Sierran takapyörien camberkulmat

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Late^^^^
Ylläpitäjä

Sierran takapyörien camberkulmat

Viesti Kirjoittaja Late^^^^ » La Lokakuu 13. 12:29:11 2007

Eli takapyörät ovat tälläisessä asennossa / \.Varmasti monelle tuttu ongelma mutta mikä sen mahtaa aiheuttaa?Alunperin ajattelin että johtuu takapään madalluksesta,joten vakio jouset tilalle mutta edelleen sama juttu.Vaikuttaa jopa että kuskin rengas olisi enemmän kallellaan.Paikallinen ford expertti arveli että tukivarret olisivat hieman taipuneet.Voiko puslat olla niin valmiit että aiheittavat talläistä?

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » La Lokakuu 13. 14:41:56 2007

Onko uudet vakiojouset? Jos ei, niin voidaan olettaa, että ne on jo sen verran kuoleentuneet, ettei takapää ole vieläkään ihan normikorkeudessa. Mitä alempana perä roikkuu sitä enemmän pyörät on kenossa, eiköhän ne kaikissa Sierroissa jonkun verran ole. Täydellisen varmuuden tuohon yhden pyörän enemmän vinossa olemiseen saa kun käy teettämässä nelipyöräsuuntauksen (tosin se suuntaus-osio jää vähän vajaaksi Sierrojen ollessa kyseessä). Jäykemmillä puslilla saa vähän ryhtiä autoon kanssa.

Jos oikeasti haluaa pyörät suoraan ilman kauheita kikkailuja, tarvii tukivarsien kiinnityspisteistä tehdä säädettävät, tosin sekään ei sitten loppupeleissä auta kaikkeen. Paikaltaan lähetettäessä pyörät haluavat mennä kuitenkin taas kallelleen, kun perä painuu.
#1193

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Lokakuu 13. 15:56:53 2007

Pyörän navan ja tukivarren väliin voi myös teettää kiilamaisen levyn, joka on yläreunastaan 3mm paksu ja alhaalta vaan 1mm paksu. http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... /wedge.jpg
Tosin ne neljä pulttia joilla napa tulee kiinni, joutuvat isommalle rasitukselle, mutta niitten alle voi sorvata prikat, jotka ovat myös kiilamaiset, niin rasitus jakautuu paremmin. Itse en ole vielä kokeillut, mutta englannissa ovat moisia enemmän madallettuihin laittaneet.

Tässä tapauksessa kannattais ehkä aloittaa apurungon puslien tarkistuksella/vaihdolla, sen jälkeen tukivarsien puslilla. Jos on orkkikset, niin ei oo ihme jos on vähän takapää lintallaan.
Pedal tu tö metal!

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » La Lokakuu 13. 18:45:03 2007

Voi ne tukivarretkin olla väsyneet/läpimädät ja sen että missä kunnossa ovat ruosteen puolesta niin senhän tarkistaa nopiasti. Mulla oli viime keväänä väliaikaiskulkine-Sierrassa tukivarret ihan loppu, en vaan ollu tajunnu niitä tarkistaa kun kiireessä kaupat tein. Camberit oli takana aika hurjan näköset, kunnes sitten pientä rallia ajaessa pelkääjän puoleinen tukivarsi pompun alastulossa sano poks, väänty aivan vituralleen ja pyörä oli sellasessa asennossa että hankas lokariin. Vaihoin kummallekin puolelle uudet tukivarret ja pyörät oli suoremmassa asennossa kun koskaan.

Sitten tietty se, että jos sitä takaa tarpeeks madaltaa niin meneehän ne vinoon. Itellä on kyllä ykköskulkineessa madallettu joku oisko neljä kolme senttiä eikä ne vielä pahasti ole vinossa.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Lokakuu 13. 22:55:11 2007

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=85230
Tuoltahan on jo aika paljon juttua sierran madaltamisesta ja kynkkien kulmasta.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Lokakuu 13. 22:59:51 2007

Mikko R. kirjoitti:Täydellisen varmuuden tuohon yhden pyörän enemmän vinossa olemiseen saa kun käy teettämässä nelipyöräsuuntauksen
Suora tallin lattia ja iso suora-kulma. Suorakulma pyörän viereen ja mittaa tönärillä etäisyyden vanteesta ylä ja alareunassa, ei siitä tarvitse 50-60e maksaa varsinkaan kun jo tietää että eivät voi mitään tehdä :wink:

Late^^^^
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Late^^^^ » Su Lokakuu 14. 1:50:29 2007

Eli jouset ovat kyllä uudet,ei ne tukivarret äkkiseltään pahoilta näytä.Mutta voihan olla että ovat silti valmiit.Saakos uusia tukivarsia mistään?Tai varmaan mutta suolasella hinnalla?Vaihdossa ei vissiin mitään ihmeellistä ole?

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Lokakuu 14. 9:57:35 2007

Ei mitään ihmeellistä vaihdossa. Jos vain apukelkan kaikki ruuvit aukenevat suosiolla.
Muista sitten uusia tilattaessa ottaa IS/XR4i.n tukivarret. :wink:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Late^^^^
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Late^^^^ » Su Lokakuu 14. 12:51:05 2007

Onkos niissä sitten paljon eroja muihin malleihin verrattuna?Siinahan vaihtais samalla vaivalla jo varmaan jonkun scorpparin levyjarruhilppeetkin?

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Lokakuu 16. 17:10:36 2007

Ainut ero taitaa olla kallistuksen vakaajan kiinnitys pisteet. Voihan ne kätevästi siirtää vanhasta uuteen.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Lokakuu 16. 18:43:22 2007

Ville K kirjoitti:Pyörän navan ja tukivarren väliin voi myös teettää kiilamaisen levyn, joka on yläreunastaan 3mm paksu ja alhaalta vaan 1mm paksu. http://i128.photobucket.com/albums/p195 ... /wedge.jpg
Tosin ne neljä pulttia joilla napa tulee kiinni, joutuvat isommalle rasitukselle, mutta niitten alle voi sorvata prikat, jotka ovat myös kiilamaiset, niin rasitus jakautuu paremmin. Itse en ole vielä kokeillut, mutta englannissa ovat moisia enemmän madallettuihin laittaneet.
Mulla on ollut paikallaan tuollaiset nyt 2kk ja hyvältä tuntuu. Lähtökohta oli 25mm. negatiivista camberia ja nyt sitä on 4mm. Ihan suoraa en tässä hakenutkaan vaan juurikin 4-5mm.. Navan jyrsin pulttien kohdalta samalla kulmalla jolloin säästyin prikka virityksiltä.. Vetareista lähti samalla sorvissa abs hampaat jotta ne mahtui pyörimään muuttuneen kulman takia..

Edit: Jos joku suunnittelee tälläisten kiilojen tekoa omaan autoonsa suosittelen tarkkailemaan myös auraus kulmia toimenpiteen jälkeen.
Omassa farkussa tuloksena oli "vaivaiset" 0,8 astetta aurausta joka tekee metrin matkalla n. 28mm yhteensä :lol: Joten omalla kohdalla kiilassa on nyt camberin korjausta 4,1mm ja 1,1mm aurauksen korjausta..
Viimeksi muokannut KIP, La Marraskuu 3. 21:05:21 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Lokakuu 16. 20:19:14 2007

Hyvä pointti, en huomannutkaan sanoa, että ABS-jarrulliseen toi patentti ei tosiaan sovi juurikin sen hammastuksen takia.
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Marraskuu 2. 21:01:11 2007

puuhapete kirjoitti:Ei mitään ihmeellistä vaihdossa. Jos vain apukelkan kaikki ruuvit aukenevat suosiolla.
Muista sitten uusia tilattaessa ottaa IS/XR4i.n tukivarret. :wink:
Miks ei suoraa 2wd Cossun, jossa on vakiona matalempi alusta ku normi Sierrassa ja madallettaessa ei mee niin pahoin pyöränkulmat vituralleen...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » La Marraskuu 3. 14:01:23 2007

tumppe kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:Ei mitään ihmeellistä vaihdossa. Jos vain apukelkan kaikki ruuvit aukenevat suosiolla.
Muista sitten uusia tilattaessa ottaa IS/XR4i.n tukivarret. :wink:
Miks ei suoraa 2wd Cossun, jossa on vakiona matalempi alusta ku normi Sierrassa ja madallettaessa ei mee niin pahoin pyöränkulmat vituralleen...
niin, länkirauta ja cossu sierran tukivarret... ja en ole kyllä yhtään suorapyörästä madallettua kossuakaan vielä nähnyt. :wink:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Marraskuu 3. 19:46:49 2007

Zoo Motorsportilta vaan tilaukseen "WRC" säädettävä takapää sierraan 8)
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Marraskuu 3. 20:17:44 2007

puuhapete kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
puuhapete kirjoitti:Ei mitään ihmeellistä vaihdossa. Jos vain apukelkan kaikki ruuvit aukenevat suosiolla.
Muista sitten uusia tilattaessa ottaa IS/XR4i.n tukivarret. :wink:
Miks ei suoraa 2wd Cossun, jossa on vakiona matalempi alusta ku normi Sierrassa ja madallettaessa ei mee niin pahoin pyöränkulmat vituralleen...
niin, länkirauta ja cossu sierran tukivarret... ja en ole kyllä yhtään suorapyörästä madallettua kossuakaan vielä nähnyt. :wink:
Eihän ne Cossussakaan jää suoraks madalluksen jälkeen, sehän nyt on selvä, mutta huomattavasti suorempaan pyörät jää ku vakio 2.0 ohc.n tukivarsilla... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin