Mikä hajottaa laturin???

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Mikä hajottaa laturin???

Viesti Kirjoittaja cruiseri » To Syyskuu 6. 22:15:16 2007

Nyt meinaa palaa käpy... Cossusta hajos laturi, ja ostin uuden brand new Boschin siihen, se kesti vajaan kuukauden.

No nyt tuli sitten tilalle uusi Lucas, ja tämä kesti pari tuntia ennen kuin pimeni.

Heräte tulee, akun ja laturin välinen paksu kaapeli on kunnossa eikä pääse ottamaan maihin, herätekaapelin kun pistää maihin niin latauksen merkkivalo syttyy mittaristossa, eli kaikki on kunnossa ja normaalia.

Voiko akku hajottaa laturin, vai mikä v**tu noita särkee, vai voisiko olla niin huono tuuri että orkkis laturi hajosi vanhuuttaan, ja nyt ois 2 maanantaikappaletta sattunut mulle kun noita uusia latureita on menny 2???

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Syyskuu 6. 22:40:12 2007

Pitäisi tietää mikä niistä latureista on hajonnut niin siitä voisi alkaa päättelemään. Olen tosin törmännyt tapaukseen jossa 2 peräkkäistä laturia oli rikki, molemmat latasi liikaa. Olivat vielä eri toimittajilta. Kolmas alkoi toimimaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » To Syyskuu 6. 22:40:30 2007

Jos akku oikkarissa niin se olis kyl aina tyhjä tj..

Voihan sitä olla niin paska tuuri..

Mitä se laturi latas ennenkuin pimahti?
Olisko jännitteen säädin menny vaa pimeeks?
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » To Syyskuu 6. 23:06:07 2007

Tänään laitoin tuon viimeisimmän kiinni, niin 13.8V latas, amppeereita en kattonu kun ei ollu pihtimittari käsillä...

Eka laturi kun hajos niin sytty latauksen merkkivalo. Nyt kun tää jälkimmäinen hajos niin valo ei syttyny mutta akku tyhjeni ajossa...

Pitänee huomenna kysellä Lappeenrannan autosähkössä että missä vika, jos ottas akunkin mukaan jos ne vaikka pystyy testailemaa sitä?

Hyvä yrittää ettiä vikaa ku en tiiä sähköistä kun että se on sinistä ja sattuu prkl... :?

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: Mikä hajottaa laturin???

Viesti Kirjoittaja wex4 » Pe Syyskuu 7. 6:20:57 2007

cruiseri kirjoitti:
Heräte tulee, akun ja laturin välinen paksu kaapeli on kunnossa eikä pääse ottamaan maihin, herätekaapelin kun pistää maihin niin latauksen merkkivalo syttyy mittaristossa, eli kaikki on kunnossa ja normaalia.
Ja moottorin maadoitus kunnossa?

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mikä hajottaa laturin???

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Pe Syyskuu 7. 7:28:39 2007

wex4 kirjoitti: Ja moottorin maadoitus kunnossa?
Kyllä on, akulta koriin ja korista koneeseen on vedetty ylimääräset kaapelit...

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Syyskuu 7. 8:04:28 2007

onko laturin maadoitus ok ?

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Syyskuu 7. 8:18:51 2007

Mondeoon vaihdettiin uus laturi heinäkuussa. Akunkenkää takaisin asennettaessa löi kipinää ihan kiitettävästi. Virtamittari näytti yli 100A. Laturin päässä oli kaapeli/liitin liian lähellä ilmastoinnin putkia...vaiko ohjaustehostimen.

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Pe Syyskuu 7. 10:29:30 2007

Kävin viemässä laturin takas liikkeeseen, oli kuulemma roottori hajonnut eli hajonnut eri tavalla kuin edellinen joten autossa ei ilmeisesti ole vikaa.

Nyt on kolmas uus laturi pöydällä, katotaan jos tuo kestäis vähän pitempään...


Jännä juttu muuten, Lappeenrannan Autosähkö myy laturin 135e ja takuuta 2 vuotta. Nyt tuli AD:sta uus laturi kun autosähköllä ei noita enää ollut hyllyssä, AD:n hinta 144e ja takuuta 6kk :shock:
Noh, samapa tuo, toivotaan että tää uus toimis...

Houbii
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Marraskuu 6. 14:47:23 2006
Paikkakunta: vanta

Viesti Kirjoittaja Houbii » Pe Syyskuu 7. 17:48:59 2007

Tuntuu välillä et nää kunnostetut laturit on vaan puhistettuja ja ylimaalattuja,
on kans itellä menny muutama putkeen paskaks.
# 1542

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Syyskuu 7. 19:26:38 2007

Arska kirjoitti:Pitäisi tietää mikä niistä latureista on hajonnut niin siitä voisi alkaa päättelemään. Olen tosin törmännyt tapaukseen jossa 2 peräkkäistä laturia oli rikki, molemmat latasi liikaa. Olivat vielä eri toimittajilta. Kolmas alkoi toimimaan.
Tuli korjaamolla vastaan myös, samaan autoon "yhdellä kertaa"; kolmas vaihtolaturi alle 2pvää, ja 2 starttia, molemmat "tehdaskunnostettuja". Kiva selittää asiakkaille...Vaikka ooppeli olikin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Syyskuu 7. 23:17:20 2007

jjs kirjoitti:
Arska kirjoitti:Pitäisi tietää mikä niistä latureista on hajonnut niin siitä voisi alkaa päättelemään. Olen tosin törmännyt tapaukseen jossa 2 peräkkäistä laturia oli rikki, molemmat latasi liikaa. Olivat vielä eri toimittajilta. Kolmas alkoi toimimaan.
Tuli korjaamolla vastaan myös, samaan autoon "yhdellä kertaa"; kolmas vaihtolaturi alle 2pvää, ja 2 starttia, molemmat "tehdaskunnostettuja". Kiva selittää asiakkaille...Vaikka ooppeli olikin.
Tämä oli sentään sitikka, että asiakkaalla oli sentään jonkinlainen käsitys minkälaiseen paskaan on astunut. Siltikään ei tilanteesta huumoria saanut juurikaan revittyä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Turbiini » La Syyskuu 8. 18:44:54 2007

Mulla meni pari laturia nopeasti ja syynä oli vahvistimen kiinnitys ruuvi otti runkoon kiinni.
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Syyskuu 9. 23:30:03 2007

Laturikaan ei ole mitään avaruusteknologiaa, vaan sen voi purkaa ja korjata ihan niinkuin minkä tahansa muunkin osan. Varmasti löytyy auttavia käsiä foorumilta jos menee sormi suuhun.

Näistä "tehdaskorjatuista" sen verran, että muakin kiinnostas nähdä se "tehdas" mikä näitä vehkeitä "korjaa".
Jäsen #606

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Syyskuu 10. 11:42:36 2007

Houbii kirjoitti:Tuntuu välillä et nää kunnostetut laturit on vaan puhistettuja ja ylimaalattuja,
on kans itellä menny muutama putkeen paskaks.
Käsittääkseni tuo ribiltti tarkoittaa ainakin noissa amerikan tavaroissa sitä, että otetaan vastaan rikkinäinen laturi tms. ja korjataan se risa kohta (jos kannattaa), muttei niille mitään huoltoa tehdä.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Syyskuu 10. 16:18:28 2007

Itse olen ollut siinä uskossa että vain kuoret on vanhat ja romut sisällä uusia, mutta välillä tuntuu tuokin uskomus horjuvan

Nimim, kolmas unipointti menossa muutaman kk sisään

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ma Syyskuu 10. 16:25:09 2007

Eikös se pitäis olla pelkkä runko joka noista käytetään uudestaan?
Runkokorvauksestahan nuo tuolla puhuu, jos ei vanhaa vie vaihdossa niin 100e köyhtyy siitä...

Aika härskiä peliä kyllä jos vaihdetaan vaan osittain uusia osia, tosin, ei ois kyllä mikään ihme... Nyt on 4. laturi toiminut moitteetta "jo" 4 päivää, koko ajan saa olla pelko perseessä että millon hajoaa :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 10. 16:52:20 2007

Runko sisältää kaikki osat. Osien kunnosta riippuen siitä hyödynnetään kaikki muu paitsi kulutusosat. Esim. staattorikäämitystä ei ole mitään järkeä vaihtaa uuteen, jos lakkapinta on ehjä eikä muutenkaan ole mitään vaurioita. Sama koskee roottoria, diodisiltaa jne.

Kannattaa miettiä sekin vaihtoehto että purkaa sen laturin ensin, putsaa sen, ottaa vaikka kuvia ja pistää ne tänne esille ja kysyy että onko se jostain rikki. Jos näyttää kaikki ehjältä niin sitten mittarin kanssa käymään osia läpi. Muutamalla kympillä saa uudenveroisen tehtyä ja samalla pääsee hieman harrastamaankin kun purkaa ja kasaa sen.

Hinnastoa:
Laakerit 5-10e
Hiilisilta+säädin, BOSCH, 20-30e
Diodisilta 20-30e
Liukurengas n. 5e

yht. 50-75e, halvemmallakin jostain saa.
Liukurengasta ei aina tarvitse vaihtaa, diodisiltaa ei aina tarvitse vaihtaa, Pelkästään laakereilla ja uusilla hiilillä saa usein jo uudenveroiseen iskuun laturin. Liukurenkaat pitää hioa puhtaaksi tai kuluneet pitää vaihtaa uusiin.

Jos meinaa joku kiskoa yli noiden hintojen niin kannattaa tingata :)

Voin joskus kirjoitella tarkat korjaus ja mittausohjeet, jos kiinnostusta löytyy. Ehkä jopa kuvien kanssa.
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Syyskuu 10. 17:39:33 2007

Hieman aiheeseen liittyen. Olisikos arvioita mitä laturista on mennyt.
Oireet oli,ensin latauksen merkkivalo jäi palamaan ->sammui kun käytti kierrokset n.2000 kohdalla. Merkkivalo hehkui himmeästi kun kuormitti enemmän.Latasi vain 12.7v. Lopuksi väläytteli kirkkaasti valoja ja viimeiseksi tempuksi alkoi lataamaan +17V 2000rmp kohdalla.
laturiin oli jo hetkeä aikaisemmin vaihdettu uusi säädin/hiilet sen miten vaikuttamatta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 10. 18:22:33 2007

Aksu: säädin mitä tod.näköisimmin. Tullut vastaan muutaman kerran yli 17-18v lukemia ja säätimen vaihtamalla on suoriuduttu.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Syyskuu 10. 21:01:42 2007

Jep itsellä vähän samantapaista

Rupesi valo vilkuttamaan tasaisella tahdilla, about 0.5-1sec välein, kun nosti kierroksia niin vilkutus hidastui ja lopulta jäi valo palamaan, vielä lisää kierroksia ja valo sammuu ja oire pysyy pois jonkun aikaa. Samoin pienemmillä kierroksilla vilkutus tiuhenee ja lopuksi jää hiipumaan valo

Myös kun kuormaa lisäsi tarpeeksi niin valo kirkastui ja lopuksi sammui

Latasi tuolloin tyhjäkäynnillä 16v ja kierroksilla 18v

Tämä uudella unipoint merkkisellä laturilla 200km jälkeen

Takuuna uusi jännitteensäädin ja latasi tasan 14.4v aina, kierroksista ja kuormasta riippumatta kuten kuuluukin. 500km--> alkoi taas valo palamaan ja kuormituksella sai kirkastumaan ja lopulta sammumaan ja pysyi sammuksissa aina about 20km ja taas sytti. Nyt ei siis vilkuttanut. 200km--> ja ei sammunut enää kuormituksella kirkastuu vain. Nyt palaa kokoajan, tyhjäkäynnillä himmeästi ja kirkastuu kierrosten mukaan, myös pienellä kuormalla himmeä ja kirkastuu kuorman kanssa. Lataa about 13v heitellen sinne tänne, täydella kuormalla about 12v kierroksista riippumatta

Palanut about 3000km ja samaa 12-13v lataa vieläkin

Säädin ilmeisesti mutta mikä noita rikkoo

Akku, maadoitukset yms rensselit kunnossa

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Syyskuu 10. 22:24:56 2007

jjs kirjoitti:Aksu: säädin mitä tod.näköisimmin. Tullut vastaan muutaman kerran yli 17-18v lukemia ja säätimen vaihtamalla on suoriuduttu.
No kasataan laturi uudestaan uusilla laakereilla+säätimellä ja kiinni paikoilleen.
Tuo startauksen jälkeinen valon palaminen vain mietitytti että joskus joku puhunut diedosillan viasta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 10. 22:40:46 2007

VesQ kirjoitti:Jep itsellä vähän samantapaista

Rupesi valo vilkuttamaan tasaisella tahdilla, about 0.5-1sec välein, kun nosti kierroksia niin vilkutus hidastui ja lopulta jäi valo palamaan, vielä lisää kierroksia ja valo sammuu ja oire pysyy pois jonkun aikaa. Samoin pienemmillä kierroksilla vilkutus tiuhenee ja lopuksi jää hiipumaan valo

Myös kun kuormaa lisäsi tarpeeksi niin valo kirkastui ja lopuksi sammui

Latasi tuolloin tyhjäkäynnillä 16v ja kierroksilla 18v

Tämä uudella unipoint merkkisellä laturilla 200km jälkeen

Takuuna uusi jännitteensäädin ja latasi tasan 14.4v aina, kierroksista ja kuormasta riippumatta kuten kuuluukin. 500km--> alkoi taas valo palamaan ja kuormituksella sai kirkastumaan ja lopulta sammumaan ja pysyi sammuksissa aina about 20km ja taas sytti. Nyt ei siis vilkuttanut. 200km--> ja ei sammunut enää kuormituksella kirkastuu vain. Nyt palaa kokoajan, tyhjäkäynnillä himmeästi ja kirkastuu kierrosten mukaan, myös pienellä kuormalla himmeä ja kirkastuu kuorman kanssa. Lataa about 13v heitellen sinne tänne, täydella kuormalla about 12v kierroksista riippumatta

Palanut about 3000km ja samaa 12-13v lataa vieläkin

Säädin ilmeisesti mutta mikä noita rikkoo

Akku, maadoitukset yms rensselit kunnossa
Jos takuu on ummessa niin laturi irti ja muttereiksi, muuten takuuseen koko laturi. Siis jos kerran maadoitukset ja päävirtajohto on kunnossa.
Tarkastetaan diodit ja staattori, saattaa olla joku juotoskin sulanut, kun latasi ylijännitteellä. Säätimen hiilet kannattaa tarkastaa heti ensimmäisenä, että on reilusti hiiltä ulkona ja vetää varovasti niitä ulospäin. Ittellä on ollut hiilen johtokin kerran poikki ja hiili lähti irti kun veti.

Ankkurin liukurenkaat kannattaa kans tarkastaa, ettei niissä ole heittoa, eli katot vaikka säätimen reiästä laturin ollessa vielä koossa ja pyörittelet. Jos heittää säteittäisesti niin sorvia, ellei ole kulunut jo pahasti urille. Jos on heittoa niin se häiritsee säätimen toimintaa katkomalla magnetointivirtaa (hiilet hyppii irti liukurenkaan pinnasta) ja tekemällä induktiopiikkejä (hajottaa myös säätimen ja diodit ajan mittaan).

Mitataan tavallisella yleismittarilla DIODIMITTAUS-asennossa, eli siinä asennossa missä on musta nuoli jonka kärjessä on pystyviiva.

Kunnollisen diodimittauksen pystyy tekemään vain, kun staattori on irti diodisillasta, mutta voi selvittää myös alustavasti kun mittaa rungon ja B+ väliltä staattorin ollessa kytkettynä -> pitäisi tulla noin 1.2V kun musta johto on B+:ssa ja punainen rungossa. Jos tulee n. 0.6V niin jokin sillan kuudesta päävirtadiodista on oikosulussa.
Toisinpäin ei pitäisi mittarin reagoida mitenkään. D+ ja B+ väliltä ei saa tulla kumminkaan päin mitään.

Yleensä nämä ulkoisella tuulettimella varustetut boschin yms laturit on kytketty kolmioon ja staattorista tulee kolme lankaa diodisiltaan. Voi tulla myös kaksi lankaa yhdessä samaan nastaan. Ovat juottamalla kiinni. Nämä irti, sitten mittaus vaikka plus-diodeille:

Mittarin musta johto B+:aan ja sitten käydään punaisella läpi kaikki kolme nastaa missä staattori oli kiinni. Jokaisen pitäisi näyttää n. 0.6V. Sitten mittaus toisin päin -> mittarin ei pitäisi reagoida mitenkään.

Vielä D+ eli laturin valon nastalle samat mittaukset, toinen johto rungossa. (säädintä ei laiteta paikalleen) Pitäisi tuottaa suurinpiirtein sama tulos kuin B+:n kanssa.

Sitten mitataan D-, eli miinus-diodit -> punainen johto runkoon ja mustalla käydään läpi jokainen nasta missä staattori oli kiinni, pitäisi näyttää n. 0.6V. Toisin päin sama juttu kuin yllä ; ei pitäisi reagoida mitenkään.

Jos joku mittaus tuottaa tulokseksi 0V, ei mitään kumminkaan päin, tai diodi johtaa väärään suuntaan niin silta vaihtoon.

Staattorin kunnon näkee ihan silmälläkin, jos vika on jatkunut noin pitkään. Se ongelmakohta kyllä näkyy siitä jo, jos vika on ollut siinä. Langat ei saa olla uponneena toisiinsa (oikosulku), eikä poikki. Myöskin jos langat on kuumentuneet niin paljon että lakkapinta on palanut piloille, staattori on pilalla. Se pitää joko vaihtaa tai käämityttää jossain uudestaan.

Roottorin eli ankkurin juotokset liukurenkaaseen kannattaa tarkastaa, joskus on käynyt niin, että huonosti yhdistänyt hiili on kuumentanut liukurenkaan ja tinaus on lentänyt huit kuuseen laturin pyöriessä. Jos roottorin käämi on poikki tai irti, niin laturin valo ei syty missään vaiheessa, on siis pimeänä vaikka kone on seis ja virrat päällä.

Niin, kun puratte latureita niin säädin irti ensimmäisenä, muuten saattaa mennä hiilet poikki. Ropelin alla on yleensä neljä ruuvia(joskus tiukalla) mitkä menee läpi koko rungon, ne auki niin paketti purkautuu. Kun irrottaa puolikkaita toisistaan niin kannattaa huolehtia että se staattori siinä keskellä jää siihen laturin takapäähän kiinni, eikä kannata yrittää repiä sitä sen etuosan mukana irti. Se on siis juotettu käämistään kiinni diodisiltaan.
Viimeksi muokannut olafu, Ma Syyskuu 10. 23:10:29 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Syyskuu 10. 23:01:10 2007

Jep eli laturi siis uusi uusi. Seisoi tallin hyllyssä juurikin takuuajan ja käyttöönotettaessa jo takuu ummessa, uuden säätimen sain vielä kuitenkin takuuna kun ei ollut käytetty juuri lainkaan

Mekaanisesti säätimen reijästä tarkasteltuna kaikki hyvässä kunnossa (siis kaikki uutta)

Ainot mikä pisti silmään jo ensimmäisen kerran säädintä vaihtaessa oli lonksuva (siivapyörästä käsin tuntuu pieni välys) ja lievää ääntä pitävä takapään laakeri, mainitsin myyjälle tuosta niin näytti samoja uusia latureita hyllystä niin kaikissa sama, sanoi että kuuluu noissa unipointeissa asiaan, ei toiminnan kannalta merkitystä :roll:

Täytyykin ottaa mittauksen alle tuo kun noin hyvät neuvot tuli, koskaan jaksanut sen tarkemmin tutustua noiden sielunelämään vaikka sähkäri ammatiltaankin :D

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ma Syyskuu 10. 23:47:07 2007

Melkonen tietopaketti, faQ ainesta? :!:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 11. 18:06:14 2007

Niitä päävirtadiodeita voi olla myös 8kpl, eli jos staattori on kytketty "tähteen" ja tähden keskeltä lähtee plus ja miinusdiodit.

Ei aiheuta toimenpiteitä, sama mittaustapa pätee, mutta mitattavia pisteitä on vaan enemmän. Sillassa voi olla 3, 4 tai 6 nastaa mihin käämit tulee kiinni.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin