keskustelua ahtamisesta ja puristuksista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

keskustelua ahtamisesta ja puristuksista

Viesti Kirjoittaja sesse » Su Kesäkuu 24. 20:59:44 2007

Pitäs kannen ja lohkon väliin teettää 2mm paksu levy jotta sais puristuksia laskettua turbokäyttöön sopivammaks niin osaisko kukaan kertoo jotain paikkaa keski-suomen läheisyydessä jotka tommosia leikkailis?

Ja vähän mielipiteitä että mitenkä toimivana ratkaisuna te pidätte tommosta että laittaa kaks kannentiivistettä ja niiden väliin ton 2mm paksun metallilevyn? Että tuleeko olemaan ongelmia tiiviyden yms. kanssa? Kun tuo on oikeestaan ainut keino mikä itelle tulee mieleen kun mäntiä yms. en ole aikeissa vaihtaa niukan budjetin ja nykyisten mäntien erittäinhyvän kunnon takia. Ja kun eikös aikamonet käytä juuri tuollaista ratkaisua :?

Ja ahtoja tulee noin 1.0-1.5bar joten tuskin on järkee mitään orkkistiivisteitä laittaa vaan ihan suosiolla turbokäyttöön tarkotetut(esim. metalliset ''kynsitiivisteet'')

[edit] Aiheen nimi muutettu vastaamaan nykyista keskustelunaihetta, alkuperäisen suunnitelman hieman muututtua :wink:
Viimeksi muokannut sesse, Ke Kesäkuu 27. 11:02:26 2007. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Kesäkuu 24. 22:14:11 2007

Mistä koneesta pitäis puristuksia laskea?
Ainakin BOA tuntuu pelittävän orkkis 9.7 suhteella ja kilon ahdoilla ihan jees.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Kesäkuu 24. 22:14:13 2007

Mikä kone?

unoha heti kättelyssä noi poppaskonstit, hermos menetät niillä. Vakio konekkin kestää suht mukavasti paineita kunnon ruiskulla ja kun on vielä säätänyt kaiken säätänyt kohdilleen. Hellempää kaasujalkaahan se toki vaatii mut tuntuupa noita rahalla rakennettujakin koneita pamahtelevan ;)

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Su Kesäkuu 24. 22:34:11 2007

Kone on bimmerin M10 :? (kyselen täällä koska bemmu foorumi on mitä on ja nää kysymykset ei oo niin merkkikohtasia :wink: )

Ja tulee kaasarilla ilman välijäähytintä joten puristusten lasku on aika välttämätön toimenpide.
Ja tästä tulee semmonen todella pienen pudjetin rojekti jolle tullaan antamaan kenkää oikeen olan takaa, joten ei viitsi ruveta hifistelemään mutta sais silti jotain kestääkin :wink:

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Kesäkuu 24. 22:58:01 2007

1.6 m10 kone pulautti pahvin vasta 2.5bar joten kyllä se jotain kestää :D

eihän se kova homma ois avata alakerta ja vetästä sorvissa niistä männistä se patti pois, mutta ei enempää ja kyllä kestäs.

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Su Kesäkuu 24. 23:06:04 2007

ytte kirjoitti:1.6 m10 kone pulautti pahvin vasta 2.5bar joten kyllä se jotain kestää :D

eihän se kova homma ois avata alakerta ja vetästä sorvissa niistä männistä se patti pois, mutta ei enempää ja kyllä kestäs.
joo no mulla on 1.8 ja pullautta vakiopahvin 1.1ssä, tosin pääs vähän nakuttamaan :x Niin meinasin et nyt kun kasaan sen uudestaan niin laittas kunnon pahvilla ja laskis puristuksia. Mutta mäntien irrotus ei oikeen nappais kun ihan taivasalla joutuu rakentaa niin se on vähän vittumainen homma :?

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ma Kesäkuu 25. 11:25:48 2007

nojoo 0.3mm paksumpi metallinen kanspahvi tilattu ja nyt pohdin et jaksanko irrottaa männät ja sorvauttaa patteja vähän pienemiks vai laitanko vaan uudella pahvilla, jolla tosin puristukset jäis silti ehkä liian korkeeks(9.1:1) yli 1barin ahdoille :?

Välilevy idea hylätty, koska tulis ihan pirun kalliiks ja tuskin tulis toimimaankaan koska se välilevy ei oikeestaan sais olla kun noin1.5mm paksu joten annetaan olla.


Vaikkei taaskaan foordeihin liity mut osaako kukaan sanoo et saako tosta m10 koneesta 3 ja 4-mäntää irti jos kone on paikallaan? siis eli tuleeko alapalkki yms. tielle ettei pääse avaa pultteja?(kun en nyt muista) Tuollon ei välttämättä tarviis irrottaa koko konetta :?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Kesäkuu 25. 17:35:06 2007

yks vaihetoehto olis niinkun me tehtiin, että paksummasta kuparista kansipahvi, käyttökokemuksia ei ole kyllä viellä, mutta eiköhän niitäkin viellä tule. Tosin moottorina voortin ohc.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Kesäkuu 25. 21:57:10 2007

sesse kirjoitti:nojoo 0.3mm paksumpi metallinen kanspahvi tilattu ja nyt pohdin et jaksanko irrottaa männät ja sorvauttaa patteja vähän pienemiks vai laitanko vaan uudella pahvilla, jolla tosin puristukset jäis silti ehkä liian korkeeks(9.1:1) yli 1barin ahdoille :?

Välilevy idea hylätty, koska tulis ihan pirun kalliiks ja tuskin tulis toimimaankaan koska se välilevy ei oikeestaan sais olla kun noin1.5mm paksu joten annetaan olla.


Vaikkei taaskaan foordeihin liity mut osaako kukaan sanoo et saako tosta m10 koneesta 3 ja 4-mäntää irti jos kone on paikallaan? siis eli tuleeko alapalkki yms. tielle ettei pääse avaa pultteja?(kun en nyt muista) Tuollon ei välttämättä tarviis irrottaa koko konetta :?
Jos saakin ne männät pois niin samassa ajassa ellei nopeemmin kampeaa koko koneen irti ja purkaa siten,

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ti Kesäkuu 26. 8:15:30 2007

ytte kirjoitti:
Jos saakin ne männät pois niin samassa ajassa ellei nopeemmin kampeaa koko koneen irti ja purkaa siten,
Joo näinhän se on. Paranis vähän noi kelit niin vois nostaa koneen pois nokalta. Tallin/katoksen puute hieman verottaa harrastuksia :x

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Kesäkuu 26. 17:08:06 2007

Jos ei nyt ihan kerrostalon parkkipaikka ole niin sellainen kasattava autonsäilytys pressu viritelmä. Ei loppupelissä ole kovin kalliita ja saa ainakin olla sateensuojassa

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Ti Kesäkuu 26. 21:42:05 2007

kyl se tosi juttu on että jos säätö on kohillaan niin kyl se kestää ihan vakio puristuksillakin,me otettiin tosin ihan himppu palotiloja isommaksi. ei sillä paljoa saa purkaa tiputettua. mutta garretin 3 ja turbodat yhdistelmä jumitetulla jakajalla kesti vähän toista kiloa painetta ja särkyi ainoastaan silloin jos pääsi nakuttamaan.sitten kun ei enää ollut nakutus ongelmaa niin kesti ihan vakiopahvilla ajella kyllä ihan hyvin..tosin saa kaiken rikki jos haluaa.
irc galleria voicecoil

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Kesäkuu 27. 8:23:17 2007

Joo eilen tuli kone nostettua pöydälle ja tänään pitäs napata männät pois ja huomenna viedä ne sorvattavaks. Laskeskelin et jos koko patit sorvais pois niin puristukset lasks 7.48:1een joka tuskin kuitenkaan liian alhaiseks menis, kestäspähän ehkä vähän paremmin jopa 1.5barin ahtoja :roll:

Tuntuu nyt ton metallisen kanspahvin löytäminen olevan pirun vaikeeta kun maahantuoja ei enää tuo semmosta 50e hintasta elringin kynsitiivistettä. 200eurolla sais cometicin kynsitiivisteen mutta en nyt ihan noinpaljoa viiti yhteen kanspahviin sioittaa :twisted:

Mitä luulette kestäskö tossa vakiopahvi jos sais noi puristukset noin alas ja säädöt kohilleen ettei nakuta yms. :?

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Kesäkuu 27. 12:23:40 2007

kerta kun bemareista puhutaan niin ostinpa tommosen 318i m40 koneella olevan bemun vara/käyttöautoks sillä aikaa kun sierra on osina ja ajelen bemulla talven ja pitäs ahtaa myös se :D kestäähän tommone kone jotain puolen kilon ahtoja kun puristukset autodatan mukaan näyttäs olevan 8.8 luokkaa ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Kesäkuu 27. 13:47:18 2007

sesse kirjoitti:Joo eilen tuli kone nostettua pöydälle ja tänään pitäs napata männät pois ja huomenna viedä ne sorvattavaks. Laskeskelin et jos koko patit sorvais pois niin puristukset lasks 7.48:1een joka tuskin kuitenkaan liian alhaiseks menis, kestäspähän ehkä vähän paremmin jopa 1.5barin ahtoja :roll:

Tuntuu nyt ton metallisen kanspahvin löytäminen olevan pirun vaikeeta kun maahantuoja ei enää tuo semmosta 50e hintasta elringin kynsitiivistettä. 200eurolla sais cometicin kynsitiivisteen mutta en nyt ihan noinpaljoa viiti yhteen kanspahviin sioittaa :twisted:

Mitä luulette kestäskö tossa vakiopahvi jos sais noi puristukset noin alas ja säädöt kohilleen ettei nakuta yms. :?
se elrigin tiiviste on ihan hyvä, nakkaat vaan 12.9 kilopulteilla vielä kannen kiinni niin jo pitää. Noilla rutuilla ei pitäis enää mitään pelkoa olla pahvin hajoamisesta.

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Kesäkuu 27. 13:50:11 2007

Suh0 kirjoitti:kerta kun bemareista puhutaan niin ostinpa tommosen 318i m40 koneella olevan bemun vara/käyttöautoks sillä aikaa kun sierra on osina ja ajelen bemulla talven ja pitäs ahtaa myös se :D kestäähän tommone kone jotain puolen kilon ahtoja kun puristukset autodatan mukaan näyttäs olevan 8.8 luokkaa ?
Aika harvinaisia on noi m40 turbot, mutta noissa vähän juttua -->
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=95161
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... =m40+turbo

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Kesäkuu 27. 16:46:07 2007

jepulis, jonkun pikkumutkan oon vaan aatellu laittaa ja koittaa miten toimii,bensainpaineethan pitää nostaa ja pistää turbokäyttöön tarkotettu bensanpaineensäädin?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Kesäkuu 27. 19:25:39 2007

nyt on männät irti ja vähän mittailin niitä niin taitaa ongelmaks tulla toi ''lakkivahvuus'' eli jos koko paitin ottaa pois jollon sais ton 7.5puristukset niin mäntään jää tavaraa enää 6mm verran. itellä ei oo mitään käsitystä et mitenkä paksuja nuo yleensä on mutta tuo kuulostaa todella pieneltä joten onko se? nyt siinä on vielä tuon lisäks noin 6mm korkea noin 2/3osaa männän päästä peittävä patti joka oli tarkotus ottaa kokonaan pois mutta mutta :?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Kesäkuu 27. 20:28:21 2007

sesse kirjoitti:nyt on männät irti ja vähän mittailin niitä niin taitaa ongelmaks tulla toi ''lakkivahvuus'' eli jos koko paitin ottaa pois jollon sais ton 7.5puristukset niin mäntään jää tavaraa enää 6mm verran. itellä ei oo mitään käsitystä et mitenkä paksuja nuo yleensä on mutta tuo kuulostaa todella pieneltä joten onko se? nyt siinä on vielä tuon lisäks noin 6mm korkea noin 2/3osaa männän päästä peittävä patti joka oli tarkotus ottaa kokonaan pois mutta mutta :?
ohc koneen vakio männän laenpaksuus on 8mm. Voihan siihen pari milliä jättää jos sillai saa nukuttua paremmin :P

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ke Kesäkuu 27. 20:32:43 2007

ytte kirjoitti: ohc koneen vakio männän laenpaksuus on 8mm. Voihan siihen pari milliä jättää jos sillai saa nukuttua paremmin :P
Joo no kato kun ei oo minkäänlaista käsitystä että minkäverran niissä yleensä on niin tuo vaan tuntu niin hurjan pieneltä. taidan jättää niihin 9mm jolloin puristussuhteen saa 0.3mm paksumman kanspahvin kanssa tasan 8.0:1een joten luulis sen sillon 1.2barin ahot kestävän :?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Kesäkuu 27. 21:31:09 2007

Hieman OT: mut paljos on 4wd cossun vakiomännän minimi paksuus laesta ?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Kesäkuu 28. 11:15:02 2007

sesse kirjoitti:
ytte kirjoitti: ohc koneen vakio männän laenpaksuus on 8mm. Voihan siihen pari milliä jättää jos sillai saa nukuttua paremmin :P
Joo no kato kun ei oo minkäänlaista käsitystä että minkäverran niissä yleensä on niin tuo vaan tuntu niin hurjan pieneltä. taidan jättää niihin 9mm jolloin puristussuhteen saa 0.3mm paksumman kanspahvin kanssa tasan 8.0:1een joten luulis sen sillon 1.2barin ahot kestävän :?
ihan hyvä ruttu toi on, ei ole täysin kuollut ilman ahtojakaan. Itsellänihän on oharissa puristukset noin 7, noh täytyy työntää vaan enemmän ilmaa että saa kompensoitua :?

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » To Kesäkuu 28. 11:24:42 2007

Nyt on männät koneistamolla ja huomenna sitten kasaamaan, jos viikonloppuna sais jo savut otettua. Tälläkertaa vähän lievempänä kun viimeks :D Venähti liekkirenkas puoliks vesikanavan päälle joten vettä tuli aika reippaasti koneeseen joten osaatte arvata savun määrän varsinkin kun vesi pääsi tulikuumaan pakosarjaan ja ahtimeen :lol:
No joo no joo jos nyt selvittäs ilman tommosia :?

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » To Kesäkuu 28. 17:08:47 2007

onko jotain muuta konstia laittaa öljyn paluu turbolta öljypohjaan kun hitsata joku putki ? tuli vaan mieleen kun tossa mulla on alumiininen öljypohja ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Kesäkuu 28. 17:13:52 2007

Yhteen värkkiin porasin aluöljypohjan läpi reiän ja pistin hydrauliikkaliittimillä kuparitiivisteiden ja ruuvilukitteen kanssa kiinni ja hyvin toimi. Siis siten, että mutteri oli ö-pohjan sisäpuolella.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » To Kesäkuu 28. 17:15:14 2007

eli sen ei tarvi olla pystysuorassa vaan voi mennä niinku "sivusta" sinne ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Kesäkuu 28. 17:44:41 2007

antaa olla öljyt sisässä kun porailee ja sit kun on valmis laskee osan ees puruista öljyn mukana pois. Imurilla tietenkin voi vähä samalla vetää lastua porailee.

bemarin m10 koneeseen pistin öljyn paluun jakopääkoteloon, ketju nääs.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Kesäkuu 29. 9:32:09 2007

Suh0 kirjoitti:eli sen ei tarvi olla pystysuorassa vaan voi mennä niinku "sivusta" sinne ?
Kunhan öljy virtaa vapaasti sinne ö-pohjaan muuten on savutus ongelmia.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Kesäkuu 29. 16:02:14 2007

ytte kirjoitti:antaa olla öljyt sisässä kun porailee ja sit kun on valmis laskee osan ees puruista öljyn mukana pois. Imurilla tietenkin voi vähä samalla vetää lastua porailee.
Heh, mulla ny oli sentäs se ö-pohja irrallaan ku porasin. En välttämättä paikallaan kyllä uskaltas tehdä.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Heinäkuu 1. 13:35:05 2007

ylimark kirjoitti:
ytte kirjoitti:antaa olla öljyt sisässä kun porailee ja sit kun on valmis laskee osan ees puruista öljyn mukana pois. Imurilla tietenkin voi vähä samalla vetää lastua porailee.
Heh, mulla ny oli sentäs se ö-pohja irrallaan ku porasin. En välttämättä paikallaan kyllä uskaltas tehdä.
En kyllä itekkään uskaltas mutta noin ovat joillakin pajoilla tehneet :?

Vastaa Viestiin