Sedan-Sierran takaiskareista

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordfan
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:42:11 2007
Paikkakunta: Lempäälä

Sedan-Sierran takaiskareista

Viesti Kirjoittaja fordfan » Pe Tammikuu 11. 22:49:43 2008

Auto olis Sierra sedan -92. Takajousien vaihto osoittautuikin haastavaksi urakaksi joten aattelinpa vaan kysästä että olisko jossain muussa mallissa/autossa samanlaisella kiinnityksellä olevat takaiskarit Mcpherssoneilla. Sais ikäänkuin "köyhän coil-overit" halvalla. Olis tietty hyvä jos olis about 50mm sierran omaa iskaria lyhyemmät. Eli kiteytetään tää sekava höpinä: sierraan omien takaiskareiden tilalle perssonityyppinen tolppa ja jousi pois sieltä tukivarren kolosta. Voisko olla esim. jossain Hondassa sopivaa?
Sierra 2.0 dohc iS -92, muuttumassa aina vaan hienommaksi...

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Tammikuu 11. 23:15:32 2008

Unohda. Sierrassa on muutenkin se iskarin yläpään kotelo heikkoa tekoa, ja jos et saa jousia vaihdettua, niin en usko, että sulta myöskään onnistuis vahvistehitsaukset, ja ilman vahvistusta se iskaripoteron rakenne takapäässä ei tule kestämään, sitä ei ole tarkoitettu kestämään koko auton painoa. Ei millään pahalla. Eikä sinne ilman muutostyötä mikään jousi edes mahtuis sinne koteloon, mihin iskari tulee.
Katsurikaan ei varmaan tykkäis tollasesta muutostyöstä..

Se orkkis jousen irroittaminen on itseasiassa aika helppo homma.
Otat auton tunkille, pyörä pois, jarrurumpu pois, pyörännavasta ne neljä pulttia irti, mitkä kiinnittää sen ja jarrukilven tukivarteen, sitten vetoakseli pyörännapoinen päivineen pois, lähtee ihan vetämällä. Jarruletku irti tukivarresta ja jarruputkesta, iskari alapäästä irti ja tukivartta painaa alaspäin niin saa jousen pois välistä. Ja jos laitat tilalle madallusjousen, on kokoonpano lasten leikkiä.
Viimeksi muokannut Ville K, Pe Tammikuu 11. 23:59:15 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!

fordfan
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:42:11 2007
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja fordfan » Pe Tammikuu 11. 23:50:21 2008

No ei se hitsaaminen ongelma ole mutta kyllähän tossa on ihan hyvä pointti toi katsastus. Madallusjouset tulee juu, kävi vaikeeksi kun on ihan ensi kerta kun pistän sierraan jousia taakse. On vähän isompien koneiden kans tullu töissä pelattua.(Volvo Truck Center)

Mutta otan tosta neuvosta vaarin ja koitan silleen.
Sierra 2.0 dohc iS -92, muuttumassa aina vaan hienommaksi...

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » La Tammikuu 12. 9:34:19 2008

Ville K kirjoitti: Se orkkis jousen irroittaminen on itseasiassa aika helppo homma.
Otat auton tunkille, pyörä pois, jarrurumpu pois, pyörännavasta ne neljä pulttia irti, mitkä kiinnittää sen ja jarrukilven tukivarteen, sitten vetoakseli pyörännapoinen päivineen pois, lähtee ihan vetämällä. Jarruletku irti tukivarresta ja jarruputkesta, iskari alapäästä irti ja tukivartta painaa alaspäin niin saa jousen pois välistä. Ja jos laitat tilalle madallusjousen, on kokoonpano lasten leikkiä.
Itse tehnyt homman juurikin samoin, mutta jarruputkia/ letkuja en ole irroittanut...Kasaaminen joka tapauksessa helpompi...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » La Tammikuu 12. 9:42:34 2008

takajousien vaihdossa madallusjousiin on ehkä vaikein vaihe se vanhan jousen irroitus, mikä tapahtuukin rälläkällä parhaiten :roll:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Tammikuu 12. 11:49:53 2008

Mä taas jouduin irroittamaan jarruletkun tukivarresta sen takia, kun teki pahaa katsoa minkälaiselle rasitukselle se joutui... ja kun tarkemmin katsoi, niin niin neuvotaan myös korjausoppaassa. Ei varmaankaan tarpeen jos ottaa madallusjousta pois, mutta orkkis taas sen verran pidempi.
Pedal tu tö metal!

fordfan
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:42:11 2007
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja fordfan » La Tammikuu 12. 11:53:48 2008

Kyllä mäkin aattelin vetää sen orkkis jousen rälläkällä paloiksi sielä välissä. Mahtuu kuitenkin aika hyvin touhuaan kaaren välissä.
Sierra 2.0 dohc iS -92, muuttumassa aina vaan hienommaksi...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Tammikuu 12. 13:45:18 2008

Ville K kirjoitti:Unohda. Sierrassa on muutenkin se iskarin yläpään kotelo heikkoa tekoa, ja jos et saa jousia vaihdettua, niin en usko, että sulta myöskään onnistuis vahvistehitsaukset, ja ilman vahvistusta se iskaripoteron rakenne takapäässä ei tule kestämään, sitä ei ole tarkoitettu kestämään koko auton painoa. Ei millään pahalla. Eikä sinne ilman muutostyötä mikään jousi edes mahtuis sinne koteloon, mihin iskari tulee.
Katsurikaan ei varmaan tykkäis tollasesta muutostyöstä...
3:ssa sierrassa ollut kynätulpat takana eikä yhdestäkään ole tullut yläkuppi takana läpi.
Eikä se leimamies ole muutakuin kysynyt että oliko tehtaan tekemät tolpat(muutenkin oli hieman pihalla taka tolpista , se katsari).
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » La Tammikuu 12. 15:36:11 2008

Yks tyyli on myös ottaa se tukivarsi pois korinpuolelta ni pitäs kohtuu kivuttomasti lähtee.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Tammikuu 12. 16:25:15 2008

fordfan kirjoitti:Kyllä mäkin aattelin vetää sen orkkis jousen rälläkällä paloiksi sielä välissä. Mahtuu kuitenkin aika hyvin touhuaan kaaren välissä.
älä nyt sentään...jousi on aina jännityksellä ja riski on suuri että laikka pärähtää palasiksi,vahingonmahdollisuus on aika suuri.kyllä se sieltä helposti lähtee ehjänäkin pois.purat vaan riittävästi ja kasaat madallusjousen kanssa,se ei oikeesti ole vaikeata.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Tammikuu 12. 17:54:34 2008

Aksu kirjoitti:3:ssa sierrassa ollut kynätulpat takana eikä yhdestäkään ole tullut yläkuppi takana läpi.
Eikä se leimamies ole muutakuin kysynyt että oliko tehtaan tekemät tolpat(muutenkin oli hieman pihalla taka tolpista , se katsari).
Hyvää tuuria. Kyllähän jokainen saa omalle lintalleen tehdä mitä tykkää, mutta totuus on se, että on noita vakioiskareita tullut torneineen sierran pyöränkoteloista läpi, tosin mätävikaa niissä on ollut. Varmasti tulee tollanen ratkaisu, missä iskarin potero kannattaa koko takapään painoa, helpommin läpi sieltä, kuin pelkkä iskari. Mut edelleen, jokainenhan saa tehdä ihan mitä tykkää. Taas yks hyvä syy, miks mä en osta kenenkään muun "rakentelemaa" autoa.
Pedal tu tö metal!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 12. 17:57:35 2008

Ville K kirjoitti:
Aksu kirjoitti:3:ssa sierrassa ollut kynätulpat takana eikä yhdestäkään ole tullut yläkuppi takana läpi.
Eikä se leimamies ole muutakuin kysynyt että oliko tehtaan tekemät tolpat(muutenkin oli hieman pihalla taka tolpista , se katsari).
Hyvää tuuria. Kyllähän jokainen saa omalle lintalleen tehdä mitä tykkää, mutta totuus on se, että on noita vakioiskareita tullut torneineen sierran pyöränkoteloista läpi, tosin mätävikaa niissä on ollut. Varmasti tulee tollanen ratkaisu, missä iskarin potero kannattaa koko takapään painoa, helpommin läpi sieltä, kuin pelkkä iskari. Mut edelleen, jokainenhan saa tehdä ihan mitä tykkää. Taas yks hyvä syy, miks mä en osta kenenkään muun "rakentelemaa" autoa.
Mullakin ollut kynätolpat takana ainakin 5 vuotta. Ainakin toistaiseksi on kestänyt.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin