Neuvoja kaivataan hiekkapuhallukseen liittyen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Nsa
Ylläpitäjä

Neuvoja kaivataan hiekkapuhallukseen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nsa » To Kesäkuu 8. 23:15:03 2006

Tarttis vähän jeesiä hiekkapuhalluksen suhteen. Ollaan siis viemässä projektisierrasta kaikki mahdollinen alustasta puhallukseen ja tarttis vähän vinkkiä miten, millä ja mitä peitetään ja millä. Firmaksi kattelin tota JesseT:n suosittelemaa JK-Hiekanjyvää. Hinta on 60e/tunti ja kaveri halus tietää tarkalleen mitä ja miten. Hinta on ilmeisesti ihan ok vai onko pk-seudulla parempia paikkoja (en viitti puhalluksen yhteydessä puhua halvasta kun haluu rikkoo mitään)?

Osia mitä olisi ensi viikolla tarkoitus viedä:
Takapään apurunko, ihan hiekalla vaan?
Jarrusatulat, miten kannattaa purkaa vai kannattaako purkaa ja mitä tulisi peitellä? Hiekalla vai lasikuulilla?
Perä, ilmeisesti lasikuulilla kun on jotain alumiinia?
Vetarien varret, kannattaako edes vai sutasenko harjalla ite? Kumit ilmeisesti suojattava ja hiekalla kai paras, jos puhallus kannattaa?
Kardaani, hiekka varmaan?
Jarrulevyt, vai ostanko suosiolla uudet?
Taka-alatukivarret, varmaan hiekalla menee?
Navat, laippavetarien tumpit, vai onko liikaa nippeliä ja hammasta, mitä ei pysty suojata?

Jos näistä joku viitsisi lukasta läpi ja kattoa, että meneekö täysin metsään ,niin jeesais kummasti! Etupäässä nyt on sitten tätä samaa eli noista voin katella miten vedetään palikkaa, jos nyt innostuu samalla sieltä irrottaa nippelit samaan satsiin :)

Riesa kiittää ja kuittaa :!:

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Kesäkuu 8. 23:26:17 2006

Siis viette auton hiekkapuhallettavaksi, mutta teidän pitää tietää millä aineilla puhallettaan mitäkin? Kyllä ne sieltä firmasta kertoo mitä voivat puhaltaa/kannattaa puhaltaa. Yleensä nuo laitteet on sitten sellaisia, että niillä kans lähtee ruosteet ja pikkuosia eivät välttämättä puhalla lainkaan.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Re: Neuvoja kaivataan hiekkapuhallukseen liittyen

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » To Kesäkuu 8. 23:29:46 2006

Nsa kirjoitti:Tarttis vähän jeesiä hiekkapuhalluksen suhteen. Ollaan siis viemässä projektisierrasta kaikki mahdollinen alustasta puhallukseen ja tarttis vähän vinkkiä miten, millä ja mitä peitetään ja millä. Firmaksi kattelin tota JesseT:n suosittelemaa JK-Hiekanjyvää. Hinta on 60e/tunti ja kaveri halus tietää tarkalleen mitä ja miten. Hinta on ilmeisesti ihan ok vai onko pk-seudulla parempia paikkoja (en viitti puhalluksen yhteydessä puhua halvasta kun haluu rikkoo mitään)?

Osia mitä olisi ensi viikolla tarkoitus viedä:
Takapään apurunko, ihan hiekalla vaan?
Jarrusatulat, miten kannattaa purkaa vai kannattaako purkaa ja mitä tulisi peitellä? Hiekalla vai lasikuulilla?
Perä, ilmeisesti lasikuulilla kun on jotain alumiinia?
Vetarien varret, kannattaako edes vai sutasenko harjalla ite? Kumit ilmeisesti suojattava ja hiekalla kai paras, jos puhallus kannattaa?
Kardaani, hiekka varmaan?
Jarrulevyt, vai ostanko suosiolla uudet?
Taka-alatukivarret, varmaan hiekalla menee?
Navat, laippavetarien tumpit, vai onko liikaa nippeliä ja hammasta, mitä ei pysty suojata?

Jos näistä joku viitsisi lukasta läpi ja kattoa, että meneekö täysin metsään ,niin jeesais kummasti! Etupäässä nyt on sitten tätä samaa eli noista voin katella miten vedetään palikkaa, jos nyt innostuu samalla sieltä irrottaa nippelit samaan satsiin :)

Riesa kiittää ja kuittaa :!:
Metalli osat hiekalla ja alumiiniset/seosmetallit lasikuulilla..

Nippelit/nappelit ja kumit jessus teipillä piiloon..

Vaihto ehtoisesti vetarit muruiks ja boori osat jessellä piiloon..

levyjä turha puhaltaa uudet tilalle ei kallis investointi..
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

Nsa
Ylläpitäjä

Re: Neuvoja kaivataan hiekkapuhallukseen liittyen

Viesti Kirjoittaja Nsa » To Kesäkuu 8. 23:48:09 2006

fsohc kirjoitti:Kyllä ne sieltä firmasta kertoo mitä voivat puhaltaa/kannattaa puhaltaa.
Juu, ymmärsin varmaan kaverin puheita väärin. Kuulemma puhaltavat pikkuosia. Ajattelin kuitenkin varmuudeksi kysyä niin ei tarvi kärrää osia takas kotiin paketoitavaksi. Ensimmäistä kertaa vien mitään puhallettavaksi. Ensi kerralla viisaampana.
jarkkoma kirjoitti:Metalli osat hiekalla ja alumiiniset/seosmetallit lasikuulilla..

Nippelit/nappelit ja kumit jessus teipillä piiloon..

Vaihto ehtoisesti vetarit muruiks ja boori osat jessellä piiloon..

levyjä turha puhaltaa uudet tilalle ei kallis investointi..
Noniin, siinä oli kaikki tarpeellinen lyhyesti ja ytimekkäästi. Satuloihin kannattaa ilmeisesti sulloa jotain sylinteriin, ettei mee pilalle, siis jos osiksi purkaa.

Tattista kaikille vinkeistä!

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Kesäkuu 9. 0:02:30 2006

Luonnollisesti kaikki tuollaiset pinnat kuin esim. jarrusatulan sylinteri tai vetoakselit pitää suojata todella hyvin. Pahimmat pois niin saahan nuo arkojenpaikkojen lähialueetkin jo yleensä helposti käsityökaluilla putsattua
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 9. 10:16:39 2006

Jarrisatuloita ei kannata purkaa, jos ne on halkeavaa mallia.
Mulla oli vanhat männät paikoillaan, joku mutteri sisällä että ne pysy sopivan ulkona ja letkunpätkä välissä tukena. Sisäpinnat säily ihan hyvin.

Escon tolppia on puhallettu, akselin suojaksi joku sopiva putki tai niinku mulla paksua muovia oleva kapea lääkepurkki, ja omalla mutterilla kiinni, tulee mutterikin puhallettua.

Et kai meinaa perä ja vetareita kokonaisina puhalluttaa ? Huohotinreiästä menee hiekka sisään..
Sama ptee niveliin yms, ei ne suojukset kestä suoraa hiekkasuihkua.

Nsa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nsa » La Kesäkuu 17. 11:27:03 2006

TAp kirjoitti:Jarrisatuloita ei kannata purkaa, jos ne on halkeavaa mallia.
Onkos jotain vinkkiä, mistä tuollaisen tunnistaa? Joku iso sauma jossain tai jotain muuta vastaavaa?
TAp kirjoitti:Mulla oli vanhat männät paikoillaan, joku mutteri sisällä että ne pysy sopivan ulkona ja letkunpätkä välissä tukena. Sisäpinnat säily ihan hyvin.
Ehin jo purkaa jarrusatulat, mutta on männät niin kohmeessa, ettei liiku mihinkään. Voisi tosiaan heittää nippuun ja viedä sellaisenaan. Jättää vanhat letkut suojaamaan liittimiä ja teippailee aukot umpeen. Mäntä siis ilmeisesti menee satulan tasalta vielä syvemmälle kun olet joutunut mutterin laittaa pohjalle?
TAp kirjoitti:Et kai meinaa perä ja vetareita kokonaisina puhalluttaa ? Huohotinreiästä menee hiekka sisään.. Sama ptee niveliin yms, ei ne suojukset kestä suoraa hiekkasuihkua.
Juu, en meinaa. Purin osiin ja vedin 10 kieppii jesseteippiä boorien päälle. Luulis kestävän vai pitäiskö laittaa joku kappale pahvia vielä jonnekin teippikerroksen alle? Perää en ole vielä ehtiny pakkaa, mutta olen kyllä huomannut sen huohotinaukon siellä päällä. Pitäisi muutenkin keksiä millä saisi ne vetarien aukot zäppiin, ettei sitä lasikuulaa oli koko loota täys.

Jeps, pitää huomenna jatkaa, jos sitten saisi ensi viikolla vietyä

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Kesäkuu 17. 11:48:50 2006

ratsastan aiheella:

tekeekö noilla halvoilla (alk. 129e->) hiekkapuhalluslaitteilla mitään? siis tarkoitan tälläistä "pönttöä" joka täytetään hiekalla ja sit vaan tarpeeks tuottoisa kompura antamaan painetta. sellainen vois olla harrastelijalle kätevä laite (kun tuota tilaa on missä tehdä...)

voishan sellaisella puhallella pikkuosia muillekin lähialueen klubilaisille. kompura kuitenkin on olemassa melko asiallinen.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » La Kesäkuu 17. 11:57:16 2006

samiharju kirjoitti:ratsastan aiheella:

tekeekö noilla halvoilla (alk. 129e->) hiekkapuhalluslaitteilla mitään? siis tarkoitan tälläistä "pönttöä" joka täytetään hiekalla ja sit vaan tarpeeks tuottoisa kompura antamaan painetta. sellainen vois olla harrastelijalle kätevä laite (kun tuota tilaa on missä tehdä...)

voishan sellaisella puhallella pikkuosia muillekin lähialueen klubilaisille. kompura kuitenkin on olemassa melko asiallinen.
Ihan ok laite. Tollasella puhalsin vanteet ja jotain pisteosia autosta ja hyvää jälkeä tuli. Eihän tuolla mitään koko autoa voi puhaltaa, mutta just hyvä tuollasiin osien puhallukseen.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » La Kesäkuu 17. 12:24:20 2006

samiharju kirjoitti:ratsastan aiheella:

tekeekö noilla halvoilla (alk. 129e->) hiekkapuhalluslaitteilla mitään? siis tarkoitan tälläistä "pönttöä" joka täytetään hiekalla ja sit vaan tarpeeks tuottoisa kompura antamaan painetta. sellainen vois olla harrastelijalle kätevä laite (kun tuota tilaa on missä tehdä...)

voishan sellaisella puhallella pikkuosia muillekin lähialueen klubilaisille. kompura kuitenkin on olemassa melko asiallinen.
Meillä oli kanssa tommoinen "halpa" puhalluslaite verstaalla joskus muutama vuosi sitten ja hyvin sillä tosiaan pienempiä osia puhalsi.

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tate- » Su Kesäkuu 18. 21:48:57 2006

Itsella oma harrasteauto hiekkapuhallutettiin juuri hetki sitten ja voin sanoa että suojaa kaikki mahdolliset paikat kunnolla mihin et halua että sitä hiekkaa menee. Se on tosi ilkeetä tavaraa jos pääsee kastumaan ja jää muhimaan jonnekkin koloihin jne.. Ja kaikki massa pitää raapia pois ennen puhallusta, koska PVC vai mikä niminen massa onkaan, niin siihen ei hiekkapuhallus tepsi, mutta massan alta se pelti kyllä häviää silmissä.. Kokemuksen rintaäänellä nyt puhun meinaan :D
BMW E21 "323i"

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Kesäkuu 19. 9:50:33 2006

En hiekkapuhalluttaisi kuin joitain alustanosia. Mulla kori vesipuhallettiin ja jälki tosi hyvää, ei rasita peltiä ja puhdistaa täydellisesti. Vesipuhallus aiheuttaa myös maalarille vähemmän stressiä kun taas hiekkapuhalluksen jälkeen ainakin korikehikossa on jyvää ikuisesti...
Vesipuhalluksessa voi osaava puhaltaja myös säädellä työn jälkeä, aina ei ole pakko vetää pellille saakka, keskittyy vain oleelliseen. Vesipuhalluksen hintataso on vaan tosi kirjavaa, jotkut velottaa aika mielivaltaisesti, kun taas toiset tekee tosi sopivasti...
Palvelun saatavuuttaa vaikeuttaa se kun vesipuhalluslaitteistot on pääasiassa rakennu/teollisuus/tie-siltatyömaa käytössä joten autohommat on vain pientä iltanäperrystä.

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ma Kesäkuu 19. 10:14:02 2006

Hiekkapuhallus on kovanluokan väkivaltaa koripelleille. Hiton tarkkana saa olla, ettei pellit mene luokille ja sitä hiekkaa ei saa koskaan koteloista täysin pois. Hiekka syö tervettäkin peltiä ihan kiitettävästi.

Itellä on tuollainen halpispytty ja toimi kyllä ihan hyvin, kun tuon dextani puhalsin (yht 3 säkkiä hiekkaa). Siinä on valurautaa, paksut pellit ja pikkupytyllä ei pääse muutenkaan ylisuurten paineiden kanssa pelleilemään (pelti ei kuumene puhaltaessa). Suojausten kanssa sai kyllä olla tarkkana. Roudarin teippi on paras suoja ja kestää kovempiakin hiekkasuihkuja, kun vetää useamman kerroksen.

Vesipuhallus on kyllä varmasti paras, mutta ongelmana juri se missä sitä tehdään. Eikös siinä vesipesussa tule vielä mukana joku suoja-aine, ettei kori heti mene ruskeaksi.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Kesäkuu 19. 10:39:30 2006

^ Tuollaisessa vesipesussa vesi on ilmeisesti niin kuumaa, että kosteutta ei jää käsittelyn jälkeen (höyryä?). Niin ainakin muistelisin kun V8:ssa oli joskus kauan sitten juttu tuosta ja kyllä että oli tosiaan puhdasta sen jälkeen
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Kesäkuu 19. 11:23:10 2006

Ei se kait mitenkään erikoisen kuumaa ole paine on vaan aika raju jotain 2000bar luokkaa, mitään suoja-aineita ei ainakaan mulla laitettu. Kori pestään normi pesurilla puhalluksen jälkeen.
On selvää ettei peltipuhdasta korikehikkoa kannata säilytellä missä sattuu vaan työn alle heti.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Kesäkuu 19. 12:47:17 2006

Jarrusatuloista;
ATE/Girling ym satulat halkeaa keskeltä, ne on kiinni 4:llä pultilla.
Siihen väliin saa sen levityspalan jolla saa jäähdytetyt levyt.
Yksimäntäset ei yleensä halkea vaan on yhtä valua.

Ota nyt ne männät ulos ennen puhallusta niin näät onko sylinterit yleensäkään kelvollisessa kunnossa.
ja sit tiivisteet pois ja männät silleen, ettei hiekkasuihku osu sylinteripintaan.

Juu, vanhat letkut ja ilmausruuvit paikoilleen tai jotku pultit joissa sama kierre.
teipit ei ehkä kestä hiekkasuihkua..... Kumiletkun pätkät olis esim. booreille parempi vaihtoehto.

vaikeimpiin reikiin ja aukkoihin olen sorvaillu PVC:stä tai puusta sopivia holkkeja tukkeeksi. Vanerista saa hyvät tasolaipat.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Kesäkuu 19. 21:12:08 2006

Mitenkäs noissa "halvoissa" puhaltimissa tuo hiekan raekoko? Ostin kanssa jokin aika sitten 50 litran pöntöllä olevan laitteen.

En ole oikeen kerennyt kokeilemaan sitä kunnolla ekan kerran jälkeen jolloin mulla oli aika moista molskottia se hiekka ja suutin ym tukkeentui heti.

Minkä kokoista hiekkaa ootte käyttäny ja mitä maksoi säkki?

Mulla oli jotain 0-6mm ja 2-6mm tai sinnepäin ainakin. Joku 0-3mm olis kaiketi aika hyvä?

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Su Heinäkuu 2. 11:31:29 2006

Latexi kirjoitti:Mitenkäs noissa "halvoissa" puhaltimissa tuo hiekan raekoko? Ostin kanssa jokin aika sitten 50 litran pöntöllä olevan laitteen.

En ole oikeen kerennyt kokeilemaan sitä kunnolla ekan kerran jälkeen jolloin mulla oli aika moista molskottia se hiekka ja suutin ym tukkeentui heti.

Minkä kokoista hiekkaa ootte käyttäny ja mitä maksoi säkki?

Mulla oli jotain 0-6mm ja 2-6mm tai sinnepäin ainakin. Joku 0-3mm olis kaiketi aika hyvä?

Mulla on sellainen 40kg:n halpis pönttö ja siitä tulee ainakin 0,1-0,6mm hiekka hyvin läpi.Suutin koko on 2,4-4,0mm, mutta mulla tuottaa lähinnä ongelmaa tuo suuttimen hätänen kuluminen.Vaikka sen nyt tietysti arvaa kun on keraamiset suuttimet etteihän ne kauaa kestäkkään.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Lokakuu 28. 14:49:42 2007

Ratsastelen aiheella, ostin levyjarrullisen taka-akseliston sierraan, ja se pitäs nyt puhalluttaa ja maalata ennen asennusta. Tai siis se on jo kertaalleen puhallettu, maalattu ja kasattu uusilla osilla, mutta jäänyt seisomaan ja vetänyt itsensä ruosteeseen, äkkiä katsoenvaikuttais ettei ole mitään pohjamaalia, vaan olis maalattu suoran pellille paukkupullolla. Apurunko ja tukivarret pitäis siis puhaltaa. Voinko jättää pyörännavat paikalleen, kaikki muut on jo purettu? Ongelmana lähinnä se, ettei ole tarpeeksi isoa hylsyä, millä sais ton keskimutterin irti. Pyöränlaakerit on uudet, ottaako ne itseensä puhalluksesta, vai minkälainen toi rakenne on? Auttaako ollenkaan jos vetäsee ilmarista (ilmastointiteippiä) jokusen kiepin navan ympärille ja toiselle puolelle navan ja vetrin kiinnitylaipan väliin jäävään rakoon?
Pedal tu tö metal!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Lokakuu 28. 18:08:14 2007

Kyllä itse ainakin purkaisin ne laakerit sieltä pois, menee stefan huulen läpi kuitenkin murusia vaikka kuinka suojaa

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Lokakuu 28. 19:31:59 2007

Ei se hylsy paljoo maksa, just ote kävin hakemassa. :roll: Löytyypähän ainaki jatkossa.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Lokakuu 28. 20:46:20 2007

tuu hakeen hylsy ja väännin lainaan niin ei tarvi puhalluksen jälkeen tulla hakeen kun kuitenkin menee laakerit pilalle puhalluksessa :wink:

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Lokakuu 28. 21:05:45 2007

Niin, oli taas "erikois"työkalu lähempänä ku arvaskaan... :D
Voisin tullakin joku päivä, esim. keskiviikko?
Pedal tu tö metal!

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Re: Neuvoja kaivataan hiekkapuhallukseen liittyen

Viesti Kirjoittaja cossuton » To Helmikuu 28. 11:43:36 2008

Nsa kirjoitti:Tarttis vähän jeesiä hiekkapuhalluksen suhteen. Ollaan siis viemässä projektisierrasta kaikki mahdollinen alustasta puhallukseen ja tarttis vähän vinkkiä miten, millä ja mitä peitetään ja millä. Firmaksi kattelin tota JesseT:n suosittelemaa JK-Hiekanjyvää. Hinta on 60e/tunti ja kaveri halus tietää tarkalleen mitä ja miten. Hinta on ilmeisesti ihan ok vai onko pk-seudulla parempia paikkoja (en viitti puhalluksen yhteydessä puhua halvasta kun haluu rikkoo mitään)?

Osia mitä olisi ensi viikolla tarkoitus viedä:
Takapään apurunko, ihan hiekalla vaan?
Jarrusatulat, miten kannattaa purkaa vai kannattaako purkaa ja mitä tulisi peitellä? Hiekalla vai lasikuulilla?
Perä, ilmeisesti lasikuulilla kun on jotain alumiinia?
Vetarien varret, kannattaako edes vai sutasenko harjalla ite? Kumit ilmeisesti suojattava ja hiekalla kai paras, jos puhallus kannattaa?
Kardaani, hiekka varmaan?
Jarrulevyt, vai ostanko suosiolla uudet?
Taka-alatukivarret, varmaan hiekalla menee?
Navat, laippavetarien tumpit, vai onko liikaa nippeliä ja hammasta, mitä ei pysty suojata?

Jos näistä joku viitsisi lukasta läpi ja kattoa, että meneekö täysin metsään ,niin jeesais kummasti! Etupäässä nyt on sitten tätä samaa eli noista voin katella miten vedetään palikkaa, jos nyt innostuu samalla sieltä irrottaa nippelit samaan satsiin :)

Riesa kiittää ja kuittaa :!:
Tsiisus! Johan on mennyt hinnottelu taas kohdillee. Kyselin äsken lasikuulapuhalluksen hintaa: 4kpl vanteita 30/kpl :shock:
tsiisus..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Neuvoja kaivataan hiekkapuhallukseen liittyen

Viesti Kirjoittaja escorvet » To Helmikuu 28. 15:27:45 2008

cossuton kirjoitti:
Tsiisus! Johan on mennyt hinnottelu taas kohdillee. Kyselin äsken lasikuulapuhalluksen hintaa: 4kpl vanteita 30/kpl :shock:
tsiisus..
Ite käytin escortin rungon hiekka puhalluksessa.
Makso 30€
Pohja puhallettiin kokonaan ja muualta ruosteet pois.

Mites toi maalaus kannattais tehdä sit puhalletulle pinnalle?

Pitäiskö hioa vaikka kuitulaikalla ja sen jälkeen maalit niskaan?

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Neuvoja kaivataan hiekkapuhallukseen liittyen

Viesti Kirjoittaja escorvet » To Helmikuu 28. 15:27:55 2008

cossuton kirjoitti:
Tsiisus! Johan on mennyt hinnottelu taas kohdillee. Kyselin äsken lasikuulapuhalluksen hintaa: 4kpl vanteita 30/kpl :shock:
tsiisus..
Ite käytin escortin rungon hiekka puhalluksessa.
Makso 30€
Pohja puhallettiin kokonaan ja muualta ruosteet pois.

Mites toi maalaus kannattais tehdä sit puhalletulle pinnalle?

Pitäiskö hioa vaikka kuitulaikalla ja sen jälkeen maalit niskaan?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Maaliskuu 4. 23:40:19 2008

puhallettu pinta on sopivan karhea pohjavärille, eli tinnerillä tms kaikki viimesetkin rasvat ja imurilla hiekat mitä saa.. Sit pohjaväriä päälle, siihe 2k kova maali päälle ja avot. (muistahan käydä korikitillä peltien saumat läpi kans)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Maaliskuu 5. 9:07:40 2008

VooDoo kirjoitti:puhallettu pinta on sopivan karhea pohjavärille, eli tinnerillä tms kaikki viimesetkin rasvat ja imurilla hiekat mitä saa.. Sit pohjaväriä päälle, siihe 2k kova maali päälle ja avot. (muistahan käydä korikitillä peltien saumat läpi kans)
Mut toisaalta oon taas kuullu et pitäis hioa se piikki pois siitä pinnasta tai muuten ruostuu vaik mitä vetäis päälle. :?

Ite meinasin et vedän 2k pohjamaali, ohut kerros kivenisku massaa ja sit joku kestävä 2k pintamaali.

Vois saada ihan siistin pohjan noin.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Maaliskuu 5. 12:35:34 2008

Omiin kokemuksiin perustuen toi on ihan höpöhöpö puheita. Ite vetäsin ihan ohuen harson Happopohjamaalia, sitten epoxi pohja ja siihen päälle 2k pinta. Kestää, kestää ja kestää.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Su Maaliskuu 16. 20:37:24 2008

VooDoo kirjoitti:Ite vetäsin ihan ohuen harson Happopohjamaalia, sitten epoxi pohja ja siihen päälle 2k pinta. Kestää, kestää ja kestää.
Kannattaiskohan tehdä tuollainen käsittely escortin taka runkopalkeille? Vai onko muita hyviä konsteja? Epoxia meinasin jokatapauksessa pohjalle. Kannattaako toi happo vetästä vielä sen alle?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Maaliskuu 16. 20:40:25 2008

happo on siitä hyvä että jos sielä on jotain pienen pintä (ei silmillä näkyvää) ruostetta, niin siinä happopohjamaalissa oleva happo syö sen ruosteen ja muuttaa sen muodon sellaiseksi, ettei se enään jatka ruostumista. Ja sitä ei tarvi kun harso vetään pohjalle. Mutta jos vedät pelkän epoxin, niin kyllä sekin kestää siinä ainakin sen kymmenkunta vuotta jokatapauksessa 8)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Maaliskuu 16. 20:41:57 2008

Sanotaan näin, että ei toi happari ainakaan haittaa siellä epoxin alla. Se on ihan käsittämätöntä tavaraa kyllä tuo happopohjamaali, jos tosin maksaakin.

Itellä joskus muinoin kun esko hiekkapuhallutettiin, niin siihen vedettiin suoraan teollisuusepoxi pohjaan, kesti kuulemma sen korkeapainevesipesunkin kun yksi seuraavista omistajista halusi sen peltipuhtaaksi jokin aika sitten.. :wink:

Eli, ei se välttämätöntä ole ollenkaan, mutta haittaakaan siitä ei varmasti ole jos sen sinne laittaa.
Pedal tu tö metal!

Vastaa Viestiin