Ruiskusta kaasariin... Onko järkeä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Ruiskusta kaasariin... Onko järkeä?

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Elokuu 28. 21:38:07 2007

Joo luit ihan oikein, oon harkinnu jo pitkän aikaa että jos tohon Sierran 2.0 OHC koneeseen pistäis alkuperäsen IS:n ruiskun tilalle tuplakaasarit, kun ei tuo vakioruisku oikein virityskäyttöön sovellu. Joku säädettävä ruisku taas ei oikeen innosta, kun ei ole oikein mahdollisuuksia päästä säätään kunnolla ja maksavat maltaita? Käytettynähän jotkut dellortot vois saada ihan siedettävään hintaan? Kävisikö esim. tällänen paketti tuohon 2-litraseen? Täytyy kyllä kysellä tarkemmin tietoja tosta paketista, jos nyt joskus aion tähän hommaan alkaa. Paljon tommosesta paketista muuten pitäis tarjota? Oon kyllä kuullu että ei noi tuplienkaan säätö kotikonstein ihan helppoo ole, mut ei se nyt mikään mahottomuuskaan pitäis olla. Ruiskun bensapumppuahan tuonne ei varmaan kannata jättää, eikös sillä rupee jo kaasarit tulviin? Siirtopumppu riittää?

Virranjakajan tietty sit joutuisin vaihtaan, alipainesääteiseen. Mistä? Motonetistä ei ainakaan löytynyt 2-litraseen.

Ihan sitten kysyn että mitä teille tulee mieleen, että tossa pitäis vaihtaa/muuttaa? Onnistuuko viikonloppuprojektina jos on ahkera ja että onko kukaan muu hullu tälläistä vielä tehnyt? Budjettia pitäis alkaa vähän kartottaan, se kun ei ole kovin suuri.

Tällä hetkellä on kansi avarrettu ja madallettu ja on piperin 134-nokka, joka on ilmeisesti ruiskukäyttöön eli käykö tohon ollenkaan?

Eli, kannattaako tähän ryhtyä, vai pitääkö malttaa muutama vuosi että on varaa tehdä kokonaan uus mylly. :)

Tiedän kysymyksiä on paljon, mutta jos joku näihin viittii vastailla niin olisin oikein kiitollinen. Ja tiedän kyllä että ruisku on taloudellisempi ja lähtee talvella varmemmin käyntiin. :)

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ti Elokuu 28. 22:25:30 2007

noh, riippuu nyt mitkä on ne tehotavoitteet. Mulla oli joskus -86 iS, johon tein uuden lätsän 1.6:sen aihiosta 44/38 venoilla, ja ehkä vähän turhankin piukalla nokalla. Peltisarja 4-2-1 ja 2" ränni, sekä vakioruisku. Näillä legoilla mitattiin tekun jarrussa 165 heppaa ja 210nm. Ongelma vaan oli että rundilimitterillä oli vielä tehokäyrä nousussa, eli olis kyllä lisääkin tullut jollain cipillä tai paremmalla ruiskulla tai sitten 45mm tuplilla, ei 4 kymppisillä.

Kaasareihin en koske enään pitkällä tikullakaan, ei ne toimi.fi
Pistä sinne megaruisku, kun kaasarit säätäisit kuitenkin korvakuulolta, saa ton edes paremmin säädettyä ao. metodilla ;) Ja on halvempi vaihtoehtokin...

kyllä se ruiskun b-pumppu käy ihan nätisti kaasareilla, kun pistät sinne sopivan regun jolla paineet saa kaasareille sopivaksi.

p.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Elokuu 28. 22:30:35 2007

No jos tota säätöpuolta ajattelee niin ei noi tuplat ainakaan yhtään helpompi systeemi ole kuin ohjelmoitava ruisku. Kotitarvesäätäjä tarvii molemmissa tapauksissa sen lambdan - mieluiten vielä laajakaista - putkeen jotta nähdään mitä rööristä tulee, ja sitten voikin vaan miettiä että kummassa on näppärämpi saada säädöt kohdalleen; Suutimia ruuvaamalla tien poskessa vai läppäriä rassaten samantien ajon aikana (repsikka tietysti säätää).

Tuplat on kieltämättä hienot vehkeet jotka kuulostavat komealta ja eittämättä ne kuuluvat tiettyihin autoihin kuin nenä naamaan, mutta jos autossa on jo ruisku niin en mä alkaisi kaasareihin niitä vaihtamaan.

Ja onhan noiden hienojen ja kalliideen plug & play ohjelmoitavien ruiskujen lisäksi olemassa myös noita huomattavasti halvempia harrastepohjasia systeemeitäkin.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Elokuu 28. 22:51:40 2007

pau kirjoitti: Kaasareihin en koske enään pitkällä tikullakaan, ei ne toimi.fi
Pistä sinne megaruisku, kun kaasarit säätäisit kuitenkin korvakuulolta, saa ton edes paremmin säädettyä ao. metodilla ;) Ja on halvempi vaihtoehtokin...

p.
kyllä hyvät tuplat toimii! säätäjän heikkoutta. kyllä ite laittasin tollaseen vapariin 40-45 dellortot tai weberit ennemmin kuin megaruutan..

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Elokuu 28. 23:20:50 2007

Kyllähän ne toimii mutta siinä onkin sitten se säädön "hankaluus" sekä myös hinta alkaa tulla aika paljonkin eteen verrattuna esim megasquirt

Kohtuukuntoiset kaasarit joissa vielä ehkä läppäakselit kunnossa ja ruuveja/suuttimia ei ole vedetty jengoilta sekä hyvät tiivisteet alkaa maksaa siellä 400-500e tuntumaan, niille imusarja niin saadaan kone ehkä käyntikuntoon

Sittenhän se riemu alkaa kun rupeaa kotikonstein/vähemmällä kokemuksella säätelemään, tietää kyllä että liian vähän saa kakkua eli isompaa suutinta mutta minkä kokoista

Kun katselee taas noita suuttimien, lisäilmojen, seosputkien yms hintoja niin ei niitä kovin montaa viitsi ihan huvikseen ostella varsinkaan kun tilaat ne suuttimet jostain niin alkaa mennä aikaakin kohtuuttomasti kokeilujen välillä

Säädettävällä ruiskulla on se plussapuoli että ei tarvitse tietää minkäkokoisilla suuttimilla on paljonkin vaikutusta, vaan näkee muutamassa sekunnissa vaikutuksen, ja vaikka ruiskun säätäminen olisi hukassa niin kokeilemalla pääsee jo pitkälle, reilusti suuntaan tai toiseen niin kauan että alkaa vaikutuksen huomaamaan

Jos sen läpän joka sylinterille haluaa niin eiköhän se ole tänäpäivänä läppärungot+säädettävä ruisku

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 28. 23:44:20 2007

Jätä ruisku ja heitä se imusarja mäkeen jos tehoa haluat. Läppärungot voi ottaa esimerkiksi jostakin prätkästä jos budjetti on kovilla ja virtauksia haluaa. Tai sitten suunnittelee itse kunnon imusarjan torvilla ja herkuilla. Se millä sitä bensaa ruikitaan ei juuri tehoon vaikuta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 9:03:46 2007

Mä arvasin että tänne tulloo tämmöstä osittaista vääntöö. :D No hmm megaruuttaa täytyy kyllä ruveta joskus harkitteen, mutta samalla tulee ehdottomasti läppärunko, en rupee tohon IS:n vakio-imusarjaan mitään säätään. Ongelma vaan on siinä että en ymmärrä tommosten ruiskujen toimintaan hevon huilua, vertaa että kaasarit on periaatteessa yksinkertasia mekaanisia laitteita. Putken päästä saan arvot pihalle amitsun laitteilla, dynoon en pääse.

Mutta... on se pakko myöntää että mega alko kiinnostaan, sit pitäis hommata vaan se läppärikin ja kaikkee muuta hilua... Onnistuuko se megan asennus noilla IS:n vakioilla antureilla vai joutuuko niitäkin jostain roplaan? Jaa mistähän niitä "halpoja" läppärunkoja sitten hommataan? Mites muuten ilmamassamittaus toimii läppärunkorakenteessa, kun on neljä erillistä torvee jotka imee sen oman määränsä... Ongelmana tässä on se että pitäis jostain saada valmiit osat, jotka sopii tohon OHC:n, mutta opiskelijan budjetilla.

Löytyykö tohon megaan joltakulta sitten sellasia valmiita säätöjä "kakstonniseen pintoon lievällä kansivirillä" millä vois harkita ajamista ens alkuun? Kun eikös tuollainen kuitenkin pitäis periaatteessa dynossa säätää?

Ongelmana tässä on se että ei taida ihan tosta vaan löytyä valmista pakettia, joilla vois kasata sen auton toimiin yhen vknlopun aikana, milläs sitten kouluun kulen kun ruisku on vasta melkein kiinni maanantaina?

Mega kyllä kiinnoostaa paljolti, mutta en mä silti vielä siitä Dellorto-unelmasta oo luopunu, onhan niissä enemmän munaa. :wink:

Yksi syy myös minkä takia haluaisin heivata tuon vakioruiskun meneen, on se että joskus tulevaisuudessa, esim. ensi kesänä palkan saatua rupeen kuitenkin halajaan tiukempaa nokkaa ja vakioruiskulla se ei onnistu.

