Turbon öljynkierto
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
Turbon öljynkierto
Olen ottanut turbon öljyn menopuolen kellolta ja siitä menee turbolle noin 8mm paksu linja. Paluu on siihen 205 lohkosta löytyvään proppuun siinä lohkon kyljessä. Letku on 12mm ja liittimien sisähalkaisija 10mm. Kone savuttaa niin pirusti. Turbo ilmeisesti täyttyy öljyllä ja alkaa poltteleen sitä pakopesässä. Mikä avuksi? Voiko tuota menoa kuristaa, vai tuleeko sitte turbolle liian vähän öljyä? Nyt kun paluuputki on irti propusta, niin öljyä tulee niinku vesihanan vääntäs auki.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
kuulostaa liian ahtaalta paluulta.
voithan laittaa mittarin kiinni paluulinjaan ja kattoa onko siellä painetta.
turbo ei kestä öljyn paluupainetta juri ollenkaan.
jos turbon laakerointi ja tiivisteet ovat kunnossa sulla on liian pienipakokanava öljylle.
älä missään nimessä kurista öljyä turbolle.
voithan laittaa mittarin kiinni paluulinjaan ja kattoa onko siellä painetta.
turbo ei kestä öljyn paluupainetta juri ollenkaan.
jos turbon laakerointi ja tiivisteet ovat kunnossa sulla on liian pienipakokanava öljylle.
älä missään nimessä kurista öljyä turbolle.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
- Paikkakunta: Tammisaari
- Viesti:
-
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Paljonkos haittaa jos öljynpaluu kulkee lähes vaakatasossa osan matkaa, eli turbon keskikohta about 2 ja 3 välissä ja paluuna ajattelin käyttää tuota 205 reikää niin joutuu aika loivalla linjalla tekemään kun pitäisi vielä pakosarjan putkien välistä kikkailla. Lohkon kierreosassa nipan sisähalkaisija 12.5mm kun isompaa ei pysty tekemään ja muuten koko linja 16mm
Onko tuo 12.5mm liian pieni eli joutuuko tekemään ö-pohjaan suoraan paluun. Silloin saisi kyllä ihan suoralla linjalla alaspäin
Onko tuo 12.5mm liian pieni eli joutuuko tekemään ö-pohjaan suoraan paluun. Silloin saisi kyllä ihan suoralla linjalla alaspäin
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
olafu kirjoitti:No mitäs jos ei ole kuristinta ollenkaan, ei mulla ole yhessäkään ollut. Yks ahdin on öljyä vuotanut pakopesään, se luultavasti johtuu siitä että siitä on jotain rikki. Aina ollu iso paksu torvi paluussa.
Onkos sinulla ollut minkä paksusta letkua/putkea?
Itellä kun tuo letku oli melkein 8mm niin pukkas usvat kylmänä
Voi olla siinä kaverin nismossakin se 1.5mm liian vähän holsetin hx 3 vitoselle...
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Kyl mäkin oon sillä kannalla että paluu puolelle vaan reilu ränni, mistä öljyt pääsee valahtaan sopivasti öljypohjaan.
Mul on Cosas ainakin n.4-5 kertaa tuloletkun kokonen paluu letku, silmämääräsesti noin peukalon paksuinen ulkohalkasijaltaan ja ahdin on Holset H1E (Vastaavan kokonen ku HX40)
Mul on Cosas ainakin n.4-5 kertaa tuloletkun kokonen paluu letku, silmämääräsesti noin peukalon paksuinen ulkohalkasijaltaan ja ahdin on Holset H1E (Vastaavan kokonen ku HX40)
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
6mm letku sisältä. Liittimet vähän pienentää, mutta kyllä tuolta truittaa vauhdikkaasti öljyä jos irrallaan pyörittää konetta.fiffe kirjoitti:
Onkos sinulla ollut minkä paksusta letkua/putkea?
Itellä kun tuo letku oli melkein 8mm niin pukkas usvat kylmänä
Voi olla siinä kaverin nismossakin se 1.5mm liian vähän holsetin hx 3 vitoselle...
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Eiköhän se ahdin sen joka tapauksessa määrää kuinka paljon sitä öljyä menee läpi. Ei mulla ainakaan tuolta paluusta kovin lujaa ulos tule vaikka ahtimeen tulee tolla letkulla öljy. Toisesta topicista löysin jotain, puhetta päittäislaakereiden kestosta ja turbon öljynpaineista.fiffe kirjoitti:Jos sais tietoon sen meno letkun sisä koon onko se 3,4,5....mm.
Lähinnä se RIITTÄVÄ koko olisi tärkeä tieto niin ei hupuloitas turhaan oilonia turbon läpi kun sitä tarvitsee muuallakin![]()
Itellä paluun sisähalk.15mm
olafu:Arvelinkin sen olevan pienempää turhan järee tuo 8mm
TVR kirjoitti:Max 5bar painetta kierroksilla on ookoo.
Yleensä jos laitetaan turbo on paineen nosto tarpeen ja tuoton lisäys myös (suurtuotto pumppu), koska ahin vie osansa öljyn tuotosta ja turbon päittäisen kesto riippuvainen öljynpaineesta. (siis normi liukulaakeri turbot).
Yhteen aikaan ei eräästä ahdin firmasta saanut garrettiin (TO3/4) mtään takuuta jos ei ollu vähintään se 5bar öljynpaine ja ahot alle 1,5bar.
Oon kuullu käytettävän 10bar öljynpaineitakin kisakoneissa mutta en kyllä ite allekirjoita tommosien paineiden tarpeellisuutta.
Itselläni kerran lipsahti kenttiläiseen 7bar öljynpaineet ja minusta tuntui että niilä paineilla ei saanut muutakuin koneen kuumenemaan ja öljyistä viskositeetin katoomaan.
Jäsen #606
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
No eihän se nyt helvetissäkään noin mene, menevän öljyn määrähän sitä ahtimen öljynpainetta nostaa, pienemmällä reiällä paine pienenee, kun virtauskin pienenee.fiffe kirjoitti:Aivan...VooDoo kirjoitti:paine jopa nousee ku pienennät reikää, virtausmäärä vaan öljyssä vähenee.
Eli liika on liikaa ja paine hyvästä siis suosi pientä reikää

Tietysti moottorin öljynpaine voi nousta kun tukitaan ahtimen öljykiertoa. Jokainen osaa vetää johtopäätöksen, mitä siitä seuraa. Laittakaa nyt ainakin sitten painemittari sen kuristimen ja ahtimen väliin niin näette putoaako öljynpaine. Putoaahan se, kuristimen koosta ja ahtimen öljyntarpeesta riippuen vähän tai paljon.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Kuinkahan hyvin muuten menee esim 15w/40 öljy tuollaisesta reijästä läpi -20c pakkasessafiffe kirjoitti:Noh mikäs into niillä japseilla on vetästä se reikä 1.5mm kokoon ja niitten korvapuustit tuntuu pyörivän sillä kumman hyvintää niinku ihmetyttää...

Tuli vaan ajatuksena mieleen

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
no sen paineenha tekee sitten se itse ahdin, eli se vastustaa X määrän -> paine pysyyy siinä. Jos kuristetaan liikaa niin öljyn määrä ei enään riitä ylläpitämään ahtimen kuluttamaa öljynmäärää -> paine putoaa.
Paine nousee aina kun reikää pienennetään, mutta sen sitten asia ihan erikseen, että riittääkö se öljynmäärä sitten enään ylläpitämään painetta, minkä ahdin tarvii. Mutta siinä kuristuskohdalla paine kyllä nousee.
Paine nousee aina kun reikää pienennetään, mutta sen sitten asia ihan erikseen, että riittääkö se öljynmäärä sitten enään ylläpitämään painetta, minkä ahdin tarvii. Mutta siinä kuristuskohdalla paine kyllä nousee.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Riippuuhan se nyt herranjumala siitä ahtimestakin, ei se japsien 1.5mm reikä välttämättä riitä rekasta revitylle holsetille!fiffe kirjoitti:Noh mikäs into niillä japseilla on vetästä se reikä 1.5mm kokoon ja niitten korvapuustit tuntuu pyörivän sillä kumman hyvintää niinku ihmetyttää...
Eli jos määrä nostaa painetta niin ei sitten tungeta sinne liika sitä oilonia?
Niinpä niin. Paine nousee aina kun reikää pienennetään mutta tässä tapauksessa se paine nousee ihan väärässä paikassa. Jollette sitten keksi konstia millä se ahtimen ominaisreikäVooDoo kirjoitti:no sen paineenha tekee sitten se itse ahdin, eli se vastustaa X määrän -> paine pysyyy siinä. Jos kuristetaan liikaa niin öljyn määrä ei enään riitä ylläpitämään ahtimen kuluttamaa öljynmäärää -> paine putoaa.
Paine nousee aina kun reikää pienennetään, mutta sen sitten asia ihan erikseen, että riittääkö se öljynmäärä sitten enään ylläpitämään painetta, minkä ahdin tarvii. Mutta siinä kuristuskohdalla paine kyllä nousee.

Viimeksi muokannut olafu, To Tammikuu 25. 15:07:40 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Kysyin LDS-turbosta, ainakin GT37 garretin tapauksessa vastaus kuristimen käyttöön oli EHDOTON EI!
"Älä missään tapauksessa kurista, jos on perinteinen, eikä kuulalaakeriturbo"
Ja siis:
Jos nyt joku löytää jotain toisenlaista faktatietoa, eikä mitään japanin foorumilla elävää legendaa, niin myönnän tietysti olevani väärässä.
Ja jos ahdin nimenomaan tarvitsee jonkun kuristimen, niin siitä ilmeisesti ilmoitetaan jossain.
"Älä missään tapauksessa kurista, jos on perinteinen, eikä kuulalaakeriturbo"
Ja siis:
Kyllä sen huomaat auton öljynpainemittarista jos sitä menee liikaa ahtimen läpi, se menoletku saa olla vaikka 100mm paksu, niin jos ahdin on kunnossa, se ei läpäise sitä öljyä liikaa. Jos siitä huolimatta paine laskee, niin vika on melko todennäköisesti jossain muualla. Sanotaanko että se mun käyttämä 6mm letku on minimi, koska siinä on aika pienireikäsiä liittimiä. Sulle siihen kärytysongelmaan löytyy todennäkösesti vastaus paluulinjasta.fiffe kirjoitti:Lähinnä se RIITTÄVÄ koko olisi tärkeä tieto niin ei hupuloitas turhaan oilonia turbon läpi kun sitä tarvitsee muuallakin
Jos nyt joku löytää jotain toisenlaista faktatietoa, eikä mitään japanin foorumilla elävää legendaa, niin myönnän tietysti olevani väärässä.
Ja jos ahdin nimenomaan tarvitsee jonkun kuristimen, niin siitä ilmeisesti ilmoitetaan jossain.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Juuri näin kun olafu kirjoitti ja samaa faktaa oon saanu LDS:ältä.olafu kirjoitti:Kysyin LDS-turbosta, ainakin GT37 garretin tapauksessa vastaus kuristimen käyttöön oli EHDOTON EI!
"Älä missään tapauksessa kurista, jos on perinteinen, eikä kuulalaakeriturbo"
Ja siis:Kyllä sen huomaat auton öljynpainemittarista jos sitä menee liikaa ahtimen läpi, se menoletku saa olla vaikka 100mm paksu, niin jos ahdin on kunnossa, se ei läpäise sitä öljyä liikaa. Jos siitä huolimatta paine laskee, niin vika on melko todennäköisesti jossain muualla. Sanotaanko että se mun käyttämä 6mm letku on minimi, koska siinä on aika pienireikäsiä liittimiä. Sulle siihen kärytysongelmaan löytyy todennäkösesti vastaus paluulinjasta.fiffe kirjoitti:Lähinnä se RIITTÄVÄ koko olisi tärkeä tieto niin ei hupuloitas turhaan oilonia turbon läpi kun sitä tarvitsee muuallakin
Jos nyt joku löytää jotain toisenlaista faktatietoa, eikä mitään japanin foorumilla elävää legendaa, niin myönnän tietysti olevani väärässä.
