Ohc naputtaa.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Ohc naputtaa.

Viesti Kirjoittaja a.l » Pe Lokakuu 12. 11:50:08 2007

Kylmänä ei kuulu mitään ääntä, lämmetessä alkaa kuulumaan epätasaista omituista naputusta. Mistäpäin ääni tarkalleen kuuluu, sitä en osaa sanoa, kuuluu "joka puolella".

- Venttiilikopan alla kaikki on kunnossa.
- Laturi, vesipumppu, ohjaustehostin ok, testattu ilman hihnaa, ääni ei häviä.
- Jakopäässä kaikki on kunnossa. Kiristin ehjä jne.

Jäljelle ei kai jään enää muu kuin kiertokangen laakerivika?

Naputus ei ole tasaista... välillä häviää joksikin aikaa. Välillä naputtaa tiheään välillä harvakseltaan. Eikä kuulu kovempana silloin kun antaa kierroksia. Eikö kk-laakerin pitäisi naputtaa silloin kun antaa runtua ja kankeen kohdistuu enemmän rasitusta? Öljykin on säilynyt puhtaana, ei ole mujua.

Onko siellä mitään muuta mikä voisi tuollaista ääntä pitää?

Noh joka tapauksessa täytyy varmaan nostaa kattila pois ja kurkata sisälle jos säät sen sallivat viikonloppuna.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Lokakuu 12. 12:45:00 2007

Kulunut keinuvipu teki mulla noin.

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Pe Lokakuu 12. 14:03:59 2007

Täytyypä tarkistaa vielä uudestaan ne keinuvivut.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Lokakuu 12. 15:31:42 2007

ja tarkista koppa auki starttaamalla (ei käynnistämällä..) että öljysyöttö toimii joka nokalle. Yleensä viimeinen tai eka reikä ummessa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Su Lokakuu 14. 13:04:20 2007

Keinuvipuset oli ok ja öljyäkin tuli nokille. Nappasin vielä jakoremmin kokonaan poies. kiristin on kyllä valmis vaihtoon mutta ei se perkele tuollasta ääntä pie?

Taitaa se otattaa koneen pois... no nyt on hyvä pajottaa myös pohjolan tallissa kun on 5.1 astetta lämmintä ja aurinko paistelee. 8)

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Su Lokakuu 14. 16:35:12 2007

Kone on irti. Laskin öljyt pihalle ja olihan siellä sitä metalli mujua seassa. Pitää huomenna pestä ja avata kone.

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » To Lokakuu 18. 20:58:37 2007

Onko tuo nyt niin kulunut että kalkattais tuon takia? -> laakerit.
Toi on kakkosesta, mut ei toi nyt miusta niin paskana oo että sellasta ääntä pitäis. Muut on vähän paremmassa kunnossa.

Kaulakin näyttäs olevan ehjä, mutta pitää vielä mittailla niitä kunhan saan riittävän tarkat mittalaitteet lainaan.

Mikä sellasta ääntä sitten pitäs? Voisko öljypumppu pitää mitään nakuttavaa ääntä? Tarkastelin vielä kertaalleen niitä keinuja ja muuta venttiilikoneistoa eikä siellä kyllä näy mitään hälyyttävää.

Pitäskö se vaan kasata uusilla liuskoilla ja mitata laakerivälykset ja laittaa ajoon jos ne on kunnossa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Lokakuu 20. 18:46:35 2007

Ootkos kurkannu männän helmoja onko murtumia tai puuttuuko paloja?
Jos on murtunu tai muuten vaan väljä mäntä niin se "kiikkuessaan" tai falskatessaan saattaa pitää epäsäännollistä klapinaa/kolinaa.

Sitten, kuinka tiukasti vauhtipyörä on kiinni?

Saattaa mahdollisesti olla kiertokangen yläpääkin väljä... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » La Lokakuu 20. 19:18:53 2007

Tuo mäntä homma kävi tossa kyllä mielessä mut vitut jaksanu ottaa kantta enää pois kun ehin jo kasailemaan koko pannun. Kansi ei siis ollu missään vaiheessa ollenkaan irti.

Vauhtipyörän pultit on momentissa.

Aattelin myös että se "apu akselin" lukituslevy ois kulunu ja akseli pääsis jotenkin pitkittäin liikkumaan ja kolkattamaan, mutta hyvin vähän oli kulunu ja välyskin tuntui normaalilta.

Kyselin entiseltä omistajaltakin et onko ääni kuulunu kauankin ja hänen mielesetä on kuulunut. :shock: En tiedä puhuttiinko samasta äänestä :D

Laitoin nyt ne uudet kk laakerit sinne samalla kun oli niin halpa investointi.
Ajetaan sitten vika ulos. Jos kevääsen kestää ni leima loppuu ja voin sitten kärrätä vaikka paaliin koko romun :D

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Lokakuu 22. 22:29:09 2007

mulla piti tommosta epämäärästä naputusta se kun oli päässy löystyyn jostain syystä yks keinuvivun sen säätötäpin lukitusmutteri jolloinko venttiilivälys oli laskenu aika hurjiin lukemiin :D
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ti Lokakuu 23. 3:16:48 2007

a.l kirjoitti:Keinuvipuset oli ok ja öljyäkin tuli nokille. Nappasin vielä jakoremmin kokonaan poies. kiristin on kyllä valmis vaihtoon mutta ei se perkele tuollasta ääntä pie?

Taitaa se otattaa koneen pois... no nyt on hyvä pajottaa myös pohjolan tallissa kun on 5.1 astetta lämmintä ja aurinko paistelee. 8)
Käytit siis jokaisen seuraajan irrallaan? Ite olen kans joskus noita vikoja etsinyt ja tavallisesti seuraajaan kuluneen montun huomaa vasta kun sen ottaa pois sieltä nokan alta.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Lokakuu 23. 9:04:12 2007

Eemeli kirjoitti:
a.l kirjoitti:Keinuvipuset oli ok ja öljyäkin tuli nokille. Nappasin vielä jakoremmin kokonaan poies. kiristin on kyllä valmis vaihtoon mutta ei se perkele tuollasta ääntä pie?

Taitaa se otattaa koneen pois... no nyt on hyvä pajottaa myös pohjolan tallissa kun on 5.1 astetta lämmintä ja aurinko paistelee. 8)
tavallisesti seuraajaan kuluneen montun huomaa vasta kun sen ottaa pois sieltä nokan alta.
nimenomaan...

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Ti Lokakuu 23. 16:21:18 2007

Eemeli kirjoitti: Käytit siis jokaisen seuraajan irrallaan? Ite olen kans joskus noita vikoja etsinyt ja tavallisesti seuraajaan kuluneen montun huomaa vasta kun sen ottaa pois sieltä nokan alta.
Kyllä. Mutta kuinka suuri monttu alkaa ääntä pitämään? Kaikissa oli vähän monttua.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Lokakuu 23. 17:04:28 2007

a.l kirjoitti:
Eemeli kirjoitti: Käytit siis jokaisen seuraajan irrallaan? Ite olen kans joskus noita vikoja etsinyt ja tavallisesti seuraajaan kuluneen montun huomaa vasta kun sen ottaa pois sieltä nokan alta.
Kyllä. Mutta kuinka suuri monttu alkaa ääntä pitämään? Kaikissa oli vähän monttua.
Ei tarvitse olla suuri niin jo kolisee
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Ti Lokakuu 23. 17:09:20 2007

Voip se olla sit joku vipukin.

Pitäiskö ne tapitkin uusia samalla jos noita kenuvipuja käy vaihtamaan?

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ke Lokakuu 24. 15:42:03 2007

a.l kirjoitti:Voip se olla sit joku vipukin.

Pitäiskö ne tapitkin uusia samalla jos noita kenuvipuja käy vaihtamaan?
Ei tarvi tappeja uusia jos ei ole selvästi kuluneet. Taidan ite olla kertaalleen koko harrasteluni aikana laittanu uudet tapit ja nekin vain siksi kun tuli uudet kannen mukana.

Pienikin monttu voipi jo kyl ääntää. Ite nakkelen tavallisesti suoraa seuraajan roskiin jos siin on sen verta monttua et sormella on tunnettavissa.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Lokakuu 25. 10:34:06 2007

niin ja jos sitä on vähäisenkin niin se on merkki jo siitä et se pinnoite on lähtenyt kävelemään ja kuluu vaan lisää jatkuvasti.

Vastaa Viestiin