Eli oikeastaan tiivistettynä, jos siirryn megaan, ni nyt tarvis tietää että mitä osia tarvin ja mistä niitä saa ja paljon maksaa...

-EDIT- Ainiin, mikäs sitten ohjaa syttyä? Mega? Saako senkin jotenkin kytkettyä Sierran vakiosytty-hiluihin?

-EDIT-Haulla löysin sen verta tietoo, että ilmeisesti tuollainen mega ei käytä ollenkaan ilmamassamittausta? Ja että jotkut on jopa saanu megan kiinni suoraan IS:n johtosarjan perään, eli en tarvis kuin läppärungon, siihenkö kiinni vakio kaasuläpän asentoanturi vai joku muu anturi ja alkuperäinen johto kiinni anturiin? Sitten vaan säätämään?
Tosin jotkut ohjeethan mä tarvisin että miten ketussa noi johtosarjan johdot pitää megaan kytkeä, ei varmaan kuitenkaan mene kiinni ihan plug'n'play menetelmällä. :roll:

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Elokuu 29. 9:27:08 2007

Ford is God kirjoitti: -EDIT- Ainiin, mikäs sitten ohjaa syttyä? Mega? Saako senkin jotenkin kytkettyä Sierran vakiosytty-hiluihin?
Mega. Ohc:n hall jakaja vaan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 9:35:23 2007

Noniin, eli sit tarvisin vaan sen läppärungon, mistä? Ja aika tarkan ohjeistuksen että miten vakiojohtosarjan liittimeen kytketään Mega.

Läppärungon tekeminen itse on aika utopiaa, ei löydy taitoo suunnitella ja vielä toteuttaa käytännössä, eikä kyllä työkalujakaan.

Joskus muistan nähneeni suomenkieliset sivut joissa oli aika hyvä vaihe-vaiheelta tutoriaali, mutta ainakin www.finsquirt.net ei avaudu nyt. Tarviin hyvän, suomenkielisen ohjeen, jotta on mitään mahdollisuuksia kytkee tommosta.

-EDIT- Megan sivuja selaillessa selvis ainakin että tarviin ilmeisesti Megasquirt II, koska I ei ohjaa muuta kuin polttoaineensyöttöä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 29. 11:45:00 2007

Ford is God kirjoitti:Noniin, eli sit tarvisin vaan sen läppärungon, mistä?
Esim BMW tai MERSU sisältää usein ison läppärungon. Jos siis aiot alkuperäisellä imusarjalla taiteilla. yli 65mm läppää ei orkkis sarjaan kannata kuitenkaan laittaa koska sitä isommat menee haaskuuseen. Moottoripyörien läppärunkoja on ihmiset laitellu, kuten JesseT mainitsikin. Niissä on suuttimet ja läppäanturi valmiina. Nämä riittää sitten yleensä yli 200hp.
Ford is God kirjoitti:Megan sivuja selaillessa selvis ainakin että tarviin ilmeisesti Megasquirt II, koska I ei ohjaa muuta kuin polttoaineensyöttöä.
Megasquirt I ohjaa myös sytytystä pienillä muutoksilla, kun piirille lataa sisään EXTRA-koodin. Extra-koodissa on myös 12x12 polttoaine ja sytytyskartastot, vaikka kyllä 8x8:llakin toimeen olisi tullut. Etsippä vaikka tältä foorumilta haulla 'megasquirt' ja lukaise 'megaruiskis' -topicci läpi. Varmasti selviää paljon.
Jäsen #606

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Elokuu 29. 11:56:43 2007

En halua olla ilkeä , mutta jos ollaan realisteja, niin opiskelijan budjeteilla on aivan turha lähteä tekemään mitään. Varsinkaan, jos esim. itse koulusta ei löydy mitään "apua" harrastamisen tueksi.

Eri asia, jos sitä rahaa sitten tosiaan löytyy jostain suunnasta.

Vakiona parempi ja vielä halvemmaksi tulee julkiset / semmoinen auto, mikä vie vähän. Sitten kun on vakioitunut tulot, niin on helpompaa sitä rahaa sijoitella, koska aina tulee jotain mihin pitää muutama sata saada menemään. :)

T: Tonneja palaa (edelleen).

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 15:47:08 2007

Joo, no sehän tässä vähän onkin, että periaatteessa ois kesätöistä ja muutamia osia myymällä taskussa sen verta että sais ainakin jotain aikaseks, mutta että onko sitten enään varaa ajaa... Ainiin ja onhan mulla yks kappale autokin myytävänä, vaikkakin eihän pikkukoneisesta katsastamattomasta riesasta paljoo irtoo... Haluaisin nyt tässä vaiheessa vähän kartottaa budjettia ja miettiä että mitä teen milloinkin. Hetken mega aiheisia sivustoja tutkittua tosin alkaa jo muutenkin tuntuun siltä ettei kyllä riitä motivaatio tohon kaikkeen, vielä, kun sitä rahaakaan ei sitten käteen jäis. Megasta tuntuu olevan niin monta eri versioo että huhhuh menee pasmat sekasin, enkä oikein meinaa ottaa selkoo noista ohjeistakaan. Tota Megaruiskis topikkia oon välillä silmäilly, mutta että jotta saan ajatuksen kanssa luettua kaikki sivut niin siihen menee aikaa. Saako tosta vakio johtosarjasta jotenkin selvitettyä että mikä liittimen pinni vastaa mitäkin anturia jne?

Mutta... Jatketaan kartottamista nyt vielä, eli ihan jostain nettivaraosastako ootte noita läppärunkoja kattellu, nyt ei ainakaan näkynyt mitään sopivaa ja mistä noista muiden lelujen läppärungoista nyt ylipäätänsä tietää että sopivat ohariin?

Oon mä vähän jotain pikkupaine turbotustakin harkinnut, mutta se on vähän paha kyllä budjetille, kun on madallettu kansi, liian korkeet puristukset. Vakioon hyväkuntoseen ohariinhan ei turbotus kauheen kalliiks tule, jossei kauheita lukuja hae.

Se on vaan se kun tähänkin piristeltyyn versioon on jo tottunut, ei enään tunnu sopivan mukavalta kun polkasee kaasun pohjaan... Ihan ok pirtee, mut se et miks autossa pitää olla selkänojat, ei vielä oikein selviä.

BTW yleisillä en kyllä kulje, kun niistä on kerran päässyt eroon. :wink: :)

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Elokuu 29. 16:59:49 2007

Mä olin vajaa vuosi sitten tossa ihan samassa tilanteessa, Mega piti saada (No, projektissani ei ollu vaihtoehtoa) mutta en tajunnu siitä mitään vaikka kuin tutkin asioita. Informaation määrä on todellakin aika hulvaton aloittelijalle. Mutta se on oikeasti ihan helppo juttu.

Mitä tulee johdotuksiin niin mun vähemmistöneuvo on että tee ihan omat, erilliset johtosarjat megalle ja piilottele alkuperäiset johtosarjat nätisti johonkin jemmaan. Kun tsekkaat tämän selkeän kaavion, huomaat että se on todellakin vain piuhojen vetoa hyvin yksinkertaisin ajatuskuvioin. Suunnitteluteknisesti tossa ei ole mitään ongelmaa, jos vaan kolvi pysyy kädessä ja osaat käyttää sitä edes välttävästi ja tajuat mihin kohtaan pitää laittaa kutistesukkaa ja erkkaria niin homma onnistuu varmasti. Ite suosittelen erillistä johtosarjaa myös sen takia että sen voi valmistella rauhassa etukäteen ja auton seisonta-aika lyhenee.

Ja mitä tulee Megasquirttiin niin ei sekään oo ongelma. Finsquirtin foorumilla on pilvin pimein jannuja jotka tekee - mielestäni tarpeettoman - halvalla valmiita Megoja (Käytännössä kaikki mitä siellä on, käy tarkoitukseesi) ja tarvittavat muutokset. Tarvitset todennäköisesti muutokset syttyä ja ehkä jenkakelloa varten ja se kyllä noilta kavereilta hoituu. Megan kokoamista ei mitenkään voi suositella jos ei ole kokemusta vähän hienomman elektroniikan kasaamisestakin, itse oon asioinu Cybo -nimisen jannun kanssa - tuolta Finsquirtilta - tämän tiimoilta ja meni hyvin.

Kun sitten olet niin pitkällä että sähköt jo tulee niin neuvotaan sitten noissa softa- ja säätöhommissa jotka ei nekään oo mikään ongelma. Kanattaa ehkä hommata myös stimulaattori (samassa paikassa myydään niitäkin, maksaa joitain kymppejä) niin voit käyttää Megaa kotonasi paristolla ja laittaa perussäädöt kuntoon jo valmiiksi ja taas auton seisonta-aika lyhenee taas.

Sittenhän jää tietysti vielä toi ruiskupuolen raudan rakentaminen mutta siitä en sano mitään kun en tiedä millaset lähtökohdat tollasessa autossa on.

Kuten tuolla jo sanoin, Mega vaikuttaa aluksi tosi kinkkiseltä systeemiltä just sen takia että erilaista infoa on ihan älyttömissä määrin pitkin nettiä. Kun joku 'kädestä pitäen' kertoo hommaan pääpiirteet ja perusteet - jota tässä yritin tehdä - niin homma näyttää heti 7.4 kertaa selkeämmältä.

Tsekkaa vaikka mun projekti siellä on projektipäiväkirjaa omasta projektistani. Tossa tosin tehdään kaasari-cvh autosta Zetec-MS-EDIS (Edis = sytytysjärjestelmä, ei koske sinua kun sulla on se virranjakaja ja voit käyttää sitä) peli joten siellä on vähän ylimäärästäkin puuhailua lähinnä bensalinjojen suhteen.

Ja mitä tulee opiskelijabudjettiin niin Mega sopii sellaseen ihan hienosti. Megapuolelta tulee mieleen että sä tarviit sen Megan, reilusti sähköjohtoja, sähkötarvikkeita (liittimiä, sulakeboksi) ja varmaan vähän pensaletkua ja muita pikkutarvikkeita. Megoja tuolla myydään muistaakseni alkaen alle 200e ja noi sähkö- ja pensalinjatarvikkeet maksaa muutaman kympin. Sulla kun on jo ruiskuauto valmiiksi ni ei tarvii miettä pensapumppua, tankkia eikä oikee mitää muutakaan tollasia juttuja. Ainoastaan se ruisku-/imusarjapuoli mistä mä en tosiaan tiedä mitään ohkin ympäriltä. Hankintalistalle kannattaa ehkä hommata jonkun toisen auton johtosarja mistä saat noita tarvittavia liittimiä jos päädyt tekemään erillisen johtosarjan, melkein 'mikä vaan' Ford johtosarja käy kun ei noissa liittimissä taida ihan kauheasti eroja olla.

Toivottavasti tää nyt vähän selkeytti kuvioita noiden miljaardien eri vaihtoehtojen ja nettispekulointien takaa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ke Elokuu 29. 17:29:44 2007

Perskule..
Tässähän vannoutunut Dellorto-mieskin alkaa harkitsemaan ruiskua, kun luki tuon Krissen kirjoituksen.
Ainoa seikka mikä puolustaa kaasareita on se että niillä pääsee aina kotiin asti, mutta kun ruisku kikottimesta joku paikka kyrvähtää niin kotiin tullaan vaan trailerilla tai köyden jatkona. :x

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 17:57:28 2007

Joo no Krissen tekstin ansiosta motivaatio nousi kummasti. :) Pitää alkaa tutkiin sitä foorumia, kunhan nyt pääsis nille sivuille, eivät toimi tällä hetkellä.
BTW miten tuo jenkakello liittyy megaa, eli meinaatko jotain megan omaa juttua vai ihan Sierran kojetaulussa olevaa lisävarusterundaria, joka mulla on vaan kytketty puolaan?

Eli ei ole ihan mahdoton ajatus, että nyt jossain vaiheessa ottaisin asiakseni megan asennuksen ja sitten ens kesätöiden ansioiden mukaan vähän tiukempaa nokkaa ja sillain.

Eniten mua tällä hetkellä ihmetyttää, että mistä ja millä rahalla sopiva läppärunko. Ei kellään klubilaisella olis ylimäärästä? :wink:

Niinja yks ylimääränen IS:n johtosarja multa jo lötyykin, josta kiitokset "mk kax":lle. En vaan muista oliko tuo missä hapessa, täytyy tutkia jossain vaiheessa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Elokuu 29. 18:07:59 2007

Finsquirtin sivut on alhaalla ainakin toistaiseksi. Jotaan onkelmia heillä on.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Elokuu 29. 18:37:38 2007

Juu ja tuosta ruiskupuolen "raudan" rakentamisesta niin ei se ISn imusarjakaan mikään ihan kura ole, toimii ihan mainiosti vähän virkummassakin koneessa

Jos helpolla haluaa megan yms laittaa niin ISn imusarja sellaisenaan

Loppupelissä ei tarvitse tehdä mitään, valmis johtosarja, tarvittavat anturit, säätimet yms jo tehtaalta asti paikallaan. Alipaineen vetää vaikka kaasuläppäkotelon lähdöstä haaroittamalla megalle niin se on siinä

Oikeastaan tehtäväksi ei jää kuin johtosarja megalle, itse mega, imuilman lämpöanturi, ilmamäärämittarin saa heittää mäkeen, mega laskee MAP anturin kanssa bensamääriä yms joka on piirilevyllä

Laajakaistalambdaan kun panostaa niin saa itse säädettyä ja käy helposti. Kun saa tyhjäkäyntiä käymään niin samana päivänä alkaa olla säädöt jo mukavasti ajettavissa, sitten vaan hienosäätöä

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 18:56:47 2007

Kerpele tuohan vaikuttaa oikein mukavalta projektilta. (Saa tekosyyn tehdä jotain mielenkiintoista, sen sijaan että rupeis pohjatöihin ja maalaan). Voi kyllä olla joo että tyydyn ens alkuun tohon vakioon imusarjaan, paraneehan ne imuäänet pikkasen kun jää toi ilmanputsarille menevä letku pois ja virittää kaasuläppäkoteloon vaan jonkun sukan väliaikaisesti. :lol:

Pitääkin tehdä myynti-ilmo hyväkuntoisista farmari-Sierran tukivarsista, sais vähän rahaa ja intoo. :wink:

Tarviikos tuo mega nyt sitten mun tapauksessa kampiakselin pyörälle triggeripyörää ja YKK anturia, kun eihän se nyt hoida syttyä muuta kuin muuta ennakkoa kierrosten mukaan ja jakaja sitten pyörii oikeeta tahtia? Vai mihin toi mega sitä nyt sitten tarvii loppujen lopuks...

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Elokuu 29. 19:40:45 2007

>> Tarviikos tuo mega nyt sitten mun tapauksessa kampiakselin pyörälle triggeripyörää ja YKK anturia

Et tarvii, sitä tarvii vaa 'hienompien' syttyjärjestelmien kanssa. Sullahan Mega saa kierroslukutiedon puolalta eikä megaa noin ruiskun ohjauksessa kiinnosta missä asennossa moottori on.

>> Niinja yks ylimääränen IS:n johtosarja multa jo lötyykin, josta kiitokset "mk kax":lle. En vaan muista oliko tuo missä hapessa

Jos teet tollaset erilliset piuhasarjat niiku mä tein, ni sittehän sä et tarvii tosta kun niitä liittimiä.

>> BTW miten tuo jenkakello liittyy megaa, eli meinaatko jotain megan omaa juttua vai ihan Sierran kojetaulussa olevaa lisävarusterundaria, joka mulla on vaan kytketty puolaan?

No joo, ei se varmaa oo sun kohalla olennaista. Toisaalta jos teetät jollain sen laudan + modit, kannattaa toi varmasti teettää samalla tulevaa varten. Esim itellä sen Edis syttyjärjestelmän johdosta tehtiin Megaan RPM lähtö että saatiin kiekkakello käyttöön kun alkup puolasytytys heivattiin mäkeen.

>> mutta kun ruisku kikottimesta joku paikka kyrvähtää niin kotiin tullaan vaan trailerilla tai köyden jatkona

No joo. Tolle linjalle jos lähtee niin kannattaa ajella 1 vaihteisella polkupyörällä :-D
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 20:03:21 2007

Noniin kiitoksia kovasti Krisselle ja muille, finsquirtin foorumi on kuitenkin näemmä ylhäällä jota tässä innolla tutkin. 8) Vähän offtopiccina täytyykin tässä "luppoaikana" ruveta harkitteen ton kakkosauton katsastuskuntoon laittamista, jos siitä sais kovemmat rahat sitten.

Voishan sen jenkasydeemin siihen hommata, ei se oo mitenkään miinusta ainakaan.

Olette taas saanut käännytettyä yhden vanhantekniikan puoltajan, ruiskun kanssa leikkijäksi. :D Nooo... ehkä ne lortot vielä jossain tulevaisuuden unelmien toteutuessa nähdään. :wink:

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Elokuu 29. 20:27:50 2007

Opiskelijalla ei ole varaa ostaa valmista, täytyy tehdä itse, romisosistakin saa välillä ihmeitä rakenneltua... :wink:
Se megamanuaali on mainio opas, kunhan saavat taas finsquirtin toimimaan niin kannattaa lukaista läpi.

Julkisia ei sitten tueta, niin paljoa ei ruveta köyhäilemään :evil:
Ja viri-vara-ruiskullakin pääsee häiriön sattuessa kotiin asti kun pitää paria ylimääräistä sulaketta ja varaboksia hanskalokerossa..

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 20:33:22 2007

jeddah kirjoitti:Opiskelijalla ei ole varaa ostaa valmista, täytyy tehdä itse, romisosistakin saa välillä ihmeitä rakenneltua... :wink:
Se megamanuaali on mainio opas, kunhan saavat taas finsquirtin toimimaan niin kannattaa lukaista läpi.
No eipä noi finsquirtin foorumilla myydyt valmiit mun budjettiin pahan hintaisilta vaikuttanut. Manuaalista löysin Ford-Clubin puolelta linkin PDF-versioon, ihan näppärä opus.
jeddah kirjoitti: Julkisia ei sitten tueta, niin paljoa ei ruveta köyhäilemään :evil:
Ja viri-vara-ruiskullakin pääsee häiriön sattuessa kotiin asti kun pitää paria ylimääräistä sulaketta ja varaboksia hanskalokerossa..
Tuli muuten tuosta "hurja" ajatus mieleen... Mitä jos pitäis aina varajärjestelmän kytkettynä, eli jos mega jostain syystä sanoo että eipäs mennäkään, niin eikun kytkee Fordin alkuperäisen moottorinohjauksen käyttöön ja Megan pois käytöstä niin taas mennään, tallille tutkiin että mikä megaa vaivaa. Ilman ilmamassamittaustahan tuo Fordin ECU ei toimi kunnolla, mutta kyllä se silläkin toimii, että ajaan pystyy.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 29. 21:28:42 2007

Ford is God kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Opiskelijalla ei ole varaa ostaa valmista, täytyy tehdä itse, romisosistakin saa välillä ihmeitä rakenneltua... :wink:
Se megamanuaali on mainio opas, kunhan saavat taas finsquirtin toimimaan niin kannattaa lukaista läpi.
No eipä noi finsquirtin foorumilla myydyt valmiit mun budjettiin pahan hintaisilta vaikuttanut. Manuaalista löysin Ford-Clubin puolelta linkin PDF-versioon, ihan näppärä opus.
jeddah kirjoitti: Julkisia ei sitten tueta, niin paljoa ei ruveta köyhäilemään :evil:
Ja viri-vara-ruiskullakin pääsee häiriön sattuessa kotiin asti kun pitää paria ylimääräistä sulaketta ja varaboksia hanskalokerossa..
Tuli muuten tuosta "hurja" ajatus mieleen... Mitä jos pitäis aina varajärjestelmän kytkettynä, eli jos mega jostain syystä sanoo että eipäs mennäkään, niin eikun kytkee Fordin alkuperäisen moottorinohjauksen käyttöön ja Megan pois käytöstä niin taas mennään, tallille tutkiin että mikä megaa vaivaa. Ilman ilmamassamittaustahan tuo Fordin ECU ei toimi kunnolla, mutta kyllä se silläkin toimii, että ajaan pystyy.
Eipä ole mega hajonnut kertaakaan. Enemmän se varakytkennän säilyttäminen tuo ongelmia kuin koko systeemin muuttaminen megakäyttöön.
Jäsen #606

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Elokuu 29. 21:39:41 2007

Jos sytkänohjauksen tekee megaan, niin silloin orggis boksin pitämistä varalle ei voi todellakaan suositella. Myös tuo massamittari on aika paha puute jos sitä ei sitten halua jättää kuristimeksi imupuolelle :)

Samoin IAT (imulämpöanturi) on alunperin massamittarissa ja sen joutuu kytkemään erikseen megaan, siis jos edelleen haluaa heittää massamittarin mäkeen. Eli melkoinen hässäkkä tiedossa jos alkuperäisen jättää rinnalle. Jos nuo kaksi puuttuvat niin epäilen kyllä voortin liikkumista orggisboksilla :roll:
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Elokuu 29. 22:00:12 2007

Kyllä mun voortti vaan hyvin liikkuu, kun ilmamäärämittarista on johto irti, menee johonkin vikasietotilaan sillon.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Elokuu 29. 22:01:51 2007

Jep kyllähän se fiksuin on omana systeeminään tehdä

Ja jos se sytkä nyt kovasti mietityttää niin voihan sen megan jättää vaan hoitamaan bensansyöttöä ja tökätä esim sierrasta tai taunuksesta? sen tavallisen kärjettömän sytkän, oma systeeminsä sisältäen vain jakajan ja sen pienen mustan boksin ja ottaa vaan puolalta kierrostiedon megalle

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Elokuu 29. 22:40:00 2007

No siinähän niitä läppärunkoja olis myytävänä http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=123381

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Elokuu 29. 22:51:05 2007

http://freetechnics.fi/

Ja tuolta Käytetyt kaasuttimet ja ihan sivun alhaalta, nuo koneistetut ilmeisesti loppu mutta noita kaasarien runkoja voisi saada edukkaasti

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » To Elokuu 30. 0:04:26 2007

Kiitoksia näistä linkeistä! Herää kysymys että jos käyttää noita kaasarien runkoja niin mihin kannattaa sijottaa imuilmanlämpöanturi ja map-anturi? Kuinkas nuo saa Sierraan kiinni, joutuuko vielä hommaan jostain imusarjan?
Voisin tietty kysellä ihan suoraan Free Technicsiltäkin. Ja onhan tuo myyntiosion valmispakettikin ihan hyvä vaihtoehto, riippuu paljonko kaasarin runkojen käytöstä koituu vaivaa ja rahanmenoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Elokuu 30. 0:26:25 2007

