Dohc Sierran kampiakselin stefan vaihto

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pertsa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Toukokuu 11. 18:00:14 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Dohc Sierran kampiakselin stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Pertsa » Su Toukokuu 27. 16:17:59 2007

Eli autona on 4x4 dokki sierra ja se vuotaa öljyä kampiakselin stefan välistä.

Öljynä olen käyttänät Mobilin 5W50:sta joka on selvästikkin turhan laihaa. Öljyä kuluu n.1l/1000km. Seuraavaksi meinasin laittaa öljyksi Mobilin FE 5E30 tai Valvolinen Maxlife 5W40

Meinaatteko että kun laittaa jäykempää öjyä niin öljy vuota lakkaisi tai ainakin vähenisi vai pitääkö se stefa vaihtaa sinne. Millainen operaatio se on vaihtaa?
#1605
Ford Transit Connect -08 (Firman auto,ei-ilmastointia.com)
ex.Ford Escort 1,8 TD -97
ex.Ford Sierra 2,0i 4x4 -91

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Toukokuu 27. 17:08:59 2007

Vuoto ei öljyjä vaihtamalla lopu. Työn määrä riippuu siitä vuotaako etu- vai takastefa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 27. 17:31:29 2007

Etustefan vaihdoin talvella.. muuten "pala kakkua" ainoastaan hihnapyörä oli hemmetin tiukassa.

Pertsa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Toukokuu 11. 18:00:14 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Pertsa » Su Toukokuu 27. 18:33:46 2007

Joutuuko taka stefan vaihdossa purkamaan koko koneen atomeiksi.
#1605
Ford Transit Connect -08 (Firman auto,ei-ilmastointia.com)
ex.Ford Escort 1,8 TD -97
ex.Ford Sierra 2,0i 4x4 -91

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Toukokuu 27. 19:56:02 2007

Pertsa kirjoitti:Joutuuko taka stefan vaihdossa purkamaan koko koneen atomeiksi.
Ei, mutta joutuu ottamaan laatikon, kytkimen, vauhtipyörän ym. pois.

tai sitten nostamaan koneen pois keulilta, mikä ei ole kovin mukavaa, varsinkaan nelikossa. :wink:

Pertsa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Toukokuu 11. 18:00:14 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Pertsa » Su Toukokuu 27. 21:07:13 2007

Elikkä tyhmälle selvennykseksi etu stefa sijaitsee auton keulan puolella ja taka stefe siellä vaihdelaatikon puolella.

Jos se noin menee niin etu stefan vaihdolla selviää.
#1605
Ford Transit Connect -08 (Firman auto,ei-ilmastointia.com)
ex.Ford Escort 1,8 TD -97
ex.Ford Sierra 2,0i 4x4 -91

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Su Toukokuu 27. 21:14:14 2007

Pertsa kirjoitti:Elikkä tyhmälle selvennykseksi etu stefa sijaitsee auton keulan puolella ja taka stefe siellä vaihdelaatikon puolella.

Jos se noin menee niin etu stefan vaihdolla selviää.
Näinhän se menee
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Pertsa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Toukokuu 11. 18:00:14 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Pertsa » Su Toukokuu 27. 21:18:16 2007

Kiitos.

Elikkä kyseessä siis etustefa. Pitää mennä hyvinkään autosporttiin ja hakee/tilata sieltä semmoinen.

Sit pitäis vielä jakolaatikkoon vaihtaa stefat molempien kardaaneiden lähtökohtiin. elikkä kardaanit pois. ja stefat vaihtoon.
#1605
Ford Transit Connect -08 (Firman auto,ei-ilmastointia.com)
ex.Ford Escort 1,8 TD -97
ex.Ford Sierra 2,0i 4x4 -91

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Toukokuu 27. 22:01:25 2007

Jos DOHC osia on varastossa tai jostain niitä pääsee helposti evakuoimaan niin kannattaa vaihtaa sellainen hihnapyörä jossa on hieman stefaa suojaava kuppi. Minulla ei ainakaan sellaista -90 4x4 Sierrassa ollut ja vaihdoin toisen pylpyrän stefaa vaihtaessa.
Kun koneen etupää alkaa öljyyntyä kannattaa tuo stefa syynätä tarkkaan, kaikki muut osat olivat sen oloisia että vuotavat paitsi syyllinen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Pertsa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Toukokuu 11. 18:00:14 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Pertsa » Su Toukokuu 27. 22:03:43 2007

Tossa mulla on ihan sellanen kirkas kohta siinä hihnapyörän alla eli siitä tulee aika reilusti. Muutenki koko alakerta ja pohja on aivan öljyssä. Samoin pihalla parkkipaikka.
#1605
Ford Transit Connect -08 (Firman auto,ei-ilmastointia.com)
ex.Ford Escort 1,8 TD -97
ex.Ford Sierra 2,0i 4x4 -91

MdMaxx
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MdMaxx » Ti Toukokuu 29. 9:59:08 2007

Mites olette tuota vanhaa stefaa irroitelleet, kun ei ole ikinä tullut kokeiltua akseli paikoillaan ja muutenkin ovat pirun tiukkoja? Ja mitenkäs sen uuden saa ehjänä takaisin ettei heti repeä vai meneekö se ihan heittämällä kun vähän öljyää?

Pertsa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Toukokuu 11. 18:00:14 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Pertsa » Ti Toukokuu 29. 15:38:45 2007

Loppuviikosta tuo selviää. Eilen hain stefan autosportista.
#1605
Ford Transit Connect -08 (Firman auto,ei-ilmastointia.com)
ex.Ford Escort 1,8 TD -97
ex.Ford Sierra 2,0i 4x4 -91

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Toukokuu 29. 18:47:45 2007

MdMaxx kirjoitti:Mites olette tuota vanhaa stefaa irroitelleet, kun ei ole ikinä tullut kokeiltua akseli paikoillaan ja muutenkin ovat pirun tiukkoja? Ja mitenkäs sen uuden saa ehjänä takaisin ettei heti repeä vai meneekö se ihan heittämällä kun vähän öljyää?
Ketjusuoja(muovia) pitää irroittaa ja sitten laittaa stefa siihen kiinni
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Pertsa
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Toukokuu 11. 18:00:14 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Pertsa » Ke Toukokuu 30. 20:51:32 2007

Nyt tuli stefa vaihdettua ja aikaa meni noin tunti. Helppo homma oli ja lähti helposti irti.

Suurimmaksi vuotajaksi taisi tossa osoittautua kuitenkin tuo ketjunsuoja metalli pala. Oli ihan onnettomasti kiinni vaikka juuri viimekesänä oli liikkeessä jakopäänremontissa missä se on ollut auki.

Nyt on laitettu kunnon tiiviste massat sinne väliin. Kohta puoliin selviää vuotaako edelleen.

Kiitos kaikille neuvoista.
#1605
Ford Transit Connect -08 (Firman auto,ei-ilmastointia.com)
ex.Ford Escort 1,8 TD -97
ex.Ford Sierra 2,0i 4x4 -91

Vastaa Viestiin