Kellään GAZin coilovereita Mk3 Fiestassa?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Kellään GAZin coilovereita Mk3 Fiestassa?

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Joulukuu 27. 0:32:43 2007

Kiinnostaisi tietää jotta jääkö jouset 'irralleen' kun auto nostetaan ylös? Tekisi mieli veivata noi alle tässä talven mittaan mutta keväällä on kuitenkin katsastus ja jos noissa jää sitten jouset irralleen niin leimamieshän ei siitä tykkää. Tässä tapauksessa siis ajaisin tietysti nykyisellä alustalle leimalle ja vasta sen jälkeen vaihtaisin vehkeet alle.

Ja oon tietonen niistä pienistä apujousista jolla toi ongelma viimeistään saadaan korjatuksi :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Joulukuu 27. 10:40:44 2007

Säädä se maasturikorkeuteen :)
Muuten, millä jäykkyyksillä otit jouset? Ostitko mistä? Vähintään taakse tarttis itsekkin ostaa, jousien jäykkyydestä on hieman epäselvyyttä. Kuulemma ainakin Gazin sarjan jouset saisivat olla Fiestaan jäykemmät mitä sarjassa tulee, jos meinaa yhtään radalla ajella.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Joulukuu 27. 18:52:14 2007

Joo olin kyllä tietonen tosta maasturikorkeusratkaisusta mut ei sekään oikein käy kun kun rekisteriotteessa lukee etäisyys pyörän keskiöstä lokarin kaareen.

Rallyracesta ostin ja tilatessa kysyttiin että laitetaanko tavalliset - what ever that is - vai extra hardit. Munhan ei oo tarkotus tota jokapäiväsenä käyttöautona pitää niin otin sitten tietysti extra hardit ja etujouset on nyt sitten 275 lbs ja taka 225

Noihan on 'standardikamaa' noi jouset, eli esim em kaupasta löytyy sitte käypäsiä jousia vaikka millasilla arvoilla.

Vertailun vuoksi todettakoon et Mk1/2 GAZ satsin 'vakiojouset' on e250/t170
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Joulukuu 27. 21:06:16 2007

Krisse kirjoitti:Rallyracesta ostin ja tilatessa kysyttiin että laitetaanko tavalliset - what ever that is - vai extra hardit. Munhan ei oo tarkotus tota jokapäiväsenä käyttöautona pitää niin otin sitten tietysti extra hardit ja etujouset on nyt sitten 275 lbs ja taka 225

Noihan on 'standardikamaa' noi jouset, eli esim em kaupasta löytyy sitte käypäsiä jousia vaikka millasilla arvoilla.

Vertailun vuoksi todettakoon et Mk1/2 GAZ satsin 'vakiojouset' on e250/t170
Burton myy Gazin satsia FRONT SPRINGS 8" x 250lbs, REAR 9" x 200lbs, joten varmaan melko passelit ratakäyttöön nuo sun jouset kun pitää kontin tyhjänä romusta. Tutun mk1 historic-Fiestassa on muistaakseni ratakäytössä 300lbs jouset takana...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Maaliskuu 26. 0:00:09 2008

Hartza tästä jo tietääkin, mutta siltä varalta että jotakuta muutakin joskus kiinnostaa niin kerrompa kokemuksista. Jousen irtonaisuudesta ei oo vielä tietoa, mutta asennusongelmia on.

Etupää meni hyvin, ei siinä mitään. Takapää on sen verran daijusti suunniteltu että jos vastaavia vehkeitä olisi muun merkkisiäkin niin nyt harmittaisi tehty valinta.

Noissahan on lenkkikiinnitys alapäässä, iskarin lenkissä on pusla ja sen sisällä on metalliholkki. Holkki on kummassakin 5mm liian pitkä eli iskari ei mahdu siihen rakoonsa. Holkki on kuitenkin molemmista päistä reilusti pitempi kuin tuo pusla, eli tosta selvitään ihan vaan rautasahatyöskentelyllä eikä tää oo mikään ongelma.

Mutta säätönuppi aiheuttaa nyt vähän harmaita hiuksia, tässä kuva:

http://www.76s.net/mk3-06/gfx/24032008421.jpg

Eli toi säätönuppi ottaa niin tujusti kiinni kallistuksenvakaajaan että iskaria ei kertakaikkiaan saa asennettua noin päin. Ratkaisuhan on tietysti kääntää iskari toisinpäin, mutta sen jälkeen toi nuppi menee sellaseen paikkaan että säätöä varten rengas pitää ottaa pois ja sitten tollasessa pienessä kolosessa koittaa operoida sitä nuppia haluamaan suuntaan. Not good.

Oon ollu yhteydessä asian tiimoilta tonne Gazille ja holkin pituusvirheen myönsivätkin mutta nuppi on kuulemma siinä missä pitääkin. Ja ilmoittivat tietenkin vielä sen päälle että ovat myyneet XX kpl näitä sarjoja ja kukaan ei ole ilmoittanut mistään ongelmista.

Kirjottelin sitten vielä fiestaturbon foorumille asiasta ja sain sieltä vahvistuksenkin, tollasia noi on.

Väänsin sitten vielä Gazille mailin että vaikka ne eivät oo asiasta kuulleetkaan niin on tohon ongelmaan muutkin törmänneet. Tosi yksinkertainen korjaus (Siis tietenkin tehtaalla alunperin) ois hitsata toi alalenkki 90 astetta eri asentoon jolloin nuppi osottaisi suoraan taaksepäin eikä hommassa olisi mitään epäselvyyttä. Kohtalainen suunnitteluvirhe jos multa kysästään.

Varmasti noi hienot vehkeet on kun baanalle päästään (Mullahan oli Gazit edellisessäkin ja ne ainakin oli loistovehkeet) mutta toi säätönuppimoka nyt vähän kiristää nuppia, aika monta saturaista näihin kuitenkin tuli laitettua.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 26. 9:55:53 2008

Eikö tuota vakaajaa voisi kääntää tuohon alle?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Maaliskuu 26. 13:35:05 2008

Joo, se on seuraava projekti.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Huhtikuu 9. 22:00:17 2008

Vakaajaongelma (oma moka) selvitetty, alapään holkit lyhennetty (niiden moka) mut voi vittu saatana sentään.

http://www.76s.net/mk3-06/gfx/09042008458.jpg

Mä oon aika pitkäpinnanen ja ymmärtäväinen mitä tulee muiden virheisiin sun muihin 'shit happens' -tilanteisiin mut kyllä mulla alkaa nyt jo tulee vähä kuuma.

Täytynee koittaa varovasti porata ja toivoa ettei terä nappaa niin tiukasti kii että rupee holkki sutimaan.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Huhtikuu 9. 23:34:43 2008

Noni, hieno homma.

Kun poraamaan ryhdyt niin laita porattavasta holkista kiinni vaikka ruuvipenkkiin ja sitten vasta poraat, muuten pyörii varmasti. Tosta vois just hikisesti saada kiinni...

Uusi terä tietty, äläkä ota välttämättä sitä halvinta terää.

PS. On muuten kätevää opastaa myyjäliikkeestä yhteydenotot jonnekkin ulkomaille, täytypäs käyttää tätä samaa kikkaa omassa duunssa :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Huhtikuu 10. 0:27:27 2008

Hartza kirjoitti:Kun poraamaan ryhdyt niin laita porattavasta holkista kiinni vaikka ruuvipenkkiin ja sitten vasta poraat, muuten pyörii varmasti. Tosta vois just hikisesti saada kiinni...
No prkl joo. Eipä tullu huomattua tota ennen lyhennystä, ois ollu viel pari milliä enemmän mistä pitää kii :-/
Hartza kirjoitti:Uusi terä tietty, äläkä ota välttämättä sitä halvinta terää.
Juu en. Ja aattelin tos viel että pitäsköhän vetää viel eka 11.5 ja sit vast 12
Hartza kirjoitti:PS. On muuten kätevää opastaa myyjäliikkeestä yhteydenotot jonnekkin ulkomaille, täytypäs käyttää tätä samaa kikkaa omassa duunssa :)
No toi oli oikeestaan ihan yhessä tuumin päätetty ja sopii mulle hyvin. Koska ihan turha siinä on ylimäärästä välikättä pitää kun kuitenkaan Englanti ei tuota ongelmia. Ja kun noi tuolta Gazilta näköjään vastaavatkin tosi nopeesti niin parhaiten tää tälleen on sujunu.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Vastaa Viestiin