Escort 1.6i CVH -91, päästöt?!

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

aatup
Ylläpitäjä

Escort 1.6i CVH -91, päästöt?!

Viesti Kirjoittaja aatup » Su Kesäkuu 3. 21:48:57 2007

Eli sellanen onkelma olis ekkerin kanssa ettei mene päästöistä läpi. Korjaamolla missä kävin päästöjä mittailemassa veikkasivat lambdan tai katin olevan paskana. Löin sinne bilteman lambdan mutta rupes toimimaan huonommin... Eli ei vieläkään päästät kuosissa ja pelkästään täyskaasu kiihdytyksessä kone toimii, muuten nykii... Eli lambdasta tuo vika ilmeisesti?!

Vanhalla lambdalla ei nykiny mutta tyhjäkäynti pyöri ihan missä sattuu, 1100-2000rpm. Nyt tuntus vähän tyhjäkäynti rauhottunen mut vieläkin pyörii n.1100, ja vaikka kaasuläpän vierestä ruuvista säätää tyhjäkäyntiä ei tunnu vaikkuttavan mihinkään. :evil:

Mitähän maksaa toi fordin oma lambda kun ei ainakaan motonetiltä sattunu silmään? Vai mitä vaikkeisitte missä muualla vois olla vikaa?
Autohan on vähäpäätöinen... :twisted:

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Kesäkuu 3. 21:54:41 2007

Tietääkseni 1.6 CVH Efissä ei ole tyhjäkäynnille säätöä, se säätyy elektronisesti. Ainakaan en itse ole sellaiseen törmännyt.

Fordin oma lambda on todennäköisesti 100 euron luokkaa.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Su Kesäkuu 3. 22:18:29 2007

Ite ostin sierraan BOSH:in lamdan niin 125€.Ja on vissiinkin alkuperänen kun oli ihan bolt on.Tiiä sitten onko eskoon saman hintainen vaiko ei, mut kait se jottain tuota luokkaa on...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

aatup
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja aatup » Ma Kesäkuu 4. 1:26:19 2007

Ainakin Autodata 2005 mukaan se on tyhjäkäyntinopeuden säätöruuvi. Tiiä näistä..

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Ma Kesäkuu 4. 7:57:10 2007

Kyllä mun 1.6 CVH efissä on tyhjäkäynnin säätöruuvi kaasuläppäkotelossa(katiton peli) . Tosin sen säätäminen melko turhaa(säätää muistaakseni vain hieman läpän sulkeutumista niin että jää pieni rako kun läppä on kiinni). Tyhjäkäyntiventtiilii hoitaa homman. Joko on venttiili likainen ja jumittaa tai ohjauksessa vikaa. Puhdistus auttaa tai uusi venttiili.

Jos ei auta niin boxihan venttiiliä ohjaa joten vikamahdollisuuksia on sitten jo useita.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Kesäkuu 4. 10:52:16 2007

Mun mk5 cvh efi pannussa on ainakin ihan oma ruuvi läpän ohi menevän virtauksen säätämiseen. Tämän säätöalue on vaan aika pieni, ilmeisesti minkä takia itse kaasuläpissä on erikokoisia reikiä. Läpän sulkeutumisasenno säätöön on sitten toinen ruuvi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 4. 18:44:18 2007

Mun eteeni tulleissa CVH EFI koneissa on ollu ihan samanlainen kaasuläppä kun mitä DOHC sierroissa, eli ei mitään muita säätöjä missään kuin ainoostaan läpän kiinniasennon säätö ettei se juuttuisi läppärunkoon kiinni. Imusarjan selässä letkut tyhjäkäyntiventtiilille.

K / KE-jetroniceissa olen nähny niitä isoja sormin käännettäviä säätöruuveja läpän yhteydessä.

Kerrotkos vielä mitkä arvot ovat koholla pakokaasuissa?
Jäsen #606

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Kesäkuu 4. 21:51:13 2007

Tossa nyt on yksi kuva cvh efi imusarjasta:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.tuominen/JT ... sarja1.jpg

Tuossa näkyy kaasuläppäkotelon sisäpinnalla se reikä mistä ilma johdetaan läpän ohi. Samalla kohtaa ulkopinnalla on se säätöruuvi joka tuota kanavaa kuristaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 4. 23:36:03 2007

Hmm... aina oppii uutta. Piti käydä konepellin alla tutkimassa ja kyllä siellä ruuvi on. Mutta, mihin sitä tarvitaan? Se on ilmeisesti joku perussäätö vai mikä? Eihän sitä pitäisi edes tarvita ruuvata, jos kaikki toimii niin kuin pitääkin eli tyhjäkäyntiventtiili säätää tyhjäkäynnin nopeuden.

aatup
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja aatup » Ke Kesäkuu 6. 14:56:37 2007

En kyllä muista niistä arvoista, mutta aika pahasti pielessä...

Mitäs lukemia tollasen lambdan pitäs antaa jos pelaa kun yleismittarilla testailee? Nelijohtoinenhan se tossa ekkerissä on.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Elokuu 3. 0:38:16 2007

Joko vika on selvinnyt?

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Pe Elokuu 3. 7:23:55 2007

aatup kirjoitti:En kyllä muista niistä arvoista, mutta aika pahasti pielessä...

Mitäs lukemia tollasen lambdan pitäs antaa jos pelaa kun yleismittarilla testailee? Nelijohtoinenhan se tossa ekkerissä on.
Lambdalta pitäisi tulla about 0,2V-0,9V väliltä jännitettä kunhan on kunnolla lämminnyt.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Elokuu 4. 16:52:36 2007

Auto: Escort -91 1.6 EFi Ghia

Vika: auto nyki alakierroksilla hemmetisti. Kun pääsi n. 4000 rpm kohdalle, niin teho palasi ja sitten veti. Tyhjäkäynti oli kylmänä ok, mutta lämmettyään alkoi käydä vaikeasti ja tärisi. Paikaltaan lähtien hiljakseen kiihdyttäen toimi suht inhimillisesti, mutta tehoa oli selvästi kadoksissa. Koko kierrosalueen 4000 rpm asti selvää nykimistä ja puutumista, alle 3000 rpm tasaisella nopeudella ajaminen lähes mahdotonta. Sammui herkästi esim. liikennevaloista lähtiessä.

Kävin läpi kaikki mahdolliset liitokset moottoritilasta, tarkistin imusarjan tiiveyden (veden suihkuttelulla ei mitään vaikutusta), tulpat uudet, mittasin johdot, akun miinuskenkä oli yön yli irti, uusin kaikki pakosarjan tiivisteet ennen lambaa. Moottorin yläkerrassa uudet hilut.

Päästömittari sanoi, että käy alhaalla laihalla ja ylhäällä rikkaalla.

Korjaus: uusi lambda-anturi Fordin varaosatiskiltä lähtöhintaan 184 euroa. Vika korjaantui ja moottori vetää kuten pitääkin eli CVH:llle tyypillisesti hyvin kiertää ylös asti.

Edit: korjattu typo.
Viimeksi muokannut Sine, Pe Lokakuu 26. 0:53:25 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Motuli
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Helmikuu 1. 17:59:32 2005
Paikkakunta: Tampere / Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Motuli » To Lokakuu 25. 10:38:03 2007

osaisko joku kertoo mikähä escosa olis kun eilen käytettii leimalla niin palattomia oli melkein parituhatta ja vaihdettii lambda, alkoi käymään vähän erilailla, mutta tänää käytettiin taas konttorilla niin nyt oli tyhjäkäynnil co 3,8 ja hc 1600 ja kierroksilla päästöt ihan OK..

Onkoha katalysaattori ainoa vaihtoehto?

Niin ja moottori on sama 1.6 efi.. Ja on huomattu että bensaa on ruvennut meneen aika reilusti

Vastaa Viestiin