Dokki Sierran muuttaminen nelikoksi harkinnassa...

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Dokki Sierran muuttaminen nelikoksi harkinnassa...

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Toukokuu 14. 19:28:10 2007

Eli kysymys tuosta '92 vuosimallin farkku dokistani... Mitähän kaikkea joutuu vaihtamaan? Ainakin:

-Öljypohja nykyiseen dokkipannuun (meneekö pelkän pohjan vaihtamalla?)
-MT75 loota jakolaatikolla
-Takaperä 3.62 välityksille
-Etuvetareille tarttee tehdä runkoon kolot

Ehkä:
-Eri starttimoottori?
-Takajarrut vissiin saman kokoiset kuin nykyiset?
-Sama etupalkki moottorin alla?

Valmiiksi itseltä löytyykin jonkin verran nelikkokrääsää:
-Etukardaani (muistaakseni löytyy)
-Takaperä
-Etuvetarit
-Etujarrut, laakeripesät, navat
-Kokonainen dokkipannu nelikosta (yhdestä sytytystulpan reijästä jengat paskana)
-Etupalkki moottorin alle
-Varmaan muutakin tarpeellista...

Prosentteja tulisi ilmeisestikin vain öljypohjasta, vaihteistosta ja peristä... Tuleekos kelle mitä muuta tästä aiheesta mieleen? Siis muutakin kuin "hullua alkaa farmaria pimppaamaan"? :lol:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ma Toukokuu 14. 20:23:51 2007

Ei taida onnistua. Vetotavan muuttaminen taisi olla kiellettyä (katuliikenteeseen).
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

ilehmus
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Joulukuu 27. 13:27:18 2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ilehmus » Ma Toukokuu 14. 20:48:14 2007

Itsellä hieman saman tyyppinen proggis menossa mutta ei siitä sen enempää. Periaatteessa vetotavan muutos tarvitsee aina AKElta erikoishyväksynnän (à la 200e tjms vaikka lupalappuja ei saisikaan) mutta käytäntö on osoittanut, että noita muunnoksia on leimattu vain maahantuojan vertailulapuilla. Joka tapauksessa, luulisi AKElta heruvan lupalapun melko herkästi kun kerran samaa mallia on valmiiksi nelikkona tehty, ja muunnos on tarkoitus toteuttaa alkuperäisillä osilla.

Toisin sanoen riippuu ihan tuurista ja siitä, onko katsuri saanut puolisoltaan edellisenä iltana... henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi tuollaista muutosta ei saisi tehdä kunhan se tehdään kunnolla.
Kyllä liika on liikaa mutta kohtuus on ihan liian vähän.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Toukokuu 14. 21:01:54 2007

Hmm... Jos vaikka Harjun Kaima vahvistaisi tai joku muu katsuri, mutta ymmärtääkseni vetotavan muuttamisessa ei ole mitään ongelmaa kun auto muutetaan alustaltaan ja koriltaan vastaamaan sarjatuotantomallia.

Eli suomeksi koppahan noissa on sama (poislukien etuvetareiden kolot) ja tekniikaksi tulee alkuperäistä nelikko Sierraa. Ja farmareitahan on tällä konfiguraatiolla ihan alkuperäisenäkin nelikkona, jos joku sen oli missannut.

Näin ollen minä en ymmärrä miksi tässä tulisi ongelmaa... Mutta joku katsuri voisi nyt vahvistaa tai teilata tämän näkemykseni. :roll:

[EDIT]
Täällähän tämä kysymys jo todetaankin:
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=77981

Tekniikan ja vaihdettavien osien puoleen kommentteja kuunnellaan mielellään... :wink:
[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Ma Toukokuu 14. 23:06:36 2007

vähän joutuu muokkaa pohjaakin...
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Toukokuu 15. 1:52:27 2007

Aiempien osien lisäksi öljyputki ja koneenkorvat.
Perät on 3,92, mutta jos paiskaa päälle RS2000(vaikeampi) tai 16-v Scorpin kannen, niin eiköhän 3,62 perilläkin riittävästi kiihtyvyyttä löydy.
Jos pohjan muokkauksella tarkoitetaan laatikon vaatimaa tilaa niin eiköhän ne kyhmyt -92 Sierrasta jo löydy?
Jos et ole nykyiseen erityisen kiintynyt niin saattaa tulla aika paljon helpommaksi ja halvemmaksi ostaa 4x4 farkku vaikka minulta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Toukokuu 15. 7:31:32 2007

Kiitos hyvistä kommenteista. Täytyypähän odotella jokunen tovi ja miettiä uudelleen kuinka paljon tämä homma sitten polttelisi... En nyt niin erityisesti kyseiseen rakkineeseen ole kiintynyt. Ajatuksena oli että jos kohtuullisella vaivalla (ja hinnalla) tuosta saisi nelikon, niin voisi tehdä koska pellit alkaa olla aikalailla hyvässä tikissä kun niiden kanssa olen vähän askarrellut.

Helpommalla varmasti pääsee kun ostaa valmiin nelikon, joten laitampa pari kourallista jäitä hattuun. Katsotaan kunhan ne ovat sulaneet... :D
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Toukokuu 15. 7:40:32 2007

haet tuon mun nelikon nyt vaan.. :-)

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Toukokuu 15. 8:19:53 2007

[OFFTOPIC]
Noh ennen kuin tässä mitään voi hakea tartteis saada nykyinen farkku kaupaksi kohtuulliseen hintaan... Ja V6 on ehkä tulevien päästöverojen puoleen aika huono ratkaisu (varsinkin kun itselleni tuota nelikko farkkua haaveilen, isä osti jo sedanin).

Mutta ainakin pieni aikalisä tähän väliin nyt, ettei mopo vallan ala keulia. :lol:
[/OFFTOPIC]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Toukokuu 15. 10:51:45 2007

ei kannata päätänsä vaivata päästöveroasioilla ennenku saadaan faktatietoa asiasta.. murehditaan sitten vasta ja ajellaan vanhoilla kutosilla siihen saakka hymy naamalla :-)

ja nyt asentamaan Taunukseen tuplakaasareita... :-)

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ti Toukokuu 15. 17:22:31 2007

Just äskettäin möin hyvän nelikkofarkun Halvalla, oisit ostanu sen, ei ois ollu ees kaukana :lol:

Kun kattelee noiden nelikkosierrojen hintoja, niin kannattaa tosissaan miettiä että alkaako tuollaseen hommaan. Kyllä siinä sitä aikaa palaa kuitenkin... :roll:

Vastaa Viestiin