jjs kirjoitti:Jos kone on alkuperäiseksi hyväksytty niin prosentit menevät katsastusmiehen jyvityksen mukaan moottorista -vain vaihdettujen komponenttien osalta-. Menetät max. muutaman prosentin, mm. pakosarjan + pikkusälästä jos ruokintapuoli säilyy samana etkä muista liikaa esim. sisuskalujen vaihtoja.

Amatöörit menevät yleensä seuraavaan ansaan: "ahtaminen rinnastetaan moottorinvaihtoon". Eli -teknisesti-, ei verotuksellisesti (=muutos%).
Tää on taas näitä asioita johon SAMI HARJU tjm. katsuri vois esim. kertoo jotain ratkasevaa infoa, ko. jäsenen työpaikalta kun oon nimittäin ko. asiaa kysyny ja katsuri sanoi notta ahtimen lisäys rinnastetaan moottorin vaihtoon...
Sitten tulee seuraava ongelma, eli en todellakaan ala rakentamaan mitään juntti patentteja jarrujen kanssa ja akselistot kun ovat melko varmasti kanta-auton osia, niin eipä niitäkään voi vaihdella...
Toki näihin mun kommentteihin vois perustella järkevästikkin, eli laittakaahan lista mitä osia pitäs vaihtaa että sais järkevän tehorajan, ei mitään 120hv säälittävyyksiä ja paljonko näistä muutoksista tulee prosentteja.
Yksi ongelmahan on tämän päivän muutosprosentit, eli uus muutoskatsastus ei välttämättä onnistu, koska tuo 40% voi nousta huimiin lukemiin, jos ne lasketaan uusiks tämänpäivän %.lla, joku vois laittaa listaa nyky prosentti taulukosta, niin saisin tehtyä laskelmat?
En oo saanu vaihdettujen osien listaa vielä postista, mutta ainakin nämä kuuluu jo tohon 40% (näitähän voi vielä vaihdella, niinku huvittaa):
- Kori
- Taka ovet
- Taka puskuri
- Kojelauta
- Penkit ja ovipahvit
- toinen etu ovi
- Takaluukku
- Joku johtosarja?
Auto on siis ollu 2.0i GL sedan, johon vaihdettu STW koppa...