Vetareiden nivelistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Vetareiden nivelistä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 22. 19:15:49 2007

Jeps

Elikkäs pitäisi tuollaiseen neliveto Hiluxiin vaihtaa etuvetarin ulopi suojakumi

Pienimuotoisen taistelun napalukkojen yms härpäkkeiden kanssa vihdoin ja viimein vetari olisi työpöydällä. Sitten iskikin pieni miettiminen että kuinkas se nivel purkenee siitä akselista irti. Ei ole noiden etuvetoisten kanssa tullut pelattua

Lähteekö lyömällä ja mihin lyöden ja mitä varoen vai onko joku sokkahomma niin missä ja miten saa pois. En ainakaan pikaisen etsimisen jälkeen mitään sokkaa löytänyt eli varmaankin lyömällä

Nivelen päästä kun nykii niin akseli liikkuu aavistuksen siinä nivelen sisimmän osan sisällä eli siitä varmaankin purkenee

Ja pieni pakollinen avautuminen
Jos joku väittää että foortit on huonoja/hankalia tehdä remonttia/vaihdella osia niin ei kyllä montaa pistettä saa tuokaan läjä. Lähes kaiken saa purkaa tieltä pois että se vetari sieltä suostuu ulostautumaan ja silti on ahdasta. Asiaa ei myöskään paljoa helpota että napalukon takia vetarin päätä nivelen jälkeen on varmaan 30cm siellä navan sisällä :evil:

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Heinäkuu 22. 20:28:41 2007

Yksi vaihtoehto on silikoninen "one size fits all" tarvikekumi? Niin häijyltä kun tuntuu, niin ihme ja kumma kyllä se pikku reikä venyy todellakin paketin päälle vaikkei heti kyllä uskoisi. Ei tosin ihan ilmaiseksi vaan saa äheltää tosissaan.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Heinäkuu 22. 20:59:14 2007

Tojotan nivelet on perinteisesti lyömällä, kannattaa kuitenkin varmistaa ettei ulkopuolista lukkorengasta näy. Perinteisesti ne on myös helvetin tiukassa, nivel kyllä vähän klappaa akselilla, mutta lukkorengasurat ovat niin teräväreunaisia ettei meinaa irrota millään. Kun akseli on viilapenkissä ja kunnollisella tuurnalla ja isolla lekalla lyö hyvin akselin suuntaisesti, niin parilla iskulla lähtee jos lähtee. Jos ei niin se on sitten ylivedettävä kortonki tai murros laikalla irti ja koko satsi uusiksi.

Jos kumi on ollut rikki jo jonkun aikaa ja sisällä on hiekkaa, niin aika turha on sitä kumia vaihtaa, paskaks vaan ja uusi murros kumeineen. Samalla vaivalla menee nyt, muuten kasaat ja purat kohta uudelleen kun rutajaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 22. 23:44:58 2007

Juu läksihän se eli lyötävää mallia oli, piti vaan ottaa tarpeeksi sopiva leka ja vähän sirosti napauttaa, mutta tottahan toki se lukkorengas sitten meni kahtia ja pyyhkäsi akselin boorista hampaan palan pois, viilalla sai kyllä kunnostettua terävän reunan

Nyt seuraava homma onkin sitten että saako noita lukkorenkaita jostain irrallaan, eikös ainakin uuden nivelen mukana tule ?

Juu ja jos oma olisi niin siinä olisi jo uusi nivel mutta kun kaveri ei edes suostuttelemalla suostu sitä hankkimaan niin ei väkisin

No pari viikkoa sitten oli ilmeisesti sylkäissyt vellit ulos eli toivoa saattaa olla eikä kyllä tunnu takertelvan mutta mutta

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Heinäkuu 23. 20:24:24 2007

Kumin mukana tulee uusi lukkorengas, kuten myös rasvat ja pannat.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Heinäkuu 23. 22:01:57 2007

Jaa, eipäs tullut kumin mukana mutta oli sitten tojotalta käynnyt hakemassa. Tulihan se roiskaistua läjäänkin ja ainakin testilenkin pelasi ihan ok kuten myös perämurikan laakerit jotka tuli vaihdettua, pääsyyllinen koko remonttiin

Oli pinjoniakselin etummaisen laakerin syönnyt aivan tohjoksi :roll: mutta nyt tuntuisi pelaavan eikä ainakaan viellä ujella edes välitys

Vastaa Viestiin