa vaihtaa sitten kaikki laakerit ja synkrot, ei loppupelissä paljoa maksa eikä tunnu vaivan ohella kovin pahalta ja ompahan sitten taas hyvä. Helpoimmalla tosin pääsee kun ei välitä siitä äänestä tai hommaa ehjän laatikon kun ei ne kovin hinnoissaan ole

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 10. 23:01:06 2007

Hmm... Menee ehkä vähän epätoivoiseksi, mutta onko lähitulevaisuudessa odotettavissa totaalikatastrofia laatikon suhteen jos vaihtaa vaan sen neulalaakerin, mutta jättää vaihteiston pään ihan ennalleen? Huolehtii vain että öljyä lootassa piisaa ja ei "pienistä" vonkumisista välitä...

[EDIT]Eihän sitä tietysti koskaan varmuudella tiedä, mutta jos jollakulla olisi omakohtaisia kokemuksia vastaavasta. Itsellä Type-9 meni tosta 2.3D riesasta samankaltaisin efektein. En ole tuota isän riesaa tarkemmin tyypittänyt, mutta oma type-9 huuti ensiksi lähinnä ykkösellä ja kakkosella, mutta lopulta kaikilla muilla paitsi nelosella. Sitten se tulikin tiensä päähän ja mikään muu kuin nelonen ei toiminut.[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin