Pultattavaa etupalkkia kukaan rakennellut? Kuvia!

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Pultattavaa etupalkkia kukaan rakennellut? Kuvia!

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Syyskuu 5. 21:40:35 2007

En tiedä tuliko syötyä liikaa jotain sieniä, mutta tuli tuossa koneenvaihtoa suunnitellessa mieleen korvata tuon sierran pistehitsaamalla kiinni oleva poikittaispalkki pultattavalla versiolla. Helpottais aika paljon, kun ei tarvis tunkata autoa taivaisiin koneen vaihdon takia, jonka ajattelin suorittaa laatikon kera alakautta etupalkissa valmiiksi kiinni.

Onko kellään mitään ideoita, tai jo valmiiksi suunniteltuja/valmistettuja esittää? Itselle on kehitysversio nro1 tulossa huomenna, kokeilen sitä tuohon varaosa-autoon. Eli, 5mm latasta läpyskät jotka hitsataan runkoaisojen sivuun, niissä on kulmissa reiät joissa jenka. Toiset 5mm latat pultataan näihin levyihin ja lattojen väliin on hitsattu 3mm seinämävahvuudeltaan oleva profiiliputki, johon on hitsattu umpioiden sisemmät kiinnityskohdat vanhasta palkista. Näin saa etupalkin helposti tieltä pois esim. koneenvaihdon takia, ja muutenkin rutkasti lisätilaa esim turbomiehille välijäähyä varten.

Uskoisin, että on jopa tukevampi kuin alkuperäinen pellistä prässätty ja pistehitsattu palkki.

Kannanottoja/kokemuksia?
Viimeksi muokannut Ville K, Su Syyskuu 9. 13:50:22 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Syyskuu 5. 21:47:28 2007

Mites siis ööh... ymmärsinkö oikein, eli tarkotat sitä palkkia joka jää puskurin taakse ?
jäähän siihen vielä se lukkopelti ni ihan yhtäpaljonhan sekii on tiellä, eli sekii pitäs muutaa....

edit: Itselläkin kyllä käynyt tuo homma mielessä ton jäärassin kanssa mut se jäi motivaation takia tekemättä....toistaiseks :)
Viimeksi muokannut henu, Ke Syyskuu 5. 21:59:02 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Syyskuu 5. 21:57:20 2007

Jos tuossa tuota tarkoitettiin niin eihän se lukkopelti enää ole tiellä jos koneen ja laatikon laskee lattialle, kyllähän se sitten jo mahtuu lukkopellin ali

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Syyskuu 5. 22:00:09 2007

VesQ kirjoitti:Jos tuossa tuota tarkoitettiin niin eihän se lukkopelti enää ole tiellä jos koneen ja laatikon laskee lattialle, kyllähän se sitten jo mahtuu lukkopellin ali
niii no jos silleen ni ei kyl oo.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Syyskuu 5. 22:16:21 2007

No jos on tilat missä ottaa kone alakautta, niin ei se poikittaispalkkikaan tiellä ole. Suurin ongelmahan tuossa on usein se, ettei ole tallissa pituutta vetää esim. pumppukärryillä pakettia alta pois.

Tuo poikkipalkkihan on kätevä siinä tapauksessa, että siitä tunkkaa keulan ylös, ottaa pyörät alta pois ja laskee sitten etupalkin sille alustalle, millä se on tarkoitus siirtää alta pois. Sitten vaan taljalla tuosta palkista koppa ylös ja paketti pois.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Pultattavaa etupalkkia kukaan rakennellut?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Syyskuu 5. 22:24:48 2007

Ville K kirjoitti:En tiedä tuliko syötyä liikaa jotain sieniä, mutta tuli tuossa koneenvaihtoa suunnitellessa mieleen korvata tuon sierran pistehitsaamalla kiinni oleva poikittaispalkki pultattavalla versiolla. Helpottais aika paljon, kun ei tarvis tunkata autoa taivaisiin koneen vaihdon takia, jonka ajattelin suorittaa laatikon kera alakautta etupalkissa valmiiksi kiinni.

Onko kellään mitään ideoita, tai jo valmiiksi suunniteltuja/valmistettuja esittää? Itselle on kehitysversio nro1 tulossa huomenna, kokeilen sitä tuohon varaosa-autoon. Eli, 5mm latasta läpyskät jotka hitsataan runkoaisojen sivuun, niissä on kulmissa reiät joissa jenka. Toiset 5mm latat pultataan näihin levyihin ja lattojen väliin on hitsattu 3mm seinämävahvuudeltaan oleva profiiliputki, johon on hitsattu umpioiden sisemmät kiinnityskohdat vanhasta palkista. Näin saa etupalkin helposti tieltä pois esim. koneenvaihdon takia, ja muutenkin rutkasti lisätilaa esim turbomiehille välijäähyä varten.

Uskoisin, että on jopa tukevampi kuin alkuperäinen pellistä prässätty ja pistehitsattu palkki.

Kannanottoja/kokemuksia?
Ollaan syöty samoja sieniä sitten. Monasti miettinyt että jos tuommoisen Sierran (ei orkkis cossu jne) vielä ottaisi harrastepeliksi, tekisin ainakin lukkopellin jäähdyttimen leveydeltä irroitettavaksi. Ja jos ulkonäkökysymys ei estäisi, putkesta vaan.
Kyllä sen korikehikon poikkipalkin voisi myös tehdä irroitettavaksi. Kannattaa tehdä riittävän järeä laippa/pulttiliitos koska tuolla palkilla on ainakin kaksi tehtävää: 1) estää koria kiertymästä / aisoja nousemasta pystyyn 2) ottaa törmäysvoimia vastaan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 6. 14:40:54 2007

Täytyy tunnustaa ettei ole edes käyny mielessä mulkkaa keulaa kone hommien takia. Sama onko taka escort vai sierra. Mä oon ainakin tähän asti pärjänny ihan perinteisellä taljalla katossa (koukku betonissa) ja hallitunkki. Työmäärä ja yleinensiivo tallissa aika vakio miten koneen pukkiin tuo.
Nosturilla saattaa kokopaketin irrottaminen olla helppoa mutta väittäisin että jumppa määrä on suht vakio kun kaikki pitää olla edelleen irti.
Jos taas on niin matala/pieni talli ettei ole tilaa mihkään suuntaan niin menisin muualle vaihtaa motin ennen kuin käyttäis aikaa ja vaivaa johki muuhun mulkkaamiseen.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Syyskuu 6. 15:11:04 2007

No niin, hyvä hyvä, keskustelua alkaa syntyyn. Tallissa tosiaan korkeus rajoittaa hommia, eikä ole muuta (ilmaista) paikkaa. Lain puolesta tuolle palkin muuttamiselle ei ilmeisesti ole esteitä? Mietinnän alla on myös tosiaan lukkopellin keskiosan muuttaminen pulteilla kiinni olevaksi.
Pedal tu tö metal!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 6. 15:46:48 2007

SHR kirjoitti:Täytyy tunnustaa ettei ole edes käyny mielessä mulkkaa keulaa kone hommien takia. Sama onko taka escort vai sierra. Mä oon ainakin tähän asti pärjänny ihan perinteisellä taljalla katossa (koukku betonissa) ja hallitunkki. Työmäärä ja yleinensiivo tallissa aika vakio miten koneen pukkiin tuo.
Nosturilla saattaa kokopaketin irrottaminen olla helppoa mutta väittäisin että jumppa määrä on suht vakio kun kaikki pitää olla edelleen irti.
Jos taas on niin matala/pieni talli ettei ole tilaa mihkään suuntaan niin menisin muualle vaihtaa motin ennen kuin käyttäis aikaa ja vaivaa johki muuhun mulkkaamiseen.
Kyse ei ole pelkästään moottorin poisotosta tai laitosta reikään. Helpottaa elämää konehuonerintamalla muutenkin jos pääsee suoraan käsiksi. Lienenkö niin laiska vaan, tai kipeäselkäinen; esim. mk2 escon konehuoneesta kun etuseinän olisi saanut pois, olisi monet kiroilut jääneet väliin. Auto, jota rämpätään koko ajan (ralli, harrasteturbo yms.), olisi mukavampi ko. muutoksella.
Kukin tyylillään, enpä ole vielä sahannut yhdestäkään omasta laitteesta kumpaakaan pois 25v asenteluaikana, mutta jos saisin valita, olisi koko auton kori alle 10 kpl siipimutterilla koossa :)
Tekeminen ei ole älytön keissi jos muutenkin on rälläkkä ja hitsi esillä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Syyskuu 6. 17:26:44 2007

Tuli muuten sen verran järee ja tukeva tuosta palkista, että on varmaan monin verroin tukevampi kuin alkuperäinen. Kyllä nyt uskaltaa hyvillä mielin vielä rälläköidä lukkopellinkin auki. Laitan kuvia jossain vaiheessa, palkki meni vielä pulverimaalaukseen.
Pedal tu tö metal!

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Syyskuu 6. 17:44:30 2007

monesti suunniteltu mutta sillä asteella edelleen. helppo toteuttaa kun vaan on kaljaa lattaa miggi ja pultteja :D

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 6. 19:54:16 2007

jjs kirjoitti:
SHR kirjoitti:Täytyy tunnustaa ettei ole edes käyny mielessä mulkkaa keulaa kone hommien takia. Sama onko taka escort vai sierra. Mä oon ainakin tähän asti pärjänny ihan perinteisellä taljalla katossa (koukku betonissa) ja hallitunkki. Työmäärä ja yleinensiivo tallissa aika vakio miten koneen pukkiin tuo.
Nosturilla saattaa kokopaketin irrottaminen olla helppoa mutta väittäisin että jumppa määrä on suht vakio kun kaikki pitää olla edelleen irti.
Jos taas on niin matala/pieni talli ettei ole tilaa mihkään suuntaan niin menisin muualle vaihtaa motin ennen kuin käyttäis aikaa ja vaivaa johki muuhun mulkkaamiseen.
Kyse ei ole pelkästään moottorin poisotosta tai laitosta reikään. Helpottaa elämää konehuonerintamalla muutenkin jos pääsee suoraan käsiksi. Lienenkö niin laiska vaan, tai kipeäselkäinen; esim. mk2 escon konehuoneesta kun etuseinän olisi saanut pois, olisi monet kiroilut jääneet väliin. Auto, jota rämpätään koko ajan (ralli, harrasteturbo yms.), olisi mukavampi ko. muutoksella.
Kukin tyylillään, enpä ole vielä sahannut yhdestäkään omasta laitteesta kumpaakaan pois 25v asenteluaikana, mutta jos saisin valita, olisi koko auton kori alle 10 kpl siipimutterilla koossa :)
Tekeminen ei ole älytön keissi jos muutenkin on rälläkkä ja hitsi esillä.
No mä en kyllä nää miten se lukkopellin ja etupalkin leikkely helpottaa konehommia konehuoneessa vaikkapa jakopään kohdalla. Ainakin meilläpäin syyläri ja muut kamppeet lähinnä tiellä.
Mä en ainakaan leikkele yhtään nokkaa siksi että pääsen näkemään osat jotenkin lähempää, edelleen ne hommat suoritetaan siittä sivusta ruuvaamalla. Edes rämpättäviä en leikkele sen takia.
Mä pystynki käyttää näitä mun pitkiä apina käsiä hyväksi :wink:

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Syyskuu 6. 20:07:07 2007

Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Syyskuu 7. 8:12:54 2007

Syksy on sieniaikaa. Tarkistus syynäilyn jälkeen toisessa topicissa mainitsemani 50x50mm palkin sijaan kannattaisi varmaan käyttää suorakaiteen muotoista palkkia, kun se alkuperäinen ei ole keskeltä ihan noin paksu.
Kyllä minusta palkin vaihto helpottaa coolereiden ja syyläreiden kasaamista moottorin eteen, kun tila on reunoiltaankin suorakaiteen muotoinen.
2wd moottori ja loota tulee nätisti ulos nosturilla ilman palkkien ropaamista varsinkin jos nosturissa on lisälaite jolla pakettia saa kallistettua edes takaisin, 4wd paketti ei taida olla niin helppo nakki.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » La Syyskuu 8. 23:03:52 2007

Ville K kirjoitti:Tuli muuten sen verran järee ja tukeva tuosta palkista, että on varmaan monin verroin tukevampi kuin alkuperäinen. Kyllä nyt uskaltaa hyvillä mielin vielä rälläköidä lukkopellinkin auki. Laitan kuvia jossain vaiheessa, palkki meni vielä pulverimaalaukseen.
Laitahan kuvia niin näkee, keulanoperointi kohta edessä.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Syyskuu 9. 8:32:39 2007

Huomenna illalla olis palkin tarkoitus olla paikallaan autossa, otan kuvia ja laitan phukettiin. (photobuckettiin...)

Edit: En malttanutkaan vaan istuskella, taitaa tekeminen helpottaa eniten mieltä askarruttavia asioita (tapahtui suvussa ikäviä asioita viimeviikolla x2).

Tossa kuvia;

Eli kaikki tietää minkälainen on sierran oma etupalkki:
http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... C00049.jpg

Ja tältä näyttää kun se on rälläköity pois:
http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... C00050.jpg

Tässä ne latat mitkä hitsataan alkuperäisen palkin kiinnitysten tilalle
http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... C00051.jpg

Tämä ei ole vetokoukun osa vaikka siltä näyttääkin :)
http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... C00052.jpg

Tässä soviteltuna karkeasti varaosa-autoon
http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... C00053.jpg

Mites jjs ja muut, näyttääkö kiinnitys tarpeeksi tukevalta? Tulee siis neljällä 8mm pultilla kiinni.
http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... C00054.jpg
Pedal tu tö metal!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Syyskuu 9. 14:50:46 2007

Minä meinasin toteuttaa palkin niin, että pää ympäröi "runkoaisan" kolmelta puolelta ja pulttaus menee läpi.
Palkin päälle tulee tuskin alkuperäinen puskuri niin palkin pään reikää en tarvitse sen kiinnittämiseen.

Minä hitsaisin kyllä tuohon lätkään latat ainakin palkin päälle, että mahdollinen rasitus leviää vähän isommalle alueelle.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Syyskuu 9. 14:58:40 2007

Siinäpä se, kun tohon osaan ei oikein mun käsityksen mukaan tule mitään isoja rasituksia, enemmän tulee palkille jossa hammastanko ja moottori ovat kiinni. Ilmeisesti ton palkin tarkoitus on estää runkaisojen leviäminen ja kiertyminen. Ja tukevammin toi kiinni tulee kun vanha pistehitsattu..mutta laitetaan lisälatat harkintaan.
Lisäksi olis tarkoitus, että alkuperäiset lamput, puskurit ym. sopii paikalleen. Lukkopelti taitaa kyllä mun autoon jäädä laikkamatta.
Pedal tu tö metal!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Syyskuu 9. 17:11:50 2007

Rasituksella tarkoitin sitä, että törmää johonkin, ihan kiva varmaan ettei tolppa tai puu tule heti tulipeltiin asti vaan törmäysvoimia jää jonnekkin matkalle.
Jos tukeva palkki on kunnolla kiinni aisoissa etuosa nuljahtaa sivuun tai sitten aisat painuu kasaan suraavaan poikkipalkkiin asti.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Syyskuu 10. 22:39:02 2007

Jep, sen verran taivuin, että vaikka ei nyt aisan päälle lattoja enää laitettu, säilytettiin kuitenkin alkuperäisestä palkista se runkoaisan päälle tuleva osa. Se runkoaisan sivuun hitsattu latta hitsattiin ensin, ja sitten vielä se vanhan palkin yläpuolinen kiinnityspelti lattaan. Eli tukevuutta pitäs olla. Pultit joilla tulee kiinni 8mm, kovuus 12,9 kuusiokolokannalla.
Eli palkki on nyt paikallaan autossa, ja jopa hinauslenkkikin löytyy alkuperäisestä paikasta. Kuvia huomenna kun muutenkin puran keulan, koneen vaihto alkaa :lol:
Pedal tu tö metal!

Vastaa Viestiin