ruiskun kansi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

ruiskun kansi

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Toukokuu 22. 16:34:38 2007

nyt olisi tarkotus sitten ottaa tuo kansi ja viedä koneistukseen...oops sori en oikein itekkä tajunnu :oops:
korjataanpas:
eli auto on 2l ohc sierra entinen kaasari nyt tulee efi ruisku,kentcams fr30 nokka,peltisarja ja putkisto,lohkon yläreunasta 2,5mm pois ja männistä sorvataan niin että jää semmoinen tatti siihen päälle jolla saadaan puristusta nostettua, männät on 1mm ylikoko. Kanteen ainakin tulee nuo uudet nokan laakerit,uudet keinuvivut on jo ja tuo nokka, tuossahan ei ole vaihdettavia ohjureita ?niin ainakin yksi koneistamo sano että pitää laittaa paksummalla varrella olevat venttiilit jos on väljät :roll: mutta uudet venat se ainakin kaipaa ja istukoiden mirauksen joten pitäskö nyt sit samalla laitattaa siihen nuo gp1 venat ? kanavat ainakin puhdistan, tarviiko niitä portata vai kuinka moneen hevoseen saakka ne riittää ? 8)

nyt pitäs olla vähän parempi :P
Viimeksi muokannut Suh0, Ti Toukokuu 22. 17:04:55 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Toukokuu 22. 16:38:30 2007

No riipppuu siitä mitä sille tehdään. Pelkkä kunnostus vaiko kunnostus + porttaus. Mikä nokka sulle tulee?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Toukokuu 22. 16:38:40 2007

Eihän tuosta viestistä ota kukaan selvää mihin olet sitä laittamassa ja mitä tekemässä.
Eli pistähän tarkennusta muuten ei pysty kuin sanomaan että kannattaa laittaa isot venttiilit jos on niille tarvetta.
#6
Escort -75

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ti Toukokuu 22. 17:42:52 2007

Is:n kanteen voi laittaa omalla varren paksuudella olevat venat kun laitattaa k-linerit sinne ohjureihin.. Venttiilien isonnus riippu pitkälti siitä onkos kannessa terässeetit. Ne voi olla molemmissa tai pelkästään pakopuolella. Omaan kanteen oisin laitattanut Poikkimäellä 40mm:sen pakovenan mut siellä oli teräs seeti niin tyydyin sit 38mm:seen. Imupuolelle tuli pikkasen vajaa 46mm.. Eli lyhyesti gp1 venat 38/44,5mm sinne pitäs mennä.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ti Toukokuu 22. 22:38:26 2007

Ratsastetaanpa taas kun oon siihen jo niin tottunut... :lol:

Elikkä kyseessä olis 2.0i DOHC kansi ja aattelin joskos kanavat avartais ja vaihtais samalla sitten isommat venat.
Toki imusarja avarrettais sitten samalla, mut mahtaako hommasta olla mitään vastaava hyötyä?
Peltisatsi tulee ym., mut kumminkin...Itellä tuli vähän mieleen että muuta ei pala kun rahaa hukkaan...Tietty jos nokat sitten vaihtais/ viilauttais, mut tuleeko mitään vastaava hyötyä vaikka tekis noi kaikki?
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Toukokuu 22. 23:17:25 2007

toi kliner on silmissä pyöriny ja nyt kyllä kysyn että mikähän se mahtaa olla ? :lol:
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Toukokuu 23. 0:52:31 2007

Suh0 kirjoitti:toi kliner on silmissä pyöriny ja nyt kyllä kysyn että mikähän se mahtaa olla ? :lol:
Muistaakseni k-linerin on sellaset "adapterit" jotka pistetään venttiilinvarren ja ohjurin väliin jos varret on liian kuluneet/muuten vaan ohuet ohjureihin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Toukokuu 23. 3:26:45 2007

Ensinnäkin K-linerit on pronssi-/messinkiholkit, jotka upotetaan alkuperäiseen ohjuriin, kun se on ensin isonnettu ulkohalkaisijaltaan ton K-linerin ulkohalkaisijaa vastaavaksi ja sen jälkeen sisähalkaisija koneistetaan vastaamaan venttiilin varren paksuutta sopivalla toleranssilla tietenkin. Näin saadaan kuluneet venttiilin istukat taas uuteen uskoon.
Toinen vaihtoehto on toi venavarren paksuuden kasvatus, jolloin taas alkuperäiset istukat koneistetaan uuden paksuuden mukaan.

Noista venojen kokoluokista sen verran, että ensin kannattaa miettiä sitä tehotavoitetta ennen kuin alkaa mitään hirveän paljon rakennettua/koneistettua kantta laittamaan johonkin perusruiskukoneeseen.
Sen verran voin kertoa "omista" kokemuksista, että kaverin sierrasta jarrutettiin joskus n. 160hv ihan tavan 2,0 kaasarin kannella (gp1 venat, vakio kanavat) tuplilla ja taas toisaalta eräs lähikylän koneiden rakentaja sanoi, että vakio ruiskunkansi riittää noin 180 hv:n tehoihin ihan vakiovenoilla, kuhan vaan vähän ensin siistii kanavia.

Tässä tapauksessa, jos vaan budjetti riittää niin eikun isommat venat ja kanavat avarrukseen niin eipähän pääse ainakaan kantta syyttämään uupuvista koneista :wink:

Edit: pyydän anteeksi ajatuskatkoani, kun kirjoitin tämän vieistin aamuyön pikkutunneilla. Itsekkin jälkeenpäin mietin, että ei taida istukkapinnoilla (eli seetipinnoilla :wink: ) olla paljon vaikutusta noihin ohjureihin.
Viimeksi muokannut MikkoT, Ke Toukokuu 23. 21:40:55 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Toukokuu 23. 9:29:04 2007

Noin kun MikkoT selitti paitsi, se ei auta istukoiden kuntoon.
Istukkalla tarkoitetaan venttiilin lautasen tiivistepintaa (kannessa). Ohjurien/k-linereiden asennuksen yhteydessä täytyy myös venttiilin istukkapinnat koneistaa että saadaan venttiilit pitämään.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Toukokuu 23. 14:45:13 2007

jees, osaako kukaan sanoa suurinpiirtein hintaa jos kanavat suurentas ja laittas noi gp1 venttiilit ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Toukokuu 23. 15:31:40 2007

Suh0 kirjoitti:jees, osaako kukaan sanoa suurinpiirtein hintaa jos kanavat suurentas ja laittas noi gp1 venttiilit ?
Kysy sieltä koneistamolta. Jos hyvän kannen haluut niin se maksaa sit ihan oikeeta rahaa. Mulla makso oma kansi 260€ johon tehtiin perus remppa. Imukanavat oli valmiiks portattu ja ne viimeisteltiin samaan hintaan. Hintaan sisältyi k-linereiden hinta mutta muut osat tuli vielä siihen lisäksi. Kansi tuli kaiken kaikkiaan maksamaan reilu 500e.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Toukokuu 23. 15:42:05 2007

Dokki-90 kirjoitti:Elikkä kyseessä olis 2.0i DOHC kansi ja aattelin joskos kanavat avartais ja vaihtais samalla sitten isommat venat.
Toki imusarja avarrettais sitten samalla, mut mahtaako hommasta olla mitään vastaava hyötyä?
Peltisatsi tulee ym., mut kumminkin...Itellä tuli vähän mieleen että muuta ei pala kun rahaa hukkaan...Tietty jos nokat sitten vaihtais/ viilauttais, mut tuleeko mitään vastaava hyötyä vaikka tekis noi kaikki?
Löysin tällasen jokin aika sitten => http://www.crustworld.co.uk/sierra/dohctuning.pdf
Olen itekki pohtinut noiden samojen muutoksien vaikutuksia. Onkohan kukaan koskaan kokeillut tuota kanavien ja palotilojen viilaamista?
En tiedä kannattaako siitä venttiileitä vaihtaa isompiin kun meinaavat ne kannet haljeta muutenkin siitä venttiilien väleistä...?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 28. 0:12:51 2007

jeddah kirjoitti:http://www.crustworld.co.uk/sierra/dohctuning.pdf
kannet haljeta muutenkin siitä venttiilien väleistä...?
se on muuten http://www.crustworld.co.uk/sierra/pdf/dohctuning.pdf

Mulla on yks tollanen DOHC kansi mitä ajattelin koittaa turbon kanssa ilman mitään muutoksia alakertaan. Kalvoin siitä kanavat ja otin pois sen spoilerin palotilasta kokonaan.

Yhtä haljennutta kantta porailin porakoneella puhki, niin tulin siihen tulokseen, että sen "siivekkeen" voi poistaa kokonaan ilman, että menee liian lähelle vesitilaa.
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Toukokuu 28. 1:11:19 2007

olafu kirjoitti:se on muuten http://www.crustworld.co.uk/sierra/pdf/dohctuning.pdf

Mulla on yks tollanen DOHC kansi mitä ajattelin koittaa turbon kanssa ilman mitään muutoksia alakertaan. Kalvoin siitä kanavat ja otin pois sen spoilerin palotilasta kokonaan.

Yhtä haljennutta kantta porailin porakoneella puhki, niin tulin siihen tulokseen, että sen "siivekkeen" voi poistaa kokonaan ilman, että menee liian lähelle vesitilaa.
Oho, kiitos kun korjasitu tuon linkin.
Hyvä tietää tuo palotilajuttukin, ei tarvitse enempää kansia sitten sahailla. Jyystitkö sen ennen suuttimia olevan nöölin pois imukanavista?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 28. 1:19:56 2007

jeddah kirjoitti:
olafu kirjoitti:se on muuten http://www.crustworld.co.uk/sierra/pdf/dohctuning.pdf

Mulla on yks tollanen DOHC kansi mitä ajattelin koittaa turbon kanssa ilman mitään muutoksia alakertaan. Kalvoin siitä kanavat ja otin pois sen spoilerin palotilasta kokonaan.

Yhtä haljennutta kantta porailin porakoneella puhki, niin tulin siihen tulokseen, että sen "siivekkeen" voi poistaa kokonaan ilman, että menee liian lähelle vesitilaa.
Oho, kiitos kun korjasitu tuon linkin.
Hyvä tietää tuo palotilajuttukin, ei tarvitse enempää kansia sitten sahailla. Jyystitkö sen ennen suuttimia olevan nöölin pois imukanavista?
En jyystänyt. Voi olla että tulee tarkasteltua sitä kantta vielä, että mitä muuta sille voisi tehdä.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin