CVH:n flektin toiminnasta ja moottorin lämmöistä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
CVH:n flektin toiminnasta ja moottorin lämmöistä
CVH:n flektin toiminnasta ja lämmöistä
Auto Escort Mk5 1.6 CVH EFi -91.
Olen nyt hieman ihmetellyt tuon flektin toimintaa ja lähinnä sen korkeaa käyntiinlähtö lämpötilaa. Testasin flektin, että se toimii: piuha termostaattikotelon siihen virtaliittimeen ja flekti kyllä pyörii. Kojetaulun mittarin mukaan vedenlämpö saa olla melkein punaisella, että flekti lähtee pyörimään.
Motonetin lista antaa monen väristä anturia:
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT FORD ESCORT 91--00 ORION 91-92
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
Vertaa aina väriä alkuperäiseen!
91-- jos HARMAA/VIHREÄ 95-88° (ei 16V). . . . . . . . . . . 13-3724 9.90 ???
91-- jos MUSTA 103-98° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . . 13-3729 9.90 ???
91-- jos SININEN 110-105° (ei bensa). . . . . . . . . . . . 13-3769 12.50 ???
91-- jos VALKEA 117-112° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . 13-3770 12.50 ???
Autossa oleva anturi näytti olevan liittimestään musta eli lämpötila 103-98 astetta.
Mittasin ohmimittarilla arvot termostaattikotelossa olevasta anturista:
Kuva 1
Kuva 2
Jäähdytysjärjestelmä on juuri huuhdeltu (myös lämppärin kennon putkista ajettu vettä läpi), sisällä on uudet nesteet ja vesipumppu on myös vaihdettu. Vanhat nesteet olevat tosi likaiset ja paskaa tuli ulos mielestäni paljon. Vesi oli ruosteen väristä. Sisätilan lämppärin moottorin käyttämisellä tuntuu olevan alentava vaikutus lämpötilaan.
Aika pitkän tovin saa auton moottori käydä, että nousee lämmöt melkein punaiselle eli tuskin normaalissa ajossa ongelmaa on. Silti aika hurjalta tuntuu eli onko tämä ihan normaalia?
Sitten bonus kysymys: mikä tämä liitin on ja missä se pitäisi olla kiinni? Kuvissa liitin ympyröity punaisella.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Voisiko joku samanlaisen auton omistava kurkata, että on tuo liitin missään kiinni tai missä sen pitäisi olla kiinni.
Sähkökaavioista en löytänyt kyseistä liitintä. Se tulee samassa johtopaketissa, josta yksi johto haarautuu termostaattikotelon flektin anturille ja toinen liitin mittariston veden lämpötila-anturille. Sitten on tämä kolmas mysteeri. Onkohan tärkeäkin liitin? Mistään sen lähistöltä ei näytä olevan mitään irti eikä se oikein mihinkään näytä lähistöllä edes käyvän. Arvauksia?
Auto Escort Mk5 1.6 CVH EFi -91.
Olen nyt hieman ihmetellyt tuon flektin toimintaa ja lähinnä sen korkeaa käyntiinlähtö lämpötilaa. Testasin flektin, että se toimii: piuha termostaattikotelon siihen virtaliittimeen ja flekti kyllä pyörii. Kojetaulun mittarin mukaan vedenlämpö saa olla melkein punaisella, että flekti lähtee pyörimään.
Motonetin lista antaa monen väristä anturia:
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT FORD ESCORT 91--00 ORION 91-92
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
Vertaa aina väriä alkuperäiseen!
91-- jos HARMAA/VIHREÄ 95-88° (ei 16V). . . . . . . . . . . 13-3724 9.90 ???
91-- jos MUSTA 103-98° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . . 13-3729 9.90 ???
91-- jos SININEN 110-105° (ei bensa). . . . . . . . . . . . 13-3769 12.50 ???
91-- jos VALKEA 117-112° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . 13-3770 12.50 ???
Autossa oleva anturi näytti olevan liittimestään musta eli lämpötila 103-98 astetta.
Mittasin ohmimittarilla arvot termostaattikotelossa olevasta anturista:
Kuva 1
Kuva 2
Jäähdytysjärjestelmä on juuri huuhdeltu (myös lämppärin kennon putkista ajettu vettä läpi), sisällä on uudet nesteet ja vesipumppu on myös vaihdettu. Vanhat nesteet olevat tosi likaiset ja paskaa tuli ulos mielestäni paljon. Vesi oli ruosteen väristä. Sisätilan lämppärin moottorin käyttämisellä tuntuu olevan alentava vaikutus lämpötilaan.
Aika pitkän tovin saa auton moottori käydä, että nousee lämmöt melkein punaiselle eli tuskin normaalissa ajossa ongelmaa on. Silti aika hurjalta tuntuu eli onko tämä ihan normaalia?
Sitten bonus kysymys: mikä tämä liitin on ja missä se pitäisi olla kiinni? Kuvissa liitin ympyröity punaisella.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Voisiko joku samanlaisen auton omistava kurkata, että on tuo liitin missään kiinni tai missä sen pitäisi olla kiinni.
Sähkökaavioista en löytänyt kyseistä liitintä. Se tulee samassa johtopaketissa, josta yksi johto haarautuu termostaattikotelon flektin anturille ja toinen liitin mittariston veden lämpötila-anturille. Sitten on tämä kolmas mysteeri. Onkohan tärkeäkin liitin? Mistään sen lähistöltä ei näytä olevan mitään irti eikä se oikein mihinkään näytä lähistöllä edes käyvän. Arvauksia?
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: CVH:n flektin toiminnasta ja moottorin lämmöistä
vastaus bonus-kysymykseen:
ei ole tietoa mikä on tuo liitin mutta isälläni on samanlainen auto käytössä jonka hän on ostanut uutena ja toi sama johto on ollut aina irti tossa samassa kohdassa kun sulla joten ei luultavasti kovinkaan vakavaa...
ei ole tietoa mikä on tuo liitin mutta isälläni on samanlainen auto käytössä jonka hän on ostanut uutena ja toi sama johto on ollut aina irti tossa samassa kohdassa kun sulla joten ei luultavasti kovinkaan vakavaa...

-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: CVH:n flektin toiminnasta ja moottorin lämmöistä
Rupesin nyt muistelemaan, että CVH RS Turbossa taisi olla sama juttu eli lämpöjen piti nousta aika hemmetin korkealle ennen kuin sähköhyrrä lähti pyörimään.
Haynesin englanninkielisestä oppaasta löytyi vastusarvot anturille (ilmeisesti mittarin anturi):
Coolant temperature sensor
Resistance:
At 0ºC . . . . . . . . . . . . . 89 to 102 kilohms
At 20ºC . . . . . . . . . . . . 35 to 40 kilohms
At 100ºC . . . . . . . . . . . . 1.9 to 2.5 kilohms
At 120ºC . . . . . . . . . . . . 1.0 to 1.4 kilohms
Tuon mukaan mittari pitää ilmeisesti paikkansa.
Toisaalta: kyseessä on paineistettu järjestelmä eli eihän se mihinkään keitä, jos lämmöt ovat sen 100 astetta vaan korkeammassa lämpötilassa. Tietääkö tilaa missä lämpötilassa CVH oikeasti sitten "keittää"?
Nyt huuhtelun jälkeen paisarin nestepinta oli yön aikana laskeutunut odotettavasti max => min välin ja täytin sen. Neste oli nyt sinisen väristä, kuten pitääkin eikä ei ole ainakaan toistaiseksi nostanut lämpöjä mitenkään erikoisen paljon. Auton sisällä kuului pari kertaa vieläkin pieni veden lorahdus kaasua antaessa eli ilmeisesti ilmaa on hieman vieläkin lämppärin kennossa tai jossain.
Koskaan kyseinen johto/liitin ei ole minun aikana ollut kiinni missään ja jokainen joka konetilaan on katsonut, niin on alkanut melkein välittömästi ihmettelemään "mistä tämä on irti???".
Haynesin englanninkielisestä oppaasta löytyi vastusarvot anturille (ilmeisesti mittarin anturi):
Coolant temperature sensor
Resistance:
At 0ºC . . . . . . . . . . . . . 89 to 102 kilohms
At 20ºC . . . . . . . . . . . . 35 to 40 kilohms
At 100ºC . . . . . . . . . . . . 1.9 to 2.5 kilohms
At 120ºC . . . . . . . . . . . . 1.0 to 1.4 kilohms
Tuon mukaan mittari pitää ilmeisesti paikkansa.
Toisaalta: kyseessä on paineistettu järjestelmä eli eihän se mihinkään keitä, jos lämmöt ovat sen 100 astetta vaan korkeammassa lämpötilassa. Tietääkö tilaa missä lämpötilassa CVH oikeasti sitten "keittää"?
Nyt huuhtelun jälkeen paisarin nestepinta oli yön aikana laskeutunut odotettavasti max => min välin ja täytin sen. Neste oli nyt sinisen väristä, kuten pitääkin eikä ei ole ainakaan toistaiseksi nostanut lämpöjä mitenkään erikoisen paljon. Auton sisällä kuului pari kertaa vieläkin pieni veden lorahdus kaasua antaessa eli ilmeisesti ilmaa on hieman vieläkin lämppärin kennossa tai jossain.
Siis se puuttuva helmi termostaattikotelossa? Tästä yksilöstä se helmi kyllä löytyy. Vai mitä tarkoitit?Fullspeed kirjoitti:Eihän nyt sitten oo se perinteinen termarinkoppa ropleema?? Aiheuttaa samanlaisia onkelmia.
Sitä vähän ajattelinkin, mutta niin kovasti kiinnostaisi tietää kyseisen johdon/liittimen funktioSierra XR kirjoitti:vastaus bonus-kysymykseen:
ei ole tietoa mikä on tuo liitin mutta isälläni on samanlainen auto käytössä jonka hän on ostanut uutena ja toi sama johto on ollut aina irti tossa samassa kohdassa kun sulla joten ei luultavasti kovinkaan vakavaa...

-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Vika korjattu ja mysteeri selvitetty, vihdoin. Termostaattikotelossa oleva anturi jäi käteen, kun rupesin sitä irrottelemaan. Uusi tilalle. Kuvittelin vian korjaantuneen, mutta ei. Lämmöt taas lähes punaisella ja edelleen flekti ei pyöri. Liitin irti termostaattikotelosta ja hyppylanka liittimeen, tuuletin lähtee pyörimään ja lämmöt laskevat. Ostin uuden mittarinlämpötila-anturin. Nyt flekti pyörii vihdoin kuten pitääkin. Tuuletin lähtee pyörimään kun lämmöt ovat mittarin mukaan aavistuksen yli puolen välin. Entinen oli kyllä aika kulahtaneen näköinen. Rullasin eilen autolla varmaan tunnin edes takaisin todetakseni, että varmasti toimii.
Eniten tässä ihmetyttää, että onko kannessa oleva anturi oikeasti vain "mittarinanturi" vai onko sen johdon perässä enemmänkin älyä? Tuntuu, että on. Mutta olisiko tämän ikäisessä autossa jotain niin hienoa älyä? Kun nyt vertaa tilannetta ennen ja jälkeen, niin moottori kävi taatusti ennen kannessa olevan anturin vaihtoa pidempään päällä eli oli enemmän lämpöä ja silti flekti ei toiminut. Nyt uudella anturilla flekti lähti mielestäni pyörimään jo aiemmin ja nyt oli myös viileämpi ilma.
Pääasia, että toimii vihdoinkin. "Kalliiksi" tuli tämäkin korjaus, osat otin Motonetistä: termostaattikotelon anturi 9,90e ja mittarin anturi 4,90e. Vertailutietona kerrottakoon, että ensin mainittu olisi ollut Fordilla reilu 15 euroa ja jälkimmäinen yli 20 euroa.
Eniten tässä ihmetyttää, että onko kannessa oleva anturi oikeasti vain "mittarinanturi" vai onko sen johdon perässä enemmänkin älyä? Tuntuu, että on. Mutta olisiko tämän ikäisessä autossa jotain niin hienoa älyä? Kun nyt vertaa tilannetta ennen ja jälkeen, niin moottori kävi taatusti ennen kannessa olevan anturin vaihtoa pidempään päällä eli oli enemmän lämpöä ja silti flekti ei toiminut. Nyt uudella anturilla flekti lähti mielestäni pyörimään jo aiemmin ja nyt oli myös viileämpi ilma.
Pääasia, että toimii vihdoinkin. "Kalliiksi" tuli tämäkin korjaus, osat otin Motonetistä: termostaattikotelon anturi 9,90e ja mittarin anturi 4,90e. Vertailutietona kerrottakoon, että ensin mainittu olisi ollut Fordilla reilu 15 euroa ja jälkimmäinen yli 20 euroa.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ma Syyskuu 1. 0:30:35 2003
- Paikkakunta: Akaa