Lisäksi katsastuksen työvaiheet lisääntyvät, ja niihiin kuluu aiempaa enemmän aikaa.
Seitsemän vuoden tauon jälkeen jouduin tänään käymään itse konttorilla; rauhalliseen tahtiin hoidettu määräaikaiskatsastus sekä pyörien ja alustan muutoskatsastus otti aikaa vartin verran. Hintaa 108 euroa - on meinaan tuntitaksa kohillaan.
Edellisestä kerrasta oppineena olin varustautunut "sotaan" muutoskatsastuksen suhteen eli printtasin lakipykälät ja direktiivit, otin mukaan tuoreen STRO-kirjan, suuntaustodistukset sekä alustan paperit. Lisäksi olin harjoitellut vastaukset kaikkiin odotettavissa oleviin kysymyksiin johtuen siitä, että muutokset ovat vain juuri ja juuri lailliset. Yllätys olikin suuri, kuinka kivuttomasti homma hoitui. Tässä tiivistelmä tapahtumasta:
inssi: Mitäs muutetaan?
minä: Pyörät ja alusta.
inssi: Onko alustan paperit?
minä: Tässähän ne.
inssi: Ja tuoreet suuntaukset?
minä: Lappu löytyy niistäkin.
inssi: No niin, tämähän kävi sujuvasti.
inssi: Onpa tukivarret harvinaisen hyvässä asennossa ja kulmat kohdallaan!
inssi: Ja vanteetkin istuu hienosti. On varmaan hyvä ajaa? Sanotko vielä rengaskoot?