Turbon öljynkierto

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ti Elokuu 24. 20:11:31 2004

Olen ottanut turbon öljyn menopuolen kellolta ja siitä menee turbolle noin 8mm paksu linja. Paluu on siihen 205 lohkosta löytyvään proppuun siinä lohkon kyljessä. Letku on 12mm ja liittimien sisähalkaisija 10mm. Kone savuttaa niin pirusti. Turbo ilmeisesti täyttyy öljyllä ja alkaa poltteleen sitä pakopesässä. Mikä avuksi? Voiko tuota menoa kuristaa, vai tuleeko sitte turbolle liian vähän öljyä? Nyt kun paluuputki on irti propusta, niin öljyä tulee niinku vesihanan vääntäs auki.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Elokuu 24. 20:20:38 2004

mulla oli aikanaan välikoppa ohc-turbossa 3mm kuristin menopuolella ja paluuletkun sisähalkaisija n. 16mm ja liitetty öljypohjan kylkeen hitsattuun putkeen. toimi moitteetta

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Elokuu 24. 20:24:10 2004

kuulostaa liian ahtaalta paluulta.
voithan laittaa mittarin kiinni paluulinjaan ja kattoa onko siellä painetta.
turbo ei kestä öljyn paluupainetta juri ollenkaan.
jos turbon laakerointi ja tiivisteet ovat kunnossa sulla on liian pienipakokanava öljylle.
älä missään nimessä kurista öljyä turbolle.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Elokuu 24. 20:32:15 2004

Sillon sen turbotaunuksen kanssa oli sama ongelma.Isonnettiin reilusti turbon paluuletkua ja laitettiin öljy putoamaan "vapaasti" takas öljypohjaan ni loppu kärytys.
#446

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Ti Elokuu 24. 20:40:10 2004

Onko uusi turbo?Mun cossussa on turbolle liittyvässä öljyletkun kartiossa 4 mm kuristus.Mites öljyn paineet riittää kuumana?
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » Ke Elokuu 25. 16:16:21 2004

Laitoin 19mm letkun paluupuolelle ja suurensin letkukiinnikeitten reikiä, niin että pienin oli noin 13mm. Loppu savutus ainakin näennäisesti. Kyllä se vaan kummasti virtaus putkessa kasvaa ku halkasija suurenee muutamanki millin.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Tammikuu 23. 17:29:59 2007

Mitenkäs pieneksi noissa "isommissa" ahtimissa uskaltaa kuristaa tuota öljyn tuloa?


Nissanissa taitaa olla n. 1.5mm kuristin vakiona. se tuskin riittää isomille ahtimille?

Joten onkohan jotain nyrkkisääntöä tuolle kuristimen koolle?
#295

Rstf
Xr2i

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Tammikuu 23. 18:27:23 2007

Paljonkos haittaa jos öljynpaluu kulkee lähes vaakatasossa osan matkaa, eli turbon keskikohta about 2 ja 3 välissä ja paluuna ajattelin käyttää tuota 205 reikää niin joutuu aika loivalla linjalla tekemään kun pitäisi vielä pakosarjan putkien välistä kikkailla. Lohkon kierreosassa nipan sisähalkaisija 12.5mm kun isompaa ei pysty tekemään ja muuten koko linja 16mm

Onko tuo 12.5mm liian pieni eli joutuuko tekemään ö-pohjaan suoraan paluun. Silloin saisi kyllä ihan suoralla linjalla alaspäin

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 23. 18:55:18 2007

Itsellä on 13mm sisältä tuo paluu pienimmillään, juuri siinä propun kohdalla.

Katotaan mitä sanoo kun käyttää.

Edit: Tosin turbonkin paluureikä on vain 13-14mm.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 23. 19:07:03 2007

No mitäs jos ei ole kuristinta ollenkaan, ei mulla ole yhessäkään ollut. Yks ahdin on öljyä vuotanut pakopesään, se luultavasti johtuu siitä että siitä on jotain rikki. Aina ollu iso paksu torvi paluussa.
Jäsen #606

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Tammikuu 23. 19:57:56 2007

olafu kirjoitti:No mitäs jos ei ole kuristinta ollenkaan, ei mulla ole yhessäkään ollut. Yks ahdin on öljyä vuotanut pakopesään, se luultavasti johtuu siitä että siitä on jotain rikki. Aina ollu iso paksu torvi paluussa.


Onkos sinulla ollut minkä paksusta letkua/putkea?

Itellä kun tuo letku oli melkein 8mm niin pukkas usvat kylmänä

Voi olla siinä kaverin nismossakin se 1.5mm liian vähän holsetin hx 3 vitoselle...
#295

Rstf
Xr2i

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Tammikuu 23. 21:59:43 2007

Kyl mäkin oon sillä kannalla että paluu puolelle vaan reilu ränni, mistä öljyt pääsee valahtaan sopivasti öljypohjaan.
Mul on Cosas ainakin n.4-5 kertaa tuloletkun kokonen paluu letku, silmämääräsesti noin peukalon paksuinen ulkohalkasijaltaan ja ahdin on Holset H1E (Vastaavan kokonen ku HX40)
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 23. 22:06:03 2007

fiffe kirjoitti:
Onkos sinulla ollut minkä paksusta letkua/putkea?

Itellä kun tuo letku oli melkein 8mm niin pukkas usvat kylmänä

Voi olla siinä kaverin nismossakin se 1.5mm liian vähän holsetin hx 3 vitoselle...
6mm letku sisältä. Liittimet vähän pienentää, mutta kyllä tuolta truittaa vauhdikkaasti öljyä jos irrallaan pyörittää konetta.
Jäsen #606

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Tammikuu 23. 22:18:48 2007

Jos sais tietoon sen meno letkun sisä koon onko se 3,4,5....mm.
Lähinnä se RIITTÄVÄ koko olisi tärkeä tieto niin ei hupuloitas turhaan oilonia turbon läpi kun sitä tarvitsee muuallakin :wink:

Itellä paluun sisähalk.15mm



olafu:Arvelinkin sen olevan pienempää turhan järee tuo 8mm
#295

Rstf
Xr2i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 24. 18:18:05 2007

fiffe kirjoitti:Jos sais tietoon sen meno letkun sisä koon onko se 3,4,5....mm.
Lähinnä se RIITTÄVÄ koko olisi tärkeä tieto niin ei hupuloitas turhaan oilonia turbon läpi kun sitä tarvitsee muuallakin :wink:

Itellä paluun sisähalk.15mm



olafu:Arvelinkin sen olevan pienempää turhan järee tuo 8mm
Eiköhän se ahdin sen joka tapauksessa määrää kuinka paljon sitä öljyä menee läpi. Ei mulla ainakaan tuolta paluusta kovin lujaa ulos tule vaikka ahtimeen tulee tolla letkulla öljy. Toisesta topicista löysin jotain, puhetta päittäislaakereiden kestosta ja turbon öljynpaineista.
TVR kirjoitti:Max 5bar painetta kierroksilla on ookoo.
Yleensä jos laitetaan turbo on paineen nosto tarpeen ja tuoton lisäys myös (suurtuotto pumppu), koska ahin vie osansa öljyn tuotosta ja turbon päittäisen kesto riippuvainen öljynpaineesta. (siis normi liukulaakeri turbot).
Yhteen aikaan ei eräästä ahdin firmasta saanut garrettiin (TO3/4) mtään takuuta jos ei ollu vähintään se 5bar öljynpaine ja ahot alle 1,5bar.
Oon kuullu käytettävän 10bar öljynpaineitakin kisakoneissa mutta en kyllä ite allekirjoita tommosien paineiden tarpeellisuutta.
Itselläni kerran lipsahti kenttiläiseen 7bar öljynpaineet ja minusta tuntui että niilä paineilla ei saanut muutakuin koneen kuumenemaan ja öljyistä viskositeetin katoomaan.
Jäsen #606

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Tammikuu 24. 20:03:51 2007

Öljynpaine varmaan kestää samana vaikka pienennän liitintä 7mm->3mm. öljyn virtaus määrä vain vähenee :?:

Testaan noin kun tulee sen aika ja katotaan sitten vieläkö puskee läpi...
#295

Rstf
Xr2i

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Tammikuu 24. 20:41:51 2007

paine jopa nousee ku pienennät reikää, virtausmäärä vaan öljyssä vähenee.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Tammikuu 24. 20:54:06 2007

VooDoo kirjoitti:paine jopa nousee ku pienennät reikää, virtausmäärä vaan öljyssä vähenee.
Aivan...

Eli liika on liikaa ja paine hyvästä siis suosi pientä reikää :wink:
#295

Rstf
Xr2i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 24. 21:17:41 2007

fiffe kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:paine jopa nousee ku pienennät reikää, virtausmäärä vaan öljyssä vähenee.
Aivan...

Eli liika on liikaa ja paine hyvästä siis suosi pientä reikää :wink:
No eihän se nyt helvetissäkään noin mene, menevän öljyn määrähän sitä ahtimen öljynpainetta nostaa, pienemmällä reiällä paine pienenee, kun virtauskin pienenee. :wink:

Tietysti moottorin öljynpaine voi nousta kun tukitaan ahtimen öljykiertoa. Jokainen osaa vetää johtopäätöksen, mitä siitä seuraa. Laittakaa nyt ainakin sitten painemittari sen kuristimen ja ahtimen väliin niin näette putoaako öljynpaine. Putoaahan se, kuristimen koosta ja ahtimen öljyntarpeesta riippuen vähän tai paljon.
Jäsen #606

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Tammikuu 24. 21:38:55 2007

Noh mikäs into niillä japseilla on vetästä se reikä 1.5mm kokoon ja niitten korvapuustit tuntuu pyörivän sillä kumman hyvin :?: tää niinku ihmetyttää...

Eli jos määrä nostaa painetta niin ei sitten tungeta sinne liika sitä oilonia?
#295

Rstf
Xr2i

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 24. 21:43:24 2007

fiffe kirjoitti:Noh mikäs into niillä japseilla on vetästä se reikä 1.5mm kokoon ja niitten korvapuustit tuntuu pyörivän sillä kumman hyvin :?: tää niinku ihmetyttää...
Kuinkahan hyvin muuten menee esim 15w/40 öljy tuollaisesta reijästä läpi -20c pakkasessa :roll: kun tuntuu että sitä ei saa ilman kuumailmapuhallinta edes purkista ulos

Tuli vaan ajatuksena mieleen :D

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Tammikuu 24. 21:45:29 2007

no sen paineenha tekee sitten se itse ahdin, eli se vastustaa X määrän -> paine pysyyy siinä. Jos kuristetaan liikaa niin öljyn määrä ei enään riitä ylläpitämään ahtimen kuluttamaa öljynmäärää -> paine putoaa.

Paine nousee aina kun reikää pienennetään, mutta sen sitten asia ihan erikseen, että riittääkö se öljynmäärä sitten enään ylläpitämään painetta, minkä ahdin tarvii. Mutta siinä kuristuskohdalla paine kyllä nousee.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Tammikuu 24. 22:06:12 2007

fiffe kirjoitti:Noh mikäs into niillä japseilla on vetästä se reikä 1.5mm kokoon ja niitten korvapuustit tuntuu pyörivän sillä kumman hyvin :?: tää niinku ihmetyttää...

Eli jos määrä nostaa painetta niin ei sitten tungeta sinne liika sitä oilonia?
Riippuuhan se nyt herranjumala siitä ahtimestakin, ei se japsien 1.5mm reikä välttämättä riitä rekasta revitylle holsetille!
VooDoo kirjoitti:no sen paineenha tekee sitten se itse ahdin, eli se vastustaa X määrän -> paine pysyyy siinä. Jos kuristetaan liikaa niin öljyn määrä ei enään riitä ylläpitämään ahtimen kuluttamaa öljynmäärää -> paine putoaa.

Paine nousee aina kun reikää pienennetään, mutta sen sitten asia ihan erikseen, että riittääkö se öljynmäärä sitten enään ylläpitämään painetta, minkä ahdin tarvii. Mutta siinä kuristuskohdalla paine kyllä nousee.
Niinpä niin. Paine nousee aina kun reikää pienennetään mutta tässä tapauksessa se paine nousee ihan väärässä paikassa. Jollette sitten keksi konstia millä se ahtimen ominaisreikä :lol: eli laakerien välys saadaan pienennettyä, että saadaan mahdollisimman pienellä öljymäärällä riittävä öljyn paine ahtimeen.
Viimeksi muokannut olafu, To Tammikuu 25. 15:07:40 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Tammikuu 25. 15:03:31 2007

Kysyin LDS-turbosta, ainakin GT37 garretin tapauksessa vastaus kuristimen käyttöön oli EHDOTON EI!
"Älä missään tapauksessa kurista, jos on perinteinen, eikä kuulalaakeriturbo"

