Alumiinin juottaminen kotikonstein, onko mahdollista?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Alumiinin juottaminen kotikonstein, onko mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Tammikuu 16. 13:26:26 2008

Onko alumiinia mahdollista juottaa kotikonstein ?
Tigiä ei ole käytössä. Käsittääkseni jotain alumiini juotospuikkoja on saatavilla. Niiden toimivuudesta ei ole tietoa.
#6
Escort -75

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Tammikuu 16. 13:30:11 2008

tallilla odottelee bilteman alumiinipuikkoja testinkiä mutta ei ole vielä tullut testikohdetta vastaan. 2e puikko ja helevetin ohuita.

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ke Tammikuu 16. 13:41:57 2008


Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Tammikuu 16. 14:28:59 2008

:shock: tämä täytyy testata myös.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Tammikuu 16. 14:37:31 2008

Tähän törmäsinkin eilen surffatessani ja tän perusteella tän topicin aloitinkin.
Josko jollain olisi kokemusta enemmänkin aiheesta.
Pitäisi saada tehtyä kiinnikkeet alumiiniseen syylariin.
Viimeksi muokannut Ilkka_H, Ke Tammikuu 16. 15:16:32 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6
Escort -75

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Tammikuu 16. 14:40:04 2008

kerran olen vierestä seurannut tommosella juottamista ja näytti kätevältä, tosin esitelmää pitänyt kaveri oli ammattilainen. Testattiin juottamisen jälkeen liitosten kestoa ja alumiini levy murtui sauman vierestä vääntelyn jälkeen.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 16. 14:49:49 2008

Technoweldillä yritettiin Stefan kanssa pienen IC:n lähtöjä muuttaa, niin ei mikään lämpö maailmassa tuntunut riittävän noin ison rivoitetun palikan lämmittämiseen. Isolla kosaanilla ja vähän kaikella muullakin yritettiin. Melkein pitäisi myös päästä takapuolelta lämmittämään, muuten nuo puikot kyllä sulahtaa jo ennen kuin ehtii lähelle.
Jotakin pieniä jämäalumiini paloja kyllä sai kivasti yhteen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Tammikuu 16. 14:59:47 2008

Mulla on taas hyviä kokemuksia tosta techno weldistä. Yksi coolerin kenno on tullu lyhennettyä ja onnistui kohtuu hyvin.

Lämpöä vaan tarvii reilusti jos tollasia kennoja sillä juottaa. Isohko kaasutöhö passaa hyvin ja jos osan kennosta saa esim. villalla eristettyä niin parempi on.

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ke Tammikuu 16. 15:01:46 2008

Lisätään vielä, että isolla töhöllä lämmitettiin kennoa ja peinemmällä sitten sitä juotos kohtaa..

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Tammikuu 16. 16:50:22 2008

Techno weldistä on mulla ainakin hyviä kokemuksia.
Kilpurin coolerin lyhensin kun piti saada pillejä paljon ja lyhempiä, uus reikälevy pilleihin kiinni tuolla.
Kilpurin alumiini vauhtipyörän kampiakselin pulttijaon muutin käyttäen tuota ainetta, eli vanhat reiät tukkoon ja uus jako.
Enduro pyörästä meni jarrukahvan korvakkeet poikki ja olis joutunu ostaa koko paketin pääsylintereineen, juotin korvakkeet takas ja samalla täytin peilin reiän että sain uudet kierteet sille.
Enskatessa suon ylityksessä lähti ketjut päältä ja rusautti ketjut vaihe-akselin päälle myttyyn, akseli tuli "öljypohjasta" läpi.
Lohkon kappaleet talteen ja tigillä ulkopuolelta kasaan, sisäpuoli ja akselinreiän tilkihin techno weldillä ja kuntoon tuli.
Erittäin helppoa käyttää ja lujan liitoksen saa sillä, toimi vaan ohjeiden mukaan.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Tammikuu 16. 18:51:45 2008

Myykö kukaan tuota technoweldiä pk seudulla ? Vai onko tuo linkissä esiintyvä heppu ainoa jälleenmyyjä?
#6
Escort -75

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ke Tammikuu 16. 23:39:44 2008

Taitaa olla sama hemmo jolta itse hain, asui ainakin silloin Korsossa.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » To Tammikuu 17. 9:10:44 2008

Asiasta tietämättömänä, eikös miggiin saa alulankaa myös. Isot pojat kerto?
Ford Fiesta ST 2013
#727

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Tammikuu 17. 9:20:50 2008

SamiH kirjoitti:Asiasta tietämättömänä, eikös miggiin saa alulankaa myös. Isot pojat kerto?
Saa, tarvii vetävän polttimen ja argon kaasun niin sit onnistuu (ammatti koneissa noin).
Hitsaus kaapelin langansyöttö spiraalin tilalle nylon putki niin voi kokeilla ilman vetävää poltinta, mutta itellä ainakin tuli vähänväliä "sykkyröitä" langansyöttö rullien taakse vielä sittenkin.
Joillakin pelannu hyvinkin :roll:

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » To Tammikuu 17. 10:50:40 2008

itse oon kokeillut clas uhlsonilla myytävää alutite juotetta joka on käyttötavaltaan ainakin samankaltaista. koitin laittaa pari levynpalaa yhteen ja vein hitsarille joka hitsasi tigillä sauman hitsaus onnistui, mutta kun levyt liikahtivat ennen kuin olivat jäähtyneet kunnolla"hitsisauman pitäisi jo kestää" niin sauma mureni. todettiin että ainakaan alutiten päälle ei voi hitsata vaikka myyjä niin väitti. onko kukaan kokeillut tuolla tekno weldillä samaa olisi nimittäin kätevä juottamalla "heftata" osat ja viedä sitten hitsarille, mutta alutitellä se ei onnistu.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Tammikuu 17. 11:24:09 2008

minkäshintainen tää alulanka mikkiin on?

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » To Tammikuu 17. 13:39:16 2008

Mikitic kirjoitti:minkäshintainen tää alulanka mikkiin on?
Melkein kannattaa unohtaa koko alulanka kotikoneisiin. Kuten TVR jo kirjoitteli niin vermeet pitää olla kohdallaan.

Joskus testailtiin entisellä työpaikalla yhdistelmää teflon spiraali/pulssikone niin ei siitä tullut kuin nättiä kiekuraa vetopyöriin.
Jos löytyi lanka joka kulki viivasuorassa kaapelissa hyvin, niin sauma oli sitten mustaa ja muutenkin kauheen näköstä.

Laitteet oli uusia ja testailtiin tosiaan eri seosteisia lankojakin mutta, vetävä kolvi olisi ollut se ainoa oikotie onneen.

iso kelan hinta ehkä 150-200e
#295

Rstf
Xr2i

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » To Tammikuu 17. 20:12:49 2008

Ehottomasti paras mitä olen koittanut, tupla pulssi miggi ja vetävä kahva 8)
Tigilläkin on ihan jees mut puikko vermeet on kyl ku juosten kusis :lol:
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Tammikuu 19. 10:31:07 2008

jos ilman vetäviä pyöriä, niin poltin saa olla MAX 3m pitkä että voi onnistua. ja ei saa olla turhia mutkia yhtään. niin ja tietysti tefloni johdin.. Jos migillä alatte hitsaan alua, niin muistakaahan että se pitää hitsata vastakarvaan, eli työntämällä, ei vetämällä, vetämällä se ei riko oxidi kerrosta ja sauma jää papanoiks pintaan
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » La Tammikuu 19. 11:32:30 2008

Tässä meidän kokeilussa oli juuri lyhyt kaapeli ja myös erimerkkiset koneet oli testissä. Kaikki mahdolliset ylä- ja alamäet tuli testattua joten tuskin kolvin vientikään olisi ollut este lopputulokseen. Kempin edustajan/kouluttajan kokeilut ei tuottaneet sen enempää tulosta joten homma hautautui lanka sykkyröihin :)

Luultavasti moni on kokenut onnistuvansa tälläkin saralla, vaikka eihän 10cm saumaa ja sen jäkeen sykkyrän poisto vetopyöristä ole hitsaamista, ehkä harrastelija kelpuuttaa työn jäljen vaikka ei se priimanakaan vastaa onnistuneen tig sauman ulkonäköä.
#295

Rstf
Xr2i

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Tammikuu 19. 15:30:41 2008

niin ja yks juttu, vetopyörä ei sit tosiaan saa olla tiukalla.. ja olikohan se niin että mieluusti pykälää isompi vetopyörä, kun ite lanka, ei muista. Kuitenkin, jos liian tiukka vetopyörä -> mankeloi lankaa salmiakin malliseks -> ei kulje johtimessa -> myttyä.

Oon mä pajoissa kattellu aika siistiäkin migillä hitsattua alusaumaa kun käyty hitsauskoneita korjaamassa paikanpäällä, langoissa on ihan järjettömiä eroja yms yms yms, vaikuttaa ihan helvetin moni asia, mut nykyaikasella pulssikoneella saa aika siistiä jälkeä puhtaaseen levytavaraan.

Muummuas testattii kempin pränikkää 3000 pulse mikkiä niin kyllä sillä aluun siistiä jälkeä sai kuhan kolvi oli just oikeassa asennossa, eikä ollu vetävä poltin, eikä kertaakaan kyllä mytänny koeajoissakaan. Paljon ne on pajoissa siirtynyt tigistä miggiin kustannusyistä, paljon nopeampaa tehä ja kaasua kuluu paljon vähemmän (niin paljo nopeampaa hitsaamista) ja jos paksua tavaraa ja puhdasta levyä niin kyllä jälkikin on aika siistiä. Ohueeseen tavaraan tiggi on kyllä ihan omiaan tietysti.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » La Tammikuu 19. 22:07:54 2008

Vetopyörät oli juuri tarkoitettu kyseiselle langalle ja niin löysällä kuin suinkin voi, lankana oli elgan tuote ja koneina esabin Aristo sekä kempin Pro. Aineena oli 2.5mm pellit päittäin ja osa kappaleista Alumiinivalua. Aineet olivat ohuita mutta silti niiten pitäisi onnistua, ainakin koneitten myyjien mielestä. Tuskin jatkuvassa tuotannossa vetopyörä systeemillä tehdään tulosta ja mainitsemiisi paksuihin aineisiin lankakone on omiaan.

Palataan itse aiheeseen, Eli tuskin lyö leiville varustaa tallikonetta alsan hitsaus vermeillä, jos joutuu hankkimaan: teflonlankaputken, lyhyen kaapelin, vetopyörät, kaasun ja harjanvarren että kaapeli pysyy suorana :)
#295

Rstf
Xr2i

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Tammikuu 19. 23:16:50 2008

Olen hitsannut jonkun verran alumiinia (Alutrackvenetelakoita) Fronius merkkisellä digitaaliohjatulla migillä. Aivan *elvetin hyvä kone vaikka ei olekkaan vetävää poltinta. Ehtisin muutaman ison rullan sitä viime vuonna vetämään enkä muista että olisi kertaakaan lyönyt lankaa sykkyrälle rullilta, suuttimia meni muutama. Koskaan ei ollut sitä ongelmaa että olisi pitänyt huolehtia kolvikaapelin suoruudesta. Lankana oli 1,2mm esab ja kaasu argon. Alla kuvaa saumasta jotka hitsasin mun cooleriin


Sauma

Läpi tuli
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Su Tammikuu 20. 1:29:30 2008

KIP kirjoitti:Olen hitsannut jonkun verran alumiinia (Alutrackvenetelakoita) Fronius merkkisellä digitaaliohjatulla migillä. Aivan *elvetin hyvä kone vaikka ei olekkaan vetävää poltinta. Ehtisin muutaman ison rullan sitä viime vuonna vetämään enkä muista että olisi kertaakaan lyönyt lankaa sykkyrälle rullilta, suuttimia meni muutama. Koskaan ei ollut sitä ongelmaa että olisi pitänyt huolehtia kolvikaapelin suoruudesta. Lankana oli 1,2mm esab ja kaasu argon. Alla kuvaa saumasta jotka hitsasin mun cooleriin


Sauma

Läpi tuli

Tuossa aikaisemmin kirjoittelin että jos saatiin lanka kulkemaan ongelmitta niin saumasta tuli MUSTAA , löytyi siis lanka joka toimi pelkillä vetopyörillä mutta jälki ei ollut tyydyttävää asiakkaalle lähetettäväksi. Ja tämä sykkyrälle menevä lanka teki taas hienoa kirkasta jäkeä, mutta jatkuvat ongelmat veivät senkin ilon työstä.
#295

Rstf
Xr2i

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Tammikuu 20. 13:51:19 2008

Meillä on töissä joku kempin olikohan promig 3200 myös digiohjattu mig, yhtä pitkällä kolvikaapelilla kuin tuossa froniuksessa, sama lanka ja kaasu mutta sauman laatu on niin perseestä että oikein hävettää. Valokaaren pituus vaihtelee hitsatessa nollasta -> suutin sulaa. :roll: Eli kemppi vaatisi vetävän polttimen ja tuo fronius ei. Molemmissa on 4 langan syöttö rullaa koneella. Kempissä myös sauman nokeentuminen jostain syystä on huomattavasti suurempaa, siis silloin kun se yleensäkkin sattuu toimimaan edes jotenkin..


Lankana töissä on mustaa hitsattaessa pittarc
Rosterissa/haponkestävässä sekä alumiinissa esab

Nämä on meillä havaittu hyviksi langoiksi ja joilla on kiva hitsata kun sauma on siistiä. Se on totta että jatkuvat ongelmat vievät sen vähäisenkin motivaation työstä jos sitä jostain kumman syystä on jostain tullut :lol:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

RS200
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RS200 » Ti Helmikuu 5. 16:14:56 2008

Pysyisköhän tollanen techno kama vaparin palotilassa, vai lähteeköhän se sulamaan helposti uudestaan? Jollain kokemuksia kenties?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Helmikuu 6. 0:29:40 2008

Tuon toimintahan perustuu siihen että magnesium palaa sulattaen sen varsinaisen alumiinin. Tuskinpa se siitä uudelleen sulaa kun siitä on se magnesium palanut jo pois.
Jäsen #606

mikatoivo
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmikuu 25. 18:15:18 2008

Viesti Kirjoittaja mikatoivo » Su Huhtikuu 6. 23:02:43 2008

alumiini puikolla käy hitsata hyvin.miinusta vain että maksaa aikasta paljon.harjoittelua vaatii kun se puikko palaa pirun nopeesti mutta kun vaan työntää reilusti eikä sniiduile ni kyl siitä saumaa tuloo.. :) kappaleet on vain muistettava putsata hyvin esim.puhtaalla teräsharjalla tai virsikirjalla... :wink:

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 18. 21:19:44 2008

Öhöm.. Eihän ton tecnoweldin sulaminen ainakaan mihinkään mangesiumiin perustu, ainakaan myyntipuheiden mukaan. Se kuuluu pitää sulana.. ja sulan läpi raapia rst tikulla oxidikerros rikki, niin aineet sekottuu toisiinsa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » La Huhtikuu 19. 8:02:53 2008


VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Huhtikuu 21. 17:43:51 2008

Ite en pidä tota alumiinipuikolla "hitsaamista" hitsaamisena ollenkaan, ennemminkin toivotonta kappaleiden kiinnittämistä :)

Ja siis meinasin tota ihan oikealla alumiinipuikolla hitsaamista, siis ihan sähkön kera tapahtuvaa.. :)
Viimeksi muokannut VooDoo, Ma Huhtikuu 21. 21:11:22 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » Ma Huhtikuu 21. 20:26:15 2008

Puikkomies kävi duunissa esittelemässä miten toimii, ainakin kaksi levyn palaa tarttu toisiinsa kiinni. Otettiin sarja.
Pultinreijän kierteiden uusimessa pätevä, aika näyttää miten kestää aukoa.
Miinuksena, revennyt (n.4cm) polttoainetankki ,jäähtyessään repesi uudestaan.
Viimeksi muokannut wex4, Ti Huhtikuu 22. 5:55:36 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Huhtikuu 21. 23:05:56 2008

VooDoo kirjoitti:Öhöm.. Eihän ton tecnoweldin sulaminen ainakaan mihinkään mangesiumiin perustu, ainakaan myyntipuheiden mukaan. Se kuuluu pitää sulana.. ja sulan läpi raapia rst tikulla oxidikerros rikki, niin aineet sekottuu toisiinsa.
"Kuva 3. TECHNO-WELD sisältää magnesiumia, joka “nappaa” vapautuneen happen, muodostaen magnesiumoksidia joka hyvin kevyenä nousee sulan pinnalle, estäen uuden oksidikerroksen syntymisen. Tämä reaktio synnyttää lämpöä, joka yhdessä 380°C taustalämmön kanssa nostaa sulan lämpötilan yli alumiinin sulamispisteen, jolloin TECHNO-WELD sulautuu yhteen perusmetallin kanssa."
Eikös toi vähän niinkun palamista ole, kun magnesium "nappaa hapen" ja muodostaa magnesiumoksidia ja lämpöä? :)
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Huhtikuu 26. 0:02:11 2008

nojuu, totta kyllä. Mutta ihan sama, hitsaillaan tigillä kunnes joku todistaa että noi oikeasti toimii, niin hyvin kun mainosmiehet väittää. 8)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Alumiinin juottaminen kotikonstein, onko mahdollista?

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Helmikuu 9. 9:16:19 2010

Eilen kokeilin tuota technoweldiä, ei tullu mitään ku ei riitäny lämpö :(
Kappale oli 5mm x 15mm "latakkaa" pitää varmaan ettiä tehokaampaa kaasutohoo ja laittaa sit vaikka video kestävyydestä.

edit: eli joku tämmönen pitää vissiin hankkia http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1979 pitää vaan vissiin varoo ettei pinenempiä kappaleita sulata pilalle.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Alumiinin juottaminen kotikonstein, onko mahdollista?

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Helmikuu 10. 0:07:09 2010

Joo, propaani-butaani yleistoho alkaa hyytymään kesken kaiken. Itse käytin lämmitys apuna lisäksi kuumailma puhallinta joka tohotti kpl päin. Joku turaus tuolla ->
http://www.sunpoint.net/~turbosierra/ku ... tsaus2.jpg Kannattaa tosiaan tehdä niinkuin ohjeessa lukee. :wink:
Tigillä olisit sen jo tehnyt, mutta kiva raapia tikkua ja taiteilla sulan juotosaineen kanssa, samalla tuskaillen kun toisen puolen juotos lähtee karkuun sekä luonnollisesti kiinnittevä kpl liukuu ku lämmin veitsi voissa.. :)
On muuten sitten tuskallista yrittää juottaa viereen toista palikkaa kiinni.;)
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Alumiinin juottaminen kotikonstein, onko mahdollista?

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Helmikuu 10. 8:35:45 2010

Kävin eilen ostamassa vastaavan tohon ku tuossa puuilon linkissä mut halpaversion, toimii kumminkii samalla kaasulla ja sillä tuo tuntu onnistuvan.

Pari edellä mainittua latakkaa "hitsasin" T muotoon ja vääntelin penkissä, kesti parikertaa vääntää ja toinen versio ratkes sauman vierestä ja toinen keskeltä saumaa.
Ei varmaan ihan niin onnistunut sauma ollu mut idean kumminkii älysin, hyvin tuntee kyllä rst tikulla raapiessa et miten se uppoo siihen perus alumiiniin.

Vastaa Viestiin