Mielipiteitä/kokemuksia turbomoottoriaihioista (ei ohc)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Mielipiteitä/kokemuksia turbomoottoriaihioista (ei ohc)

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ti Heinäkuu 3. 17:18:26 2007

Noniin nyt olis tarkoitus tehdä jostain hieman uudemmasta moottorista taunukseen pata, vaihtoehdot:

- 2.0 16V Zetec
- RS2000 16V
- Galaxy/Scorpio 2.3 16V

Moottoreiden lähtökohtaiset plussat ja miinukset ahtamiskäyttöön, koskien lähinnä alakertaa sekä kantta, moottorinohjaus tulee muuttumaan alkuperäisestä. Kokemusperäistä tietoa jos edes jonkinlaista löytyisi niin olis hyvä :oops:

Saa ehdottaa myös jotain muuta villiä?

EDIT: Cosworth on rajattu ulos vaihtoehdoista mm. kustannuspoliittisista syistä :wink:
Viimeksi muokannut Mestari, Ti Heinäkuu 3. 17:48:03 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » Ti Heinäkuu 3. 17:32:44 2007

Ehdottomasti toi eka eli 2.0 zetec... Turbo käyttöön saatavilla eniten osia.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Heinäkuu 3. 17:37:23 2007

tornihuhuna muistan kuulleeni joskus että 2,3-16V koneita on remmiahtimen kera käytetty jossain kilpa-autoissa.. googlella lisätietoa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 3. 17:50:22 2007

Itse laittasin zetecin. Sama perustelu kun lappiksellakin.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Heinäkuu 3. 22:27:05 2007

Onko tuossa tosiaan listattuna ainoat vaihtoehdot!?!?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ti Heinäkuu 3. 22:51:06 2007

MouTine kirjoitti:Onko tuossa tosiaan listattuna ainoat vaihtoehdot!?!?
V6/V8 ei ole tässä tilanteessa vaihtoehto.. pysytään neloskoneissa :wink:

Mutta ehdota ihmeessä jos on jotaki mielessä?
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Heinäkuu 3. 23:11:49 2007

Mestari kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Onko tuossa tosiaan listattuna ainoat vaihtoehdot!?!?
V6/V8 ei ole tässä tilanteessa vaihtoehto.. pysytään neloskoneissa :wink:

Mutta ehdota ihmeessä jos on jotaki mielessä?
Ei ole mitään muuta mielessä, sori.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Heinäkuu 3. 23:16:10 2007

Ohc antaa vakio-osilla ja ahdettuna enemmin vääntöä ja pienemmillä kierroksilla kuin esim tuo koopra mustang, niin miksipä ei..... 8)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Heinäkuu 3. 23:23:02 2007

Arska kirjoitti:Ohc antaa vakio-osilla ja ahdettuna enemmin vääntöä ja pienemmillä kierroksilla kuin esim tuo koopra mustang, niin miksipä ei..... 8)
Mahdollisesti, mutta vain hetken verran. Pysykääpä aiheessanne.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Heinäkuu 3. 23:30:06 2007

Pysytään toki, minä vaan suosittelin ja perustelin. Niin jos ei tykkää huudattaa kun mitäkin hondaa :lol:
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Heinäkuu 3. 23:50:35 2007

2.3 duratec olis mahtava aihio.
Tossa on muutama esimerkki tehoista mitä saa jo aivan pikku muutoksilla vaparista http://www.mambamotorsport.co.uk/duratec/engines.html
Aatelkaa miten sen saa räyhäämään ahettuna 8)

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Heinäkuu 4. 1:05:22 2007

Itse ehdotan 2.3 16V dohc konetta ahdettuna, ku niitä ei vielä oo missään suomessa näkyny ja siitä saattas saada karmivan motivaation omalle tanari rojektille :D

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Heinäkuu 4. 2:52:14 2007

kun hankettasi rajoittaa kustannuspoliittiset syyt, niin en näe edellämainituista muita vaihtoehtoja kuin zetec.
Aihiota on eniten tarjolla, ja kun sen halvalla turbotat, ja se hajoaa, niin kustannuspoliittisista syistä löydät helposti uuden aihion :wink:

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Heinäkuu 5. 21:23:36 2007

Brenda kirjoitti:kun hankettasi rajoittaa kustannuspoliittiset syyt, niin en näe edellämainituista muita vaihtoehtoja kuin zetec.
Aihiota on eniten tarjolla, ja kun sen halvalla turbotat, ja se hajoaa, niin kustannuspoliittisista syistä löydät helposti uuden aihion :wink:
JUURI NÄIN!!! :lol:
Eli jos hinta/laatu suhde pitäis olla hyvä, niin kannattaa ehkä nöyrtyä siihen ohc vaihtoehtoon, jos taas rahaa on vaikka muille jakaa, niin kyl tommonen 2.3 ois varmaan ihan jees, siitä vois saada hyvän turbo koneen esim. hyvän Cossun koneen hinnalla... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Heinäkuu 6. 5:40:30 2007

Jos saat jostain RS2000 kannen sopurahaan niin minä suosittelisin 2.0L konetta, DOHC alakertoja on vähän joka tallin nurkassa, kun kannet on hajonneet. Scorpion 16-v kansi on helpompi kyllä asennella pitkittäin kuin RS-kansi.
Vakioilla kangilla ja männillä ei tietenkäään pitkälle pötkitä, mutta 86-88mm muiden moottoreiden turbo-mäntiä on aika paljon saatavilla.
2.0 16-v koneessa taitaa olla 9.8 puristukset sillä voisi onnistua joku matalapaine systeemikin, onhan niitä yli 10 puristuksia uusissa turbo-moteissa.
Öljyruiskujen rakentaminen/mäntien jäähdytys on kysymysmerkki.
Häikäilemätön mainos perään: mulla on halvat Carrillo H-profiilikanget ylimääräisenä 2.0 koneeseen.

Kireitä Zetec turboja on maailma pullollaan ei voi sekään huono vaihtoehto olla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Heinäkuu 6. 10:02:57 2007

Kelta pörssissä on ollu halpa 16tkm ajettu 2.5L ST Focuksen kone myynnissä jo hetken. Tais olla 1995E 6-v lootan kera. Eikös tuossa olisi hyvä "aihio"? :wink:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ke Heinäkuu 11. 17:08:48 2007

SLEI kirjoitti:Jos saat jostain RS2000 kannen sopurahaan niin minä suosittelisin 2.0L konetta, DOHC alakertoja on vähän joka tallin nurkassa, kun kannet on hajonneet. Scorpion 16-v kansi on helpompi kyllä asennella pitkittäin kuin RS-kansi.
Meinaat siis tätä 8-venttiilisen (Sierra) Dohcin alakertaa, sekö on siis yhteensopiva RS2000 kannen kanssa?
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 11. 18:07:16 2007

"Meinaat siis tätä 8-venttiilisen (Sierra) Dohcin alakertaa, sekö on siis yhteensopiva RS2000 kannen kanssa?"

Kyllä, ei niillä muuta eroa ole kuin: DOHC männissä on pienet venttiilikolot, RS2000 lohkossa on matalammat lisälaitteiden hihnapyörät, RS lohko vaatii 16-v 36-1 triggeripyörän ja DOHC sitten 8-v triggerin.
Jos RS kansi laitetaan mitään modaamatta pitkittäin vesilähdöt tulee tulipellin puolelle ja tila käy vähiin, mutta Tanessa sitä konehuonetta taitaa piisata?
Scorpin 16-v kannessa vedet lähtee imusarjan etupäästä eli helpompi laittaa pitkittäin.
Vedet voi vetää ulos kannesta myös kannen päältä kahdesta tulpasta nokka-akseleiden välistä, tulee askartelua, mutta jakatuu ja lähtee lämpö kannesta turbo-masiinassa paremmin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Mestari
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Toukokuu 6. 14:44:20 2003
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mestari » Ke Heinäkuu 11. 20:38:10 2007

SLEI kirjoitti:Kyllä, ei niillä muuta eroa ole kuin: DOHC männissä on pienet venttiilikolot, RS2000 lohkossa on matalammat lisälaitteiden hihnapyörät, RS lohko vaatii 16-v 36-1 triggeripyörän ja DOHC sitten 8-v triggerin.
Jos RS kansi laitetaan mitään modaamatta pitkittäin vesilähdöt tulee tulipellin puolelle ja tila käy vähiin, mutta Tanessa sitä konehuonetta taitaa piisata?
Scorpin 16-v kannessa vedet lähtee imusarjan etupäästä eli helpompi laittaa pitkittäin.
Vedet voi vetää ulos kannesta myös kannen päältä kahdesta tulpasta nokka-akseleiden välistä, tulee askartelua, mutta jakatuu ja lähtee lämpö kannesta turbo-masiinassa paremmin.
Ahaa.. mielenkiintoista. Jakopääkin käy siis ilman suurempaa jumppaamista?

Ei tanarissakaan siellä moottorin takapuolella kauheasti tilaa ole, riippuu miten korkealle se vesilähtö tulee..
Voima tuo vikaa?
Taunus '77 "Turpotaneli", myyty
17M 2000S '69
Cortina '69 (ikuisuusrojekti)
Pösö 306 Diesel (talviajoneuvo, luovutettu eteenpäin)
Skoda Octavia Combi 1.9TDI -98 (2-paikkainen veronkiertovaunu, 115hp ;))

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Heinäkuu 11. 20:57:00 2007

Jostapa tulikin mieleen, että miten tuo käynnistyksenesto saadaan eliminoitua noiden uudempien koneiden ohjausjärjestelmistä?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Heinäkuu 12. 5:35:47 2007

Laitetaan joku harrastetyylinen moottorinohjausjärjestelmä?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Vastaa Viestiin