Ford is God kirjoitti:Kiitoksia näistä linkeistä! Herää kysymys että jos käyttää noita kaasarien runkoja niin mihin kannattaa sijottaa imuilmanlämpöanturi ja map-anturi? Kuinkas nuo saa Sierraan kiinni, joutuuko vielä hommaan jostain imusarjan?
Voisin tietty kysellä ihan suoraan Free Technicsiltäkin. Ja onhan tuo myyntiosion valmispakettikin ihan hyvä vaihtoehto, riippuu paljonko kaasarin runkojen käytöstä koituu vaivaa ja rahanmenoa.
Joudut tekemään noihin kaasareihin tai imusarjaan suuttimen paikat, tarvitset polttoainetukin ja joudut tekemään kaasuläppäanturille paikan. Helpommalla pääset kun ostat vaikka tuon ylempänä mainitun setin mikä käy heittämällä paikalleen ja sisältää kaiken tarpeellisen. Se ei oikein valottunut mulle mitä hemmettiä tossa on mappianturikin. Tietysti ahdettuun tarvitaan sellanenkin :) Alpha-N moodissa ei mappianturia tarvita, säätö tehdään kaasun asennon ja koneen kierrosluvun perusteella. Uusimmissa EXTRA-koodeissa sitten saa map-anturin korjaamaan ruiskutuskarttaa jos käyttää läppärunkoja ahdetussa moottorissa.
Jäsen #606

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » To Elokuu 30. 0:32:59 2007

Ymmm ömm, eikö vaparissa sitten megan muka tarvii tietää imusarjan alipainetta? Eikö se oo kuitenkin aika tärkee tieto polttoaineen syötössä, varsinkin kun puuttuu ilmamassanmittaus? Vai oonko ymmärtäny ihan väärin?

-EDIT- Ahaa ok, editoit tekstiä. :)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Elokuu 30. 21:04:50 2007

Siis megassahan on se MAP-anturi itse piirilevyllä, siihen purkkiin vaan vedetään alipaineputki imusarjasta

Normaalikäyttöön taitanee olla parempi kierrosten ja mapin mukaan laskettu bensansyöttö ja enempi kisavehkeissä millä ajetaan kierroksilla paljon niin tpsn mukaan

Vakiovehkeissä yleensä käytetään ilmamäärä tai ilmamassamittareita mapin sijasta mutta on niitä paljon vakio-vapareitakin mapilla

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » To Elokuu 30. 21:42:20 2007

Okei, nyt mä ymmärrän. Tai tota mä alunperinkin ite meinasin, mut en ehkä ihan tajunnu itekään mitä ajattelin kun meinasin et tarvii map-anturin imusarjaan. :)

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Pe Elokuu 31. 16:29:13 2007

Vähän kyselisin teijän mielipiteitä tosta läppärunkohärdellistä... Eli pistetääs ny ekana linkki kuviin:
http://www.nextcom.ee/tb/

Mikä mua ensimmäisenä pisti silmään on se, että imusarjassa ei ollut ollenkaan paikkoja pulteille joilla läppärungot voi kiinnittää. No tähän mulle vastattiin että läppärungot on pidetty kiinni noilla kumilaipoilla. Onko toi ollenkaan käypä kiinnitystapa, kun eihän nuo nyt kauheasti sais pomppia, kun tulee joskus aika epätasastakin tietä ajettua ja eikö tommoset kumilaipat voi periaatteessa vähän väsyäkin?

Kyselin myös alipainejutuista ja alipaine tossa tulee kaikista läpistä erikseen 4 -> 1, joten tuossa ei ole kuin yksi paikka alipaineelle ja se on ollut käytössä tuolle bpaineensäätimelle, eli valmiina ei ainakaan ole alipaineelle paikkaa Megalle. Eikös Megan luulisi toimivan myös tuolla Mapilla joka on jo tuossa läppärunkosydeemissä? Eli Megassa ei itsessään olis Map-sensoria, vaan se läppärungossa oleva johdotettas Megaan.

Sitten rupes myös mietityttään, että eihän tuossa sitten oo ilmeisesti ollenkaan paikkaa jarrutehostimen alipaineelle, joten miten kuten hä?

Ja kuten ehkä jotkut jo linkistä huomasivat, palikat ja myyjä asuu Virossa. Myyjä sano et tällä hetkellä vois myydä 300e hintaan ja sit siihen päälle tulis nuo toimitusmaksut jotka on Virosta tänne lähettäessä 40e, josta hän vois maksaa puolet, eli mulle tulis 320e hintaa tolle, onko toi hintansa väärti ja kuinka luottavaisin mielin ylipäätänsä tuolta Viron maalta kannattaa tommosia tilailla? :roll:

Taas tuli paljon kysymyksiä, mutta koittakaa kestää. :)

-EDIT- Sain vastauksen että kaikki vehkeet on ottanu alipaineen siitä samasta paikasta, ilmeisesti tommonenkin ratkasu sitten toimii ok... Kuulemma on ongelmia ollut kiinnityksen kanssa, mutta eipä tuo paha homma olisi hitsata pultin paikat imusarjaan vaikka jostain lattaraudasta? Tai mikä ratkasu nyt parhaiten toimiskaan.

Vastaa Viestiin