Ja siis:
fiffe kirjoitti:Lähinnä se RIITTÄVÄ koko olisi tärkeä tieto niin ei hupuloitas turhaan oilonia turbon läpi kun sitä tarvitsee muuallakin :wink:
Kyllä sen huomaat auton öljynpainemittarista jos sitä menee liikaa ahtimen läpi, se menoletku saa olla vaikka 100mm paksu, niin jos ahdin on kunnossa, se ei läpäise sitä öljyä liikaa. Jos siitä huolimatta paine laskee, niin vika on melko todennäköisesti jossain muualla. Sanotaanko että se mun käyttämä 6mm letku on minimi, koska siinä on aika pienireikäsiä liittimiä. Sulle siihen kärytysongelmaan löytyy todennäkösesti vastaus paluulinjasta.

Jos nyt joku löytää jotain toisenlaista faktatietoa, eikä mitään japanin foorumilla elävää legendaa, niin myönnän tietysti olevani väärässä.

Ja jos ahdin nimenomaan tarvitsee jonkun kuristimen, niin siitä ilmeisesti ilmoitetaan jossain.
Jäsen #606

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Tammikuu 25. 15:41:30 2007

olafu kirjoitti:Kysyin LDS-turbosta, ainakin GT37 garretin tapauksessa vastaus kuristimen käyttöön oli EHDOTON EI!
"Älä missään tapauksessa kurista, jos on perinteinen, eikä kuulalaakeriturbo"

Ja siis:
fiffe kirjoitti:Lähinnä se RIITTÄVÄ koko olisi tärkeä tieto niin ei hupuloitas turhaan oilonia turbon läpi kun sitä tarvitsee muuallakin :wink:
Kyllä sen huomaat auton öljynpainemittarista jos sitä menee liikaa ahtimen läpi, se menoletku saa olla vaikka 100mm paksu, niin jos ahdin on kunnossa, se ei läpäise sitä öljyä liikaa. Jos siitä huolimatta paine laskee, niin vika on melko todennäköisesti jossain muualla. Sanotaanko että se mun käyttämä 6mm letku on minimi, koska siinä on aika pienireikäsiä liittimiä. Sulle siihen kärytysongelmaan löytyy todennäkösesti vastaus paluulinjasta.

Jos nyt joku löytää jotain toisenlaista faktatietoa, eikä mitään japanin foorumilla elävää legendaa, niin myönnän tietysti olevani väärässä.

Ja jos ahdin nimenomaan tarvitsee jonkun kuristimen, niin siitä ilmeisesti ilmoitetaan jossain.
Juuri näin kun olafu kirjoitti ja samaa faktaa oon saanu LDS:ältä.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » To Tammikuu 25. 18:12:56 2007

http://www.dnsf.org/forum/index.php?top ... _next=next

Tuosta sitä häkellyttiin ja livenä nähny myös tallilla kaverin nipponissa :shock:

Pitää taittaa paksumpaa paluuta sitten....ja patistella kaveri veistämään isompaa lähtöä!!!
Viimeksi muokannut Etuveto, To Tammikuu 25. 21:29:48 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#295

Rstf
Xr2i

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Tammikuu 25. 18:34:34 2007

Luin saman eilen, DNSF foorumilta, tosin eri topicista.

Tarkoitettu ilmeisesti käytettäväksi sen datsunin alkuperäisen ahtimen (tietoja kaivataan siitäkin) kanssa, kun ahtimen vaihtaa niin se reikä kannattaa varmaan tehdä läpi asti...

Voihan se olla että se reikä on vedetty niin pieneksi kun mahdollista ilman että ahtimen öljynpaine siitä liiaksi laskee. Sitten jos joku öljyletku tai muu vastaava pettää, niin sitä öljyä ei heti ole koko konehuone täynnä.
Jäsen #606

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » To Tammikuu 25. 18:46:44 2007

olafu kirjoitti:Luin saman eilen, DNSF foorumilta, tosin eri topicista.

Tarkoitettu ilmeisesti käytettäväksi sen datsunin alkuperäisen ahtimen (tietoja kaivataan siitäkin) kanssa, kun ahtimen vaihtaa niin se reikä kannattaa varmaan tehdä läpi asti...

Voihan se olla että se reikä on vedetty niin pieneksi kun mahdollista ilman että ahtimen öljynpaine siitä liiaksi laskee. Sitten jos joku öljyletku tai muu vastaava pettää, niin sitä öljyä ei heti ole koko konehuone täynnä.


Kummastuttaa kovasti tuo 1.5mm reikä kun se sotii aika tavalla muualta kuultuun faktaan... soitin tänään pro turbolle ja 6mm(sisä) letkua tarjottiin turbolle! kesällä taas ex wrc mekaanikko sanoi että pistä kuristin putkeen... Mutta kokeilemalla pienempään päin pikkuhiljaa!
#295

Rstf
Xr2i

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Su Huhtikuu 29. 13:21:15 2007

No nyt on tullut ajettua muutamia satoja kilometrejä kuristetulla öljyn kierrolla ja savutus on hävinnyt täysin kylmänä jota aikasemmin oli

Mihinkään muuhun en siis koskenut tässä öljynkierrossa kun lisäsin ennen turboa liittimen 4mm kuristimella entisen 7mm paikalle.

Odotellen vaan jos herra holset haluaa antautua niin siitä vaan,mutta eiköhän se tallikaverin nissanin hx35 kuristu ennen sitä siihen 1.5mm reikäänsä :!:
#295

Rstf
Xr2i

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ti Toukokuu 8. 12:11:53 2007

Minkäs kokonen tää turbon öljytuloletku pitäs olla perus t03selle?
Esim kun moni on näitä 2L ohc turboja rakennellu noilla kossun ahtimilla niin minkä kokosta niissä yleensä on ne tuloletkut ollu?

Paluuks tulee letku jonka sisähalkasia on 16mm ja liitoksista minimissään noin 14mm niin se puoli vissiin on ihan riittävä :roll:

Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Toukokuu 8. 12:49:39 2007

sesse kirjoitti:
Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.
Sieltä se takaveto Cossuissakin lähtee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ti Toukokuu 8. 13:10:53 2007

siipicossu kirjoitti:
sesse kirjoitti:
Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.
Sieltä se takaveto Cossuissakin lähtee.
ihan vaan mielenkiinosta, et mistäs nelikossa?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Toukokuu 8. 19:35:56 2007

sesse kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
sesse kirjoitti:
Ja eikö ton öljyn tulon voi ihan hyvin ottaa tosta öljynpaineanturilta kunhan vaan tökkää y-haaran väliin jne.
Sieltä se takaveto Cossuissakin lähtee.
ihan vaan mielenkiinosta, et mistäs nelikossa?
Kannesta pakosarjan yläpuolelta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Toukokuu 9. 8:05:42 2007

Mutta mitenkäs nyt sen öljyn tuloletkun paksuus? onko se 6mm semmonen perus hyvä vai pärjäiskö pienemmälläkin?

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Pe Toukokuu 18. 0:18:02 2007

cosan syöttöletku 6,5mm sisältä päät kuristaa sen noin 4mm ulkomitta terässuojalla noin 9mm.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Toukokuu 18. 0:22:50 2007

sesse kirjoitti:Mutta mitenkäs nyt sen öljyn tuloletkun paksuus? onko se 6mm semmonen perus hyvä vai pärjäiskö pienemmälläkin?
Mulla oli edellisessä autossa 4mm teflon/teräspunos letkusta tehty eikä mitään ongelmia ilmennyt ahtimen öljyn saannin kanssa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Syyskuu 14. 18:33:58 2007

Itel kans tuli vähän ongelmia tämän tbon öljyn kierron kans. Eli kun tuos irrottelin tuota moottoria niin ihmettelin et jopas on öljyä downpipessä. Konetta on siis käytetty noin 1minuutti kasaamisen jälkeen. Ahdin(T03) oli huollon jälkeen käyttämätön joten siinä ei varmaan vikaa pitäis ainakaan olla.

Näitä juttuja kun lueskelin niin puhuttiin tulolinjan kuristamisesta. Ja ettei sitä saisi tehdä. Itel on noin 8mm tulo. Öljyn painetta näytti olevan tyhjäkäynnil noin 4bar.

Epäilen et tuo paluu ahistaa myös mutta moniko on tutkinut minkä kokoinen esim. 4wd cossussa on öljyn tulon nippa jolla ahtimessa kiinni? No minäpä kerron... se on jopa niinki suuri halkasiainen kuin 2mm! joten nuot jutut mitä tuos ylempänä oli niin poistan täysin mielestäni ja taidan pukata sen cossun 2mm kuristimen väliin. :lol:
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Montune
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmikuu 16. 14:01:53 2004
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Montune » La Syyskuu 15. 12:48:24 2007

Aksu kirjoitti:
sesse kirjoitti:Mutta mitenkäs nyt sen öljyn tuloletkun paksuus? onko se 6mm semmonen perus hyvä vai pärjäiskö pienemmälläkin?
Mulla oli edellisessä autossa 4mm teflon/teräspunos letkusta tehty eikä mitään ongelmia ilmennyt ahtimen öljyn saannin kanssa.
Mulla on vastaava 4mm nyt tässä kokoonpanossa. Paluulinja on 14mm sisältä, putki ei tipu suoraan alas vaan tulee loiva tasanne mistä pitäs kumminkin vielä öljyt tippua. Miksi näin?-> pakosarja edessä eikä mahdollista täysin suoraa putkea.. Tuota paluulinjaa epäilen miten käy mutta kokeillaan nyt näin. Ahdin siis holset H1, 57/59 siivillä.. Pate (teki ahtimen) sanoi myös että riittää tuo 4mm tulo liukulaakeriturbossa joten enpä taida sitä sen enempää murehtia.

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: Turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja cossy » Pe Huhtikuu 20. 22:22:26 2012

Nostellaan vanhaa topicia.

lähinnä mietityttää nyt tuo öljyn paluu, ahdin on holsetin h1/hx35 ja paluu reikä ahtimessa tuo on suorakaiteen muotoinen reikä jonka mitat ovat 19x16mm.
riittääkö jos lähtö on 18mm ja kuristuu sitten lohkossa pienemmäksi?

Paluu lohkoon tuossa vasemmassa alareunassa, nippassa sisäreikä joku 10mm.

http://s108.photobucket.com/albums/n8/S ... t=18-1.jpg
Viimeksi muokannut cossy, La Huhtikuu 21. 11:56:30 2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Huhtikuu 20. 23:10:18 2012

Sehän näyttää erittäin tutulta kuvalta :lol: Kyllä se 10mm siellä alapäässä pitäis riittää, ei sieltä ahtimesta niin paljoa sitä öljyä ulos tule. Toki aina parempi ylimitoittaa ja vetää vaikka öljypohjaan isompi liitos. Tai muokata toi lohkon kierre isommaksi.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:

Viesti Kirjoittaja KtK » La Huhtikuu 21. 10:51:15 2012

Eemeli kirjoitti:
Epäilen et tuo paluu ahistaa myös mutta moniko on tutkinut minkä kokoinen esim. 4wd cossussa on öljyn tulon nippa jolla ahtimessa kiinni? No minäpä kerron... se on jopa niinki suuri halkasiainen kuin 2mm! joten nuot jutut mitä tuos ylempänä oli niin poistan täysin mielestäni ja taidan pukata sen cossun 2mm kuristimen väliin. :lol:
Samanlainen kuristus mullakin 2wd vakio ahtimessa ja myös tossa T34 föönissä. En mitannu nipan reikää ,mutta siinä 2-3mm se on. Hyvin toimii. Paluuputken sisä about 12mm öljypohjaan.
Ei kaipaa ainakaan näillä garreteilla cossussa mitään muutoksia orkkis öljynkiertoon.

cossy
Viestit: 1313
Liittynyt: Ti Elokuu 6. 18:47:45 2002
Paikkakunta: pääkaupunkiseutu

Re: Turbon öljynkierto

Viesti Kirjoittaja cossy » La Huhtikuu 21. 16:09:37 2012

Lainasin sultzi sun kuvaa kun ei ollu kameraa talilla mukana :)
Kysyin turbotekniikasta ja sanoivat että ehdottomasti tuolla 18mm lähdöllä paluulinja. Vakio garretit asia erikseen kuulemma.
orkkiksena noissa on tuo paluu ulkohalkaisija joku 12mm sisä alle 10mm.

ongelmaksi liaan pienestä paluulinjasta seuraa kuulemma ahtimen tulviminen ja loppupeleissä hajoaminen.

tuolta löytyy juttua myöskin.

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=55581.0
Escort mk2tic
Vw Golf R -18
Ex:Focus wagon - 06
Ex: Toyota corolla stw -03
Ex: Focus ecoboost -16
Ex:Sierra Cosworth 4wd
Ex:Lada 1200 "Super"->Keinäsellä
Ex: baijeri E30
ex:VW Golf TSI 08
ex Focus ecoboost -13

Vastaa Viestiin