Ja jos ahdin nimenomaan tarvitsee jonkun kuristimen, niin siitä ilmeisesti ilmoitetaan jossain.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
http://www.dnsf.org/forum/index.php?top ... _next=next
Tuosta sitä häkellyttiin ja livenä nähny myös tallilla kaverin nipponissa
Pitää taittaa paksumpaa paluuta sitten....ja patistella kaveri veistämään isompaa lähtöä!!!
Tuosta sitä häkellyttiin ja livenä nähny myös tallilla kaverin nipponissa

Pitää taittaa paksumpaa paluuta sitten....ja patistella kaveri veistämään isompaa lähtöä!!!
Viimeksi muokannut Etuveto, To Tammikuu 25. 21:29:48 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Luin saman eilen, DNSF foorumilta, tosin eri topicista.
Tarkoitettu ilmeisesti käytettäväksi sen datsunin alkuperäisen ahtimen (tietoja kaivataan siitäkin) kanssa, kun ahtimen vaihtaa niin se reikä kannattaa varmaan tehdä läpi asti...
Voihan se olla että se reikä on vedetty niin pieneksi kun mahdollista ilman että ahtimen öljynpaine siitä liiaksi laskee. Sitten jos joku öljyletku tai muu vastaava pettää, niin sitä öljyä ei heti ole koko konehuone täynnä.
Tarkoitettu ilmeisesti käytettäväksi sen datsunin alkuperäisen ahtimen (tietoja kaivataan siitäkin) kanssa, kun ahtimen vaihtaa niin se reikä kannattaa varmaan tehdä läpi asti...
Voihan se olla että se reikä on vedetty niin pieneksi kun mahdollista ilman että ahtimen öljynpaine siitä liiaksi laskee. Sitten jos joku öljyletku tai muu vastaava pettää, niin sitä öljyä ei heti ole koko konehuone täynnä.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
olafu kirjoitti:Luin saman eilen, DNSF foorumilta, tosin eri topicista.
Tarkoitettu ilmeisesti käytettäväksi sen datsunin alkuperäisen ahtimen (tietoja kaivataan siitäkin) kanssa, kun ahtimen vaihtaa niin se reikä kannattaa varmaan tehdä läpi asti...
Voihan se olla että se reikä on vedetty niin pieneksi kun mahdollista ilman että ahtimen öljynpaine siitä liiaksi laskee. Sitten jos joku öljyletku tai muu vastaava pettää, niin sitä öljyä ei heti ole koko konehuone täynnä.
Kummastuttaa kovasti tuo 1.5mm reikä kun se sotii aika tavalla muualta kuultuun faktaan... soitin tänään pro turbolle ja 6mm(sisä) letkua tarjottiin turbolle! kesällä taas ex wrc mekaanikko sanoi että pistä kuristin putkeen... Mutta kokeilemalla pienempään päin pikkuhiljaa!
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
No nyt on tullut ajettua muutamia satoja kilometrejä kuristetulla öljyn kierrolla ja savutus on hävinnyt täysin kylmänä jota aikasemmin oli
Mihinkään muuhun en siis koskenut tässä öljynkierrossa kun lisäsin ennen turboa liittimen 4mm kuristimella entisen 7mm paikalle.
Odotellen vaan jos herra holset haluaa antautua niin siitä vaan,mutta eiköhän se tallikaverin nissanin hx35 kuristu ennen sitä siihen 1.5mm reikäänsä
Mihinkään muuhun en siis koskenut tässä öljynkierrossa kun lisäsin ennen turboa liittimen 4mm kuristimella entisen 7mm paikalle.
Odotellen vaan jos herra holset haluaa antautua niin siitä vaan,mutta eiköhän se tallikaverin nissanin hx35 kuristu ennen sitä siihen 1.5mm reikäänsä

-
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Minkäs kokonen tää turbon öljytuloletku pitäs olla perus t03selle?
Esim kun moni on näitä 2L ohc turboja rakennellu noilla kossun ahtimilla niin minkä kokosta niissä yleensä on ne tuloletkut ollu?
Paluuks tulee letku jonka sisähalkasia on 16mm ja liitoksista minimissään noin 14mm niin se puoli vissiin on ihan riittävä
Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.
Esim kun moni on näitä 2L ohc turboja rakennellu noilla kossun ahtimilla niin minkä kokosta niissä yleensä on ne tuloletkut ollu?
Paluuks tulee letku jonka sisähalkasia on 16mm ja liitoksista minimissään noin 14mm niin se puoli vissiin on ihan riittävä

Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Sieltä se takaveto Cossuissakin lähtee.sesse kirjoitti:
Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Kannesta pakosarjan yläpuolelta.sesse kirjoitti:ihan vaan mielenkiinosta, et mistäs nelikossa?siipicossu kirjoitti:Sieltä se takaveto Cossuissakin lähtee.sesse kirjoitti:
Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Mulla oli edellisessä autossa 4mm teflon/teräspunos letkusta tehty eikä mitään ongelmia ilmennyt ahtimen öljyn saannin kanssa.sesse kirjoitti:Mutta mitenkäs nyt sen öljyn tuloletkun paksuus? onko se 6mm semmonen perus hyvä vai pärjäiskö pienemmälläkin?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Itel kans tuli vähän ongelmia tämän tbon öljyn kierron kans. Eli kun tuos irrottelin tuota moottoria niin ihmettelin et jopas on öljyä downpipessä. Konetta on siis käytetty noin 1minuutti kasaamisen jälkeen. Ahdin(T03) oli huollon jälkeen käyttämätön joten siinä ei varmaan vikaa pitäis ainakaan olla.
Näitä juttuja kun lueskelin niin puhuttiin tulolinjan kuristamisesta. Ja ettei sitä saisi tehdä. Itel on noin 8mm tulo. Öljyn painetta näytti olevan tyhjäkäynnil noin 4bar.
Epäilen et tuo paluu ahistaa myös mutta moniko on tutkinut minkä kokoinen esim. 4wd cossussa on öljyn tulon nippa jolla ahtimessa kiinni? No minäpä kerron... se on jopa niinki suuri halkasiainen kuin 2mm! joten nuot jutut mitä tuos ylempänä oli niin poistan täysin mielestäni ja taidan pukata sen cossun 2mm kuristimen väliin.
Näitä juttuja kun lueskelin niin puhuttiin tulolinjan kuristamisesta. Ja ettei sitä saisi tehdä. Itel on noin 8mm tulo. Öljyn painetta näytti olevan tyhjäkäynnil noin 4bar.
Epäilen et tuo paluu ahistaa myös mutta moniko on tutkinut minkä kokoinen esim. 4wd cossussa on öljyn tulon nippa jolla ahtimessa kiinni? No minäpä kerron... se on jopa niinki suuri halkasiainen kuin 2mm! joten nuot jutut mitä tuos ylempänä oli niin poistan täysin mielestäni ja taidan pukata sen cossun 2mm kuristimen väliin.

Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 269
- Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
- Paikkakunta: Kärkölä
Mulla on vastaava 4mm nyt tässä kokoonpanossa. Paluulinja on 14mm sisältä, putki ei tipu suoraan alas vaan tulee loiva tasanne mistä pitäs kumminkin vielä öljyt tippua. Miksi näin?-> pakosarja edessä eikä mahdollista täysin suoraa putkea.. Tuota paluulinjaa epäilen miten käy mutta kokeillaan nyt näin. Ahdin siis holset H1, 57/59 siivillä.. Pate (teki ahtimen) sanoi myös että riittää tuo 4mm tulo liukulaakeriturbossa joten enpä taida sitä sen enempää murehtia.Aksu kirjoitti:Mulla oli edellisessä autossa 4mm teflon/teräspunos letkusta tehty eikä mitään ongelmia ilmennyt ahtimen öljyn saannin kanssa.sesse kirjoitti:Mutta mitenkäs nyt sen öljyn tuloletkun paksuus? onko se 6mm semmonen perus hyvä vai pärjäiskö pienemmälläkin?
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Re: Turbon öljynkierto
Nostellaan vanhaa topicia.
lähinnä mietityttää nyt tuo öljyn paluu, ahdin on holsetin h1/hx35 ja paluu reikä ahtimessa tuo on suorakaiteen muotoinen reikä jonka mitat ovat 19x16mm.
riittääkö jos lähtö on 18mm ja kuristuu sitten lohkossa pienemmäksi?
Paluu lohkoon tuossa vasemmassa alareunassa, nippassa sisäreikä joku 10mm.
http://s108.photobucket.com/albums/n8/S ... t=18-1.jpg
lähinnä mietityttää nyt tuo öljyn paluu, ahdin on holsetin h1/hx35 ja paluu reikä ahtimessa tuo on suorakaiteen muotoinen reikä jonka mitat ovat 19x16mm.
riittääkö jos lähtö on 18mm ja kuristuu sitten lohkossa pienemmäksi?
Paluu lohkoon tuossa vasemmassa alareunassa, nippassa sisäreikä joku 10mm.
http://s108.photobucket.com/albums/n8/S ... t=18-1.jpg
Viimeksi muokannut cossy, La Huhtikuu 21. 11:56:30 2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Turbon öljynkierto
Sehän näyttää erittäin tutulta kuvalta
Kyllä se 10mm siellä alapäässä pitäis riittää, ei sieltä ahtimesta niin paljoa sitä öljyä ulos tule. Toki aina parempi ylimitoittaa ja vetää vaikka öljypohjaan isompi liitos. Tai muokata toi lohkon kierre isommaksi.

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Re:
Samanlainen kuristus mullakin 2wd vakio ahtimessa ja myös tossa T34 föönissä. En mitannu nipan reikää ,mutta siinä 2-3mm se on. Hyvin toimii. Paluuputken sisä about 12mm öljypohjaan.Eemeli kirjoitti:
Epäilen et tuo paluu ahistaa myös mutta moniko on tutkinut minkä kokoinen esim. 4wd cossussa on öljyn tulon nippa jolla ahtimessa kiinni? No minäpä kerron... se on jopa niinki suuri halkasiainen kuin 2mm! joten nuot jutut mitä tuos ylempänä oli niin poistan täysin mielestäni ja taidan pukata sen cossun 2mm kuristimen väliin.
Ei kaipaa ainakaan näillä garreteilla cossussa mitään muutoksia orkkis öljynkiertoon.
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Re: Turbon öljynkierto
Lainasin sultzi sun kuvaa kun ei ollu kameraa talilla mukana
Kysyin turbotekniikasta ja sanoivat että ehdottomasti tuolla 18mm lähdöllä paluulinja. Vakio garretit asia erikseen kuulemma.
orkkiksena noissa on tuo paluu ulkohalkaisija joku 12mm sisä alle 10mm.
ongelmaksi liaan pienestä paluulinjasta seuraa kuulemma ahtimen tulviminen ja loppupeleissä hajoaminen.
tuolta löytyy juttua myöskin.
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=55581.0

Kysyin turbotekniikasta ja sanoivat että ehdottomasti tuolla 18mm lähdöllä paluulinja. Vakio garretit asia erikseen kuulemma.
orkkiksena noissa on tuo paluu ulkohalkaisija joku 12mm sisä alle 10mm.
ongelmaksi liaan pienestä paluulinjasta seuraa kuulemma ahtimen tulviminen ja loppupeleissä hajoaminen.
tuolta löytyy juttua myöskin.
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=55581.0
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13