Scorpio varoitusvalot vilkkuu miten sattuu

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Scorpio varoitusvalot vilkkuu miten sattuu

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 10. 19:03:13 2006

Scorpio 2.9i GL a sedan -90, kojetaulussa vilkkuu koska huvittaa kaikki muut paitsi punaiset varoitusvalot. Discoa siis pitävät ABS-, jarrupalojen kuluneisuus (?)-, lasinpesuneste-, jäähdytinneste-, bensa-, cruise- ja pitkien merkkivalot. Välillä palaa joku noista, välillä osa, joskus kaikki. Noilla on siis ilmeisesti yhdistävä tekijä, jokin ohjainboksi jossain tmv.. Punaiset valot eli lataus ja öljynpaine eivät vilku. Auto haisee hiukan sähkölle sisältä.. Onko kukaan selvitellyt tuollaista ongelmaa tai saanut jopa niitä toimimaan normaalisti tai lähes normaalisti? Mistä päin kojelautaa tuota ohjainboksia kannattaisi alkaa etsimään?

Osiksi tuon ostin mutta en raaski purkaa noin hienoa autoa, josko laittaisi pikkuviat kuntoon ja pistäisi kiertoon tms..

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 10. 19:05:04 2006

ja kyllä, palovakuutus siinä on.

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Su Joulukuu 10. 19:54:22 2006

Vilkaseppas ihan huvikseen sitä sulakerasiaa :wink:
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Joulukuu 10. 20:08:41 2006

Se ohjainboxi on aika potentiaalinen vikakohde, vanhemmissa se löytyy kojelaudan päällisen alta repsikan puolelta, eiköhän se samalta suunnalta löydy tuostakin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 10. 20:16:42 2006

Arska kirjoitti:Se ohjainboxi on aika potentiaalinen vikakohde, vanhemmissa se löytyy kojelaudan päällisen alta repsikan puolelta, eiköhän se samalta suunnalta löydy tuostakin.
onko se ohjain elintärkeä.. eli voiko sen heittää oikopäätä vaginaan vai pitääkö etsiä ehjä.. tai saako vanhan jopa toimimaan?

et muistais mitä siinä boksissa lukee kyljessä?

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Joulukuu 10. 21:33:36 2006

Minulla juuri nuo valot jäävät joskus palamaan, kun on tosi kostea keli. Ongelmaan on auttanut, kun on kääntänyt hetkeksi virran pois ja startannut systeemin uudestaan. Joskus pitää ajaa hetken ja sitten voi "rebootata" 80-luvun hitech computerin :lol: Kojetaulun sisään kertyy ilmeisesti kosteutta ja se sitten aiheuttaa valojen päälle jäämisen. Minulla siis valot jäävät yleensä palamaan, mutta sammuvat hetken päästä uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Silloin joskus auton oston jälkeen pari kertaa ajaessa vesisateessa/kostealla kelillä tapahtui kuvailemaasi valoshow, mutta siihenkin on auttoi "reboot". Sen jälkeen kävin kesällä kaikki mittariston liitimet läpi ja voitelin ne crc:llä. Sen jälkeen tätä vilkkumista ei ole tapahtunut. Harvemmin tuota valojen päälle jäämistä tapahtuu, mutta auton sisälle syksyllä kertyvään kosteuteen nämä viat tuntuvat jotenkin liittyvän.

Niitä lisävaroitusvaloja ohjaa käsittääkseni matkustajan puolella kojetaulun päällisen alla oleva yksi kirkkaan metallinen laatikko. Sieltä samasta paikasta löytyy myös mahdollisesti vakionopeudensäätimen ohjainboksi (lähinnä rintapeltiä, jos on), keskimmäisenä tämä apuvaroitussysteemin ohjainboksi ja etummaisena takamatkustajien kuulokeliitännän rele/boksi (jos asennettu). Lisäksi keskeltä kojetaulua hieman vasemmalle rintapellissä on myös joku laatikko (minulla siinä lukee "85 GG 13 150 A, Lichtwarnung / LAMP WARNIG, Made in Germany"), jolla on myös jotain tekemistä niiden lamppujen kanssa. Vaihdoin joskus kojetaulun päällisen ehjään ja samalla tuli hieman tutkittua, mitä sieltä päällisen alta löytyi. Irrotin sen oikealla olevan metallisen boksin liittimen ja puhdistin sen, mutta ei sillä mitään vaikutusta tuntunut olevan. Vika minulla liittyy todennäköisesti siis lähempänä mittaristoa olevaan boksiin/sen liittimiin, joka pitäisi ottaa myös joskus käsittelyyn.

Kuskin jalkojen päällä kojetaulussa oleva metallinen boksi on mittariston ovi-/lamppumonitorin aivot.

Kojetaulunpäällinen ei ole kovin monella ruuvilla kiinni, joten sen irrottaminen ja takaisinlaitto ei ole kovin hankala toimenpide.

Scorpion sähköjä on selitetty hyvin Haynesin englanninkielisessä korjausoppaassa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 10. 22:25:27 2006

kiitosta vaan kattavasta selvityksestä. Taidanpa jonakin iltana kokeilla josko operaatio auttaisi! Mikäli tuon vaivan saa pois niin nakerran leimakuntoon (jos siinä mitään on tekemistä) pirssin ja hautaan lopullisesti purkusuunnitelmat.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Heinäkuu 23. 19:14:37 2007

Ratsastetaas aihella...
Eli pitäs vissiin tuossa keskiviikkona käydä ostaa yks scorppio ja siinä on sellanen häikkä et latauksen/akun valo syttyy jos kierokset menee yli 3000 rpm, eli onko jollain ollu vastaavaa häikkää vai oisko pelkästään hiilet/laturi paskana.

Ja sit sellasta viel et huomasin koeajolle lähtiessä et ykköselle ja kakkoselle laittaessa joku "rämähtää" kepin juuressa ni mikähän sielä vois olla irti/paskana...Laatikko on MT75.
Ja auto on tämä jos jotain kiinnostaa http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1403343



edit: tuli mieleen et syttyykö toi latauksen merkkivalo jos jännite nousee liian kovaks ?

Vastaa Viestiin