Sierran vetarit

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Sierran vetarit

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Lokakuu 7. 22:13:38 2007

Eli -86 is sierra johon pitäs vetaria saada. Kaverilta hain yhden vetarin, mutta oli 27mm paksu. Ja kun oman mittasin niin oli 24mm paksu. Toi kaverin vetari on ykköskoppasesta 2.0l kaasari sierrasta, ja on varmuudella vanhemmasta autosta ku toi mun. Ei kai mulla ole ny 1.6l sierran vetareita omassa? :? Kerta joskus vuosia sitte ku oli 1.6l sierran ja 2.0l sierran vetarit pöydällä nin oli silminnähtävä ero paksuudessa. Ei vaan tullu ikinä mitattuu noitten varsien paksuuksia. :( Vai minkä paksusia näitä on tehty? Meinaa ku olisin yhtä 24mm paksua tökättävää ja ehjää vetaria vaille! Saa tarjota, niin vastauksia ku vetarii.. :roll: Tämmöstä tänään.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Lokakuu 7. 22:45:59 2007

Mittailin äsken 2.0 farkun vetareita -87 ja siinä on ainakin 27mm varsi. Eli kyllä sulla taitaa olla 1.6 vetarit..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Su Lokakuu 7. 23:36:37 2007

KIP kirjoitti:Mittailin äsken 2.0 farkun vetareita -87 ja siinä on ainakin 27mm varsi. Eli kyllä sulla taitaa olla 1.6 vetarit..
Joo eipä ole tullu nois normi sierrois vastaan ku kahdenlaista vetaria 2litrasen paksumpaa ja 1.6sen ohuempaa. Joten aika varmaan on juurikin se 1.6sen vetari. :?
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ma Lokakuu 8. 15:33:19 2007

Just kuulin huhua, ihan mutua että is sierrassa ois just noi 24mm vetarit. Tossa joku oli purkanu yhden niin sielläkin ollut 24mm kokoset. Kerta toi oma on varmuudella is sierran murikka kerta siellä toimiva lukkokin luuraa... Mut tiedä sitten, kyllä noi 24mm kestää kuiteski tossa ihan hyvin, samankokoset päät kummiskin. Vähemmän jousittamatonta massaa! :wink:
Viimeksi muokannut Juippa, Ma Lokakuu 8. 17:13:14 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Lokakuu 8. 16:22:22 2007

Tässäpä motonetin sivuilta lainattua eli

VETOAKSELI FORD SIERRA
Tehdasuusia jos niin mainittu, muut tehdaskorjattuja
Takavetoakselit 84--92 ilman ABS-jarruja:
Varmista akselin uramäärä ulko/sisäpää ja halkaisija
Sierra Vasen jos 28/23uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4643 100.00 ???
Sierra Oikea jos 28/23uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4644 110.00 ???
28/23 yleensä 1,3 kaikki ja jotkut 1,6
ja 1,8+3,38-perävälitys
(ei 1,6 jos 3,14/3,38/3,92-välitys)
Sierra Vasen jos 28/26uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4645 110.00 ???
Sierra Oikea jos 28/26uraa, Ø72mm. . . . . . . . . . . . . 17-4646 115.00 ???
28/26/Ø72mm jotkut 1,6 (aina jos 3,14/3,38/3,92)
ja 1,8+3,62-välitys ja jotkut 2,0 ja harvoin 2,3D
Sierra Vasen jos 28/26uraa, Ø77mm. . . . . . . . . . . . . 17-4647 214.00 ???
Sierra Oikea jos 28/26uraa, Ø77mm. . . . . . . . . . . . . 17-4648 198.00 ???
28/26/Ø77mm jotkut 2,0 (Farmari aina) ja 2,8-XR4
ja 1,8-TD ja yleensä 2,3D

Toisin sanoen tolla akselin paksuudella ei ole mitään merkitystä mallien kannalta. Toi alin eli 77mm suojakupilla oleva vetari on sillä paksummalla akselilla ja loput ohuemmalla akselilla.
Jos en väärin muista niin toi 26 uraa on perän sisään menevä urien määrä ja tämän vuoksi noita vetareita voi vaihdella niin, että vaikka toiselle puolelle ohut ja toiselle paksu.
Oma kokemusperäinen tieto kertoo, että vanhemmat 2,0:t (kaasari/IS) ovat tolla paksummalla akselilla ja uudemmat (ainakin sedanit) yleensä aina ohuemmalla akselilla koneen koosta riippumatta.

Ja toi perän lukollisuus ei kyllä kerro sitä, että se ois ihan varmuudella IS:n perä, koska lukon on saanut rahalla lisävarusteena ihan minin sierran malliin vaan ja IS:ssäkin se on vain lisävaruste.

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ma Lokakuu 8. 17:12:26 2007

Just de. Toihan selvens asiaa aika paljon. Hitto ku tullu ite ajatelleeks et vois motonetin sivuilt urkkii... Tattista vaan! :)
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Lokakuu 8. 23:58:19 2007

Ihan sama mikä vetari, kunhan booritus vain on sama. Mullakin oli Sierrassa eri paksuiset vetarit eri puolilla :roll:

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ti Lokakuu 9. 6:39:42 2007

:roll:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 9. 9:14:23 2007

Sierra mk1

1,3 ja 1,6: 6,5" perä, "pienet" sisäpään spoorit, ja riisipuikot akseleina
2,0: 7" perä, "isot" sisäpään spoorit, akselia kahta paksuutta, kaasarissa yleensä (aina) ohuemmat (n.24mm) kuin iS / i.
2,3, 2,3D, 2,8I: 7" perä, "isot" sisäpään spoorit, akselit paksummat (n.27mm)

Ulkopään spoorit samat kaikissa.

Laippavetarit (Löbro/Hardy-Spicer -tyypit) on erikseen.

Tutkin asian puuhapeten kanssa silloin kun nämä autot olivat liki uusia, ja turboleikeissä tuli niitä rikottua ja vaihdettua.

Moniin autoihin ne on vaihdettu nyt jo 3-5 kertaan, ei voi enää tietää mikä on originaali, varsinkin kun sopivat osittain ristiin vaihtamatta muita osia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » La Lokakuu 20. 21:12:52 2007

Niin, mitä itekki havainnu, niin 2.0 kaasariin asti 24mm vetari, iS alkaen 26mm akseli, eli saman vahvuinen kuin etuvakaajakin. :D Ja sitten on nuita 27 millisiäkin.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Lokakuu 21. 6:46:19 2007

"1,3 ja 1,6: 6,5" perä, "pienet" sisäpään spoorit, ja riisipuikot akseleina"
Ohi aiheen kysäisisin mikähän välitys näissä perissä mahtaa olla ja onko niistä mitään iloa etuperä hommissa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Lokakuu 21. 12:26:50 2007

jjs kirjoitti:Sierra mk1

1,3 ja 1,6: 6,5" perä, "pienet" sisäpään spoorit, ja riisipuikot akseleina
2,0: 7" perä, "isot" sisäpään spoorit, akselia kahta paksuutta, kaasarissa yleensä (aina) ohuemmat (n.24mm) kuin iS / i.
2,3, 2,3D, 2,8I: 7" perä, "isot" sisäpään spoorit, akselit paksummat (n.27mm)
Just, noita vetareita kun aloin pyörittelemään, ja hommasin paksummat tilalle. Huomasin harmikseni että ne mun omat kapeammat oli noin 4cm lyhkäsemät ku kaikki noi paksut "projektivetarit" mitä mulla on. Eli korjasin nyt vanhat ohkaset Ja tökkäsin ne takas (painonsäästöä kun ei tehoakaan ole :roll: ). Riippuuko toi asia nyt taas perästä vai mistä? Ihan uteliaisuudesta on pakko kiusata...
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Lokakuu 21. 17:32:08 2007

Toinen (muistaakseni oikea) on muutaman sentin pidempi kuin toinen...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Lokakuu 21. 21:39:26 2007

Kyllä noissa enemmän eroa oli ku pari senttiä. Parin sentin pituuserolla noihan sais melkeen vahinnossa jo eri puolille asennettua? Pitää viikolla mitata tuo toinen pari jonka purin yhestä lintasta..
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Lokakuu 21. 22:03:18 2007

Vasen vetari on ~4cm lyhempi..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Lokakuu 21. 22:21:11 2007

-Kaksi- tai -pari- on melko sama asia. -Muutama- voi venähtää vaikkapa... -neljään- saakka. Blabla blaaaaa...
:arrow: Idea lienee selvä; vasen vetoakseli on muutamia senttimetrejä lyhyempi kuin oikea (oikeasti se on 38,75mm se ero). Josko tuolla saa asioista selkoa :roll:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Lokakuu 21. 23:12:19 2007

:oops: Taisin takertua pikkuseikkoihin. No tulipa taas opittua kantapään kautta.. :roll:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Lokakuu 21. 23:31:26 2007

Juu, erityisen synkäksi asian tekee juuri se kun saivarrellaan, me kun emme siihen koskaan syyllisty! :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin